Gå til innhold
Hundesonen.no

Akkurat nå, Mars


mokken
 Share

Recommended Posts

  • Svar 3.7k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Self control level:ultimate

Lillefluff blir nok 100% frisk snart!! 

JIPPI! Endelig en god nyhet fra denne kanten 179 jobbsøkere har blitt til 4, det er 2 stillinger og jeg er med i kampen fortsatt (2.gangs intervju)!!!!  Får jeg napp her flytter jeg faktisk

Posted Images

1 time siden, Line skrev:

Sånn, da har jeg rettet prøver og lagt inn vurderinger, og tenker at MandagsLine vil være mer glad i meg enn hva MandagsHeidi vil være i @Symra&Pippin :lol: 

Nå skal vi rusle oss en tur i regnet, før jeg får et par tekster jeg har liggende ut av veien også. Da blir MandagsLine enda gladere, for ikke å snakke om PåskeLine som ikke har noe som helst etterslep liggende :D 

:fish:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man tager hva man haver fungerer ikke på puddelpels. Har satt igjen shampoen hos Belgerpia, er tom for reste-shampoen jeg hadde, og tenkte at Epi-Sooth (Nora sin, ingen pudler som trenger det her), det funker sikkert! De ble rene, men pelsen er rart nå, særlig på Ali. Jeg blåser den tørr, hun rister seg, og så er hun fuktig igjen. How can that be? På sånne dager så tenker jeg at barbermaskin, det er fine greier. Og at det sikkert finnes andre kortpelsa raser jeg liker like godt som pudlene. Jeg har seriøst ikke armer til dette, jeg :( 

Så nå trøstespiser jeg bringebær, bare fordi folk gnåler om at man blir feit av sjokolade og jeg må stappe noe i trynet hele tiden. De er ikke så gode i plastikk som fra busker :aww: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Stine skrev:

Jeg skjønner hvorfor vi ikke bor i by, bikkjene har smakt både pomes frites og hamburgere fra asfalten :P Da er det bedre med elgbæsj.

Jeg bodde innerst i et rolig boligfelt helt i grensen til marka, og X'en fant en bærepose med en hel torsk i på tur - hun var grisefornøyd over skatten! Jeg ikke like mye...

5 timer siden, JeanetteH skrev:

Når man oppdager at snekkeren har brukt min støvsuger til å ta opp gipsstøv :gaah::gaah: 

Hadde snekkeren vært litt mer allright, så kunne du jo booket vaskehjelp og sendt regningen til ham. Om du fant noen som vasker grundig nok...

4 timer siden, Malinka skrev:

Nå sitter jeg på hotellrommet og bare slapper av. Det er litt godt når man har delt rom med andre hele helgen at de drar tidligere hjem :aww: Så fikk jeg dusjet, pakket og surfe litt på nettet og finne roen før jeg drar. Har rommet en times tid til og så går flyet i 4-tiden. Skal bli godt å komme hjem også og hente Lady og guttungen. 

Resultatene etter helgen ble ikke noe å skryte av, men så lenge vi følte at vi hadde gjort det greit på scenen så er det uansett ikke så mye å hente. Litt surt når vi fortsatt får kommentarer på ting vi har blitt mye bedre på, men da har vi litt å jobbe med. Nye sjanser neste år :aww: 

Vel blåst, det er alltid erfaringer å ta med seg fra konkurranser, som de sier. Jeg husker vi fikk kritikk på noe vi gjorde helt bevisst, og det var superirriterende - vi sang i NM en skummel sang om troll, tusser, hulder, mørke, vind, tåke - hele den stemningen, ikke sant. Og når vettene var ute på tokt på natta, så sto vi litt framoverlent for å skape litt mer stemning, vise at dette er trolsk og skummelt. Men den ene av dommerne mente at vi måtte stå mer rett i ryggen for å frigjøre luft til lungene. Dust :D

1 time siden, Caroline skrev:

Litt skuffa over dagens resultat. reservecert på den som trengte cert, og reservecacib på den som trengte cacib. Unghunden kan jeg kjøpe resultatet til, hun er uferdig i fronten, men Tonks var den han likte best, hun bare var overhodet ikke i modus idag. Håper det er hormoner som spiller inn, hun har vært sånn en gang tidligere, og det var rett etter første løpetid.  

Gratulerer, selv om jeg forstår skuffelsen - satser på at Tonksen skal ha løpetid, og ikke er syk.

37 minutter siden, 2ne skrev:

Man tager hva man haver fungerer ikke på puddelpels. Har satt igjen shampoen hos Belgerpia, er tom for reste-shampoen jeg hadde, og tenkte at Epi-Sooth (Nora sin, ingen pudler som trenger det her), det funker sikkert! De ble rene, men pelsen er rart nå, særlig på Ali. Jeg blåser den tørr, hun rister seg, og så er hun fuktig igjen. How can that be? På sånne dager så tenker jeg at barbermaskin, det er fine greier. Og at det sikkert finnes andre kortpelsa raser jeg liker like godt som pudlene. Jeg har seriøst ikke armer til dette, jeg :( 

Så nå trøstespiser jeg bringebær, bare fordi folk gnåler om at man blir feit av sjokolade og jeg må stappe noe i trynet hele tiden. De er ikke så gode i plastikk som fra busker :aww: 

Jeg gikk et ernæringskurs en gang jeg skulle gjøre en seriøs innsats for å gå ned i vekt - og fikk da beskjed om ikke å spise frukt og bær, fordi de har så mye sukker. Goddamnit, hva skal en spise da, om en vil at det skal smake annet enn agurk og fullkorn?

Akkurat nå, Sbtlita skrev:

Blå igjen på Iben!! Sykt skuffet over den, for hadde nesten regnet med ihvertfall exc liksom.. hennes andre blå nå så håper virkelig ikke det gjentar seg fremover..

Sent fra min SM-N9005 via Tapatalk

Hvor gammel er hun igjen? Det hender jo at de har en awkward age eller to før de er voksne. Og noen dommere er jo strengere enn andre - Foenix her har fra CACIB til good, og hun er ikke en good-hund. Hun er kanskje ikke en CACIB-hund heller :P Men når en hund er stilt mer enn to ganger kan en jo se hva slags resultat den ligger på sånn jevnt over, og skjære bort unntakene.

I dag skal Foenix få pelsstell - klippe klør og poter, ører, full gjennomgreing, klippe kortere faner så ingen valper fester seg i dem, rydde i skjørtene før en forhåpentligvis fødsel, og rydde fram litt pupper. Jeg blir så fascinert - og småskuffet - når jeg ser seriøse utstilliere slash oppdrettere legge ut bilder av type nyfødte valper som sover på mammas pote - også er det skikkelige tøfler på mora. En kan vel stelle pelsen på en hund selv om den ikke er på utstilling? Jeg klipper poter ofte, for jeg synes det er både penere og mer praktisk - jeg klipper poter mens de har valper også, det er virkelig ikke vanskelig. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Middag unnagjort - drikker en øl til maten for å feire siste helgedagen (ikke snakk om at jeg må gjøre masse etterpå, men jeg skal ikke kjøre noe sted uansett). En Bearded Porter faktisk - kjøpte øl etter etiketten denne gangen og denne ølen har en hund på etiketten :P 

Pigg måtte vaskes igjen etter tur med schäferkompis, hun sikla over hele ryggen og brystet hans, dusjen fikk seg en vask i samme slengen. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, SFX skrev:

Gratulerer, selv om jeg forstår skuffelsen - satser på at Tonksen skal ha løpetid, og ikke er syk.

Hun ble paret for halvannen uke siden, så jeg håper hun venter litt med ny løpetid :P Det er så lenge siden sist hun oppførte seg teit i ringen, så det falt meg ikke inn at det kunne skje igjen nesten tre år senere. Derfor håper jeg det er hormoner som gjør det. Hun er så lite stilt, at jeg kan huske omtrent hver gang i detalj, og jeg kan ikke huske at det har vært i forbindelse med løpetid annet enn de to gangene. Hvis dét er hennes eneste hormonelle reaksjon, så får jeg bare leve med det og enten trene litt på det eller la være å stille ut akkurat i den perioden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte at jeg skulle ta å bade stinkevofsen i pausen til Crufts, nå er det pause- og jeg har ikke lyst til å vaske hund...snerr. Men hun er helt seig så jeg får bare gjøre det. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, SFX skrev:

Jeg gikk et ernæringskurs en gang jeg skulle gjøre en seriøs innsats for å gå ned i vekt - og fikk da beskjed om ikke å spise frukt og bær, fordi de har så mye sukker. Goddamnit, hva skal en spise da, om en vil at det skal smake annet enn agurk og fullkorn?

Ja, jeg hører de sier det. Merkelig nok, så gikk jeg ned 10 kg på bare et par måneder av å leve på en diett som besto hovedsakelig av frukt. Jeg kjenner jeg gir blanke f... egentlig, fullkorn smaker spon og kommer ut mer eller mindre ufordøyd (korna i hvert fall), så det gidder jeg ikke å spise. Jeg tenkte jeg bare skulle prøve å få i meg noe annet enn sjokolade og potetgull, nå når jeg allikevel har et behov for å stappe ting i trynet hele dagen. Det hjalp ikke stort da, etter en pakke med bringebær har jeg fortsatt lyst på potetgull.. 

Forståelsen for Noras haitendenser er stigende, for å si det sånn :aww: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, 2ne skrev:

Ja, jeg hører de sier det. Merkelig nok, så gikk jeg ned 10 kg på bare et par måneder av å leve på en diett som besto hovedsakelig av frukt. Jeg kjenner jeg gir blanke f... egentlig, fullkorn smaker spon og kommer ut mer eller mindre ufordøyd (korna i hvert fall), så det gidder jeg ikke å spise. Jeg tenkte jeg bare skulle prøve å få i meg noe annet enn sjokolade og potetgull, nå når jeg allikevel har et behov for å stappe ting i trynet hele dagen. Det hjalp ikke stort da, etter en pakke med bringebær har jeg fortsatt lyst på potetgull.. 

Forståelsen for Noras haitendenser er stigende, for å si det sånn :aww: 

Det er jo en viss forskjell på hvordan kroppen behandler fruktose (fruktsukker) og hvordan den behandler sukrose (tilsatt sukker) - generelt trenger den å gjøre om mesteparten til glukose alikevel og det krever mer energi å gjøre om fruktose enn sukrose. Man får også i seg vitaminer og antioksidanter ved å spise frukt. Hadde spist frukt med god samvittighet jeg :) 

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Caroline skrev:

Hun ble paret for halvannen uke siden, så jeg håper hun venter litt med ny løpetid :P Det er så lenge siden sist hun oppførte seg teit i ringen, så det falt meg ikke inn at det kunne skje igjen nesten tre år senere. Derfor håper jeg det er hormoner som gjør det. Hun er så lite stilt, at jeg kan huske omtrent hver gang i detalj, og jeg kan ikke huske at det har vært i forbindelse med løpetid annet enn de to gangene. Hvis dét er hennes eneste hormonelle reaksjon, så får jeg bare leve med det og enten trene litt på det eller la være å stille ut akkurat i den perioden.

*facepalm*

Selvfølgelig er hun parret sorry! Men da er hun jo DREKTIG og må ta hensyn - Foenix blir veldig drektig sånn et kvarter etter parring :P

7 minutter siden, 2ne skrev:

Ja, jeg hører de sier det. Merkelig nok, så gikk jeg ned 10 kg på bare et par måneder av å leve på en diett som besto hovedsakelig av frukt. Jeg kjenner jeg gir blanke f... egentlig, fullkorn smaker spon og kommer ut mer eller mindre ufordøyd (korna i hvert fall), så det gidder jeg ikke å spise. Jeg tenkte jeg bare skulle prøve å få i meg noe annet enn sjokolade og potetgull, nå når jeg allikevel har et behov for å stappe ting i trynet hele dagen. Det hjalp ikke stort da, etter en pakke med bringebær har jeg fortsatt lyst på potetgull.. 

Forståelsen for Noras haitendenser er stigende, for å si det sånn :aww: 

Det er ikke tilfredsstillende å spise noe annet enn det en har cravings på, på sånne dager. Hvis jeg har en dårlig dag, så blir den ikke bedre av gulrot, vøtt. Og jeg driter i at det er en innstillingssak. Det er en sukkersak.

4 minutter siden, Turb skrev:

Det er jo en viss forskjell på hvordan kroppen behandler fruktose (fruktsukker) og hvordan den behandler sukrose (tilsatt sukker) - generelt trenger den å gjøre om mesteparten til glukose alikevel og det krever mer energi å gjøre om fruktose enn sukrose. Man får også i seg vitaminer og antioksidanter ved å spise frukt. Hadde spist frukt med god samvittighet jeg :) 

Og det sier vel litt om hvor rigide sånne kurs er, når de fraråder frukt, og kommer med advarsel fordi jeg brukte banan som mellommåltid eller lagde fruktsalat i stedet for snop i helga. Det er ikke rart jeg sprakk så det ljomet, det blir for rigid.

Nå er frokost inntatt, så da skal jeg gå på pelsstell. Eventuelt fyre i peisen først, det er litt kaldt her.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, SFX skrev:

*facepalm*

Selvfølgelig er hun parret sorry! Men da er hun jo DREKTIG og må ta hensyn - Foenix blir veldig drektig sånn et kvarter etter parring :P

Du er tidlig ute med ammetåke, kanskje? :lol: 

Må sjekke hvilken dato jeg målte henne sist. Jeg må måle igjen snart. Tida går så fort når alle andre skal ha/har valper, men hjemme går tida ulidelig sakte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Stine skrev: Jeg skjønner hvorfor vi ikke bor i by, bikkjene har smakt både pomes frites og hamburgere fra asfalten [emoji14] Da er det bedre med elgbæsj.

Jeg bodde innerst i et rolig boligfelt helt i grensen til marka, og X'en fant en bærepose med en hel torsk i på tur - hun var grisefornøyd over skatten! Jeg ikke like mye...

5 timer siden, JeanetteH skrev: Når man oppdager at snekkeren har brukt min støvsuger til å ta opp gipsstøv :gaah::gaah: 

Hadde snekkeren vært litt mer allright, så kunne du jo booket vaskehjelp og sendt regningen til ham. Om du fant noen som vasker grundig nok...

4 timer siden, Malinka skrev: Nå sitter jeg på hotellrommet og bare slapper av. Det er litt godt når man har delt rom med andre hele helgen at de drar tidligere hjem :aww: Så fikk jeg dusjet, pakket og surfe litt på nettet og finne roen før jeg drar. Har rommet en times tid til og så går flyet i 4-tiden. Skal bli godt å komme hjem også og hente Lady og guttungen. 

Resultatene etter helgen ble ikke noe å skryte av, men så lenge vi følte at vi hadde gjort det greit på scenen så er det uansett ikke så mye å hente. Litt surt når vi fortsatt får kommentarer på ting vi har blitt mye bedre på, men da har vi litt å jobbe med. Nye sjanser neste år :aww: 

Vel blåst, det er alltid erfaringer å ta med seg fra konkurranser, som de sier. Jeg husker vi fikk kritikk på noe vi gjorde helt bevisst, og det var superirriterende - vi sang i NM en skummel sang om troll, tusser, hulder, mørke, vind, tåke - hele den stemningen, ikke sant. Og når vettene var ute på tokt på natta, så sto vi litt framoverlent for å skape litt mer stemning, vise at dette er trolsk og skummelt. Men den ene av dommerne mente at vi måtte stå mer rett i ryggen for å frigjøre luft til lungene. Dust [emoji3]

1 time siden, Caroline skrev: Litt skuffa over dagens resultat. reservecert på den som trengte cert, og reservecacib på den som trengte cacib. Unghunden kan jeg kjøpe resultatet til, hun er uferdig i fronten, men Tonks var den han likte best, hun bare var overhodet ikke i modus idag. Håper det er hormoner som spiller inn, hun har vært sånn en gang tidligere, og det var rett etter første løpetid.  

Gratulerer, selv om jeg forstår skuffelsen - satser på at Tonksen skal ha løpetid, og ikke er syk.

37 minutter siden, 2ne skrev: Man tager hva man haver fungerer ikke på puddelpels. Har satt igjen shampoen hos Belgerpia, er tom for reste-shampoen jeg hadde, og tenkte at Epi-Sooth (Nora sin, ingen pudler som trenger det her), det funker sikkert! De ble rene, men pelsen er rart nå, særlig på Ali. Jeg blåser den tørr, hun rister seg, og så er hun fuktig igjen. How can that be? På sånne dager så tenker jeg at barbermaskin, det er fine greier. Og at det sikkert finnes andre kortpelsa raser jeg liker like godt som pudlene. Jeg har seriøst ikke armer til dette, jeg [emoji20] 

Så nå trøstespiser jeg bringebær, bare fordi folk gnåler om at man blir feit av sjokolade og jeg må stappe noe i trynet hele tiden. De er ikke så gode i plastikk som fra busker :aww: 

Jeg gikk et ernæringskurs en gang jeg skulle gjøre en seriøs innsats for å gå ned i vekt - og fikk da beskjed om ikke å spise frukt og bær, fordi de har så mye sukker. Goddamnit, hva skal en spise da, om en vil at det skal smake annet enn agurk og fullkorn?

Akkurat nå, Sbtlita skrev: Blå igjen på Iben!! Sykt skuffet over den, for hadde nesten regnet med ihvertfall exc liksom.. hennes andre blå nå så håper virkelig ikke det gjentar seg fremover..

Sent fra min SM-N9005 via Tapatalk

Hvor gammel er hun igjen? Det hender jo at de har en awkward age eller to før de er voksne. Og noen dommere er jo strengere enn andre - Foenix her har fra CACIB til good, og hun er ikke en good-hund. Hun er kanskje ikke en CACIB-hund heller [emoji14] Men når en hund er stilt mer enn to ganger kan en jo se hva slags resultat den ligger på sånn jevnt over, og skjære bort unntakene.

I dag skal Foenix få pelsstell - klippe klør og poter, ører, full gjennomgreing, klippe kortere faner så ingen valper fester seg i dem, rydde i skjørtene før en forhåpentligvis fødsel, og rydde fram litt pupper. Jeg blir så fascinert - og småskuffet - når jeg ser seriøse utstilliere slash oppdrettere legge ut bilder av type nyfødte valper som sover på mammas pote - også er det skikkelige tøfler på mora. En kan vel stelle pelsen på en hund selv om den ikke er på utstilling? Jeg klipper poter ofte, for jeg synes det er både penere og mer praktisk - jeg klipper poter mens de har valper også, det er virkelig ikke vanskelig. 

Dette ble en lang quote, for jeg får ikke vekk all tekst fra mobilen ?

Iben er 2 år og 3 mnd nå. Hun har jevnt over gjort det bra med en BIR, en BIM og BIG2 pluss en BIS Unghund på Open Showet vi har bl.a.

Bare jeg som ble sykt skuffa over den her VG.. For jeg mener jo selv, med sine feil og mangler, at hun er mer jevnt over exc :)

Sent fra min SM-N9005 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Turb skrev:

Det er jo en viss forskjell på hvordan kroppen behandler fruktose (fruktsukker) og hvordan den behandler sukrose (tilsatt sukker) - generelt trenger den å gjøre om mesteparten til glukose alikevel og det krever mer energi å gjøre om fruktose enn sukrose. Man får også i seg vitaminer og antioksidanter ved å spise frukt. Hadde spist frukt med god samvittighet jeg :) 

Jeg spiser frukt med god samvittighet :ahappy: Og sjokolade, potetgull, smågodt, is, burger osv. Tror ikke mat har noen påvirkning på samvittigheta mi i det hele tatt, faktisk :lol:

33 minutter siden, SFX skrev:

 

Det er ikke tilfredsstillende å spise noe annet enn det en har cravings på, på sånne dager. Hvis jeg har en dårlig dag, så blir den ikke bedre av gulrot, vøtt. Og jeg driter i at det er en innstillingssak. Det er en sukkersak.

Og det sier vel litt om hvor rigide sånne kurs er, når de fraråder frukt, og kommer med advarsel fordi jeg brukte banan som mellommåltid eller lagde fruktsalat i stedet for snop i helga. Det er ikke rart jeg sprakk så det ljomet, det blir for rigid.

Gulrot er godt det, men ikke når man egentlig har lyst på sjokolade eller potetgull :aww: Jeg hadde sannsynligvis bedt kursholderen om å stappe bananen et visst sted om de hadde advart meg mot å bruke den som mellommåltid. Det får da være grenser for hysteri.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer @Stine !

 

6 timer på ski faktisk.  

Vi gikk bare 8 km , men siden poden insisterte på å gå mesteparten av runden selv tok det tid!  Spesielt i de bratteste oppoverbakkene,  men ikke pokker om han skulle i pulken. Til tross for at blodet rant av munnen hans etter et lite stavuhell.  Rare ungen ..

Vi hadde en time med bålpause også.  Viktig det. 

Dro med faren min på turen og han ble sliten fortere enn ungen, så han fikk huskyen. Han slet med et par bråstopp i nedoverbakke og en plutselig manglende stopp-komando,  ellers gikk det veldig bra . Fattern storkoste seg! Første gang på ski med hund :lol:

Nå er vi alle slitne. ..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, 2ne skrev:

Man tager hva man haver fungerer ikke på puddelpels. Har satt igjen shampoen hos Belgerpia, er tom for reste-shampoen jeg hadde, og tenkte at Epi-Sooth (Nora sin, ingen pudler som trenger det her), det funker sikkert! De ble rene, men pelsen er rart nå, særlig på Ali. Jeg blåser den tørr, hun rister seg, og så er hun fuktig igjen. How can that be? På sånne dager så tenker jeg at barbermaskin, det er fine greier. Og at det sikkert finnes andre kortpelsa raser jeg liker like godt som pudlene. Jeg har seriøst ikke armer til dette, jeg :( 

Så nå trøstespiser jeg bringebær, bare fordi folk gnåler om at man blir feit av sjokolade og jeg må stappe noe i trynet hele tiden. De er ikke så gode i plastikk som fra busker :aww: 

Jeg sier bare After Bath fra Chris Christensen. Den er magisk og sikkert ikke super til utstillingsfrisyrer, men helt fantastisk for puddeleiere som ikke gidder å føne i timesvis. :icon_redface: Pelsen tørker på et blunk og jeg synes den gjør pelsen lettere å børste igjennom. :) Jeg har forresten gjort samme erfaringen med medisinsk shampo og puddelpels, det er ikke noen god match dessverre. Har du forsøkt å børste med litt forskjellige karder/børster? Jeg har to karder jeg sverger til når Sølve har lengre pels, en fra CC og en gammel umerket en -når jeg ikke finner de så er pelsstellet så mye tyngre synes jeg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har klipt klør på Naisha, det var ikke så populært, men det var høyst nødvendig. Har utsatt til nå så hun skulle rekke å bli kjent med oss først. Mye lettere å se på labbene hennes nå, og tilgitt ble jeg også etter litt klapp og ros når kloklippeseansen var over. Tok Frekes klør i sammen slengen siden han var rett i nærheten. Litt forskjellig prosedyre kan du si. Han sto bare rolig og fattet på gulvet mens jeg løftet en og en labb. Ferdig på null komma svisj, flink gutt! :D
 

I tillegg har vi funnet ut av mormor til kjærestemannen har opphørt og eksistere. Skulle finne nøyaktig adresse for den hadde ikke kjærestemannen i hodet, men ikke søren om vi fant dama i noe telefonregister. Hun har en fullt fungerende fasttelefon som hun hr hatt i ørti førti år. (selv om dama lurer på om den ikke virker som den skal da hun sjelden hører den i disse dager).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Caroline skrev:

Du er tidlig ute med ammetåke, kanskje? :lol: 

Må sjekke hvilken dato jeg målte henne sist. Jeg må måle igjen snart. Tida går så fort når alle andre skal ha/har valper, men hjemme går tida ulidelig sakte.

Jeg har vært i tåka i flere år, jeg :P

Jeg måler ved parring, og deretter fra fire uker og utover. Tiden går sakte fram til fem uker, og så sprinter tiden avgårde og jeg har kjempedårlig tid!

24 minutter siden, Sbtlita skrev:

Dette ble en lang quote, for jeg får ikke vekk all tekst fra mobilen ?

Iben er 2 år og 3 mnd nå. Hun har jevnt over gjort det bra med en BIR, en BIM og BIG2 pluss en BIS Unghund på Open Showet vi har bl.a.

Bare jeg som ble sykt skuffa over den her VG.. For jeg mener jo selv, med sine feil og mangler, at hun er mer jevnt over exc :)

Sent fra min SM-N9005 via Tapatalk

Det er faktisk helt normalt at en hund gjør det veldig bra som junior og unghund, fordi da er den enda ung og lovende - men deretter sliter det første året eller to i åpen klasse, fordi den da bedømmes som en ferdig utviklet hund (hvilket den ikke er, ikke i min rase), og ikke tilgis utviklingsmangler. I min rase er det i hvert fall unntakene som går "rett fra unghund til champion", og mange trenger tiiiid. Staff er vel heller ikke en sånn rase som er ferdig når den er halvannet år. På berner sier vi tre-fire år, og det er enkelte som sparer sine toåringer framfor å samle på very good eller excellent uten plassering. Jeg forstår skuffelsen, men jeg vet om flere som er godt vant i aldersklassene, og som får en reality check i åpen klasse, fordi dommerne skrur opp lista. Been there, done that myself.

Dommerne sier jo også at de dømmer junior mildere enn unghund, og derfor har vi i vår raseklubb hevet kravene - utstillingspremiering for avlsklarering må nå oppnås etter 18 måneder, når dommerne dømmer det de ser og ikke det de tror kunne vært der om ikke hunden var så ung. Nå generaliserer jeg, for ikke alle dommere gjør det - men så lenge noen gjør det og sier de gjør det, da justerte vi retningslinjene for avl. Og en ser jo at hunder som slettes ikke er klar for å gå i championklasse får cert, fordi de er så fine til å være junior. På samme måte som at veteraner ikke hadde hatt noe som helst å gjøre i champion, og likevel får cert. Jeg vet om flere bernere som fikk sine første cert i veteran, jeg. Og jeg sa det selv, at om X'en ville bli champion noen gang, så ville det bli fra veteran. 

18 minutter siden, 2ne skrev:

Jeg spiser frukt med god samvittighet :ahappy: Og sjokolade, potetgull, smågodt, is, burger osv. Tror ikke mat har noen påvirkning på samvittigheta mi i det hele tatt, faktisk :lol:

Gulrot er godt det, men ikke når man egentlig har lyst på sjokolade eller potetgull :aww: Jeg hadde sannsynligvis bedt kursholderen om å stappe bananen et visst sted om de hadde advart meg mot å bruke den som mellommåltid. Det får da være grenser for hysteri.. 

Åh, jeg ville vært flue på vggen på et sånt kurs, om du sa det :D

NÅ skal jeg gå på pelsstell, i dag er dagen jeg ikke kommer i gang med noe.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Hva ville dere gjort i denne situasjonen? Voksen omplasseringshund som eier har hatt noen få måneder, hund har knurret på eier noen få ganger tidligere. På tur så havner båndet bak beinet på hunden, eier bøyer seg ned for å løfte opp beinet og fjerne båndet, hunden knurrer da på eier. Igjen havner båndet bak beinet og eier bøyer seg ned og da biter hunden såpass at hånd måtte sys 15 sting.  Hunden er stresset ute når den møter andre hunder men rolig hjemme. Ikke vist aggression tidligere, knurret noen få ganger når feks blir holdt for å fjerne flått, klippe klo.  Eier har vært streng tidligere på tur, gjentar kommandoer med streng stemme flere ganger helt til hunden hører etter. lagt hunden i bakken 3x tidligere for å "vise" hunden hvem som er sjefen når den har hatt stress reaksjon i møte med andre hunder.  Kan det være en reaksjon på en allrede stresset hund som ikke håndterer ny eiers strenge væremåte ? Eier er også kosete og mild så ikke kun streng altså.  Kan eier stole på hunden igjen ? Blir det lettere for hunden å bite igjen nå ? Kan hunden snus med positiv belønnings basert trening uten streng tone og sjefete trenings metode ?  Litt spent på svar da jeg har ment at eier har skapt mer stress i hunden med denne strenge "jeg er sjefen" metoden og selvom dette er en rase som kan prøve seg på rang stigen så mener jeg dette er basert mer på frykt og stress hos hunden en dominant oppførsel.  Hva ville du ha gjort i situasjonen ? Vurdert omplassering, avliving da hunden har bitt et menneske ? Forsøkt positiv hundetrening med fokus på mental trening ? Ville du tørt å ha denne hunden rundt en tenåring ?   
    • Vet beds kan man enkelt klippe til selv og er veldig populært for bruk i bilbur. 
    • Hei! Kjøpte nylig et pent brukt 4Pets Herkules hundebur, men jeg trodde det ville være enklere å finne pute til det. Er dette en eldre versjon av 4Pets sine bur? Finnes det en type hundeseng man kan klippe til selv, som ikke er ren ull? Bikkja er fryktelig varm av seg.
    • Goldentispe av utstillingslinjer høres ut som kan passe fint, men bare husk på at alle valper og unghunder er generelt krevende og at trening på å takle å være hjemme alene en hel arb.dag kan ta lang tid. 
    • Et oppstillingsbilde.  Tempo 3 måneder. 8,7 kg og 36 cm høy.   
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...