Gå til innhold
Hundesonen.no

Når er hunden din mest aktiv?


MegaMarie
 Share

Recommended Posts

Etter å ha vært hjemme flere dager på rad å kunne observere hundene på dagtid, så ble jeg nysgjerrig. Når er hundene deres mest aktiv på døgnet? 

 

Blondie er oppvokst med at jeg har dratt på skolen tidlig på morgenen og kommet hjem på ettermiddagen, og det er først da det blir tur og aktivitet. Hun sover skikkelig godt på hele formiddagen, og våkner ikke før det nærmer seg ettermiddag. På ettermiddagen/kvelden er hun mer aktiv hjemme og virker mer klar for aktivitet. 

Tidi er blitt oppvokst med meg i skiftarbeid. Noen dager jobbet jeg fra klokken 05-13, andre dager fra klokken 13-21. Tvert motsatte tider med andre ord. De siste årene har hun også blitt vandt med skolehverdagen, hvor jeg drar på skolen tidlig og kommer hjem på ettermiddagen. Hun også sover skikkelig godt på formiddagen og våkner til på ettermiddagen/kvelden. 
 

Er dette bare noe de er tillært eller er det denne tiden de foretrekker å sove? Er det noen som har helt andre hverdagsrutiner som kan fortelle om hunder som er mer aktiv på andre tider av døgnet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linus er vant til at det er utrolig variert (jeg er stort sett hjemme). Så han er rolig når vi er inne og aktiv så fort vi går ut - noe mer rastløs dag to om forrige dag var rolig da. Men en stund nå har vi stort sett gått ut på formiddagen mens det fortsatt er lyst, så når jeg tenker over det så er han kanskje litt mer ''klar'' for at noe skal skje da enn på kveldstid. :) Men sommerstid er uforutsigbar mtp. aktivitet, regner med at den forventningen om at ''nå pleier det å skje noe snart'' forsvinner da.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

Jeg jobber turnus så vi har ikke faste rutiner. De vil gjerne ut på tur når jeg kommer hjem,men roer seg fort om jeg drøyer en stund. Den ene sover veldig godt til langt ut på formiddagen hvis han har mulighet,mens den andre er våken lenge før meg. Begge slapper godt av inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han her ligger å sover på ryggen med beina oppetter veggen stort sett helt fra kl 06.30 - 14.30. Da kommer det barn hjem fra skolen, så da får han tisset litt ute, men så er det stort sett på rygg igjen frem til jeg kommer hjem i 17-tiden. Men DA er det slutt :dog_running:. Syns han er veldig flink.

Jeg er den eneste i huset han har forventinger til med det resultat at det alltid er gnag så lenge jeg befinner meg i huset. Drar jeg bort, går han å legger seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi jobber 8-4 begge to, men har brukt webcam så mye at jeg har lagt merke til at Marko er ganske aktiv fram til 11-tida. Da er det mye leking og tygging (på kong og tyggebein...), før det blir rolig. Så kommer en aktiv periode etter middag, før vi går tur. Han vil gjerne at det skal foregå mer på kveldstid, men jeg gidder ikke være underholdningsmaskin hver kveld. Noen kvelder trener vi litt triks, ellers overser vi bare evt. mas :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det som regel rolig når vi er rolig, eller borte fra huset. Så fort vi startet å gjøre noe, så skal de være med. Leker kanskje et par minutt her og der, men utover det så sover de stort sett hele dagen uavhengig av hva som har skjedd i dagene i forkant, og om det har vært lite eller mye aktivitet. Men vi har vært ganske strenge på det fra dag en at er vi inne så skal vi være rolige. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er hjemmeværende, og vært det hele tiden. Men turer og aktivitet har variert masse. Vanligvis finner vi på noe utover dagen/kvelden. Siste månedene har det vært trening først og fremst på kveldstid (6-7 og utover), og vi har gått mye turer sent på kvelden/nattan for å unngå å møte så mange. Koda er ganske rolig inne, men merker helt klart forskjell på dagen og kvelden. På dagen kan han tusle litt, leke litt med lekene sine, tygge på ting osv, mens på kvelden ligger han paddeflat i senga eller sofaen og sover.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, MegaMarie skrev:

 

Dette sier jo seg selv omtrent.. Det var jo ikke det tråden var ment for. 

Poenget er vel kanskje at hunden min ikke har tider hun er mer aktiv på :P Hun ligger stort sett og sover, eventuelt leker litt stille med en ball. Men det er ikke noe særlig etter klokka :) Har kanskje noe med at det er mynder å gjøre.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ingen tider på dagen hvor de er mer eller mindre aktive egentlig - de er aktive når jeg er aktiv :). Har jeg hjemmekontor ligger de stort sett bare og sover, men har jeg fri i helgen er de helt klare på at vi må ut snart, og er veldig rolige etter at vi har vært ute på aktiviteter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Damien er vant til at det er lite som skjer på foriddagen når jeg vanligvis er på jobb, så han er veldig slapp på morgenen og litt utover formiddagen. På kvelden er han ganske aktiv frem til han får mat. :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...