Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store baby- og barnetråden - 2016


soelvd
 Share

Recommended Posts

  • Svar 6.6k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

I natt kom han endelig  Ting går bare fint og det er helt nydelig dette. Intenst når det sto på, 3 timer tok det fra vannet gikk og jeg rakk ingen smertestillende akkurat  Fått litt røff behandling me

Takk alle sammen En mann sa til meg en gang at når jeg har smerter så er trikset "go to your happy place". Så, som ekte hundemenneske, har Monti sprunget en perfekt rute-øvelse til en strålende tier

Posted Images

"Ukens oppdatering" fra denne fronten? Baby er fortsatt liten, men har det bra. Men nå har blodtrykket mitt begynt å øke, fra å ha vært helt stabilt hele veien. Så det ved kontroll på mandag, og det var fortsatt litt høyere enn foretrukket i dag. Skal på samtale med jordmor på mandag, og må være forberedt på innleggelse da hvis blodtrykket fortsatt er høyt/stigende... Legen gikk faktisk så langt som å si at hun så for seg mulig fødsel ila uke 35/36, dvs neste uke eller uka etter... Har på en måte ressonert meg fram til at de sikkert har lavere terskel for å sette i gang fødsel/ks relativt fort nå ift sist, da var det jo et stort poeng å komme forbi uke 32 (som vi akkurat rakk før blodtrykket var farlig høyt), nå er vi jo godt forbi det mtp utviklingen til babyen...

Merkelig nok er jeg liksom roligere nå, enn tidligere, men nå føles det liksom som vi har kommet så "langt"... I og med at han ligger i seteleie, så tilsier det meste også at det blir ks, noe jeg kjenner at på en måte er litt "nederlag" (man vil jo være sterk urkvinne), men kanskje det er litt lettere når det er så klare argumenter for ks... Merkelig følelse, uansett... 

 

Og ang tenner: L fikk jo beskjed om på "treårskontrollen" hos tannpleieren at de så på tennene (vi kunne se det og) at hun brukte smokk, og at hvis hun sluttet innen hun ble fire, så ville det gå tilbake. Det var faktisk litt hjelp i smokkeslutten, for hun la tydeligvis godt merke til hva tannpleieren sa, og fortalte det selv til alle etterpå...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde tre iherdige smokkebrukere og en som verken brukte smokk eller tommeltott. Alle har hatt tannregulering. Jeg brukte tommeltott iherdig til jeg sikkert var 4-5 år, tennene mine lunne ikke vært rettere enn de er. Så jeg tror det er individuelt det med tannstilling/smokk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag kom lillemor og sa at hun ville inn til bestemor og bestefar, det tror jeg er første gang hun har sagt, somregel så har det vært mer eller mindre heftige protester i det siste når pappaen skal ha henne med inn dit. Han skulle ut i fjøset, så jeg måtte bli med inn. Veldig morsomt å observere hvordan hun samhandler med dem da, bestefar er hun veldig glad i, viser og forteller og ber han sette på musikk og sånt, mens jeg har aldri sett henne prate direkte til bestemor, og stort sett responderer hun lite når bestemor snakker til henne. Bestemor er ikke frisk, hører dårlig, har dårlig konsentrasjon osv.

Hun får alltid noe godt når hun er der inne, i dag var det kjeks. Bestemor forklarte hvor hun skulle finne dem, det gikk ikke helt så jeg måtte hjelpe henne. Så spurte hun meg om en til, hvorpå jeg sier "du må spørre bestemor" og hun tusler bort til bestemor, legger hånden på armen hennes, venter til bestemor ser på henne og så åpner hun munnen og peker inn (samme tegn som de bruker i barnehagen når de jobber med tegn for tale). Det var SÅ tydelig at hun skjønte at det ikke nyttet å spørre på vanlig måte, her måtte det tydeligere skyts til. Hun er straks 2,5 år. Jeg er så imponert over hvor mye sånne små forstår :o:wub:  (Hun fikk en kjeks til :lol: ) 

 

  • Like 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guttene digger buss... Og vi ser mange busser fra stuevinduet. Så mormora lovet dem at vi skal dra på busstur! Og det gjorde vi i dag :D M syntes det var skummelt i førsten, men begge syntes det var veldig stas etterhvert :D Det var viktig at bussen skulle være rød da. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Wednesday skrev:

Guttene digger buss... Og vi ser mange busser fra stuevinduet. Så mormora lovet dem at vi skal dra på busstur! Og det gjorde vi i dag :D M syntes det var skummelt i førsten, men begge syntes det var veldig stas etterhvert :D Det var viktig at bussen skulle være rød da. 

Her har det hendt at "busstur" hjemmefra til byen og tilbake har vært en av helgens aktiviteter, de helgene hvor humøret har vært litt dårlig? Da har vi ivertfall en times tid med relativt godt humør? Vet at broren min endte med å ta buss opp og ned fra byen en dag hele familien bortsett fra toåringen var syke. Da kunne han bare sitte stille ved siden av, mens toåringen hadde the time of his life med å sitte på bussen å se ut av vinduet?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, *Marianne* skrev:

Her har det hendt at "busstur" hjemmefra til byen og tilbake har vært en av helgens aktiviteter, de helgene hvor humøret har vært litt dårlig? Da har vi ivertfall en times tid med relativt godt humør? Vet at broren min endte med å ta buss opp og ned fra byen en dag hele familien bortsett fra toåringen var syke. Da kunne han bare sitte stille ved siden av, mens toåringen hadde the time of his life med å sitte på bussen å se ut av vinduet?

Haha, raringer altså! Jeg hadde en jobb som besto i å passe en gutt på 7 år med en utviklingshemming. Han var rimelig vanskelig til tider, men da var det bare å ta han med til byen og kjøre trikk :lol: 

Skal på busstur igjen snart :P 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Wednesday skrev:

 

A er jo så "heldig " at Morfar er bussjåfør.  Morfar har flere ganger pratet om at A kan få være med på "ruta " hans. Problemet er at A gir fullstendig beng i kjøretøy og kunne virkelig ikke tenkt seg noe kjedeligere enn å kjøre buss i to timer :lol:

Det skjønner ikke morfar helt. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var bussturer også skikkelig stas. Da jeg var sengeliggende med kvalme i svangerskap nr 2, tok pappan med seg ungen og kjørte buss når jeg trengte litt pause fra støy inne :)

I dag hadde pappan noen litt senere møter, så vi kunne alle sammen ligge litt i senga og kose oss før vi sto opp. Det skjer aldri, og det var så koselig :heart: Hun fikk bestemme hvem som skulle få æren av å følge henne i bhg. Så for første gang på evigheter var det ikke noe krangling og gråting ut døra. Hun er litt sår på at jeg og lillebror er hjemme mens hun må dra. Tror hun trengte litt mammatid uten lillebror. Vi må bli flinkere til sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Raksha skrev:

I dag kom lillemor og sa at hun ville inn til bestemor og bestefar, det tror jeg er første gang hun har sagt, somregel så har det vært mer eller mindre heftige protester i det siste når pappaen skal ha henne med inn dit. Han skulle ut i fjøset, så jeg måtte bli med inn. Veldig morsomt å observere hvordan hun samhandler med dem da, bestefar er hun veldig glad i, viser og forteller og ber han sette på musikk og sånt, mens jeg har aldri sett henne prate direkte til bestemor, og stort sett responderer hun lite når bestemor snakker til henne. Bestemor er ikke frisk, hører dårlig, har dårlig konsentrasjon osv.

Hun får alltid noe godt når hun er der inne, i dag var det kjeks. Bestemor forklarte hvor hun skulle finne dem, det gikk ikke helt så jeg måtte hjelpe henne. Så spurte hun meg om en til, hvorpå jeg sier "du må spørre bestemor" og hun tusler bort til bestemor, legger hånden på armen hennes, venter til bestemor ser på henne og så åpner hun munnen og peker inn (samme tegn som de bruker i barnehagen når de jobber med tegn for tale). Det var SÅ tydelig at hun skjønte at det ikke nyttet å spørre på vanlig måte, her måtte det tydeligere skyts til. Hun er straks 2,5 år. Jeg er så imponert over hvor mye sånne små forstår :o:wub:  (Hun fikk en kjeks til :lol: ) 

 

Så søtt :wub: Det er utrolig hva de forstår.

Vi hadde besøk av bestemor i går og på butikken er det veldig viktig å holde både mamma og bestemor i hånda. Kan ikke bare gå med en oss nei ..... om hun ikke finner noe hun kan bære på istendefor. Veldig moro å plukke en vare selv og bære rundt på. Sterk er hun også, lille tøtta. Merker at hun begynner å bli større, skjønner mer og mer. Klarer å gjøre seg litt forstått med enkle ord og tydelig kroppsspråk.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i dag smelta frøkna hjerte til farfaren sin ved å gå helt alene fra meg til han og klatre opp i fanget hans :ahappy: det nærmest strålte av han og de hadde en riktig så fin stund sammen :) 

 

og vi er offisielt over på kun en dupp ig det funker veldig bra :) våkner fortsatt ofte i 6-tiden men det virker som er sånn hun bare er :P 

 

oooog i dag er det aller siste dag heg er hjemme alene med hun i permisjon, samboer går ut i 10-ukers perm etter jobb i dag, vi skal ha en uke sammen før jeg skal på jobb. Både gleder meg masse og gruer meg litt ? 

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en ting jeg virkelig sliter med i oppdragelsen : løft opp dosetet! 

Han må tørke opp etter seg hvis jeg oppdager det før det er for sent , men det går ikke inn. 

Storesøster har tydeligvis samme problem med sine halvvoksne gutter , for hun har hengt opp plakat over doen med beskjed om at man skal løfte opp dosetet med mindre man har legeerklæring på at utstyret er mer enn 60 cm langt. 

But really?  Hvordan får man det inn i knotten på små gutter? Må jeg virkelig begynne å følge han på do ? 

Hilsen Lei Av Å  Vaske.. :aww: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy søren så mye problemer dagsoving plutselig ble... og trøtt og sliten bebis er ikke lett å ha med å gjøre.

Men femte tann kom ut for to dager siden og det virker til at sjette ligger og presser på.. smører på sånn guffe men vet ærlig talt ikke om det har noen effekt. 

Igår måtte det bæretur til for å få sove, og lurer på om ikke samme må gjøres idag. Forberedte meg ihvertfall igår med å strikke noen litt tykkere tøffelsokker å ha oppi Stonzene ettersom han ikke var varm på føttene igår akkurat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Mud skrev:

Det er en ting jeg virkelig sliter med i oppdragelsen : løft opp dosetet! 

Han må tørke opp etter seg hvis jeg oppdager det før det er for sent , men det går ikke inn. 

Storesøster har tydeligvis samme problem med sine halvvoksne gutter , for hun har hengt opp plakat over doen med beskjed om at man skal løfte opp dosetet med mindre man har legeerklæring på at utstyret er mer enn 60 cm langt. 

But really?  Hvordan får man det inn i knotten på små gutter? Må jeg virkelig begynne å følge han på do ? 

Hilsen Lei Av Å  Vaske.. :aww: 

Hvis jeg får gutt blir det herved kun opplæring i å sitte på toalettet, bestemte jeg meg akkurat for. :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, rosinbolle skrev:

Hvis jeg får gutt blir det herved kun opplæring i å sitte på toalettet, bestemte jeg meg akkurat for. :P

Dream on :aww: De elsker å stå å tisse.  Helst ute . 

Om sommeren kan han plutselig finne på å gå ut for å tisse :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Mud skrev:

Dream on :aww: De elsker å stå å tisse.  Helst ute . 

Om sommeren kan han plutselig finne på å gå ut for å tisse :huh:

Urk! Dette har jeg tenkt mye på :P Tenkte at hvis ingen forteller dem at det går an å stå å tisse, så kanskje ikke de kommer på det sjøl heller? :lol: Optimistisk?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Mud skrev:

Dream on :aww: De elsker å stå å tisse.  Helst ute . 

Om sommeren kan han plutselig finne på å gå ut for å tisse :huh:

Du får holde godt på Toddy så du unngår tissekonkurranse. Samboern har nesten tissa på bikkja flere ganger på tur, fordi dyret er så nysgjerrig at han må stikke nesa si borti mens han tisser... Og så må man markere oppå der igjen, selvsagt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Mud skrev: Dream on :aww: De elsker å stå å tisse.  Helst ute . 

Om sommeren kan han plutselig finne på å gå ut for å tisse :huh:

Urk! Dette har jeg tenkt mye på [emoji14] Tenkte at hvis ingen forteller dem at det går an å stå å tisse, så kanskje ikke de kommer på det sjøl heller? :lol: Optimistisk?

Min har stått og tisset siden han slutta med bleie. Ikke mitt initiativ...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, rosinbolle skrev:

Du får holde godt på Toddy så du unngår tissekonkurranse. Samboern har nesten tissa på bikkja flere ganger på tur, fordi dyret er så nysgjerrig at han må stikke nesa si borti mens han tisser... Og så må man markere oppå der igjen, selvsagt. 

Been there,  done that :P 

Med begge bikkjene. ..

@Wednesday veldig optimistisk :P

Her har tilmed pappaen oppfordret til å sittetisse siden det visstnok skal være bedre for et eller annet ( sykepleier vøtt ), men man står og tisser okke som.  

Og man bare vipper den over trusekanten og tisser i alle retninger helst :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Soniser som vet alt. Vi har verdens beste fleecedress, men den er størrelse 92, og lillemor har brått bestemt seg for å bli lang, så vi trenger ny større. 104 helst. Men ikke snakk om at jeg finner heldress i fleece som er større enn 98. Noen som vet om noen som har ? Har masse fleecesett, todelte, så ikke det jeg er ute etter. Heller ikke ulldresser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mud skrev:

Det er en ting jeg virkelig sliter med i oppdragelsen : løft opp dosetet! 

Han må tørke opp etter seg hvis jeg oppdager det før det er for sent , men det går ikke inn. 

Storesøster har tydeligvis samme problem med sine halvvoksne gutter , for hun har hengt opp plakat over doen med beskjed om at man skal løfte opp dosetet med mindre man har legeerklæring på at utstyret er mer enn 60 cm langt. 

But really?  Hvordan får man det inn i knotten på små gutter? Må jeg virkelig begynne å følge han på do ? 

Hilsen Lei Av Å  Vaske.. :aww: 

Ugh, Dette med tissing har jeg allerede sagt at pappaen får ta ansvar for, ferdig snakka. Ståtissing er ikke mitt område altså :aww: Pappaen her og er sykepleier, så han og sier det, at sittetissing faktisk er det beste, men det går vel neppe inn i hodet på unge gutter nei :teehe: 

28 minutter siden, rosinbolle skrev:

Du får holde godt på Toddy så du unngår tissekonkurranse. Samboern har nesten tissa på bikkja flere ganger på tur, fordi dyret er så nysgjerrig at han må stikke nesa si borti mens han tisser... Og så må man markere oppå der igjen, selvsagt. 

Ugh ja, har hatt noen nesten-uhell her og på teltturer, tiss er jo sååå gøy, hilsen Thorvald. Kan jo tisse i kryss :jump: 

16 minutter siden, Raksha skrev:

Soniser som vet alt. Vi har verdens beste fleecedress, men den er størrelse 92, og lillemor har brått bestemt seg for å bli lang, så vi trenger ny større. 104 helst. Men ikke snakk om at jeg finner heldress i fleece som er større enn 98. Noen som vet om noen som har ? Har masse fleecesett, todelte, så ikke det jeg er ute etter. Heller ikke ulldresser. 

Nøstebarn har ullfleece i heldress, den går ihvertfall opp til 104.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...