Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva har du gjort sammen med hunden din i dag?

Recommended Posts

Skrevet

I går gikk vi en liten morgentur i nabolaget før frokost,  ca 1/2 times tid. På formiddagen var det agilitytrening, pølsegrilling og kos i finværet. Oppvarming og nedgåing i skogen ved treningsbanen. Var ute i drøye 4 timer i finværet og fullstendig utslitt av all den friske luften når vi kom hjem. Ble Ingen sen kveld nei...  :lol:

• Svar 1.3k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Idag har Aska og jeg blitt heisa ned med tau fra helikopter, satt av på fjellet, og så heisa opp igjen! Litt av en opplevelse!! Jeg var litt nervøs da det ble min tur. Tenk om Aska skulle få panikk..

Vi har gått sesongens første blodsporprøve. 1. premie og 2. plass (av 19 startende)

Idag dro vi til Valnesfjorden på skitur. Hadde en helt fantastisk tur i - 20. Aska var i tillegg en eksemplarisk trekkhund idag. Hun er en stor schæfer, og når hun virkelig tar i så merkes det! Er så

Posted Images

Skrevet

I går var vi på tur med Tonje og gutta igjen, i helt aldeles nydelig vær :D Ble vell et par timer, ellers ble det en par 15-20 min luftinger i nabolaget her. I dag skal vi prøve oss på sykkeltur :D Tipper de ser frem til å få løpt av seg litt skikkelig igjen og jeg er glad for at det ble så kort tid mellom ski og sykkelsessongen så slipper de å tape så mye form å varga slipper å bli småtjukk igjen :P Er vell bare å på med regntøyet og frem med hageslangen etter turen, ser for meg klissete grusveier med teleløsning. Så er det vell egentlig trening i kveld, får se om vi orker å dra dit.

Skrevet

I dag har vi li rett ut på sofaen og sett på vi på saltkråkan[emoji14]formen er ikke helt på topp og været er kjipt, så da koser vi oss på andre måter :)

Sent fra min LG-H340n via Tapatalk

Skrevet

Baset i snøen på morgenen med frokosten servert i søk. Aket og lekt, dogsa fikk trekke tantebarnet på kjelken opp bakken igjen og igjen, prøvet konvertere Lyn til trekkhund med varierende resultat :lol: Bålkos ute med mer snøbasing i noen timer etter det, ellers så har de bare fått sofakos og frilufting :) 

• Like 1
Skrevet

Skitur sammen med en gjeng. Vi kom ikke så langt (6 km) pga barn og varierende skiferdigheter på noen, men både barn og hunder ble slitne hvertfall. Blaze og Felix måtte hjelpe minstemann på 12 år og de trakk han MYE. 

Fant ut at de ikke trenger andre hunder for å trekke, bare det å ha folk med er visst nok motivasjon for å hyle og kave for å ligge fremst. Artig! 

Etter turen grilla vi utenfor hytta. Felix er inne nå, men Blaze er ute sammen med bror og barn ennå. 

• Like 1
Skrevet

Tidi fikk ca 3 timers skitur :) Med innlagt pauser da. Først trakk hun meg opp noen lange bakker, så løp vi litt på flaten, kjempe gøy :D Også løp hun overraskende nok, fint ved siden av meg nedover bakken :ahappy: Vanligvis slipper jeg henne løs nedover for jeg er for redd til å stå etter henne. Men det var for mange folk ute i dag, så da måtte vi bare prøve. Flink hund! :D

xZbtk43.jpg 

Blondie fikk være med i stallen på kvelden og løpe løs rundt der mens jeg styrte og stelte. Det tror jeg hun likte godt :ahappy: 

• Like 5
Skrevet

Idag har vi gått spor! Ble 2 godbitspor på asfalt/gress med Twiggy, og ca 150m spor med 1 gjenstand og et par vinkler på Aïda. Aïda er veldig flink helt til hun får sluttleken i nesa :lol: Tror jeg må ha den i lomma neste gang!

• Like 2
Skrevet

20 min i nabolaget på morgenen, en liten tur innom dyrebutikken for å veie seg og plukke ut noe godis og en times tur eller noe sånt på ladestien i nydelig vær :D Nå har de fått hver sine elgbein som de har en stund også blir det vell en liten luftetur i kveld, tror de er fornøyd med dagen.

Skrevet

I dag har begge hundene vært med i stallen. Tidi er den perfekte stallhunden :ahappy: Hun prøver å hjelpe meg med å møkke ved å grave :P Hun syns hester er helt normalt selv om hun ikke har vært med mye i stallen. Hun kan være løs og holder seg i nærheten av meg hele tiden! Deilig! Blondie er litt for selvstendig, så hun må være i bånd. Men hun er vandt med å være i stallen.

Senere blir det agilitytrening :ahappy:

• Like 1
Skrevet

Jeg, rampen (sønnen min) og Mira er alene denne uken, så vi får ikke kommet oss på lengre turer og slikt, men i dag gikk vi alle 3 en liten tur, og etter rampen var lagt så har jeg og Mira lekt en del for å få ut litt energi. Stort sett lek for å få opp selvtilliten, og nå bare oser hun av stolthet. :wub:

Skrevet

I går var vi noen timer på treningsbanen først på dagen etterfulgt av en 20 min lufting og 40 min kveldstur. I dag har vi vært på en 45 min tur og mentalutfordring av typen bilvask i maskin :P Det tok på det. Skulle egentlig på sykkeltur, men det ble for sent og nå orker jeg ikke så den får vente til i morgen også får de nøye seg med en 20 min luftetur bare til i dag.

• Like 1
Skrevet

I dag har vi vært på Hôôks og kjøpt regndress(og tigget godbiter av hun som jobbet der :P

messenger-quick-cam-1459268350520

I kveld har vi vært på ca en times tur løs. Gleder meg til det går an å gå litt flere steder igjen!

• Like 1
Skrevet

Kom hjem 02 i natt, så ble liten morgenlufting kl 07 så køya vi litt til. Turet i en times tid på tidlig ettermiddag + ellevill løpelek på jordet for de nylig gjenforente dyra mine, meget glad for at de tar løpetrening på egenhånd :lol: 

Avsluttet dagen med 1,5t lydighet/rally i ridehallen. Keo fikk jobbe intensitet og høy motivasjon i rallytransportene, Lyn gav full futt i innlæring av FVF, jobbe seg opp i bliøvelser og fått bryne nøtta på å ligge i ro på sidelinjen og ikke gjete løs Keo under trening. Luftetur før man dro hjem :) 

Skrevet

Lufting på morningen før jobb, så tur oppi skogen hvor det var nesten helt bart nå. Fikk trent litt intervaller i en bakke mens Blaze løp løs, Felix i flexi. 

På hjemveien møtte vi en skikkelig utrivelig finsk lapphund som gikk rett på Felix, deretter prøvde han å ta Blaze. Knurra og sirkla rundt oss og prøvde å ta hundene som jeg fikk plassert bak meg. Det endte med at jeg sparka den to ganger og ble bitt i skoa begge gangene. Til slutt ble han distrahert av en fyr med en liten hund som han fløy rett på, eier fikk heldigvis heist den lille oppi armene sine og holdt den andre unna. Da benytta jeg sjansen og kom meg derifra.

Skrevet

Har gått en drøy times fjelltur i dag. Skulle gått 1,5-2t, men var for råtten snø til at det gikk å gå lenger :| Nemi er sliten og fornøyd likevel da :)

20160330_165630

• Like 2
Skrevet

Tok med lunsjen ut idag og trasket 11km med et par venninner og til sammen 5 hunder. De koste seg løse!

19 timer siden, enna skrev:

Grattis med fine resultater :) 

Akkurat nå, WelshenNemi skrev:

Har gått en drøy times fjelltur i dag. Skulle gått 1,5-2t, men var for råtten snø til at det gikk å gå lenger :| Nemi er sliten og fornøyd likevel da :)

20160330_165630

Så deilig vær!

Skrevet

K tok seg av morgenlufting og kveldslufting. På formiddagen ble det en liten skogstur og deretter litt agilitytrening i finværet. Nedgåing etter trening også hjem til middag :)

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette høres slitsomt ut for dere! som du sier, dette er ikke normalt, ikke for noen raser, jeg håper dere kan få hjelp. Bra du nevner at dere har vært til veterinær. Er han røntget? Jeg ville også fått besøk av en hundefysio som kan sjekke muskulaturen, de har ofte bedre kompetanse på muskulære problemer. Kan jeg spørre hvilke instruktører dere har hatt inne og hvilken kompetanse de har? Hvor i landet bor dere? Det er stort spenn i kompetanse og metoder. Jeg stoler på de fleste jeg kjenner til som er listet på https://www.atferdskonsulenter.no/finn-konsulent/hund, men der er det også variasjon i kompetanse. Et annet spørsmål er om dere har hatt inn instruktører som hovedsaklig driver med hundetrening, eller om dere har hatt inn hundetrenere med fokus og kompetanse på adferd. For noen er det stor overlapp, mens andre er det skille. Er det standard eller jaktgolden? Har du snakket med oppdretter? Hvordan er mentalitet på foreldre og søsken? Erfaringsmessig er det uansett dumt å vente på at en hund skal "vokse av seg" noe som helst av problemer. En del adferd må man riktignok bare forebygge og "holde ut", men jo mer en hund får "øvd" seg på adferd, jo bedre sitter den. Ting jeg ville sjekket ut/prøvd. 1. Fysioterapeut. Rønting av hofter og albuer hvis dette ikke er gjort enda. 2. Nok og "riktig" aktivisering. Utelukke ballkasting og annen jaktlek som kan forhøyd stress. Mentale oppgaver som søk, trening av triks og lydighet i korte økter hver dag, og nok fysisk aktivitet. Minst 1-2 timer tur med snusing og varierende tempo daglig. 3. Lære inn å ha på munnkurv med positive metoder og bruke den på tur. Eventuelt også grime. 4. Snakk med oppdretter, om de kan være til hjelp og kan si noe mer om foreldre og søsken. 5. Finne riktig hundetrener. Det kan dessverre være en krevende oppgave. Men jeg har enda en del kontaktnettverk hvis du oppgir hvor i landet du bor.
    • Hei! Etter å ha kranglet med vår golden retriever hanhund nesten hver dag i ett år så oppdaget jeg dette forumet! Skal prøve å gjøre en lang historie kort. Vi har en golden gutt på 14 mnd som vi plages med. Han er en nydelig hund på alle mulige måter men siden vi fikk han har vi slitt med et og samme problem. Han klikker totalt på tur. Å ikke sånn "han biter i båndet å bjeffer på hunder osv" men ut av det blå så ser han totalt svart å flyr på oss i full kraft. Vi kan gå en kort tur, lang tur, sent eller tidlig, spiller ingen rolle. Ca 85% av turene våre ender i ganske heftige basketak. Vi har vært på valpekurs og grunnkurs og i tillegg hatt 3 ulike hundetrenere hjemme hos oss for å prøve å hjelpe oss. Ingen av de har klart det. Instruktørene på hundekursene fikk også sett noe av adferden hans å mente de kjente det igjen men at han ville vokse det av seg. Trenerne vi har hatt på hjemmebesøk har hatt forskjellige teorier om hvorfor og hvordan det kan løses men ikke noe som har løst problemet.  Vi har forsøkt en hver korrigering vi kan komme over. Vi har avledet, flyttet fokus, godbit søk, distrahere han med leker for å få han til å snappe ut av det. You name it, we've tried it. Vi har også forsøkt å "ta han" ved å fysisk sette han mellom beina våre å holde han fast, men han legger seg ned å biter oppover. Vi har tatt han i nakken, vi har nesten satt oss på han. Ikke for å skvise han men for å få kontroll på han. Vi ser at alle fysiske metoder gjør bare vondt verre. Han eskalerer å blir verre. Problemet er at vi ser ingen mønster i angrepene hans, vi kan gå på fine turer å tro at dette blir en vellykket tur men på 0,5 sekunder så snur han å flyr på oss. Han er 40kg å biter oss i armer, bein, hetten på jakken oppi nakken. Vi har prøvd å stå på båndet men til ingen nytte, han hugger tak i legger og ankler. Den eneste metoden som "funker" er å få bindt han i en lyktestolpe og skape avstand melllom oss å bli stående. Der kan vi bli stående lenge. Til vi tror han har roet seg, forsøker å gå videre å så begynner han igjen å vi binder han på nytt. Har vi ikke en stolpe tilgjengelig så har vi et større problem. Vi har tatt opp dette med flere og de fleste svarer at han vil vokse det av seg å vi må være tålmodige osv, og det kan jeg forstå og være enig i til en viss grad. Men ingen har egentlig sett hvor ille det er til tider. Kan forstå at mye av tullet en unghund gjør er pga alder og umodenhet, men dette er et ekstremt nivå. Å vi kan nesten ikke forstå at dette skal gå over med alderen da det ikke har blitt noe endring i oppførselen hans på ett år, det har bare blitt verre etterhvert som han har blitt eldre. Vi får nye blåmerker å skader på hud og klær hver dag å har ikke "tid" til å vente han ut mer - vi er desperate etter noe som funker kvikt. Det eneste "verktøyet" vi har som faktisk snapper han ut av anfallet er en kompostgrind som han fikk respekt for da han var liten, fordi den veltet. Så om han klikker inne så trengs ikke mer enn å ta i den før han snapper ut av det. Men kan naturligvis ikke gå rundt med den på tur..   Nå ble dette veldig langt, å jeg vet at det er mange ting og detaljer som kunne vært med, men da blir dette en liten novelle. Det vi lurer på er om noen har opplevd lignende å har råd å komme med? Eller eventuelle adferdskonsulenter å anbefale som har ordentlige metoder og erfaringer med denne typen oppførsel? Det er helt tydelig at positiv forsterkning ol. ikke har noen effekt i dette tilfellet. Her må det til en metode som trenger igjennom utbruddet hans.  Håper med dette at noen har kan dele erfaringer eller råd, eller bare en dialog. Å spørr gjerne om noen tenker at detaljer som ikke er med i teksten min er relevant 🙂 Som sagt kunne teksten vært x5 så lang, men frykter at folk ikke gidder å lese da   Legger til at han har vært til flere vetrinærtimer, både kontrolltimer og øvrig, ingenting å bemerke. Vi har begge vokst opp med Golden Retriever og ingen av oss (eller familiene våre) har vært borti den samme adferden. Ikke i denne graden i hvertfall. 
    • Ja, ingen av de du nevner er spesielt enkle å trene eller har lite lyd ihvertfall. Med unntak av whippet og basenji som ikke bjeffer mye, men basenji har ulingen sin. Spanieler luker nok mer hund, og de fleste hunder med underull vil lukte mer enn en puddel. Du kan jo se på de andre vannhundene? Lagotto har hatt mye dårlig gemytt, men portugisisk vannhund er en av mine favoritter som jeg så en del av da jeg drev aktivt med hundesport.
    • Jeg brukte for det meste lek som belønning med puddelen, han krevde en del aktivisering men han begynte ikke å bli destruktiv eller pipete om jeg var litt treg en dag eller to, det var greit. I tilfelle det er interessant har jeg en video av en ekstra lang treningsøkt ute en kveld da han trengte litt ekstra hjelp til å få ut energi. Slikt går helt fint, så lenge hunden ikke sier ifra ved å ødelegge ting 😅   Kan jo hende det blir puddel igjen, men kjekt med input i tilfelle det var noe jeg ikke hadde vurdert. Spaniel var ikke på radaren min, vet ikke om det inntrykket jeg har av dem er helt riktig for meg. Og en tråd jeg fant her inne snakket om at de luktet sterkt for noen, det gjør meg litt skeptisk, lukt er grunn til at jeg ikke ville hatt Golden retriever feks 🫣 Korthår collie så jeg på for en del år tilbake men falt ikke helt i smak. Vurderte også chodsky pes, basenji, lundehund, sort elghund, whippet etc, veldig forskjellige raser med forskjellige behov 😅 
    • Det kommer jo litt på ambisjonene mtp lydighet og sånt også. Hunder som er lette å trene krever ofte også mer aktivisering.  Med labrador er det på godt og vondt mye matfokus, det er et godt verktøy i treningen, men også en utfordring. På samme måte som at mange pudler er kresne og vanskeligere å belønne med mat. Spaniel er generelt også mer matglade, men kanskje ikke så ekstreme som labrador.  Gjeterhundrasene har ofte også en del stress, og gjerne lyd med det.  Korthårscollie er en av de jeg synes er litt annerledes og som er ok hunder på aktivitet, de røyter en god del, men ikke noe pelsstell utover børsting og støvsuging. Jeg er litt usikker på lydnivå der. Men kan være verdt en titt.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...