Gå til innhold
Hundesonen.no

Akkurat nå, Mars


mokken
 Share

Recommended Posts

1 time siden, JeanetteH skrev:

....så jeg nyhetene og om matkontrollen. Lurer på om folk stikker hode i sanden når det kommer til avliving og egen mat. Det er da en veldig kjent sak at haner blir avlivet som kyllinger. Og slakt består av store kniver, bolter og brå død. Altså, hvorfor blir folk sjokkert når de blir informert? Det er da virkelig ingen statshemmelighet. Og gjennomsnittet av folk er jo pokker ikke villig til å betale mer for kjøtt eller spise mindre av det så produksjonen kan dempes og dermed slaktemetodene for produksjon heller. Men folk vil ikke "se" det.. Get back to reality liksom. 

Samme her, jeg lar meg overraske over hvor ekstremt naive mange folk er. Ser jo hvor ille mange syns det er at vi slakter kaniner, "kan dere ikke levere dem?" Har jeg fått spørsmål om, altså levere til slakt. Jeg fatter og begriper ikke hvordan de kan tro at det er noe bedre for dyra å bli stuet sammen i transport til en fremmed plass og så slaktet der, fremfor å stå med nesa i kraftforet her og få en bolt i panna og være borte før de vet hva som traff dem... Nei du skjønner, de er så søte :aww: 

 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 3.7k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Self control level:ultimate

Lillefluff blir nok 100% frisk snart!! 

JIPPI! Endelig en god nyhet fra denne kanten 179 jobbsøkere har blitt til 4, det er 2 stillinger og jeg er med i kampen fortsatt (2.gangs intervju)!!!!  Får jeg napp her flytter jeg faktisk

Posted Images

6 minutter siden, Raksha skrev:

Samme her, jeg lar meg overraske over hvor ekstremt naive mange folk er. Ser jo hvor ille mange syns det er at vi slakter kaniner, "kan dere ikke levere dem?" Har jeg fått spørsmål om, altså levere til slakt. Jeg fatter og begriper ikke hvordan de kan tro at det er noe bedre for dyra å bli stuet sammen i transport til en fremmed plass og så slaktet der, fremfor å stå med nesa i kraftforet her og få en bolt i panna og være borte før de vet hva som traff dem... Nei du skjønner, de er så søte :aww: 

 

Når vi hadde høns var det faktisk enkelte som syntes det var ekkelt vi spiste egg fra egene høns!:huh: hehehe...   enkelte mennesker lever i en egen boble. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Sissi skrev:

Når vi hadde høns var det faktisk enkelte som syntes det var ekkelt vi spiste egg fra egene høns!:huh: hehehe...   enkelte mennesker lever i en egen boble. 

Haha! :lol: Husker bror var skrekkelig skeptisk da han fikk egg da jeg hadde høner. Måtte koke det ekstra godt. :lol: 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, blir helt fascinert over hvor distansert en del er fra matproduksjon. Jeg er oppvokst på landet, ikke på gård, men med mange rundt meg som hadde gård, og var mye med på ting på gårdene til venner av meg. Husker jo jeg syns det var trist når kalvene skulle sendes til slakt, men det var jo endel av greia og. På ungdomsskolen hadde vi partering av gris i heimkunnskapstimen, grisen var riktignok død og utblødd, men vi fikk allikevel "servert" en halv gris og de gikk igjennom partering av den med oss. Var også med i 4H nesten hele barneskolen, og der kan jeg heller ikke huske at vi fikk skjult noen deler av det med slakt og matproduksjon, det var endel av det vi skulle lære liksom. Mamma er jo oppvokst på småbruk, så husker jo vi fikk høre om slaktinga der fra jeg var liten, var både høns og gris, og kyr i noen år.

Dog, når jeg var 5 og oldemor spurte meg og broren min og kaninene våre skulle spises til jul trodde jeg hun tulla med oss :lol: Så litt naiv var jeg og :lol: 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Raksha skrev:

Haha! :lol: Husker bror var skrekkelig skeptisk da han fikk egg da jeg hadde høner. Måtte koke det ekstra godt. :lol: 

 

:teehe:Egentlig rare greier.. er som folk ikke vil konfronteres med hvor maten vår kommer fra.  Tryggere og mer komfortabelt når den er pakket inn kartonger eller plast i kjøledisken liksom.... 

Jeg har siden ungene var bitte små pratet veldig naturlig rundt kjøtt.. sier sjelden bare kjøtt ,kaller det gris,kalv, kylling osv... Vi har også snakket mer direkte om dyret og slaktting  (ikke ved middags bordet da ) men når vi lager maten feks...  og begge er innforstått med at det som ligger på tallerken har hatt et liv engang.  Syntes slikt er utrolig viktig! Og hjelper dem og sette pris og respektere liv også.  Men det har jo ført med seg litt  episoder da ungene prater naturlig om dette til andre sine barn ,som tror kjøtt kommer laget fra fabrikkene...  

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna
50 minutter siden, Siri skrev:

Det er en litt merkelig greie, det der... man skal liksom ha sååå billig mat, man skal spise akkurat det man vil, når man vil og hvor mye man vil, i stedet for å faktisk tenke at gode kjøttvarer, kylling m.m. er ting man kanskje skal unne seg en gang i blant. Jeg husker jo den gangen i forrige årtusen, da jeg var en søt liten pike, og kylling var noe man spiste med andakt en gang i blant. Og for øvrig er vel folk alt for mye styrt av følelser i dagens samfunn - og de overskygger evnen til å tenke realisme. 

 

30 minutter siden, Raksha skrev:

Samme her, jeg lar meg overraske over hvor ekstremt naive mange folk er. Ser jo hvor ille mange syns det er at vi slakter kaniner, "kan dere ikke levere dem?" Har jeg fått spørsmål om, altså levere til slakt. Jeg fatter og begriper ikke hvordan de kan tro at det er noe bedre for dyra å bli stuet sammen i transport til en fremmed plass og så slaktet der, fremfor å stå med nesa i kraftforet her og få en bolt i panna og være borte før de vet hva som traff dem... Nei du skjønner, de er så søte :aww: 

 

Nei må noe dø for at jeg skal spise det :o  

Jeg blir faktisk oppgitt.. Men det er litt som når vi var på jordbruksskolen og enkelte av jentene begynte grine når det ble nødslakt. Grisen måtte jo til veterinær der den lå med knekt fot. Eller kalven som kom uten anus. Eeeee nei de skytes og slipper med lidelse.

 

17 minutter siden, Sissi skrev:

Når vi hadde høns var det faktisk enkelte som syntes det var ekkelt vi spiste egg fra egene høns!:huh: hehehe...   enkelte mennesker lever i en egen boble. 

:lol: Spiste du barna deres eller noe slikt da? :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Sissi skrev:

:teehe:Egentlig rare greier.. er som folk ikke vil konfronteres med hvor maten vår kommer fra.  Tryggere og mer komfortabelt når den er pakket inn kartonger eller plast i kjøledisken liksom.... 

Jeg har siden ungene var bitte små pratet veldig naturlig rundt kjøtt.. sier sjelden bare kjøtt ,kaller det gris,kalv, kylling osv... Vi har også snakket mer direkte om dyret og slaktting  (ikke ved middags bordet da ) men når vi lager maten feks...  og begge er innforstått med at det som ligger på tallerken har hatt et liv engang.  Syntes slikt er utrolig viktig! Og hjelper dem og sette pris og respektere liv også.  Men det har jo ført med seg litt  episoder da ungene prater naturlig om dette til andre sine barn ,som tror kjøtt kommer laget fra fabrikkene...  

Jeg fikk litt sjokk over hvor mye lillemor får med seg. Hun var drøyt året - jeg spiste grillet kylling og hun peker på det og sier "kylling!" :lol:  Men ja, veldig viktig at de får et natrulig forhold til det. Det er jo enklere for oss som driver gård kanskje enn mange andre. Så kan hun velge om hun vil bli veggis ol. etterhvert om hun ikke liker det hun lærer. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Aslan skrev:

Dog, når jeg var 5 og oldemor spurte meg og broren min og kaninene våre skulle spises til jul trodde jeg hun tulla med oss :lol: Så litt naiv var jeg og :lol: 

Haha :D Jeg har oppskrifta til oldermoren min på "julekanin" fra krigen liggende ett sted. 

har hinta frempå til typen at å holde kaniner og høns er noe jeg kunne tenkt meg på sikt, og han freaker totalt ut over tanken på å spise dyr (som han har sett i livet). Men pølser fra butikken går fortsatt ned på høykant :huh:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, JeanetteH skrev:

Nei må noe dø for at jeg skal spise det :o  

Jeg blir faktisk oppgitt.. Men det er litt som når vi var på jordbruksskolen og enkelte av jentene begynte grine når det ble nødslakt. Grisen måtte jo til veterinær der den lå med knekt fot. Eller kalven som kom uten anus. Eeeee nei de skytes og slipper med lidelse.

 

merkelig det der :aww: 

 

Jeg kan gråte som en unge om jeg må nødslakte favorittkaniner eller vi mister kalver. Men jeg er ofte den første som sier at denne må få slippe. Vi har jo mulighet til å nødavlive både kalver og kaniner selv, så vi trenger ikke ringe vet, trenger ikke vente til vet. er ledig og utsette dyret for mer lidelser enn nødvendig, heldigvis! Litt værre med digre kyr. 

 

 

Skrive handleliste var det jeg skulle før jeg lufter og leker byggmester bob. *treg* 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna
Akkurat nå, Raksha skrev:

merkelig det der :aww: 

 

Jeg kan gråte som en unge om jeg må nødslakte favorittkaniner eller vi mister kalver. Men jeg er ofte den første som sier at denne må få slippe. Vi har jo mulighet til å nødavlive både kalver og kaniner selv, så vi trenger ikke ringe vet, trenger ikke vente til vet. er ledig og utsette dyret for mer lidelser enn nødvendig, heldigvis! Litt værre med digre kyr. 

Herremin man er jo mye rundt de dyrene. Men det handler også om realisme. Og noen blir bare mer spesielle enn andre, også på driftet gård som ikke er hobby. Har selv jobbet for en som ikke greide ta ene trønderfe kuen sin selv om hun var møkk gammel. Hun fikk ikke kalver lengre eller gav melk, men slaktes skulle den ikke. 

Husker forresten også i "min tid" (jeg er jo litt yngre enn @Siri selv om det ikke alltid virker slik *fniser* ) så var grillerkylling dyrt. Det var noe vi fikk som lørdagsmat. Ikke noe man gikk i varmdisken og kjøpte som billig lunsj. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, JeanetteH skrev:

:o*klipp*

 

:lol: Spiste du barna deres eller noe slikt da? :P 

Hehe jeg fikk faktisk ikke noe ordentlig svar på hvorfor hjemme produserte egg skulle være anneledes enn butikkegg.

Men jeg mistenker hygiene, jeg tror folk tror eller ønsker og tro at butikkegg er laget av høner som lever I helt rene forhold, der alt er klinisk rent til enhver tid. Og høns bare tenker ut eggene sine ned I stålkurver..  At de kommer ut rumpa på høna er faktisk helt fjernt for de fleste virker det som :teehe: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, JeanetteH skrev:

Husker forresten også i "min tid" (jeg er jo litt yngre enn @Siri selv om det ikke alltid virker slik *fniser* ) så var grillerkylling dyrt. Det var noe vi fikk som lørdagsmat. Ikke noe man gikk i varmdisken og kjøpte som billig lunsj. 

:teehe:Men ja, kylling var lørdagskos, det, ikke sånt man bare grabbet tak i til lunch en helt tilfeldig dag. Det henger vel litt igjen hos meg - jeg kan jo ikke spise kyllingvinger en helt vanlig hverdag, det gjøres kun i helga :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, JeanetteH skrev:

Herremin man er jo mye rundt de dyrene. Men det handler også om realisme. Og noen blir bare mer spesielle enn andre, også på driftet gård som ikke er hobby. Har selv jobbet for en som ikke greide ta ene trønderfe kuen sin selv om hun var møkk gammel. Hun fikk ikke kalver lengre eller gav melk, men slaktes skulle den ikke. 

Husker forresten også i "min tid" (jeg er jo litt yngre enn @Siri selv om det ikke alltid virker slik *fniser* ) så var grillerkylling dyrt. Det var noe vi fikk som lørdagsmat. Ikke noe man gikk i varmdisken og kjøpte som billig lunsj. 

Jeg tror den dagen det blir lett å nødslakte dyra, eller lett å sende favorittene til slakt, så bør man gi seg. Ser Bonden her og vegrer seg for å sende enkelte dyr, han "må" siden det er samdrift og ikke hans dyr i den forstand, men er enkelte som går leeeenge etter at de økonomisk sett skulle vært bytta ut. Det viser jo bare at vi er glad i dyra våre. :ahappy:  Jeg sier jo det at jeg bør snart få noen rexer til, for den dagen Blåmann dør, så gir jeg meg med kaniner om jeg ikke har minst en verdig etterfølger. :aww: 

 

Haha jeg og husker kyllingfillet og grillet kylling som dyrt! Beste jeg fikk var bbq lørdagsskylling i sånn form som man steker i ovnen.. Åh! Det fikk jeg lyst på igjen :lol:

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, mokken skrev:

Fort gjort altså! Pyrren min var kjempetynn en periode, og da var jeg veldig glad for at han var pelshund ellers hadde jeg vurdert å ha dekken på når vi gikk tur i dagslys.... :P Så lenge humør og aktivitetsnivå er normalt så er det nok ingen fare. Også spiser hun kanskje litt godbiter eller tyggebein? Det og skal jo også regnes inn i "matkvoten" :)

Nå har jeg henne alene i et par uker, så det blir nok ikke mangel på godbiter. :innocent:

______________________________________

Den hunden altså. Smerteskala i dag er 9 av 10, våknet med en ekstrem hodepine som ikke er migrene eller cluster, men likevel ille som fy. Mira ligger som en borrelås inntil meg, og når tårene faller så legger hun hodet sitt inntil mitt. Mitt lys i hverdagen.:wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna
10 minutter siden, Raksha skrev:

 

Haha jeg og husker kyllingfillet og grillet kylling som dyrt! Beste jeg fikk var bbq lørdagsskylling i sånn form som man steker i ovnen.. Åh! Det fikk jeg lyst på igjen :lol:

 

Å jeg husker jeg syns det var ekstremt godt. Tror jeg har kjøpt det ett par ganger i voksen alder også. husker jeg likte best skysausen som var i bunn også ta det over risen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, JeanetteH skrev:

Å jeg husker jeg syns det var ekstremt godt. Tror jeg har kjøpt det ett par ganger i voksen alder også. husker jeg likte best skysausen som var i bunn også ta det over risen. 

Var den like god i voksen alder? Redd for å smake sånt jeg ikke har spist på 20 år, pleier å bli skuffa :lol: 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna
Akkurat nå, Raksha skrev:

Var den like god i voksen alder? Redd for å smake sånt jeg ikke har spist på 20 år, pleier å bli skuffa :lol: 

 

Sausen var, og forsåvidt kyllingen også. men ikke fult så god som jeg husker :lol: 

Da har elektrikeren gått og jeg har to nye lamper.

Byttet den på stuen da jeg har gått på den og slått hode så mye i den gamle at den var skakk og skjev, og irriterende :P

Fra denne:

8077_10151849565555072_681434819_n.jpg?o

Til denne:

12419277_10156655705755072_1544725485258

10572122_10156655705750072_8976529374308

Så var gangen min opp slik (lyset er på..):

12728783_10156517869545072_1103829540561

12715814_10156517869575072_3308567927967

12662031_10156517869655072_2062371589335

12662043_10156517869675072_5386305378086

Til

12440272_10156655705760072_6426629192927

10515290_10156655705740072_5585757420371

11926468_10156655705925072_3751962487869

Skal bare bytte gulvet i den gangen nå så er jeg ferdig der :D Neste prosjekt: soverommet som jeg har "fucka" opp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes fokuset på billigere og billigere kjøtt er skremmende - at ikke folk innser at det presset går ut over dyra, det skjønner jeg ikke. Mange som mener at jegere er onde mennesker også og at det er bedre å kjøpe kjøtt i butikken :( folk as...

Ellers var i går en ganske god dag, begynte bra med undervisningsfri på morgenen så jeg gikk langtur i solen og kom på jobb til forsinket pi kake. Hadde sen plandag på jobb så 6 timer med møter senere kom vi ut for luft, jaja første del av dagen var bra iallefall.

Idag skal jeg på miljøtrening med Pigg igjen etter jobb. Greit for ham å stå å glåme på andre hunder som gjør ting og brøle litt til de når han mener de oppfører seg ureglementert ;) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Pixie skrev:

Nesten litt godt å høre at det ikke bare er meg som har sånne øyeblikk... 

Huff, jeg får jo så dårlig samvittighet etterpå for at jeg tenker sånn, spesielt siden det bare er Felix som greier å trykke på den knappen hos meg. Så at det er kjemi mellom hund og menneske er ikke jeg i tvil om hvertfall...

Stort sett er jeg jo glad for at jeg har han da, ikke misforstå, men noen dager når ting er litt på skeiva så får jeg av og til lyst til å drite i å være hundeeier. Droppe tur etter jobb og bare gjøre det jeg har lyst til! Stort sett vil jeg jo på tur, men enkelte dager har jeg skikkelig ikke lyst. Det er jo ikke farlig med sånne dager heller, men når de kommer i en periode så er det ekstra tungt. Samtidig gnager samvittigheten, for jeg kan jo bare ta meg sammen og GJØRE det. 

*Jaggu bra det er påskeferie snart*

På den positive siden;

Jeg har vært på kurs i kundebegeistring og det var veldig givende og interessant. At damen som holdt det var artig og med masse humor gjorde jo ikke saken dårligere :) Så fin start på arb.dagen i hvertfall og da er det lettere at ting går oppover herifra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Raksha skrev:

Haha jeg og husker kyllingfillet og grillet kylling som dyrt! Beste jeg fikk var bbq lørdagsskylling i sånn form som man steker i ovnen.. Åh! Det fikk jeg lyst på igjen :lol:

 

35 minutter siden, JeanetteH skrev:

Å jeg husker jeg syns det var ekstremt godt. Tror jeg har kjøpt det ett par ganger i voksen alder også. husker jeg likte best skysausen som var i bunn også ta det over risen. 

Dere er alt for unge, dere.... Den gang JEG var ung, fantes jo ikke sånt. Da fikk vi bare kjøpt broiler, hel eller halv, ferdig stekt. Også reiste man hjem og stekte den ihjel litt til - så spiste man det litt tørre, smakløse kjøttet sammen med ris. Det var nok da jeg oppdaget at det var skinnet som smakte best :aww: 

24 minutter siden, Turb skrev:

Jeg synes fokuset på billigere og billigere kjøtt er skremmende - at ikke folk innser at det presset går ut over dyra, det skjønner jeg ikke. Mange som mener at jegere er onde mennesker også og at det er bedre å kjøpe kjøtt i butikken :( folk as...

Jeg foretrekker jo så langt det er mulig, å kjøpe kjøtt fra jegere, men det er jo begrenset det også. 

har jeg planer om å kjøre innom Biltema på vei hjem for å kjøpe plantekarmer. I år vil jeg også dyrke maten min selv :aww:. Må vel ta turen innom Plantasjen å kjøpe frø også da, og noe å fordyrke dem i...

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Påskeferie!!! :D Har pakket inn i hytta og hakket vekk isen på terassen, nå sitter jeg oppå reinskinnet i skyggen og det blåser, men er varmt for det! Gleder meg til sola dukker opp foran det sabla treet som skal hogges! Bikkjene synes det er helt greit at det er hard snø over gjerdet, så de har vært på tur aleine på jordet :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...