Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store baby- og barnetråden - 2016


soelvd
 Share

Recommended Posts

Både jeg og min sambo sier at han passer ungene eller er med som barnepike, og motsatt at jeg er med som barnepike.. Men det er jo bare på dialekta vår og en måte å si på at den personen har ansvaret for å følge med ungene :P 

men jeg skjønner jo hvorfor når jeg innimellom får blikk ifra noen mødre :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 6.6k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

I natt kom han endelig  Ting går bare fint og det er helt nydelig dette. Intenst når det sto på, 3 timer tok det fra vannet gikk og jeg rakk ingen smertestillende akkurat  Fått litt røff behandling me

Takk alle sammen En mann sa til meg en gang at når jeg har smerter så er trikset "go to your happy place". Så, som ekte hundemenneske, har Monti sprunget en perfekt rute-øvelse til en strålende tier

Posted Images

39 minutter siden, enna skrev:

Men holdningen henger veldig i. En eldre kar - kollega - nå pensjonert -som jeg traff forrige uke spurte meg ut om hva jeg hadde gjort siste årene. Jeg fortalte da bla at jeg i ett år fra 2007 - 2008 hadde pendlet 10 - 25 mil hver dag - startet kl 0615 om morgenen og var hjemme kl 2300 om kvelden. I jobbsammenheng. Svaret da var: "Å - så han har vært flink mannen din som passet ungene SÅ DU FIKK REALISERE DEG SELV."

Jeg tviler på at min mann hadde blitt "beskyldt" for å realisere seg selv om han hadde vært nødt til å pendle slik i ett år pga jobben sin...eller at jeg da hadde fått høre at jeg hadde vært FLINK som passet ungene...

 

Jo eldre jeg har blitt jo mer rødstrømpe har jeg blitt. Vi har langt igjen før kvinner blir møtt på samme måte som menn, i alle sammenhenger.

:lol: !! 

Ser min mor, som alltid klaget over at min far ikke var nok deltakende, er kjapp med "stakkats han!" til Bonden om han må sitte lenge for å få lillemor til å sove, eller må opp og skifte på henne eller stå opp eller... Men det er aldri stakkars meg om jeg må sitte tre timer osv. :lol: 

Jeg har en mann som stiller opp så mye han kan, har merka det spesielt nå i sommer hvor jeg har vært mye dårlig med migrene, og alle som har hatt litt over middels skallebank vet at migrene og 3åring er en absurd dårlig kombinasjon. Så ofte har jeg sendt melding i løpet av dagen at han må ta med middag til seg og henne for jeg er dårlig, eller bare lagt meg før dem kommer - da er det aldri sure miner, klart han blir stressa om jeg er kjempedårlig og barnet ikke vil sovne og han er sent ute til fjøs osv. Men det er aldri sure miner uansett. Men meste faller jo på meg siden han er kronisk i minus på timer i døgnet. Og det er greit, det er bare sånn det er. (selvomjeginnimellomblirfrustrertogleifordijegersåmyedårligogikkefårgjortdetjegburde...) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, 2ne skrev:

Fedre sitter ikke barnevakt! De tar ansvar for ungene sine! :aww: 

Seriøst, det der irriterte ræva av meg da mine unger var små og jeg var ute av huset uten dem, folk som spurte om "faren var barnevakt". Nei for fader! Det er hans unger også, så han er ikke barnevakt, han er faren deres! Og det er ikke en feminist-ting, hadde jeg blitt spurt om jeg var barnevakt for mine egne unger hadde jeg blitt drit-fornærma, jeg fatter ikke at menn finner seg i å bli redusert til barnevakter :aww::P 

Er så enig :lol: mormor er barnevakt, pappa er sammen med guttungen sin :ahappy: Klart jeg tar flest bleieskift i døgnet og er den eneste som er oppe med ham om natta enda, men det er jo en naturlig konsekvens av å fullamme og at jeg er hjemme i permisjon. Når vi delammet tok samboer seg av mme når han var hjemme, slik at jeg kunne sove et kvarter ekstra :) Den ene gangen i måneden det trengs bleieskift om natta nå tar jeg det jo selv når jeg er oppe, trenger ikke vekke ham bare fordi :P men, når puppen ikke lengre er viktigst er det naturlig å dele mer på det :) Dessuten lager han middag 6 av 7 dager i uka og gjør mesteparten av husarbeidet, jeg tar gladelig en bæsjebleie ekstra. Selv de mes bæsj fra tær til nakke :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, SiriEveline skrev:

Når man har 2-3t med tid til å være med barnet sitt på ettermiddagene vet jeg hva jeg prioriterer. Det er også nesten alltid en gang i uken hvor det ikke lar seg gjøre, jobb eller annet, feks også hundetrening.

Men det er som flere sier nesten litt verre nå som han går, men veldig i eget tempo. Klart vi kan gå en times tur, men blir ikke veldig mye for hunden akkurat ihvertfall ikke om han ikke kan slippes der vi går (evt i båndtvangen). Hender jeg får guttungen litt i bæresele så vi kan holde litt høyere tempo men langtur blir det uansett ikke for guttungen må ha middag før leggetid. Men av og til har vi tatt med oss middag og spist uti skogen, men det er noe tiltak og skjer ikke hver dag akkurat.

Men det er jo ikke akkurat noen sorg for meg at hunden får lite tur en gang i uka, såpass burde de fleste hunder tåle, tar det jo stort sett igjen de andre dagene eller helger. Helgene blir det fort flere times turer, og nå som jakta er igang er blir det ihvertfall endel.

Enda mer fristet... jaja må ha mannen litt mer på laget og ikke minst vil jeg at "valpen" skal bli litt mer voksen.

Jeg er ikke i tvil om hva jeg ville prioritert (ihvertfall de fleste dager), men det er jo ingenting i veien for å ta kvalitetstiden med barnet ute? For min del handler det ikke mest om hundene, men jeg har også godt av å komme meg ut litt. Tur er liksom min rekreasjon. Og det er jo uten tvil noe barna også har godt av tenker jeg så lenge det ikke er et individ som er helt utslitt etter barnehagen e.l. At turene må tilpasses litt regner jeg med, og i hvor stor grad er nok veldig individavhengig, men jeg tror det finnes mange muligheter for å kombinere barn/hund/friluftsliv om man er litt kreativ, som gjør at alle parter kan få litt utav det. I de fleste tilfeller ihvertfall. :) Nå har jeg jo forsåvidt også vært heldig med jobb som er ferdig tidlig og håper å få fortsette med det når jeg skal ut i jobb igjen, så lenge det løser seg med levering i bhg, så da har man forhåpentligvis igjen en del av dagen også, og god tid til litt forskjellig :) 

Hundene klarer seg fint de samme om det blir kortere i tid eller mindre krevende aktivitet og blir det veldig lite så er det jo ikke verre enn å ta en halvtime på sykkelen et par kvelder i uka så de får løpe av seg i tillegg til rusleturene ellers, men det er viktig for meg å komme meg ut litt. Og noen dager blir det nok tur ut uten barn også, som enna sier så tenker jeg og at det er viktig og ta litt vare på og tid til seg selv også underveis så man har mer å gi på hjemmebane ellers. Men selvsagt ikke daglig som jeg spøkte med i forrige innlegg. Man vil jo være sammen med barna også :) 

 

Det er sant @2ne barnevakt var mest en metafor i denne sammenhengen :) Jeg tar det som en selvfølge at far tar sin del av ansvaret både for barn og hjem :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tur i hverdagen etter barnehage er helt klart lettest i sommerhalvåret før mørket og kulden setter inn. Barna er ofte veldig slitne etter barnehage og har også sterke meninger om hva de har lyst til. Men de legger seg jo tidlig, så man har masse tid til tur på kvelden.
Ellers er jeg ca 2 dager i uken på hundetrening, og det føles egentlig ganske mye. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Kangerlussuaq skrev:

Oi, har jeg aldri tenkt på... Hvordan går man kveldstur med hund om man er alenemamma? :fear:

Ikke at jeg vet, men kanskje man kan gå ut i sånn omtrent den tiden det er leggetid, ta med barnet i vogn/bæresele og la det sovne der også bare legger man det over i sengen sin når man kommer inn? Ellers så er man vell nødt til å ha barnevakt rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Kangerlussuaq skrev:

Oi, har jeg aldri tenkt på... Hvordan går man kveldstur med hund om man er alenemamma? :fear:

Man får ikke til det.. Babycall og tisse utenfor huset.. 

Akkurat nå, Malamuten skrev:

Ikke at jeg vet, men kanskje man kan gå ut i sånn omtrent den tiden det er leggetid, ta med barnet i vogn/bæresele og la det sovne der også bare legger man det over i sengen sin når man kommer inn? Ellers så er man vell nødt til å ha barnevakt rett og slett.

Det er dessverre ikke så enkelt bestandig.. Feks min lille baby på 3 mnd vil til senga hun når klokka passerer 6.. Hun roer seg dårlig i vogn, sele, på brystet, i armene osv.. Men i senga, litt spising og hun tar kvelden. 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Kangerlussuaq skrev:

Oi, har jeg aldri tenkt på... Hvordan går man kveldstur med hund om man er alenemamma? :fear:

Hage/tun/jorde - blir ikke kveldstur i den forstand. Bare semi-alenemamma jeg da :lol: Men jeg kommer ikke lenger enn babycallen rekker. Men det holder det til at hundene får gjort det de skal. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg i den heldige situasjon at jeg har mamma boende i samme huset, så jeg bare legger babycallen hos dem når jeg vil ut om kvelden. Men når de ikke er hjemme, blir det ingen kveldstur. Det vet jeg jo på forhånd og kan heller planlegge litt etter det. Ellers er hagen en fin ting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HAr jo en gang i tiden vært alenemamma ti en på 5 da jeg kjøpte hund. Turene ble noen ganger rett på utsiden og etter ca et halvår så gikk faktisk hund og sønn noen turer i lag. Trente lydighet på stuegulvet og ja en ble kreativ. HAn min var også på den  måten at han gjerne ville være alene en time rett etter barnehage så da gikk jeg med hunden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kangerlussuaq skrev:

Så mange ting man ikke tenker på :fear: Godt man har hunde+baby-forum her, og kan ta planlegginga i god tid :lol: 

Og ikke minst, note to self, når jeg og gubben bygger hus: ha inngjerdet hage :P 

Og plass på feks vaskerom der vannskåla kan stå og man kan stenge hunden inne der.. 

For Gud det er deilig med "hunderom" når tøtta er så sliten etter BHG at det er krise når hunden ser på henne :lol: 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Krutsi skrev:

Og plass på feks vaskerom der vannskåla kan stå og man kan stenge hunden inne der.. 

For Gud det er deilig med "hunderom" når tøtta er så sliten etter BHG at det er krise når hunden ser på henne :lol: 

Is THAT also a thing? Unger er skummelt :poke::lol:

Kom nettopp på en annen ting: huset bør være i trilleavstand til svigers. Ellers nekter jeg å sitte der alene :lol: "Here, take your grandchild and come back tomorrow, k tnx bye".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Krutsi skrev:

Og plass på feks vaskerom der vannskåla kan stå og man kan stenge hunden inne der.. 

For Gud det er deilig med "hunderom" når tøtta er så sliten etter BHG at det er krise når hunden ser på henne :lol: 

Eller snuser på barnet,  eller sår i veien eller :lol: trøtte unger er "artig" 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Kangerlussuaq skrev:

Is THAT also a thing? Unger er skummelt :poke::lol:

Kom nettopp på en annen ting: huset bør være i trilleavstand til svigers. Ellers nekter jeg å sitte der alene :lol: "Here, take your grandchild and come back tomorrow, k tnx bye".

Å jada.. Fullstendig meltdown kan være hvis hunden slikker på ungen.. 

Værst kan faktisk være når man kjører bil, og hunden ser på henne fra bagasjerommet.. Da får man liksom ikke gjort så mye heller :lol: 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Malamuten skrev:

Jeg er ikke i tvil om hva jeg ville prioritert (ihvertfall de fleste dager), men det er jo ingenting i veien for å ta kvalitetstiden med barnet ute? For min del handler det ikke mest om hundene, men jeg har også godt av å komme meg ut litt. Tur er liksom min rekreasjon. Og det er jo uten tvil noe barna også har godt av tenker jeg så lenge det ikke er et individ som er helt utslitt etter barnehagen e.l. At turene må tilpasses litt regner jeg med, og i hvor stor grad er nok veldig individavhengig, men jeg tror det finnes mange muligheter for å kombinere barn/hund/friluftsliv om man er litt kreativ, som gjør at alle parter kan få litt utav det. I de fleste tilfeller ihvertfall. :) Nå har jeg jo forsåvidt også vært heldig med jobb som er ferdig tidlig og håper å få fortsette med det når jeg skal ut i jobb igjen, så lenge det løser seg med levering i bhg, så da har man forhåpentligvis igjen en del av dagen også, og god tid til litt forskjellig :) 

Hundene klarer seg fint de samme om det blir kortere i tid eller mindre krevende aktivitet og blir det veldig lite så er det jo ikke verre enn å ta en halvtime på sykkelen et par kvelder i uka så de får løpe av seg i tillegg til rusleturene ellers, men det er viktig for meg å komme meg ut litt. Og noen dager blir det nok tur ut uten barn også, som enna sier så tenker jeg og at det er viktig og ta litt vare på og tid til seg selv også underveis så man har mer å gi på hjemmebane ellers. Men selvsagt ikke daglig som jeg spøkte med i forrige innlegg. Man vil jo være sammen med barna også :)

Vi går er ute nesten hver ettermiddag, ofte tur, men altså vi snakker om å gå kanskje 500m på en time. Hunden får løpt mer når han er løs i hagen for å si det sånn. Vi går lenger og fortere på en kort halvtime etter legging om det lar seg gjøre den dagen.

Litt bedre nå som det ikke er båndtvang da kan jeg av og til slenge guttungen på ryggen å gå litt ut i skogen så Skau får løpt løs. Men 2 timers tur som startet denne diskusjonen lar seg sjeldent gjøre. På en typisk dag er det henting i bhg 16.30, hjemme og klar for å gå ut ca 17:00, middag må spises senest 18.30 så man må jo være hjemme til ca 18.00 for å begynne på maten (unntaket er de gangene mannen feks trener etter jobb og kan begynne på middag når han kommer hjem, så kan vi komme rett til ferdig dekket bord).

Slutter man tidligere er det gull, jeg vurderer sterkt 80% stilling etterhvert for da tror jeg mye hadde gått bedre rundt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, SiriEveline skrev:

Vi går er ute nesten hver ettermiddag, ofte tur, men altså vi snakker om å gå kanskje 500m på en time. Hunden får løpt mer når han er løs i hagen for å si det sånn. Vi går lenger og fortere på en kort halvtime etter legging om det lar seg gjøre den dagen.

Litt bedre nå som det ikke er båndtvang da kan jeg av og til slenge guttungen på ryggen å gå litt ut i skogen så Skau får løpt løs. Men 2 timers tur som startet denne diskusjonen lar seg sjeldent gjøre. På en typisk dag er det henting i bhg 16.30, hjemme og klar for å gå ut ca 17:00, middag må spises senest 18.30 så man må jo være hjemme til ca 18.00 for å begynne på maten (unntaket er de gangene mannen feks trener etter jobb og kan begynne på middag når han kommer hjem, så kan vi komme rett til ferdig dekket bord).

Slutter man tidligere er det gull, jeg vurderer sterkt 80% stilling etterhvert for da tror jeg mye hadde gått bedre rundt.

 

80% stilling er gull merket jeg da jeg ble sykemeldt 20. Jeg slapp det enorme stresset for å rekke alt når jeg måtte både levere og hente i BHG, kjøre ca 30-40 min en vei for å komme på jobb og skifte, og så jobbe fullt. Så jeg har veldig lyst å fortsette i 80 hvis økonomien tillater det.. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde store ambisjoner om skogsturer med Astrid, og i hvertfall gode trilleturer og hundetrening med barnet sovende i vogna. Problemet er bare at barnet mitt sover veldig korte lurer i vogna og trilleturene våre er på maks en time. Da  har hun vært våken minst en tredjedel av veien, og de siste ti minuttene har jeg småjogget med vogna for å rekke hjem før det blir veldig til skriking. Eller amme på veien, det har jeg gjort mye av. Bæreselen er det litt bedre i, så jeg burde absolutt kommet meg mer ut i skogen. Der er det nok tiltaket det står på, for da er det såpass langt til skogen at det er best å kjøre litt... Jeg har måttet realitetsorientere meg mtp turer og aktivitet ift barnet jeg har. Det er bonus for Marko når vi går tur på dagtid, men det blir som regel en skikkelig tur på ham først når mannen kommer hjem fra jobb (med bilen). Det kan jo hende at det blir enklere når Astrid blir eldre og sover færre, men lengre lurer til samme tid hver dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, SiriEveline skrev:

Vi går er ute nesten hver ettermiddag, ofte tur, men altså vi snakker om å gå kanskje 500m på en time. Hunden får løpt mer når han er løs i hagen for å si det sånn. Vi går lenger og fortere på en kort halvtime etter legging om det lar seg gjøre den dagen.

Litt bedre nå som det ikke er båndtvang da kan jeg av og til slenge guttungen på ryggen å gå litt ut i skogen så Skau får løpt løs. Men 2 timers tur som startet denne diskusjonen lar seg sjeldent gjøre. På en typisk dag er det henting i bhg 16.30, hjemme og klar for å gå ut ca 17:00, middag må spises senest 18.30 så man må jo være hjemme til ca 18.00 for å begynne på maten (unntaket er de gangene mannen feks trener etter jobb og kan begynne på middag når han kommer hjem, så kan vi komme rett til ferdig dekket bord).

Slutter man tidligere er det gull, jeg vurderer sterkt 80% stilling etterhvert for da tror jeg mye hadde gått bedre rundt.

 

Nei klart, er man ikke hjemme/klar for tur før kl 17 så blir det verre, jeg er vant til å være hjemme 14.30 senest liksom, så da har man jo en del timer ekstra. Ifht å gå å sånt så er det selvsagt litt alders og individavhengig, men som sagt så ser jeg mange i min omgangskrets som er glad i å være ute og slikt som absolutt får til å fortsette med det i mer eller mindre like stor grad etter at det har kommet barn til verden og permisjon er ferdig. Noen tilpasninger blir det jo selvsagt, men med vogn, sykkel(til barnet), bæresele/meis e.l. så får de til mye også, ikke bare 500 m på en time(om de vil). Og det er utrolig hvor tidlig disse barna som er vant til å være med ut faktisk begynner å gå ganske brukbare distanser for egen maskin også, og for det meste så liker de å være med og løper rundt frivillig. Men nå tror jeg hundene får litt utav sånne tuslerunder også jeg da, om ikke fysisk så får de jo være med ut, lukte litt på ting, se seg rundt osv, og det er jo det viktigste, ikke nødvendigvis hvor langt man går. :) Mentalt sett så har de nok mer igjen for å gå 2 km på en time enn å gå 2 km på 20 min også inn å legge seg igjen. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Krilo skrev:

Det viktigste er nok å ikke lage så altfor mange planer om hva og hvordan, og heller ta det som det kommer når ungen er ute av magen og den nye hverdagen begynner :) 

Men mye av dette er ting jeg ikke en ganf hadde tenkt over, såååå... :P Jeg er jo sånn som ikke brydde meg bæra om å ikke dra på byen til fordel for valp... Men hund og div andre ting er jo mine lidenskaper, det som definerer meg som menneske. Med tanke på den ganske spesielle situasjonen jeg og mannen har på hjemmefront med at han er borte 4mnd i strekk 2 gang i året, så må jeg nok realitetsorienteres litt for å få planlagt hvordan jeg kan beholde det som definerer meg. Jeg har ingen problemer med å gi opp mange ting, men som nevnt ovenfor. Noen timg er viktigere enn andre. Det er for å være et lykkelig velfungerende menneske. Og det er nok viktig for et evt barn, når pappa er borte over 50% av året. Da må mamma være ekstra bra :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kangerlussuaq skrev:

Men mye av dette er ting jeg ikke en ganf hadde tenkt over, såååå... :P Jeg er jo sånn som ikke brydde meg bæra om å ikke dra på byen til fordel for valp... Men hund og div andre ting er jo mine lidenskaper, det som definerer meg som menneske. Med tanke på den ganske spesielle situasjonen jeg og mannen har på hjemmefront med at han er borte 4mnd i strekk 2 gang i året, så må jeg nok realitetsorienteres litt for å få planlagt hvordan jeg kan beholde det som definerer meg. Jeg har ingen problemer med å gi opp mange ting, men som nevnt ovenfor. Noen timg er viktigere enn andre. Det er for å være et lykkelig velfungerende menneske. Og det er nok viktig for et evt barn, når pappa er borte over 50% av året. Da må mamma være ekstra bra :aww:

For meg så er det/var det enormt viktig å kunne fortsette med hund og oppdrett selv om jeg fikk barn og baby. Man må bare senke kravene litt i starten til ting går seg til, også synes jeg selv at det første halvannet året var det aller enkleste å kombinere aktivt hundeliv, for min erfaring var at det var alltids et fang å holde ungen og dulle med den... Mine sov mye bedre ute i frisk luft og det var alltids hjelp å få på kurs og treninger :P Når de er mer mobile og går selv og har mer egen vilje er det litt verre, men alt går :) Mine var veldig tidlig med ut i skog og mark når de kom i den alderen, for meg så ble det win win siden jeg har over middels aktive barn som ikke er slitne etter barnehagen, tur med hundene og middag ute, så var alle fornøyde. De har smakt på endel bark, blader og kongler igjennom utforskelsestiden :lol: 

1239743_10151810915585256_1078747947_n.j

 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...