Gå til innhold
Hundesonen.no

Fiskeoppskrifter


HeleneFS
 Share

Recommended Posts

Vær så snill og del med meg, jeg er desperat siden jeg vokste opp i et hjem der fisk var ikke-eksisterende.

Fisk er det eneste meg og sambo er enig om at vi kan ha til middag (jeg vil være veggis, han er kjøtteter), så jeg trenger lette og greie oppskrifter på fisk som man kan kjøpe i butikken (Laks, torsk og ørret har jeg mye av)..

Det jeg har gjort mye av nå er bare fisk i stekeovn med grønnsaker til. Men jeg vil være mer kreativ, feks har jeg hørt om laks i ostesaus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laks, skjær en "lomme" i midten og stapp masse tine kremost med hvitløk inni fisken. Stek i ovnen med en dært smør og gressløk på toppen. Enkelt er ofte veldig godt! :D   Jeg er også veldig glad i smørkokte gulrøtter til. Ganske usunt da jeg bruker sukker (litt mye sådan), men det er sykt digg! Og laks er sunt så da kan jeg gjøre gulrøttene usunne synes jeg! Så blir jeg ikke så himla sunn på en gang. :lol:  

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Pringlen skrev:

Jeg liker veldig godt mat av klippfisk. Bacalao og klippfiskboller er snadder :)

 

9 minutter siden, Mardina skrev:

Laks i ildfast form, med saus over. 

Plukkfisk.

Wok med laks.

Panert torsk.

.....eller rett og slett bare laks m/poteter og evt grønnsaker etter eget ønske.

:drool:

Men jeg er helt noob, trenger oppskrifter :P "how to"

Mye gode forslag, kan prøve å google litt selvfølgelig, men har lyst på noen oppskrifter som folk vet funker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sambo er pescetarianer og kidden elsker fisk, så her spiser vi fisk MYE. 

Det enkleste og mest bombesikre er jo å steke fisken i panna og servere med tilbehør.  Eventuelt putte den i ildfast form sammen med grønnsaker , creme fraich etc. Uendelige muligheter! 

Vi lager også fisk i pitabrød noen ganger.  Da woker jeg noen grønnsaker først, så fisken  ( krydrer godt ) og serverer med pitabrød og remulade.  Veldig godt! 

Hjemmelaget fish'n chips er drit digg,  men krever litt jobb hvis du skal ha ekte chips.  Oppskrifter finnes "overalt ", jeg liker den med farris i røren best. 

Fiskekaker  med brun saus, grønnsaker, surkål etc et også en sikker vinner her i hus . 

 

Edit: jeg må teste lakseoppskriften til @Ozzy merker jeg.  Hørtes digg ut!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er dronninga på bacalao :P til og me bestefar fra Vestlandet må innrømme at min bacalao er en av de beste :lol: 

først må du ha klippfisk, som er utvannet.. Deretter tar du kokefaste poteter og skjærer i skiver på ca 0,5 cm tykke.. Og så må du ha løk som du skjærer i ca 1 cm tykke skiver.. 

Så tar du en stor kjele, dekker bunnen med et lag med olivenolje, legger et lag med potet, så et og med løk og så et fisk. Deretter har du oppi en halv boks tomatpuré, 1 boks hakkete tomater og et tynt lag med cayennepepper.. Evt mer tomatting hvis du lager stor porsjon.. 

Og så gjentar du til du har nok.. Sånn halvveis i kjelen pleier jeg også å helle litt olivenolje over også, men bruker kanskje Max 1-1,5 dl olje Max.. Det er ikke godt at det blir for mye olje.. 

La dette koke i 3-4 timer, og server gjerne sammen med focaccia.. 

 

Kjempe enkelt og fantastisk godt! Og like godt å spise dagen etterpå, og dagen etter det også :P 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisketaco er en favoritt her i huset, det fungerer med både hvit fisk og laks. Det tilbehøret man liker selv (salat, mais, tomat, agurk, salsa, rømme). Kjøper jeg fileter i aluminiumsform, så fordeler jeg en halv pakke kjøpekrydder (lager forøvrig egen blanding for tiden) på toppen og steker i ovnen 15-20 min. Så grovdeler jeg bitene og tar over i serveringsskål.

Thai-fiskekaker er også veldig godt. Jeg bruker både laks og hvit fisk her også. Har ingen oppskrift da jeg tar det på slump, men finnes vel noen der ute. Veldig enkelt å lage med hjelp av stav-/hurtigmikser. Kjører sammen et par fedd hvitløk med et par cm skrellet ingefærrot. Finhakker en vårløk og en halv chili (den kan evnt kjøres med hvitløken, men blir sterkere da).

 

Grovhakker fisken og putter i en hurtigblender, kjøres til en masse med 1 ts salt og noe som binder det sammen (1 egg eller en spiseskje potetmel/maizena). Har oppi de andre ingredienser og litt kaffir-lime (1 ts finhakket og tørket eller et blad). Stå kaldt mens jeg lager en saus av stort sett de samme ingrediensene som over (surrer kanskje en halv løk og paprika først) med en boks kokosmelk + litt soyasaus, fish sauce og sweet chili sauce. (Finnes en ferdig krydderpose jeg synes er god, Santa Maria Paneng eller noe).

Former små fiskekaker og steker på middels varme pg har oppi sausen når dem er gyldne. Trekkes noen minutter og serveres med nudler eller ris. Jeg elsker mangosalat til thaimat :wub:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supert! Masse gode tips her!

Noob som jeg er, hvor får man tak i klippfisk? Hva ER klippfisk? Haha, sorry, men jeg tuller ikke når jeg sier at jeg ikke har peiling på fisk!

Er det noen krydder som er "safe" når man steker fisk? Sitronpepper har jeg brukt litt...

 

Jeg fikk veldig lyst å lage egne fiskekaker, så det skal jeg absolutt teste ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, HeleneFS skrev:

Supert! Masse gode tips her!

Noob som jeg er, hvor får man tak i klippfisk? Hva ER klippfisk? Haha, sorry, men jeg tuller ikke når jeg sier at jeg ikke har peiling på fisk!

Er det noen krydder som er "safe" når man steker fisk? Sitronpepper har jeg brukt litt...

 

Jeg fikk veldig lyst å lage egne fiskekaker, så det skal jeg absolutt teste ut!

Billigst kjøper du klippfisk av en gammel gubbe som lager selv, men ellers får du kjøpt i butikken sammen med feks rakfisk og fiskekaker ;) 

 

jeg liker ikke sitronpepper :P men salt og pepper funker.. Spørs det litt på tilbehør, så kan du bruke paprika, ingefær, hvitløk, karri, currypasta, kikkoman osv..

 

en ting som jeg synes er veldig godt er å steke laks litt i panna, smøre på en blanding av kikkoman, currypasta, sitronsaft og ingefær, slenge dne i stekovnen de siste minuttene med sausen over seg.. Server med potetstappe og wokgrønnsaker.. Evt også sweet chilisaus :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk!

Er det noen som har fiskeoppskifter der man ikke SMAKER fisk? Den fisketacoen så jo litt spennende ut mtp det. Jeg liker fisk altså, men bor med en "3-åring"! Han liker fisk han også, men har dårlige minner fra barndommer med overkokt torsk o.l..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, HeleneFS skrev:

Takk!

Er det noen som har fiskeoppskifter der man ikke SMAKER fisk? Den fisketacoen så jo litt spennende ut mtp det. Jeg liker fisk altså, men bor med en "3-åring"! Han liker fisk han også, men har dårlige minner fra barndommer med overkokt torsk o.l..

Både bacalo og den lakseoppskriften jeg delte har mye andre sterker smaker, som gjør at man ikke får en tydelig fiskesmak

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette digger samboeren min som ikke er glad i kokt fisk: http://www.godfisk.no/Oppskrifter/Norge/Pastalaks

Krydrer ganske mye og pleier ikke ha blomkål i selv, men ganske mye purre og erter.

Ellers ting vi spiser: Fiskegrateng (ferdigkjøpt eller hjemmelaget), panert og stekt torsk (samme), vanlig fiskesuppe av torsk, laksebiter i folie med grønt som strimlet rødløk og paprika med urter, krydder og litt sitron servert med ris og soysaus, fiskekaker (finnes gode ferdigkjøpte og) - godt i grove burgerbrød med hvitløksdressing og grønt), fiskeboller med karri (og evt litt bacon til samboeren), laksesuppe med potetbiter, gulrøtter, hvitløk, purre og dill og 1-2 bokser med tomatpure og noen ss creme fraishe i på slutten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den her er sjukt god! Hilsen ei som ikke liker fisk :D 

http://trinesmatblogg.no/2011/05/30/gmn-torsk-med-chorizosalsa-asparges-og-blomkalpure/

I stedet for chorizo kan man kanskje bruke mais stekt i chili eller noe slikt som blir litt sprøtt og har mye smak (krydre det godt)! Kanskje valnøtter eller noe?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Krydre laksefileter med salt/pepper, legg de i alu-folie med en dæsj smør, gulrøtter (og evnt flere grønnsaker) og litt rømme. Stek på 200 grader i ca 20 min.

Ellers syns jeg laksetaco er godt. Lager som vanlig, men bytter bare ut kjøttet med salmalaks. Og kokt torsk (står oppskrift på pakken) med bacon og potetmos er veldig godt og enkelt :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min favoritt:
- stek litt løk og hvitløk i panna
- ha i litt hakket spinat (enten frossen i blokker eller fersk - det er like godt uansett)
- hell over en boks fløte og kok opp
- krydre litt med pepper og bittelitt salt
- legg i skiver av røkt laks som koker med de siste minuttene (smak på fløtesausen slik at den ikke er for salt, laksen avgir en del salt til retten)

Server med pasta av noe  slag, gjerne båndpasta :). 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...