Gå til innhold
Hundesonen.no

Valp fra Sverige?


Pixie
 Share

Recommended Posts

Hvordan er reglene for import av valp fra Sverige nå? Regner med den må ha pass, chip og veterinærattest på ormekur, og at vi må stoppe på rødt på vei inn i landet. Vet vi må kjøre den inn i landet selv. Må valpen være tre mnd også fra Sverige eller er det for andre land? Må vi være i Sverige i 24 timer for å kunne fortolle siden valper koster mer enn 6000 kr?

Noen som har henta valp i Sverige i det siste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hentet valp for et par år siden og var med å hentet en nå i sommer, og den må ha pass og ormekur ja. Fra Sverige trenger den ikke å være over 3 mnd, og du jo kan alltids kjøre på grønt i tollen, men da smugler du hunden inn. Jeg vil i hvert fall ikke anbefale det. Du må ikke være i Sverige over 24 timer hvis valpen din koster over 6000, for da må du fortolle den uansett. Hadde den derimot kostet under 6000, men over 3 (?, tror det er det), så måtte du ha vært i Sverige i over 24 timer for å kunne ta med deg varer til en verdi opp til 6000 uten å fortolle.

Når jeg henta min valp var det også et skjema fra Mattilsynet som oppdretter skulle fylle ut, et egenerklæringsskjema om at valpen var frisk og rask og ikke hadde vært verden rundt. Men i sommer fant vi ikke igjen dette, så det kravet ser ut til å være fjernet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Eller ha kvittering på 6000... [emoji6]

Den har folk prøvd seg på for mange ganger til at det funker. Blir du tatt blir det veldig mye dyrere enn om du bare betaler det du skal [emoji53]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Pixie skrev:

Tingen er at vi skal isåfall kjøre via Charlottenberg, og vi har ALDRI sett folk på jobb ved grenseovergangen der. Skal man da ringe og avtale på forhånd, så vi vet det er folk i tollen?

Kjører over den grenseovergangen relativt ofte, og det er da alltid folk der? Har blitt stoppet i tollen der og undersøkt en gang faktisk, og stoppet også og importerte min egen valp på den grenseovergangen en annen gang. Da var det masse folk på kontoret der (og det var en søndag tror jeg). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Pixie skrev:

Hvordan er reglene for import av valp fra Sverige nå? Regner med den må ha pass, chip og veterinærattest på ormekur, og at vi må stoppe på rødt på vei inn i landet. Vet vi må kjøre den inn i landet selv. Må valpen være tre mnd også fra Sverige eller er det for andre land? Må vi være i Sverige i 24 timer for å kunne fortolle siden valper koster mer enn 6000 kr?

Noen som har henta valp i Sverige i det siste?

Du kan hente når den er 8 uker og den må ha pass, chip, vetattest gyldige vaksinasjoner og ormekur som tar revens dvergbendelorm fra de siste dagene, med veterinærattest. Også skal man stoppe å fortolle(betale moms) når man krysser grensen :) Du trenger ikke å oppholde deg i sverige, nei, siden hunden uansett koster mer enn 6000. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker å gjøre ting etter boka ja :)

Hm, vi har vel verdt uheldig med når vi har passert da. Men så er vi bare over der ca to ganger i året, vi har iallefall ikke sett folk på jobb en eneste gang når vi har passert. Men det er jo ikke verre enn å gi beskjed på forhånd så vi vet det er folk der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, maysofie skrev:

Det skal vell ikke betales toll på valpekjøp. Men hva er momssatsen da, 25%? Hvordan har folk løst det med norsk/svensk moms? :)

Er det mva på en vare du kjøper i Sverige har du krav på å få den svenske igjen fra selger etter du har betalt norsk mva. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Gro skrev:

Problemet er vel at den svenske oppdretteren gjerne ikke betaler moms, på samme måte som norske, ergo er det ingen moms for oppdretteren å betale tilbake?

Svenske oppdrettere betaler ofte moms, men som regel selger de uten moms til norske kjøpere siden det forenkler prosessen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Gro skrev: Problemet er vel at den svenske oppdretteren gjerne ikke betaler moms, på samme måte som norske, ergo er det ingen moms for oppdretteren å betale tilbake?

Svenske oppdrettere betaler ofte moms, men som regel selger de uten moms til norske kjøpere siden det forenkler prosessen.

Åja, det visste jeg ikke. Falt meg ikke inn engang å høre med oppdretteren min om det, men da kan jeg jo tenke på det for evt neste gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...