Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store baby- og barnetråden - 2016


soelvd
 Share

Recommended Posts

  • Svar 6.6k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

I natt kom han endelig  Ting går bare fint og det er helt nydelig dette. Intenst når det sto på, 3 timer tok det fra vannet gikk og jeg rakk ingen smertestillende akkurat  Fått litt røff behandling me

Takk alle sammen En mann sa til meg en gang at når jeg har smerter så er trikset "go to your happy place". Så, som ekte hundemenneske, har Monti sprunget en perfekt rute-øvelse til en strålende tier

Posted Images

8 minutter siden, Kangerlussuaq skrev:

Kommer jenters store fokus på klær fra tv-serier osv?

Interessant spørsmål. Det var jo prinsesser i flust av filmer da jeg var barn, men kan ikke huske at det var sånn fokus på klær. Jeg var mer opptatt av at det skulle være behagelig og hatet å pynte meg. Stjal joggedressene til broren min til mammas store fortvilelse :lol: 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Kangerlussuaq skrev:

Kommer jenters store fokus på klær fra tv-serier osv?

Her startet det før hun var opptatt av tv'n, både filmer og serier. Hun klarte ikke å konsentrere seg nok til å bli engasjert før hun var nærmere tre, mens klær, prinsesse og sko var fra veldig tidlig alder, hun var litt over 1 år når hun begynte å ville bestemme selv. 

Jeg har ikke påvirket der, min klesfokus består av hva enn som er rent :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Kangerlussuaq skrev:

Kommer jenters store fokus på klær fra tv-serier osv?

Hu mi er bare 1,5 år og ser ikke spesielt mye på tv enda, så hvor hun får sine bestemte meninger om hva hun skal ha på seg alt nå kommer neppe fra tv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Kangerlussuaq skrev:

Kommer jenters store fokus på klær fra tv-serier osv?

Her kom det helt klart fra barna i barnehagen (de som var eldre enn henne). Hun så knapt nok på barnetv når rosa og prinsessefokuset begynte. Før det hadde hun vært helt likegyldig bare det var "myke klær". L på 4,5 år er nå litt mer over på lilla og (takket være frost) blått/turkis, men prinsesser skal det være. De siste to årene (ivertfall) har det vært kjempestas å gå med kjole i bh, men nå har jeg faktisk fått beskjed om et par ganger jeg har lagt fram kjole, at "det ikke var en kjoledag" ? 

Vi har forøvrig en viktig regel her; hvis du skal mene noe om hva du skal ha på deg, så må du gjøre det før du legger deg om kvelden. Om morgenen er det det som ligger klar som gjelder, med mindre været er annerledes enn ventet eller noe. I helgene står hun fritt til å finne fram selv (med noen vær-føringer). 

Måtte innføre det da vi holdt på å gå i en evig bytte-felle om morgene, hun var aldri fornøyd men kunne aldri finne fram ting selv, og siden hun så at det var rom for diskusjon og forhandling så ble det det hver dag. Nå er det stort sett ingen klesdiskusjoner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Kangerlussuaq skrev:

Kommer jenters store fokus på klær fra tv-serier osv?

J er ihvertfall veldig opptatt av Elsa, Askepott og Snøhvit fordi hun har sett de filmene. Og hun vil gjerne være som dem. 

(Setter på Pippi imorgen den dag! :P ) 
 

Men en annen ting er at hun elsker rollespill, å kle seg ut og spesielt å danse. Og sånn sett passer kjoler inn i "interessen" hennes. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Kangerlussuaq skrev:

Kommer jenters store fokus på klær fra tv-serier osv?

Ikke hos meg ihvertfall, alltid vært guttejente selv om jeg så prinsessefilmer og hadde en mor som nok gjerne skulle sett meg i en kjole i ny og ne. Aldri brydd meg om sånt enten det er klær, farger, pynt, leker eller andre ting.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Kangerlussuaq skrev:

Kommer jenters store fokus på klær fra tv-serier osv?

Over 20 år siden, men jeg hadde aldri utpreget prinsesse-periode, Robin hood var helten :aww: Jeg var dog utkledd som prinsesse Marion på et karneval. Men tror egentlig mest at slikt fokus dukker opp mellom barna i BHG, slik de over har svart. 

 

Ellers glad jeg bare kan kle på ham enn så lenge. Blir spennende når han blir eldre :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Kangerlussuaq skrev:

Kommer jenters store fokus på klær fra tv-serier osv?

Nå er det jo en stund siden jeg var lita, men jeg hadde aldri behov eller ønske om å kle meg i kjole, pynte meg eller noe. Var (og er) veldig guttejente, aldri likt å pynte meg, og eier den dag i dag to kjoler, hvorav den ene feirer 20års-jubileum i år, tror jeg:lol:
Venninnene mine og søsteren min vokste opp med det samme miljøet, filmene etc som meg, og var (og er) mye mer opptatt av klær, sko, sminke etc. 
Så jeg tror nok mye kommer av medfødte interesser, og sikkert en del påvirkning i skole, barnehage, men det må nok ligge litt latent i utgangspunktet.
Sønnen min f.eks, har aldri vist et snev av interesse for kosedyr, dukker og slikt, men biler og andre kjøretøy har han vært oppslukt av omtrent siden dag 1. Eneste gangen han leker med bamser er når han tar en i munnen og apporterer den til meg mens han knurrer og rister på hodet:teehe: 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ganzie skrev:

Nå er det jo en stund siden jeg var lita, men jeg hadde aldri behov eller ønske om å kle meg i kjole, pynte meg eller noe. Var (og er) veldig guttejente, aldri likt å pynte meg, og eier den dag i dag to kjoler, hvorav den ene feirer 20års-jubileum i år, tror jeg:lol:
Venninnene mine og søsteren min vokste opp med det samme miljøet, filmene etc som meg, og var (og er) mye mer opptatt av klær, sko, sminke etc. 
Så jeg tror nok mye kommer av medfødte interesser, og sikkert en del påvirkning i skole, barnehage, men det må nok ligge litt latent i utgangspunktet.
Sønnen min f.eks, har aldri vist et snev av interesse for kosedyr, dukker og slikt, men biler og andre kjøretøy har han vært oppslukt av omtrent siden dag 1. Eneste gangen han leker med bamser er når han tar en i munnen og apporterer den til meg mens han knurrer og rister på hodet:teehe: 

(Min utheving)

:lol: :lol: :lol::lol: :lol: 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, Kangerlussuaq said:

Kommer jenters store fokus på klær fra tv-serier osv?

Det varierer sikker litt. I gjengen som min datter er del av har ikke klesfokuset vært veldig fremtredende før nå siste året (nå er de 12 - 13 år gamle), og det virker mer som om det er den "lokale jente-gjengens" klessmak som betyr mer enn media. Og min datter liker for eksempel veldig godt fjelltur-bukser/hundetreningsbukser.... sikkert noget preget av hundegalskapen både jeg og hun lider av.
Jeg for min del har hatt "praktisk tilnærming" til klær. De skal sitte bra, være funksjonelle og noenlunde rene (vanskelig med mange hunder og mange barn...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, enna skrev:


Jeg for min del har hatt "praktisk tilnærming" til klær. De skal sitte bra, være funksjonelle og noenlunde rene (vanskelig med mange hunder og mange barn...)

Helt enig!

Og jeg blir litt overrasket av og til når jeg ser bekledningen på små barn. 

På samme måte som når jeg nå venter to jenter, og folk spør om jeg har nok kjoler. Kjole? på nyfødt baby? Ikke tenkt tanken engang! På julaften eller i bursdag, ok. Men til hverdags er jo ikke kjole akkurat praktisk eller funksjonelt på en baby..

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Lillekrapyl skrev:

Helt enig!

Og jeg blir litt overrasket av og til når jeg ser bekledningen på små barn. 

På samme måte som når jeg nå venter to jenter, og folk spør om jeg har nok kjoler. Kjole? på nyfødt baby? Ikke tenkt tanken engang! På julaften eller i bursdag, ok. Men til hverdags er jo ikke kjole akkurat praktisk eller funksjonelt på en baby..

Enig! Vi fikk masse åletrange jeans til guttene i gave. Eh hallo. De ble ikke brukt for å si det sånn. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Wednesday skrev:

Enig! Vi fikk masse åletrange jeans til guttene i gave. Eh hallo. De ble ikke brukt for å si det sånn. 

Ikke sant. Tror ikke fireåringen her noen gang har brukt stramme bukser :P

Enten går det i joggebukser, eller i litt sånn baggy jeans med knyting i livet, så han selv kan dra de opp og ned når han må på do. Ikke så praktisk med knapper og glidelåser for hans del. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsket å kle meg ut fra veldig ung alder, men det var ikke nødvendigvis prinsessekostymer. Fievel, Pippi, Ronja, viking, egentlig samme hva det var, bare det var et kostyme :P Mamma er veldig flink til å sy, så husker hun bl.a. sydde lilla strutteskjørt. Ballerina var gøy å kle seg ut som. Det finnes bilder av meg og broren min ikledd mammas aerobictøy, samt meg som brukte mammas blondegardiner som brudekjole. Man tager hva man haver. Jeg vet jeg hadde litt meninger når det gjaldt klær, men var det lilla eller hadde "maltepåni" (My Little Pony) på seg, så var det stort sett innafor. Egentlig så gikk aldri den påkledningsdilla helt vekk, jeg digger det fortsatt, jeg :lol:

Mine var utrolig greie der. Jentungen begynte tidlig å være opptatt av sko, luer og vesker. Hun var stadig ute i gangen og stjal sko. Egentlig syntes de begge to det var kjempestas å prøve sko, og generelt å få nye klær, og jeg kan ikke huske noen større protester på påkledningsfronten egentlig, bortsett fra guttungens første Luciafeiring, det likte han ikke :P Ingen av de er spesielt opptatt av hva de har på seg, men vi får se om det endrer seg i takt med alderen, eller om de blir som jeg var. Jeg har aldri latt meg påvirke av klespress, men valgt min egen stil. Jeg ble kanskje aldri en av "de kule" på skolen, men helt ærlig så hadde jeg vel ekstremt lite til felles med dem uansett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Lillekrapyl skrev:

Ikke sant. Tror ikke fireåringen her noen gang har brukt stramme bukser :P

Enten går det i joggebukser, eller i litt sånn baggy jeans med knyting i livet, så han selv kan dra de opp og ned når han må på do. Ikke så praktisk med knapper og glidelåser for hans del. 

 

Her og. Joggebukser i barnehagen! :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Annik skrev:

(Min utheving)

:lol: :lol: :lol::lol: :lol: 

 

2 timer siden, Marie skrev:

Godt å høre at min unge ikke er den eneste som er preget av å vokse opp med hunder... :lol:

Han er nok litt skadd, ja:teehe: Han kommer med baller, pinner og bamser i munnen, og så skal vi kaste, og han og Inya kappløper for å hente:lol: "grrrr" sier han og rister på hodet:lol:
(han leker jo vanlig også, men apportlek er moro:teehe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...