Gå til innhold
Hundesonen.no

Båndtvang


Ozzy
 Share

Båndtvang   

82 stemmer

  1. 1. Overholder du båndtvangen?

    • Nei
      22
    • Ja
      20
    • Stort sett (utdyp)
      40


Recommended Posts

  • Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ja. Min jager både rype, rein og sau så hun må helt klart være i bånd.   Red: På fjelltur i fjor høst. Her stakk hun likegodt opp i lia og hentet seg en rein... Men det var visst ikke s

Svarte nei, for jeg lar dem gå løs på områder hvor jeg vet det er "trygt", og jeg vet med 100% sikkerhet at jeg kan kalle dem inn uansett. Har ved flere anledninger kalt dem inn/fått dem i sitt når de

Jeg har en fem år gammel hund som har vist seg tilliten verdig, så hun får gå løs. Hun har *bank i bordet* aldri stukket av i hele sitt liv, holder seg alltid innenfor synsvidde av meg, og aldri stukk

Ja. Min jager både rype, rein og sau så hun må helt klart være i bånd.

 

Red:

På fjelltur i fjor høst. Her stakk hun likegodt opp i lia og hentet seg en rein... Men det var visst ikke så morsomt lenger når den ikke løp i motsatt retning :lol:

2yzd7gz.jpg

Får hun rype i nesa går rullegardinen fullstendig ned, og da må jeg avskjære henne fysisk for å stoppe jakta. Ikke så lett... Så nei, hun har jo definitivt ikke vist seg tilliten verdig til å gå løs.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg svarte "nei" fordi jeg bryter den innimellom, men jeg holder den stort stort sett der det betyr noe (altså i marka og andre plasser hvor vi kan forstyrre/skade viltet/husdyr). Vims gikk en del løs i fjor fordi hun var som hun var (går ikke av veien en gang), og valp så jakt osv var ikke så veldig utviklet enda, og hovedsaklig på plasser med mye folk, ikke langt uti marka på små stier. Men stort sett er det i byen at vi bryter båndtvangen innimellom, hele året. Varga går i bånd, alltid når det er båndtvang i skog og slikt, men de blir begge sluppet løs under kontrollerte former når vi skal bade feks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luna er alltid i bånd. 

Jeg kan finne på å slippe ponni når vi går veldig bratte/kronglete partier på tur hvor det er vanskelig å holde igjen den andre og komme seg ned trygt. Ponni drar som en villvann og jeg tørr ikke ta sjangsen hvis jeg kan la være. Har henne løs en skjeldent gang med langline etter. Hun er god på innkalling og går 5-10 meter unna meg. Får tak i henne inn hvis hun setter etter en fugl. 

Jeg huket av for at jeg holder båndtvangen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

Delvis er det helt ærlige svaret. Timmy går i 99% av tilfellene i flex. Biz har jeg så god innkalling på og hun holder seg alltid i nærheten av meg at henne kan jeg kontrollere løs. Men,stort sett er hun i bånd,eller går med langline.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Mangler et alternativ - for det meste  - for jeg overholder stort sett båndtvang,  slipper de aldri i skogen osv. Men kan slippe de på beitene i stallen og sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Med Talli: nei, hun har aldri jaget/jaktet noe i sitt 9 årige liv.  (ikke en gang sau hun får lov til å gjete/jage har hun noe interesse av)

Murphy kjenner jeg ikke enda, så henne kommer jeg til å være nøye med utenom når jeg trener og på områder jeg er kjent og vet at det er lite vilt. Hun har endel jakt i seg så vi får se hvordan fortsettelsen blir. 

Jeg har mange alternativ på lur, så for meg er det ikke noe stress i hverdagen. Jeg har kløv, kjetting, sykkel og bein å løpe med. Men jeg kommer nok aldri til å bli så ekstrem at jeg har langline på når de svømmer e.l. (noe jeg anser som farlig) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svarer nei, fordi jeg har de løse når de svømmer -og når de skal tørke seg etterpå, når vi trener -også i skogen- og i områder der det er lite vilt. Det er heldigvis et relativt stort friområde her i Stavanger, så vi går mye der da. Flink kan forsåvidt ikke være løs der heller, når fugleungene er så store at de skal ut av redet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Belgerpia skrev:

Mangler et alternativ - for det meste  - for jeg overholder stort sett båndtvang,  slipper de aldri i skogen osv. Men kan slippe de på beitene i stallen og sånn.

La det til, men får ikke sletta eksisterende stemmer så man starter på nytt.. @mushi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder ikke båndtvangen, eller. Enkelte plasser gjør jeg det :-) Jeg ser det veldig veldig an... Mellomstemann er enkel å stoppe, han har startet jakt på diverse før, men snur kjapt. Prikkedyret er veldig interessert i fugl, og har faktisk tatt en fuglunge som lå på stien en gang. Det vittige da var at han var i 180cm bånd og vi gikk oss på ungen, jeg brølte "slipp" og fuglungen slapp unna med skrekken :-) Yngstemann er veldig ung enda, så der ser jeg det an og vurderer ut fra område osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Maries

Stort sett: Hun går med langline, men det er ikke alltid jeg holder i andre enden. Hun går nesten alltid med langline da hun har en veldig god nese og liker å spise ekle ting. Hun jager heller ikke vilt hun synes de er skumle ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stort sett er de i bånd nå. Men de er løse når vi trener lydighet, og minstemann kan gå løs alene, eller dersom de andre er i bånd. Han går ikke lenger unna enn rundt 10 meter, og holder seg på vei/sti. Dalmatineren er aldri løs siden hun har litt for selektiv hørsel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg svarte stort sett. For stort sett overholder jeg båndtvangen. Spesielt i områder med mye sau og andre dyr på beite, men også i skogen der det går lite folk og sjansen for å treffe på vilt er større. Vi har heldigvis et relativt stort skogsområde i nærheten som er fritatt båndtvang hele året, så der går vi mye når det er båndtvang. Siden vi faktisk har denne muligheten og det betyr at jeg kan gå med de løse så mye jeg vil, så bryter jeg den som regel ikke andre steder.

Når vi trener osv. så er de som regel løse og det hender jeg har de løse i andre ganger, men ikke som hovedregel og da skal jeg være rimelig sikker på at det ikke er noe de kan jage der.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det meste av tiden. Dachsen går alltid i kobbel/langline. Hele året.
Frk springer ser jeg det an med, i båndtvangen er hun koblet ca 95 % av tiden, jeg er strengest på det første halvdel av båndtvangen når alle dyreungene er mest sårbare. Når hun svømmer, er hun løs. Og om vi trener er hun løs, for hun er så fiksert på meg at hun aldri tar seg "turer" bort fra meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stort sett. I Frognerparken slipper jeg ham stort sett uavhengig av båndtvang, for der har jeg kontroll, og det er lite vilt han kan snuble over der. I skogen er han enten i bånd eller innimellom i langline, men jeg holder ikke alltid i enden av lina. Uansett er det uhyre sjelden han setter av gårde inn i skogen, så med line rekker jeg å hindre ham. Han har heldigvis ikke like aktivt jaktinstinkt som en del andre shibaer har. :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stort sett. Jeg har full kontroll på han rundt alt av dyr, han har moderat til lite jakt, og holder seg alltid på stien - derfor har han fått frikort innimellom. Ironisk nok møter vi rådyr hver dag i perioder, men i det båndtvangen starter flytter de seg og forsvinner. :P Er ellers løs i hagen som ikke er gjerdet inn (ikke alene og den er ikke på bakkenivå), når han bader eller vi trener. Er jo pensjonert nå, så ingen strukturert trening lenger - men blir vel litt mer av det når valpen kommer i hus og det blir litt konkurranse mellom dem. Kanskje han vil jobbe litt da. :PValpen får nok frikort på egnede områder, men har nok mer jakt i seg så får se det ann etterhvert. 

Men vi er respektfulle året rundt, så ingen dårlig samvittighet for det. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stort sett her og. Nå i båndtvangsperioden så går vi jo ikke så mye løs i skogen, men vi sykler og bruker kickbike mye mer. Jeg slipper henne de gangene vi går på de skogsstiene, for hun vet godt hvor vi skal og jeg vet at hun holder seg fint på stiene. Går vi derimot utenom stiene så har hun på seg langline. Bading gjøres uten bånd. På de store gressplenene ned mot Aker sykehus så får hun også gå fri. Der er åpent og det er ikke vilt i nærheten. Nyx har også en såpass god innkalling at det ikke er noe problem å stoppe henne om hun plutselig finner fugler hun vil jage :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stort sett, men ikke når vi svømmmer, trener eller er på hytta.

Det hender at jeg kaster frisbee med dem på fotballbanen i parken, men da ser jeg an om det er folk der eller ikke. De får ikke løpe løse i skogen, Jatzy er vill etter vilt, og Yoshi blir veldig dratt opp av henne. Før kunne hun avbrytes med innkalling, men det er jeg ikke sikker på om funker lengre nå som dem er to, og gamla har blitt litt selektiv i hva hun gidder å høre på eller ikke.  Vi går forsåvidt i skogen hver dag, og da møter vi gjerne på en 5-8 rådyr. En flokk som bor i Hortensskogen. Da bruker jeg magebelte, bånd og seler. Bruker ikke felxi eller langline, da jeg synes det setter seg fast overalt og i beina på hundene. Skummelt om de bykser til eller svømmer med bånd som vikler seg inn i beina.

De får gå løse i hagen, den er inngjerdet. Og en skjelden gang i hundeparken, som også er inngjerdet, Jeg har nok blitt flinkere med alderen, enn hva jeg var før. Før så ga jeg litt mer f, og tok alt som det kom.

Så, oppsummering, jeg følger stort sett båndtvangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Båndtvang til 15. oktober her. Men jeg holder den ikke slavisk nei, ser veldig an. I fjor holdt vi båndtvangen ganske mye fra starten av fordi de bodde rådyr på ene jordet vårt, som kom ned på tunet med gjevne mellomrom. I år har vi ikke sett spor etter dem, så da er jeg ikke like nøye på båndtvang før sauene kommer ut. Når sauene kommer ut så blir det strengt her og. Vi har noen gode inngjerda jorder vi kan bruke til å slippe på, så vi overlever. :ahappy:  Er uansett veldig restriktiv på hvor jeg slipper mine, spesielt samlet. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, stakkars han bruker flexi når han svømmer til og med. 

Det er nok mest fordi han har så inn i hampens stor radius, og han er redd folk så det er jo ikke gøy om det skjer. 

Nei jeg syns han får sprunget fint rundt selv med bånd på og er da fornøyd, så der ser jeg ikke noe problem. Derimot liker jeg ikke at folk dømmer meg som "driter i båndtvangen" fordi så mange andre gjør det, når min aldri er løs en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vel strengt tatt båndtvang hele året der jeg bor så nei vi overholder ikke åndtvangen slavisk.

Eldstemann stoler jeg 100% på og hun kommer på innkalling med en eneste gang samme hva som forgår når det er jeg som har gått tur flere dager på rad (resten av familien er ikke like konsekvente og lar hun nok strekke strikken litt langt til tider så hun er ikke alltid like lyhør der). Jeg har desutten veldig god oversik over beitedyr og vet når dyrene er flyttet osv. Vilt løper hun ikke etter og hun går aldri mer enn 15 m unna uansett. Jeg er ganske streng på det å holde hun i bånd langs vei og der vi kan møte på andre i mellom 1.april og 20.august. Prøver å få resten av familien til å gjøre det samme, men bikkja hater å gå i bånd og blir treig å få med seg så da er det visst ikke noe gøy å gå tur.

 

Yngstemann er det ingen andre som får lov å gå med løs. Pappa fikk lov noen ganger i høst før vi reiste ned til Polen, men så lenge vi ikke har en innkalling som sitter 100% i møte med andre hunder vil jeg ikke at andre skal ha hun løs uansett båndtvang eller ikke.

Hagen er ikke helt gjerdt inn, men yngstemann vet ikke hvor det ikke er tett (bak ett bedd) så der får de gå løs så mye de vil uansett. Eldstemann går alrdi utenfor eiendommen så når hun er alene er porten også åpen siden den er litt teit å lukke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...