Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva er deres hemmelige våpen i hundetreningen?


Recommended Posts

Jeg leter etter en superleke/superbelønning jeg kan bruke i hundetreningen som hunden bare elsker. Tenkte jeg kunne rådføre meg med sonen før jeg kjøpte ENDA flere leker hunden ikke er så gira på. Hvilke leker går deres hunder av skaftet for? Hva er den beste belønningen for hunden din? Har du jobbet frem leken/belønningen? Jeg trenger en superduperleke som hunden selger sjelen sin for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder er forskjellige, det er igrunnen hunden som bestemmer hva som er en konge leke. Schäferen min elsker ball. Ball trumfer alle andre leker. 

Whippeten er glad i leker med pels, gjerne kaninleker. Jeg har en del leker fra Tug e nuff som begge hundene er glade i. Schäferen har en veldig lekelyst, den er ikke trent på. Whippeten har jeg bevisst opprettholdt valpelekelysten ved at vi leker litt drakamp hver dag og har leker liggende framme til enhver tid. Hundene leker en del med lekene seg i mellom og også med oss. Så har vi noen belønningsleker som er hellige og de får de kun som belønning på trening og har ikke tilgang på de ellers.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har en schnauzer?

Jeg har også en liten musejeger, og mitt uberhemmelige våpen som kun brukes i ekstraordinære situasjoner er disse: http://www.zooper.no/produkt/katt/leker/vinylmus-mpip

Litt avhengig av hvor heftig hunden din er på å tygge på/spise på ting så er det lurt å holde godt enten på hunden eller musa når du bruker den som belønning. Jeg kan holde den skjult i hånden og pipe, og det er nok til å få ham rimelig høy og på meg.

På grunn av stresset den fremkaller så er det ikke noe jeg ofte bruker i treningen, men når jeg vil ha litt ekstra innsats.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Sprettballen skrev:

Så har vi noen belønningsleker som er hellige og de får de kun som belønning på trening og har ikke tilgang på de ellers.

Er disse lekene leker de liker spesiellt godt eller bare noen du har valgt ut? Oscar leker helt greit. Liker ball og drakamp, men kan finne på å velge vekk lek hvis han finner en fin flekk.

 

Akkurat nå, Nathalie98 skrev:

 

Min elsker sånne grønne starmark baller og de flate fotballene med tau.

 

HAr du en link/bilde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Trillian skrev:

Er disse lekene leker de liker spesiellt godt eller bare noen du har valgt ut? Oscar leker helt greit. Liker ball og drakamp, men kan finne på å velge vekk lek hvis han finner en fin flekk.

Det er leker jeg selv har valgt som belønningsleker. Det er det de er kjøpt inn som. Det er solide leker, men de er ikke beregna på at hunden skal ligge å tygge og nappe i de. 

Det som er flott med å ha slike leker, er at de blir som nye etter en stund når de ikke har vært brukt. 

Lekeinteresse er dog noe man kan bygge opp hos hunden. Lek f.eks. en del med han inne eller på steder uten særlig andre forstyrrelser. Avslutt leken før han blir lei/sliten. Gjerne napp fra han leken om han glipper den og gjem den bort. Litt sånn "haha! Der mista du den! Nå kan du bare glede deg til neste gang den kommer fram"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Trillian skrev:

Er disse lekene leker de liker spesiellt godt eller bare noen du har valgt ut? Oscar leker helt greit. Liker ball og drakamp, men kan finne på å velge vekk lek hvis han finner en fin flekk.

 

HAr du en link/bilde?

Får ikke link til å virke fra mobil, men hvis du går inn på KS zoo, leker og så siden starmark så finner du de grønne ballene og hvis du går inn på andre leker finner du mini fotball :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en slags "pisk", den har en pinne, og i enden er det tau med strikk. I enden av tauet er den en leke med pels. Whippeten min elsker å jage på den. Jeg prøvde å finne den på nettet, men fant den ikke. Vet ikke om jeg har bilde av den, men hun er veldig glad i leker hun kan jage langs bakken :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Sprettballen skrev:

Jeg har en slags "pisk", den har en pinne, og i enden er det tau med strikk. I enden av tauet er den en leke med pels. Whippeten min elsker å jage på den. Jeg prøvde å finne den på nettet, men fant den ikke. Vet ikke om jeg har bilde av den, men hun er veldig glad i leker hun kan jage langs bakken :)

Den har jeg også, kjøpt til Labben. Funka fett for en hund som virkelig ikke ville leke! Hun elsket også kaninpelsleken, og ingenting annet :P Heldigvis var hun glad i mat..

Nyx er kjempesær på mat, spesielt hvis det er andre ting i nærheten som er spennende. Det jeg har prøvd til dags dato som har funket gull er hjemmetørket lever. Kjøpte masse lever hos en slakter, kuttet opp i grei størrelse og tørket så i ovnen over natten. Det er det eneste hun har blitt sprøøø av.
Ellers trumfer ball alt. Ball er best. Ingen protest :D 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, simira skrev:

 

Du har en schnauzer?

Jeg har også en liten musejeger, og mitt uberhemmelige våpen som kun brukes i ekstraordinære situasjoner er disse: http://www.zooper.no/produkt/katt/leker/vinylmus-mpip

 

1 minutt siden, Sprettballen skrev:

Jeg har en slags "pisk", den har en pinne, og i enden er det tau med strikk. I enden av tauet er den en leke med pels. Whippeten min elsker å jage på den. Jeg prøvde å finne den på nettet, men fant den ikke. Vet ikke om jeg har bilde av den, men hun er veldig glad i leker hun kan jage langs bakken :)

Liten schnauzer ja. De musa så veldig lovende ut! Hvis jeg kombinerer det med tipset fra Sprettballen og lager en pisk med pipemus i enden kan det hende jeg finner nøkkelen til superduper belønningen!

5 minutter siden, Sprettballen skrev:

Lekeinteresse er dog noe man kan bygge opp hos hunden. Lek f.eks. en del med han inne eller på steder uten særlig andre forstyrrelser. Avslutt leken før han blir lei/sliten. Gjerne napp fra han leken om han glipper den og gjem den bort. Litt sånn "haha! Der mista du den! Nå kan du bare glede deg til neste gang den kommer fram"

Takk for tips! Jeg har jobbet masse med leken til tassen, men sliter litt med å få fram hundreprosent (eller hundre og TI prosten som er det jeg helst vil ha.) Han leker gjerne sammen med meg, synes det er flott med ball som belønning, men han går ikke gjennom ild og vann for å få ballen sin liksom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Surprise, surprise and surprise... nobody expects the spanish inquistion ;) ... sorry klarte ikke å la være :P 

Jeg bruker mye lek, han leker med alt, men jeg foretrekker små saueskinnsleker med ekspander og ball i enden. Ellers er vel mitt hemmelige våpen gode belønningsrutiner. Jeg har trent masse på eksternbelønning, ta leke fra hånd, ta høyre leke, ta venstre leke osv osv...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har en hannhund som er bare sånn passe glad i lek. Da tror jeg du kan bruke en formue på leker uten at det hjelper stort. Det er uhyre lite som trumfer en flekk med godlukt. 

Men kanskje du kan lure ham ved å få tispelukt på ei fille som du putter inn i en ball? ?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Leke med ekte kaninskinn - alle tre hos meg går gjennom ild og vann for det, og da får jeg gjerne det lille ekstra PLUSS.
Nå har mine generelt god lek da, men de får ett ekstra gir når jeg tar frem kaninskinnet, det blir til og med litt mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Siri skrev:

Du har en hannhund som er bare sånn passe glad i lek. Da tror jeg du kan bruke en formue på leker uten at det hjelper stort. Det er uhyre lite som trumfer en flekk med godlukt. 

Men kanskje du kan lure ham ved å få tispelukt på ei fille som du putter inn i en ball? ?

Jeg forventer ikke mirakler altså xD. Vi har klart å jobbe oss opp fra 10% til 90% ved trening og å finne riktig type leke, så tenkte jeg skulle gjøre en siste innsats! Tispeslukt hadde heeeeelt klart vært en mulighet (mulig det hadde blitt problematisk å få han til å jobbe igjen etterpå...), kanskje bare en søt, liten veskehund jeg kunne dratt fram? 

 

Takk for tips alle sammen! Jeg har noen skinnleker i lam og coyote som han liker, men har ikke testa kaninskinn. Skriver det opp på lista!

Tar gjerne imot fler tips på hvordan vi kan bygge opp leken ytteligere!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bygg verdi rundt lekene, dvs feks. Kast leken framover mens du holder hunden i halsbåndet. Spenn deg i kroppen og stå i startposisjon, hvisk 1-2-3 til hunden, dytt hunden bakover og løp alt du kan mot leken sammen med hunden. Om du kommer først tar du den. Ikke la hunden vinne lett, la ham kjempe for å komme først og vær gjerne skikkelig triumferende om du vinner. Æresrunde og lek selv med leken. Tar ofte ikke mange repetisjonene før de virkelig løper på for å komme først.

Om du har tilgang på en longsjepisk (ev en pinne med et tau i) kan du feste leken ytterst og la hunden jage etter leken, vipp den unna hunden helt til du virkelig ser ekstra innsats for å få den. 

Jeg leker også ofte can't touch this leken (får alltid MC Hammer på hjernen når vi leker den) - sitter på kne og legger en leke mellom knærne, når hunden forsøker å undersøke dytter jeg hunden bort, gjerne mens jeg sier hahaha, får ikke tak i den... (hvor hardt du dytter kommer an på hva hunden din tåler/liker). La hunden vinne når den legger sjela si i å få leken. Funker ikke med alle hunder altså, men verdt et forsøk.

Jeg tror på å bygge verdi i leken, at det er verdifullt for hunden å jobbe for. Du kan også klikke inn lek som en ren øvelse, drar du i leken får du godteri. Det krever litt timing og kan være langdrygt - men vet en del som har fått god lek ut av det

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Sprettballen skrev:

Det er leker jeg selv har valgt som belønningsleker. Det er det de er kjøpt inn som. Det er solide leker, men de er ikke beregna på at hunden skal ligge å tygge og nappe i de. 

Det som er flott med å ha slike leker, er at de blir som nye etter en stund når de ikke har vært brukt. 

Lekeinteresse er dog noe man kan bygge opp hos hunden. Lek f.eks. en del med han inne eller på steder uten særlig andre forstyrrelser. Avslutt leken før han blir lei/sliten. Gjerne napp fra han leken om han glipper den og gjem den bort. Litt sånn "haha! Der mista du den! Nå kan du bare glede deg til neste gang den kommer fram"

Lurer på hvor mange ganger jeg har kjøpt inn "hellige leker", men hverken meg eller bikkja er disiplinert nok til å la disse lekene ligge i fred :P Han vet også at de fleste hellige leker ligger gjemt i bager og SPESIELT fotosekken min. Jeg har ikke tenkt på å finne en ny gjemmeplass *knis*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Belgerpia skrev:

Leke med ekte kaninskinn - alle tre hos meg går gjennom ild og vann for det, og da får jeg gjerne det lille ekstra PLUSS.
Nå har mine generelt god lek da, men de får ett ekstra gir når jeg tar frem kaninskinnet, det blir til og med litt mye.

Det hun sier!

Min sære, sære krølle reagerer helt annerledes på slike enn på andre leker. Laget av @Ganzie her inne for øvrig. :) 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens min whippet ikke fant kaninskinnballer spesielt festlige å leke med i det hele tatt :P Han har veldig, veldig lite lek og ekte skinn hjalp ikke stort. Han ville gjerne ha de og rive skinnet av, men å bruke de som belønning funka heller dårlig. 

Sheltien derimot tror jeg hadde likt de, men han har god lekelyst fra før. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
17 timer siden, Trillian skrev:

Jeg leter etter en superleke/superbelønning jeg kan bruke i hundetreningen som hunden bare elsker. Tenkte jeg kunne rådføre meg med sonen før jeg kjøpte ENDA flere leker hunden ikke er så gira på. Hvilke leker går deres hunder av skaftet for? Hva er den beste belønningen for hunden din? Har du jobbet frem leken/belønningen? Jeg trenger en superduperleke som hunden selger sjelen sin for.

Med han tror jeg aldri du vil finne DEN ene leka han vil dø for. Hvor stor verdi lekene får går mer på hvor stor verdi du gir dem. Det er du som må gjøre dem spennende. Gjenstanden i seg selv betyr ikke så mye. Men kanskje han vil like leker som du kan gjemme godbiter inni? Ekte skinn kan også trigge han litt ekstra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hyggelig at det er mange her som er fornøyde med kaninlekene fra meg:D
Her i huset er det også kaninskinn som er mitt hemmelige våpen i treninga:ahappy: Inya kunne nok bytta bort både meg og resten av husstanden mot en kaninleke:lol:

 

12552759_994295317283075_509578000633429

 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...