Gå til innhold
Hundesonen.no

Valg av rase


Knutleif Sæter
 Share

Recommended Posts

Er på jakt etter en stor/halvstor hund og trenger litt innspill.

Hunden må kunne være med på skiturer og joggeturer, være alene hjemme hele dagen, lettlært, trygg på seg selv og kunne gå løs på turer i skogen,dvs innkalling skal gå greit.
Er vant med at hunder for 10min tur om morgenen og så to-tre turer på kvelden. Minst en time daglig + to-tre treningsturer i uka, fra en time til tre timer (korrigert)

Må ikke ha jaktinstinkt !

Ser for meg Rhodesian Ridgeback, Bull Mastiff. Ikke schæfer, rottweiler.

 


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minst 30 min og vanligst opp mot en time er ikke så veldig mye, selv med et par treningsturer i tillegg.. Ihvertfall de hundene som kanskje helst passer inn i kategorien passer til ski og jogging. Med de kravene du har listet opp så ser jeg for meg at du blir mer fornøyd med å se mot gruppe 1 og gjeterhundene en rhodesian eller mastiffene. Mastiffene blir vell uansett gjerne litt for tunge i de fleste tilfeller til å være noe særlig glad i ski og løping (med mindre det går veldig rolig da). Evt litt mindre da så har du jo staff, de er jo ganske kvikke og greie å få lydige, men der har du jo litt utfordringer med sammkjønnsaggresjon da, så spørs hvor omgjengelige du vil at de skal være med andre hunder. 

Mine tanker er ihvertfall at alle hunder bør få minst en time ut av huset daglig(og heller ikke bare stå i hagen), hvor langt man går eller hvor raskt man går er ikke så nøye, men de har også behov for å komme seg ut å oppleve ting, ellers blir det lange dager for dem som ikke er på jobb eller skole heller når vi er det.. Bortsett fra sykedager og dager man ikke kan/rekker som alltids dukker opp innimellom.  

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 min til en time om dagen er for lite for de fleste hunder som hovedsak. Som hovedregel bør en hund ha en times tur hver dag, selvfølgelig litt avhengig av hva annet de gjør den dagen.

Hvis du dobler turmengden så kan en ridgeback passe. Da må du isåfall sjekke linjer og foreldre ift. jaktinstinkt og innkalling. Ridgebacken er heller ikke spesielt lettlærte, dvs de er "smarte nok" til å gjøre som det passer dem selv. Tross alle gode forsetter og iherdig jobbing har vi fortsatt ikke god innkalling på vår 5 år gamle rr. Sånn sett er gruppe 1-hundene kanskje et sikrere stikk, som @Malamuten nevner.

Bullmastiffen blir kanskje litt i tyngste laget for jogging og løpeturer, men jeg kjenner ikke rasen veldig godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å banne litt i sonenkirka, så syns jeg ikke det høres så lite ut dersom hunden får skikkelige jogge/skiturer hvertfall 3 dager i uka. 
Jeg har en veldig energisk vorsteh, som får 4 joggeturer i uka, (evnt skiturer) og de dagene vi ikke trener jakt, løp eller trekk så er det en tusletur eller ingenting. Pluss noen lengre (mange timer) turer i mnd. 
Så om de får brukt seg skikkelig noen ganger i uka, så er 30 min pluss tisseturer nok de andre dagene, mener jeg. Min er helt rolig inne. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kaja skrev:

For å banne litt i sonenkirka, så syns jeg ikke det høres så lite ut dersom hunden får skikkelige jogge/skiturer hvertfall 3 dager i uka. 
Jeg har en veldig energisk vorsteh, som får 4 joggeturer i uka, (evnt skiturer) og de dagene vi ikke trener jakt, løp eller trekk så er det en tusletur eller ingenting. Pluss noen lengre (mange timer) turer i mnd. 
Så om de får brukt seg skikkelig noen ganger i uka, så er 30 min pluss tisseturer nok de andre dagene, mener jeg. Min er helt rolig inne. 

Med "et par" så leser jeg ca 2 treningsturer i uka. Selv mine, som er vant til relativt lite aktivitet i mine dårlige perioder, vil har mer enn det på fast basis.

Om man snakker om 2-3 gode jogge/ski/sykkelturer i uka så funker det nok for de fleste. 1-2 slike treningsturer og ellers halvtimesturer kan bli knapt, det avhenger nok litt av individ også. Så det kommer vel an på hva man legger i "et par". ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.12.2015, 16.59.40, Kaja skrev:

For å banne litt i sonenkirka, så syns jeg ikke det høres så lite ut dersom hunden får skikkelige jogge/skiturer hvertfall 3 dager i uka. 
Jeg har en veldig energisk vorsteh, som får 4 joggeturer i uka, (evnt skiturer) og de dagene vi ikke trener jakt, løp eller trekk så er det en tusletur eller ingenting. Pluss noen lengre (mange timer) turer i mnd. 
Så om de får brukt seg skikkelig noen ganger i uka, så er 30 min pluss tisseturer nok de andre dagene, mener jeg. Min er helt rolig inne. 

Det du skriver høres ut som noe annet enn det jeg leser i startinnlegget her. Det du skisserer er helt ok i mine øyne, mens det jeg får ut av startinnlegget er litt lite. 

At de er rolig inne har forøvrig ikke så mye med mengde mosjon, det har like mye med oppdragelse, vane, hunderase/indiv osv å gjøre også :) Hunder er tilpasningsdyktige. 

På 6.12.2015, 17.36.45, Krutsi skrev:

I tillegg er det vel avhengig av hvordan turen er også.. En halvtime der de får løpe løs i variert terreng er bedre enn 1 time gående langs fortau..

Det kommer vell egentlig litt an på hvordan man ser det. Jeg hadde ikke villet velge noen av de to om jeg hadde måttet velge en av dem, en blanding av de to hadde derimot vært et bedre valg, fordi det etter min mening også går litt på tiden hunden får ut av huset, ikke bare hvor langt den løper eller hvor sliten den blir. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Malamuten skrev:

Det kommer vell egentlig litt an på hvordan man ser det. Jeg hadde ikke villet velge noen av de to om jeg hadde måttet, en blanding av de to hadde derimot vært et bedre valg, fordi det etter min mening også går litt på tiden hunden får ut av huset, ikke bare hvor langt den løper eller hvor sliten den blir. 

Dette synes jeg er viktig. Man snakker veldig ofte om mosjonskrav, men det vanskeligste (i mitt hundehold) er å gi hunden min en variert og spennende hverdag. Jeg er vanemenneske og foretrekker det kjente og det kjære hele uka, men jeg ser at hunden min trenger mer spenning enn meg.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.12.2015, 09.23.36, Knutleif Sæter skrev:

Er på jakt etter en stor/halvstor hund og trenger litt innspill.

Hunden må kunne være med på skiturer og joggeturer, være alene hjemme hele dagen, lettlært, trygg på seg selv og kunne gå løs på turer i skogen,dvs innkalling skal gå greit.
Er vant med at hunder for 10min tur om morgenen og så to-tre turer på kvelden. Minst en time daglig + to-tre treningsturer i uka, fra en time til tre timer (korrigert)

Må ikke ha jaktinstinkt !

Ser for meg Rhodesian Ridgeback, Bull Mastiff. Ikke schæfer, rottweiler.

 


 

Man vet aldri hvor lettlært et individ er uansett rase. Der kan man få overraskelser. Trygg på seg selv er noe hunden blir med rett oppdragelse, gitt genetisk forutsetning (ikke redsler, nervøsitet, separasjonsangst osv. De fleste unghunder kan gå løse i skogen inn til en viss alder. Skal de gå løse etter en viss alder er forutsetningen bla at de ikke har gjort seg erfaringer med jakt. Dvs at hunden ikke plutselig ved løs på tur har fått komme over og jage vilt. Det forutsetter bla at fører alltid ser rundt neste sving. Innkalling er noe du lærer hunden, og noe du aldri slutter å trene på. Uansett hund. Hjemme alene hele arbeidsdagen må læres gradvis, så det bør du sette av tid til over noen mnd når du skaffer deg hund. Det er ikke gjort over natten.

De aller fleste raser vil ha et visst jaktinstinkt i bunnen. Bredden og styrken i det varierer. Noe kan moduleres ved sosialisering tidlig på andre dyr (husdyr). Noe kan legges lokk på ved å unngå erfaringer.
Vedr Rhodesian ridgeback så er der en del nevøsitet/usikkerhet hos rasen, spesielt hos tisper. Hannhundene er jevnt over mer stødige og ladback - "oksen ferdinand".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...