Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva slags Vom er best?


Bordercollie
 Share

Recommended Posts

Hei! Jeg har en border collie mix på 3år som har så utrolig lett for å bli for tynn, derfor har jeg valgt å prøve vom. Jeg har kjøpt vom på felleskjøpet, både bokser og de pølsene som de har der. Men av boksene blir det så utrolig mye avfall og av pølsene som er der blir det helt sykt mye gris og den lukter grusomt ( ikke att vom skal lukte godt, men alikavell..) i tilleg er dem Veldig små. 

Er det noen her som vet om ett godt merke av vom? Event hvor mann skal få bestilt kjøpt det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bokser? Er det Vom og hundemat du har kjøpt, eller et av billigmerkene til Felleskjøpet?

Vom og hundemat-pølsene lukter litt, men ikke grusomt, synes jeg. Tilsvarende annet ferskt kjøtt? Og er pakket slik som de gamle kjøttdeigpølsene? Om du tar ut en av gangen fra fryseren og la den tine så bør det være greit å gi hunden en halv slik til hvert måltid, om du gir to ganger om dagen. Tipper det er ca riktig mengde til en bc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv Vom og hundemat, blå pølser som ligger i fryser. :) http://vomoghundemat.no/ Det er rått kjøtt, så litt lukt er det jo, men ikke så ille synes jeg. Nå har ikke jeg store hunden og fôrer kun 50/50 på vom så jeg tar opp en 0,5kgs pølse og legger den i en åpen boks i kjøleskapet, kvelden før den skal åpnes. Den holder da til 4 måltid for min hund. (Han fôres 2 ganger daglig, og får da 1 måltid vom og 1 måltid tørrfôr)

Før fikk man kjøpt både 1kgs og 5 kgs samt blokker på 20kg, men tror de skulle fase ut 1 og 5kgs pølsene? Noen andre kan sikkert svare mer sikkert på det. Man får også kjøpt "kjøttboller", passer flott for de minste hundene. :) 

EDIT: Jeg har brukt Active proteinrik/Sprint og Taste lam/Lam&ris til min hund, både under slanking og ved oppretthold av vekt. han legger på seg ekstremt lett, så da har valget falt på disse som er lave på fett. :) 

Til din som skal opp i vekt så ville jeg kikket på variantene med mer fett. som f.eks Active Fullfôr eller Active Fullfôr Laks. Eventuelt Taste Storfe om du vil variere litt ifht smak. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tinka får Vom & Hundemat som kjøpes i poser i dyreputikken. Det er drøye 500 gr med kuler på 15 - 17 gr i posene. Veldig greit å veie opp og tine akkurat passe mengde til en liten hund. Maten lukter absolutt ingenting og hun bæsjer mye mindre enn da hun fikk tørrfôr :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vom og hundemat hørtes jo kjempe greit ut :) 

men er dette noe som kan kjøpe i butikk eller skal det bestilles å hentes?.. 

Hunden som skal fores med vom er ganske stor og har en normal vekt på 35kg, så det går en del fór til han iløpet av en måned så blir litt lite med 500g til han :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Bordercollie skrev:

Vom og hundemat hørtes jo kjempe greit ut :) 

men er dette noe som kan kjøpe i butikk eller skal det bestilles å hentes?.. 

Hunden som skal fores med vom er ganske stor og har en normal vekt på 35kg, så det går en del fór til han iløpet av en måned så blir litt lite med 500g til han :) 

Alle dyrebutikker jeg har vært innom, samt mange veterinærer, selger dette :) Men de har som regel bare 500g inne, så større kvanta må bestilles inn, hør med butikken om du kan gjøre det og evt hvordan det gjøres (om de kan lagre det for deg eller hva). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Poter skrev:

På sidene til Vom og Hundemat står det oversikt over forhandlere, du kan søke på kart hvor du bor og få opp de som er i nærheten. Det er også noen sports -og friluftsbutikker som selger. 

Jeg fant ut det, men var en 1 1/2 time til nærmeste butikk som tok inn vom og hundemat (om jeg skjønte det riktig), men om vettinærer tar inn så blir det litt kortere reiseveg ^^ 

hva er det kg prisen ligger på? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk felleskjøpet om de tar inn? 

Vi kjøper 20 kg blokker V&H til vår hund. 360 kr for 20 kg. Ikke så dyrt. Men du bør belage deg på å gi bittelitt tørrfor i tillegg da mange blir harde i magen av å fores kun på vom. 

Men å fore på vom og hundemat er billigere enn mye annet. ☺ du skal regne 2 prosent av kroppsvekta på hunden for daglig mengde. Det er ca da. Boen trenger gjerne mer. Lukta blir du ganske vant til å kjenner ikke så mye til den erterhvert ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Rocket skrev:



Før fikk man kjøpt både 1kgs og 5 kgs samt blokker på 20kg, men tror de skulle fase ut 1 og 5kgs pølsene? Noen andre kan sikkert svare mer sikkert på det. Man får også kjøpt "kjøttboller", passer flott for de minste hundene. :) 
 

Man får 1 kg pølser. Vi får levert 16x1 kg på døra, og tar ut en pølse av gangen og tiner i kjøleskapet.

1 time siden, ida skrev:

Tinka får Vom & Hundemat som kjøpes i poser i dyreputikken. Det er drøye 500 gr med kuler på 15 - 17 gr i posene. Veldig greit å veie opp og tine akkurat passe mengde til en liten hund. Maten lukter absolutt ingenting og hun bæsjer mye mindre enn da hun fikk tørrfôr :)

De posene blir fort dyre til større hunder, men er fint for de små ja. Brukte lignende konsept da vi bodde i England, og hadde nok brukt det til Odin om han var eneste hund her i huset.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Wildlife skrev:

Sjekk felleskjøpet om de tar inn? 

Vi kjøper 20 kg blokker V&H til vår hund. 360 kr for 20 kg. Ikke så dyrt. Men du bør belage deg på å gi bittelitt tørrfor i tillegg da mange blir harde i magen av å fores kun på vom. 

Men å fore på vom og hundemat er billigere enn mye annet. ☺ du skal regne 2 prosent av kroppsvekta på hunden for daglig mengde. Det er ca da. Boen trenger gjerne mer. Lukta blir du ganske vant til å kjenner ikke så mye til den erterhvert ?

Truuuur ikke felleskjøpet tar inn annet en det dem allerede har?..:icon_confused:

360kr er nå en oberkommelig pris^^ tenkte å fortsette med tørrfor på han i tilleg til att han da skal få vom, ettersom han blir så fort tynn så tenker jeg det er greit uansett :) 

den boksen fra felleskjøpet lukter ikke så mye og er helt grei på lukt, men den pølsa..gud.. Den lukter altså! Regner med litt lukt, men den pølsa er grusom :o 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av vom og hundemat så er det den varianten med kylling (før het det nr 33, nå heter det vell active fullfor) er den varianten med mest kalorier så sånn sett er kanskje den best for hunder som blir tynne. 20 kg's blokker er ikke så ille på pris (det er vell ihvertfall ikke noe dyrere enn tørrfor, kanskje billigere?) men det kan være litt herk å få delt opp i håndterbare biter. 5 kg pølser er litt jobb det og, men en grei mellomting mellom kg pølser og 20 kg, både på pris og håndterbarhet. Bruker å tine i kjøleskapet i 8-10 timer kanskje, typisk over natten feks, da er de fortsatt ganske frosset så det er lite søl og slikt, men ikke bunnfrosset som de er når man tar de ut av fryseren, så det går ganske greit å dele dem i porsjonsbiter og fryse ned igjen de bitene som ikke skal brukes til neste måltid. Samme gjør jeg ang servering, jeg tar opp en ny bit når det er tomt og da får det jo mellom 8-12 timer i kjøleskapet før neste måltid, da lukter det ca ingenting, ikke noe søl med blodvann e.l. og hundene får litt å tygge på når det er litt sånn halvfrosset :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Bordercollie skrev:

Truuuur ikke felleskjøpet tar inn annet en det dem allerede har?..:icon_confused:

360kr er nå en oberkommelig pris^^ tenkte å fortsette med tørrfor på han i tilleg til att han da skal få vom, ettersom han blir så fort tynn så tenker jeg det er greit uansett :) 

den boksen fra felleskjøpet lukter ikke så mye og er helt grei på lukt, men den pølsa..gud.. Den lukter altså! Regner med litt lukt, men den pølsa er grusom :o 


Felleskjøpet Rogaland Agder (FKRA) forhandler i hvertfall V&H. :) På min lokale FK så står ikke fryseren med V&H rett ved hundetingene, men nærmere lageret med hestefôr, så kan hende butikkens utforming der du bor også er litt så som så og fryseren dermed er plassert litt rart? 

Og kartet på nettsiden deres er ikke oppdatert i mitt området. Her selger både Felleskjøpet og Nettdyret.no V&H, ingen av disse er oppført. Og Sandnes Pet Supply som er oppført ble nedlagt/gikk konk for godt over et år siden. :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi foretrekker vom og hundemat nr 33. Det finnes en med laks i også (nr 25), men den lukter fort sterkt og hunden min liker den ikke så godt. 

Jeg synes det er greiest å kjøpe en 20 kg blokk vom ferdig oppdelt, men det er ikke alle leverandører som gjør det. Jeg har en liten fryser dedikert til dette, så jeg kjøper 40 kg om gangen. Så tar jeg opp en og en bit (1,5-2 kg) og legger den til tining i kjøleskapet, og gir hunden litt og litt. 

Når det kommer til mengde er det forskjellig fra hund til hund. Jeg har en aktiv unghund på 24 kg, som absolutt ikke hadde hatt vondt av å være 25-26 kg. Han går ned i vekt på rundt 500 g, som er ca 2% av vekta hans. Nå får han ca 700 g (på øyemål), og det ser ut som det holder. Så hvis hunden din er ganske tynn, hadde jeg heller prøvd å gitt ham 3-4% av vekta og sett det an over noen uker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Wilhelmina skrev:

Lurer på hvilken type som er best for en hund som legger lett på seg? Bruker Digestive nå, den har minst kalorier men inneholder i motsetning til de andre variantene karbohydrater... Kanskje er Active Fullfor Protein bedre selv om den har litt mer fett?

Du kan jo prøve, protein har litt mer kalorier da, men det kan jo hende at sammensetning har litt å si også. Eller så kan du jo prøve lam? Det er jo sessongvare, men den har litt mindre kalorier enn protein. Om feks den med lam funker så kan man jo vurdere å kjøpe for hele året når det er i sessong?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Malamuten skrev:

Du kan jo prøve, protein har litt mer kalorier da, men det kan jo hende at sammensetning har litt å si også. Eller så kan du jo prøve lam? Det er jo sessongvare, men den har litt mindre kalorier enn protein. Om feks den med lam funker så kan man jo vurdere å kjøpe for hele året når det er i sessong?

Kjøpte noen pølser med lam i jula, og ble sjokkert over hvor ekle de var. Nesten mer blod enn noe annet, så konsistensen var helt suppete. Så det ble helt umulig å regne ut/estimere hvor mye hunden egentlig skulle ha. 

Anbefaler å teste ut et par pølser av den før man evt går for større kvanta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tekopp skrev:

Kjøpte noen pølser med lam i jula, og ble sjokkert over hvor ekle de var. Nesten mer blod enn noe annet, så konsistensen var helt suppete. Så det ble helt umulig å regne ut/estimere hvor mye hunden egentlig skulle ha. 

Anbefaler å teste ut et par pølser av den før man evt går for større kvanta.

Jeg bruker kun lam av V&H og har ikke den erfaringen, varierer litt hvor mye væske som er i, men ikke generelt mer enn jeg var vant til på andre varianter som jeg brukte tidligere. Jeg deler alltid opp fra nesten helt frossen tilstand, da unngår man noe som helst søl, venter man til det er helt tilt er det jo såklart grisete :) 

_

Variantene med færrest kcal: Lam (1900), Active proteinrikt (2000), Storfevom (2000). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Yellow skrev:

Jeg bruker kun lam av V&H og har ikke den erfaringen, varierer litt hvor mye væske som er i, men ikke generelt mer enn jeg var vant til på andre varianter som jeg brukte tidligere. Jeg deler alltid opp fra nesten helt frossen tilstand, da unngår man noe som helst søl, venter man til det er helt tilt er det jo såklart grisete :) 

_

Variantene med færrest kcal: Lam (1900), Active proteinrikt (2000), Storfevom (2000). 

Jeg tiner ei halvkilospølse i slengen, og gir den over et par dager (oppbevares da i vanntett plastboks i kjøleskapet). 

Om de pølsene jeg fikk var representative skjønner jeg godt at de er mindre kaloririke, da blod er mer kalorifattig enn fett/kjøtt :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tekopp skrev:

Kjøpte noen pølser med lam i jula, og ble sjokkert over hvor ekle de var. Nesten mer blod enn noe annet, så konsistensen var helt suppete. Så det ble helt umulig å regne ut/estimere hvor mye hunden egentlig skulle ha. 

Anbefaler å teste ut et par pølser av den før man evt går for større kvanta.

Jeg har kjøpt inn litt lam til knertis, og jeg synes for det første at den smelter utrolig sakte sammenligna med den andre varianten (Sprint eller active eller hva det nå heter) jeg pleier å bruke, og at den er ganske lekker ift de andre typene som jeg synes blir guggete veldig raskt. Snakk om ulik erfaring. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...