Gå til innhold
Hundesonen.no

Akkurat nå, Mars


mokken
 Share

Recommended Posts

  • Svar 3.7k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Self control level:ultimate

Lillefluff blir nok 100% frisk snart!! 

JIPPI! Endelig en god nyhet fra denne kanten 179 jobbsøkere har blitt til 4, det er 2 stillinger og jeg er med i kampen fortsatt (2.gangs intervju)!!!!  Får jeg napp her flytter jeg faktisk

Posted Images

Er det egentlig rettferdig at en kokk får delta i Kakekrigen? Altså, jeg skjønner han ikke er baker eller konditor, men han må jo ha et fortrinn i å være vant til å jobbe med mat under press, ha teknikker inne, kunne tenke presentasjon profesjonelt, og på andre måter kunne mer enn en forventer av hjemmebakere?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Siljus skrev:

Lillefluff blir nok 100% frisk snart!! :wub:

Så utrolig godt å lese! :wub: 

2 timer siden, Paranomia skrev:

...har jeg lyst til å legge meg ned å grine. Fikk telefon om at et marsvin jeg solgte på søndag har blitt sykt. Det var helt friskt da det dro herifra, og den fikk symptomer først i dag. Men jeg føler allikevel så utrolig på det :( Har skjedd èn gang tidligere og da fikk marsvinet UVI etter å ha bodd borte i noen uker, men sånt skal bare ikke skje, jeg sender jo ikke fra meg syke marsvin! 
Eieren sier at det er sånt som skjer, men det er jo ikke det, sånt skal ikke skje :( 
De skal selvsagt få pengene tilbake, men det er jo en fattig trøst når de kjørte 4 timer hver vei for å hente to marsvin her, også ender det opp med å bli sykt :icon_cry:Noe mer jeg kan gjøre for dem? Betale veterinærkostnader? Betale for nytt marsvin dersom det ikke klarer seg? Begge deler? 
Er ikke bare be de om å komme tilbake med henne heller (og evt få et nytt) når de bor så langt unna. 

Tror jeg begynner med hybelkaniner istede, det her er ikke moro. :hmm:

Uff sånt er kjempekjipt. Jeg selger kaniner med levendegaranti, at de får ny om den dør innen et par- tre mnd. men jeg sier også at kaniner er sarte dyr, ting skjer - selv om det ikke skal skje. :hug: Heldigvis har det kun skjedd en gang, og da hadde de fått med en ekstra på kjøpet av diverse grunner, sånn at de likevel satt igjen med to. 

1 time siden, Aslan skrev:

Nop. Jeg kommer nok aldri til å synes at oppvask er spesielt kvalitetstid eller avslappende, jeg syns det er dritkjedelig og irriterende :lol: Er mye annet husarbeid jeg syns er triveligere gitt. Håper vi får ny oppvaskmaskin i hus snarest, må bare få ordnet bærehjelp.. Har bare gått to døgn siden den takket for seg, men :teehe: 

Nope - oppvask er skikkelig drepen. Virkelig. Vi har vært en drøy uke uten, og første mulige levering er på tirsdag, jeg har mine tvil *sukk* Har allerede planlagt at det blir junk på lørdag, da skal vi på handletur :lol: 

 

Vært på tur med turgruppa mi :ahappy: Starte den var noe av det lureste jeg har gjort tror jeg. Riktignok bare ei anna ei som var med i dag og, ikke samme som sist. men det er så godt å bare komme seg ut og gå litt, og Lupin er som vanlig helt eksemplarisk. Og du verden han kan oppføre seg når vi møter tass på tunet på tur hjem, mor måtte bare bli ordentlig morsk, så kunne både gamlingen og jyplingen oppføre seg :aww: CM gå hjem og vogg - sur gardskjærring fikser biffen :aww::lol:

 

 

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Monikawt skrev:

Takk :) 

Ånei, så trist! Men jeg vil si du virker som en veldig omtenksom og snill oppdretter! skjønner godt at de ønsker nytt marsvin fra deg :hug: 

Takk for det :) Selv føler jeg det bare skulle mangle når det dør etter så kort tid :( 

6 minutter siden, Raksha skrev:

Uff sånt er kjempekjipt. Jeg selger kaniner med levendegaranti, at de får ny om den dør innen et par- tre mnd. men jeg sier også at kaniner er sarte dyr, ting skjer - selv om det ikke skal skje. :hug: Heldigvis har det kun skjedd en gang, og da hadde de fått med en ekstra på kjøpet av diverse grunner, sånn at de likevel satt igjen med to. 

Har ikke opplevd det før (da var det bare en som ble syk etter bare noen mnd), så visste liksom ikke helt hva jeg skulle gjøre for å gjøre det godt igjen. Har ikke hatt noe behov for en garanti tidligere, for det har jo ikke skjedd før som sagt... Jeg prøver jo å være så seriøs som overhodet mulig, og å selge noen et marsvin som dør etter noen dager er ikke mye seriøst. Da må jeg iallefall gjøre det godt igjen. 
Men det løste seg nå iallefall. De kommer å henter eller så sender jeg ned et nytt marsvin til dem. Hvis de kommer og henter får jeg sende med ekstra høy og noen kg pellets og noen gnagerleker, noe mer får jeg egentlig ikke gjort selv om jeg skulle gjort så mye mer.  
Også vil jeg aldri aldri aldri oppleve dette igjen! :no: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Paranomia skrev:

Takk for det :) Selv føler jeg det bare skulle mangle når det dør etter så kort tid :( 

Har ikke opplevd det før (da var det bare en som ble syk etter bare noen mnd), så visste liksom ikke helt hva jeg skulle gjøre for å gjøre det godt igjen. Har ikke hatt noe behov for en garanti tidligere, for det har jo ikke skjedd før som sagt... Jeg prøver jo å være så seriøs som overhodet mulig, og å selge noen et marsvin som dør etter noen dager er ikke mye seriøst. Da må jeg iallefall gjøre det godt igjen. 
Men det løste seg nå iallefall. De kommer å henter eller så sender jeg ned et nytt marsvin til dem. Hvis de kommer og henter får jeg sende med ekstra høy og noen kg pellets og noen gnagerleker, noe mer får jeg egentlig ikke gjort selv om jeg skulle gjort så mye mer.  
Også vil jeg aldri aldri aldri oppleve dette igjen! :no: 

Det sier ingenting om din seriøsitet om marsvinet dør etter kort tid, sånt skjer! Det som sier noe er jo hvordan du håndterer det, og det gjør du jo helt korrekt, de får nytt marsvin/penger igjen, du er oppriktig lei deg - mer kan du faktisk ikke gjøre. 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Perfect Image skrev:

Jepp, veterinæren hadde glemt å underskrive så papirene var kommet i retur så postet på nytt..................................................................

Å nei så kjipt.... :hmm: 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal skal ikke - skal skal ikke... ta ut påskeferie altså... jeg lider jo av sterk beslutningsvegring så jeg greier ikke helt å bestemme meg. Kanskje bare ta med PC'en hjem og ta hjemmekontor dersom det er dårlig vær, og heller ta fri dersom sola stråler :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.3.2016 at 10:20 PM, Symra&Pippin skrev:

Hjemme fra et herlig møte i Naturvernforbundet. I motsetning til det meste annet jeg driver med er det miljøet veldig mannsdominert. Mye jegere og den slags. Og så elsker jeg fagfolk med masse kunnskap om akkurat sånt som jeg er interessert i. Nå er jeg helt høy på artsdatabaser og sånt. :lol: Og så snakka jeg masse med en biolog med .... dunker! :wub: <- hjertet gjelder dunkere altså, ikke biologen. Jo, det er sant!

Og den presentasjonen om Malvikmarka! Hubro, storsalamander og bever og greier! :heart:

 

Kom visst med en gammel quote da jeg trykket på svar, men da svarer jeg på den allikevel. 
Jeg er veldig opptatt av Naturvern og miljø selv, og blir så glad for at du engasjerer deg. :heart: 
Gjør ikke så veldig mye selv dessverre. Håper å forandre på det en dag. 

 

4 timer siden, 2ne skrev:

 

Jeg ville vel fortalt at med den opplevelsen jeg hadde med klassen og skolen, så var det lite aktuelt å møte opp noe sånt :) 

Takk det var et fint svar, tror kanskje jeg går for det. Høflig men får sagt bittelitt om at det kanskje ikke var en helt grei oppførsel de hadde. 

1 time siden, Pixie skrev:

Jeg tenkte som deg da jeg fikk invitasjon til reunion til de jeg gikk barne- og ungdomsskolen med, ikke pokker om jeg ville dra. Men jeg dro likevel og angrer faktisk ikke... Det var drit å se noen av dem, drit å gå rundt på gamle skolen og se bilder og video fra gamle dager (tror jeg døde litt inni meg da jeg så 13 år gamle meg), men stort sett hadde jo folk blitt voksne... Nå var det flere enn meg som hadde vanskelige år der og det ble snakket en del om det, på en ganske ålreit måte.

Er glad for at du fikk noe ut av å dra. :) Og klem til deg. Men nei det er virkelig helt uaktuelt for meg. Jeg trenger aldri å se noen av de igjen, og det er jeg glad for. :) 

1 time siden, SFX skrev:

 

Åh, vennen, jeg vet hvordan det er :hug: Jeg snublet i januar over ei av de som mobbet meg på skolen, og jeg var ikke forberedt på å se henne der. Hun var såååå blid, syntes det var sååå kjekt å se meg igjen, ville vite hvordan det gikk, og hele den kleine greia der hvor en skal tørrprate uten å ha noe til felles. Jeg tror ikke hun innså/innser hva hun gjorde mot meg på skolen. Jeg svarte litt kunstig og profesjonelt høflig uten å si noe personlig, og forsvant så fort jeg kunne. En liten del av meg hadde hatt lyst til å fortelle henne at jeg går jevnlig til psykolog for å jobbe med spøkelsene på skuldrene mine som forteller meg at jeg ikke er verdt en dritt, som hun og andre bidro til, takkskaldufaenmegha. Men det ville ikke gavnet meg noe som helst, jeg er ikke sint på henne, jeg er forbanna på lærere og andres foreldre og administrasjon og de som skal være ansvarlige.

Det er lov til å si nei takk uten noen begrunnelse, du skylder dem ingenting - gjør det som føles rett for deg. Hadde jeg fått en slik invitasjon, ville jeg kastet den og latt som om den ikke fantes - jeg skylder dem ikke at jeg svarer en gang. Men det er meg.

Takk og :hug: tilbake. Jeg syntes det er skremmende hvor stor makt mobbere har og hvor mye de klarer å ødelegge på kort tid. Andre har opplevd mye verre enn meg og over mye lengre periode. Vi bodde bare der i to år heldigvis og første året var det jævlige året. Andre året gikk barneskolen over til ungdomskolen slik at jeg kom i klasse med nye mennesker. Men likevel, jeg husker så godt da på starten av ungdomsskolen på en klassetur da vi skulle spise lunch at jeg bare gikk å satte meg alene unna de andre, for jeg var ikke verdig å sitte med noen. Og jeg hadde ingenting å hente frem for å klare å snakke med eller bli kjent med nye mennesker. Og det er vel det siste jeg slet med utover, man trenger jo litt selvtillit  for å klare å være sosial, tørre å bli med på ting og i det hele tatt være morsom for andre å være sammen med. Det varte hele det året, og så flyttet vi igjen til "grusomme snobbete Bærum", hvor jeg ble møtt som et menneske igjen og klarte å bygge meg sånn passe opp (håper jeg da.) :P 
Jeg er også sint på lærere og administrasjon. 
Må ha vært ekkelt for deg å gå på en person slik, syntes du taklet det bra. :heart: 

36 minutter siden, Paranomia skrev:

Snakket med kjøperen igjen nå, og marsvinet er dødt. 4 timer fra den fikk milde symptomer til hun døde :(  Det her er bare ikke rettferdig, de gråt på telefonen. Så da satt vi der og gråt hele gjengen. De var veldig fornøyd med alt jeg hadde gjort for dem da, og de ville gjerne ha et marsvin til herifra. Så enten kommer de for å hente eller så sender jeg et marsvin ned til de og jeg betaler for frakt og de slipper selvsagt å betale for nytt marsvin. Det er det minste jeg kunne gjøre for dem, stakkars :(  

:hug: Håper det ikke var noe smittsomt så du kan få det på flere? 

12 minutter siden, JeanetteH skrev:

Har vist slitt ut valpen i dag jeg. Uten at jeg skjønner hvordan, har bare jogget på morgenen også trent en kort økt LP i ettermiddag. Men noe sier meg at hun tenker litt med hormonene sine, første løpetid er alltid gøy :lol: 

Det har vært en veldig rolig og søvnig Skessa her under løpetiden også. Det har nesten vært litt deilig. :innocent: Men villdyret er i ferd med å våkne igjen. :heart: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er greia med øyebryn for tiden? Uansett hvordan farger man har på hud og hår, så skal det være kølsvarte kraftige bryn. Det eneste man ser i ansiktet, er liksom øyebryn. Det ser jo ikke bra ut - eller? :blink:

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnnikenK skrev:

Hva er greia med øyebryn for tiden? Uansett hvordan farger man har på hud og hår, så skal det være kølsvarte kraftige bryn. Det eneste man ser i ansiktet, er liksom øyebryn. Det ser jo ikke bra ut - eller? :blink:

Og så fader de dem liksom litt inn mot midten :blink: Det ser helt kårny ut jo! 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bodde 3 steder i løpet av oppveksten. På et av stedene ble jeg mobbet og fikk knust selvtilliten min skikkelig,  føler jeg slet med det ganske lenge og at det ødela en del sosialt helt til jeg ble mer voksen egentlig. 

Fikk spørsmål nå om å komme på reunion dit. Det er helt uaktuelt.

Men hva ville dere svart. Nei takk,  eller noe mer? 

Jeg har også hatt det veldig vondt på skolen, og sliter den dag i dag med ettervirkninger, så jeg vet hvor vanskelig det er. Klem til deg. Jeg svarte nei så fort jeg fikk invitasjon, og sa ikke noe mer om det. Har også fått venneforespørsel på fb fra en av de som var aller værst i mobbingen..Kverna litt på det, men valgte å klikke den vekk. Vil ikke ha dem i livet mitt på noe vis mens jeg prøver hardt å bygge meg opp igjen. Er flyttet et annet sted nå da,så det er godt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Celeritas skrev:

Jeg har også hatt det veldig vondt på skolen, og sliter den dag i dag med ettervirkninger, så jeg vet hvor vanskelig det er. Klem til deg. Jeg svarte nei så fort jeg fikk invitasjon, og sa ikke noe mer om det. Har også fått venneforespørsel på fb fra en av de som var aller værst i mobbingen..Kverna litt på det, men valgte å klikke den vekk. Vil ikke ha dem i livet mitt på noe vis mens jeg prøver hardt å bygge meg opp igjen. Er flyttet et annet sted nå da,så det er godt:)

:hug: til deg!  :heart: 
Jeg hadde også klikket det vekk, vil ikke ha dem i livet mitt og stoler ikke på intensjonene uansett. Godt å høre at du bor et annet sted nå. Det hjalp masse for meg hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Marie:hug: Jeg takket bare nei til reunion. Det var riktingnok en klasse jeg hadde det bra i, men var for hele trinnet så ville møtt mobberne igjen. Jeg orket bare ikke tanken. Nå hadde jeg jo unskyldning med å bo langt unna og blablabla, men det hadde ikke vært aktuelt om jeg bodde 3 min unna heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Line skrev:

Og så fader de dem liksom litt inn mot midten :blink: Det ser helt kårny ut jo! 

Hun jeg så i dag hadde laget litt "bølger" også. Jeg måtte ta med sammen for ikke å glane på henne :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

Det var en deilig avveksling å gå kveldstur med Biz alene. Det var noe annet å kunne lange ut når vi gikk for en gangs skyld. Kan jo ikke det når junior er med,men han var så trøtt etter røntgen at jeg tror ikke han helt registrerte at vi gikk uten han engang. Han fikk seg litt kveldsmat og en tur på do,og nå sitter han og ser passe fjern ut i huset sitt. Så jeg og Biz la oss vi,så kommer han vel etter når han våkner skikkelig til igjen. 

Jeg har faktisk greid å være streng og nekte frøkna tilgang til senga mi ei stund nå. Fant ut hvor mye hår og grus jeg egentlig lå på om natta,så hun er forvist til gulvet eller hvor hun vil ellers i huset. Hun synes det er litt dumt,men hun lider ikke så veldig.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at det er mange kårny bryn der ute, jeg var nemlig litt uheldig med farging av mine i dag, men da er det kanskje ikke så mange som legger merke til det blant resten :lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Symra&Pippin skrev:

Så flott @Siljus! Og klem til @Marieog @SFX, måtte alle mobbere plutselig forstå hva de har gjort og skamme seg halvt ihjel.

Tror jeg skal legge meg tidlig, altså sånn omtrent nå. Veldig sliten, men etter i morgen er det jaggu påskeferie. 

 

Tusen takk! 

Sov godt, hold ut, snart har du ferie! 

38 minutter siden, Siri skrev:

Skal skal ikke - skal skal ikke... ta ut påskeferie altså... jeg lider jo av sterk beslutningsvegring så jeg greier ikke helt å bestemme meg. Kanskje bare ta med PC'en hjem og ta hjemmekontor dersom det er dårlig vær, og heller ta fri dersom sola stråler :D 

Hvis du har rom for så fleksibel spontanitet på jobben, så ville jeg tatt med maskina hjem og kjent på hva jeg ønsket hver morgen. Men jeg ville gjort det hele året :whistle:

34 minutter siden, Marie skrev:

Takk og :hug: tilbake. Jeg syntes det er skremmende hvor stor makt mobbere har og hvor mye de klarer å ødelegge på kort tid. Andre har opplevd mye verre enn meg og over mye lengre periode. Vi bodde bare der i to år heldigvis og første året var det jævlige året. Andre året gikk barneskolen over til ungdomskolen slik at jeg kom i klasse med nye mennesker. Men likevel, jeg husker så godt da på starten av ungdomsskolen på en klassetur da vi skulle spise lunch at jeg bare gikk å satte meg alene unna de andre, for jeg var ikke verdig å sitte med noen. Og jeg hadde ingenting å hente frem for å klare å snakke med eller bli kjent med nye mennesker. Og det er vel det siste jeg slet med utover, man trenger jo litt selvtillit  for å klare å være sosial, tørre å bli med på ting og i det hele tatt være morsom for andre å være sammen med. Det varte hele det året, og så flyttet vi igjen til "grusomme snobbete Bærum", hvor jeg ble møtt som et menneske igjen og klarte å bygge meg sånn passe opp (håper jeg da.) :P 
Jeg er også sint på lærere og administrasjon. 
Må ha vært ekkelt for deg å gå på en person slik, syntes du taklet det bra. :heart:  

Du er en så empatisk og gjennomført snill og god person, Marie <3 

Stian Blipp burde alltid danse på TV-skjermen min når jeg kommer ut av dusjen. Foenix skal få ligge til tørk på pledd i sofaen litt, før jeg går på med blåseren. Jeg kan ikke få beskrevet hvor deilig det er å bo så privat at jeg ikke behøver å time noe som helst til når naboen sover - jeg kan spikre opp bilder nå, om jeg vil. Jeg kan blåse hunder tørr i timesvis på natta, om jeg vil. Jeg kan synge høyt når som helst. Hundene kan logre når som helst, uten at det dukker opp sure kommentarer om dunking i veggen. Jeg kan aldri gå tilbake til å bo så jeg deler vegg med folk jeg ikke deler postkasse med. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Line skrev:

Jeg har jo masse elever i rette alderen - dvs de prøver å kopiere, men de får det ikke alltid helt til... :lol: 

Tro'kke jeg hadde fått gjort noe fornuftig i løpet av dagen om jeg hadde hatt din jobb.

Til og med gubben, som ALDRI kommenterer noe om andres utseende, sliter med å forstå denne trenden.

Akkurat nå, Tonje skrev:

Godt å høre at det er mange kårny bryn der ute, jeg var nemlig litt uheldig med farging av mine i dag, men da er det kanskje ikke så mange som legger merke til det blant resten :lol:

Men en ting er at selve øyebrynshårene er mørke, men når det ser ut som man har tegnet på huden med sort tjukk tusj, blir det veldig spesielt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foenix gikk og stilte seg opp ved trimmebordet. Jeg antar hun er ferdig hvilt i sofaen, og vil være tørr.

Jaja, får få på meg bukser og finne blåseren, da. Drektige damer har vel såpass til privilegier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Tricolor skrev:

Takk for tips. Googla og leste litt, det så interessant ut. Nå er det ikke særlige mageproblemer jeg har, og jeg vet hva som setter tarmene i speedgear, men jeg kommer nok til å lese litt mer.

Måtte opp og ta Ketogan i natt. Fikk ikke sove selv om smertene forsvant. Så nå er jeg litt groggy kan man si.

Det er en veldig fin diett å forsøke, jeg lærte mye mens jeg forsøkte den :) men desverre hadde den ikke en ønskelig virkning på meg :( hehe, ja - men man kan bli overrasket når man setter seg litt inn i det også. jeg tåler ikke ting jeg trodde var umulig å ikke tåle. 

Vet hvordan det er når man har smerter og søvnen forsvinner.. men da kan det bare bli bedre heldigvis :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Raksha skrev:

Det sier ingenting om din seriøsitet om marsvinet dør etter kort tid, sånt skjer! Det som sier noe er jo hvordan du håndterer det, og det gjør du jo helt korrekt, de får nytt marsvin/penger igjen, du er oppriktig lei deg - mer kan du faktisk ikke gjøre. 

Nei du har helt rett :) Jeg vet det jo egentlig, men følelsen av at jeg har gjort noe galt er der likevel. Ulempen med å drive med levende vesener... 

40 minutter siden, Marie skrev:

:hug: Håper det ikke var noe smittsomt så du kan få det på flere? 

Neida, det var mest sannsynlig lungebetennelse utløst av stress. Iallefall etter det jeg kunne se på video og mtp symptomer. Så ingenting smittsomt :) 

35 minutter siden, Fillerya skrev:

@Paranomia :console: Så trist at det døde. Synes du virker som en super oppdretter. Hadde jeg noen gang skaffet meg marsvin hadde jeg helt klart ønsket meg det fra deg :) At kjøperne dine fortsatt ønsker seg marsvin fra deg er jo en tillitserklæring.

Tusen takk :wub: Ja jeg ble kjempeglad for det, når de er villig til å kjøre 4 timer hver vei bare for å kjøpe her selv etter det som skjedde, så de føler åpenbart ikke at jeg er helt ubrukelig, sånn som jeg gjør :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Da kryper jeg inn her 🤣 ikke bare en men 2,5 🤣 Planen var og beholde forhund. Det har jeg gjort🤣  Men jeg har å beholdt deleie hund. Men jagu så ble det igjen en hannhund hjemme å 🤣 jeg skulle aldri ha hannhund igjen. Men Hektor ble unntaket 🤣 Hils på Hektor - 13 uker ❤️
    • Det kan jo hende det finnes oppdrettere på sheltie som har linjer med mindre lyd? 😊 Eller som er bevist på det og tar hensyn til det. Tenker også at mentalitet kanskje har litt og si. En trygg hund har kanskje høyere terskel for å bjeffe enn en litt usikker hund ( Kommer jo seff an på settingen da, men) 
    • Men det er mange hunder av rase med mye lyd i som bjeffer utrolig mye " for de er sånn" . Og ganske mange av de hundene er veldig stressa. Og er på " jobb" hele tiden. Jeg trodde ikke han her skulle bli så stille, hadde ikke mål om null bjeffing.  Bare at han skulle lære at tomte grensa, er den du kan passe på. Gården har egen vakthund, så den trenger ikke vi å passe på o.s.v. Så fikk jeg litt ekstra i gjenn, han kommer løpende til oss når han vil "si ifra" om ting ute..
    • Det går an å jobbe med. Det er noe det sies for alle raser med mye lyd. Men man kan ikke trene bort noe som hunden er genetisk disponert for og avlet for over generasjoner. En kombinasjon av heldig med individ og målrettet trening fra start kan nok kontrollere og begrense bjeffingen, men jeg ville aldri kjøpt en bjefferase med det som forutsetning. Generelt sett bør man ikke anskaffe raser med egenskaper man ikke kan/vil leve med og satse på å "trene de bort" eller "jobbe med", selv om det i noen tilfeller er mulig.
    • Er bjeffing det eneste du syns er negativt for sheltie? For det går det ann å jobbe med. Har veldig inntrykk av at bjeffing blir forsøkt ignoret. Jeg har en ganske reaktiv sheltiegutt på straks to år, som nå bjeffer når han blir redd eller når andre hunder bjeffer i passering.  Men jeg har fått mye kjeft fra andre for at jeg " belønner" bjeffing.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...