Gå til innhold
Hundesonen.no

Lar du hunden sove i senga?

MiO
 Share

Recommended Posts

http://www.side2.no/aktuelt/om-du-sover-med-kjledyret-i-senga-br-du-vite-dette/3423143876.html

"

- Det er en viss risiko for å bli smittet av forskjellige sykdommer, om man sover med kjæledyret, sier Lene Boysen, som er spesialdyrlege for hudsykdommer hos hund og katt, til MX.

Ifølge Boysen kan du bli smittet med blant annet ringorm, skabb, lopper og andre bakterier, som E.Coli."

Endret av MiO
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor ofte har en hund lopper, ringorm eller skabb liksom? Jeg har aldri hatt noe sånt på mine hunder - ikke e-coli-infeksjoner heller. For en tøvete artikkel. Det er vel større sjanse for å bli smittet av mange andre sykdommer ved å omgås mennesker til daglig, sove med samboer etc... tenker nå jeg :aww:

• Like 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, det får de så fremt det er plass og de ligger rolig. Det samme får passhunder på samme vilkår. Om hunden har noe å smitte meg med så tipper jeg at jeg får det uansett siden jeg koser, klapper og susser på dem gjennom hele dagen, ikke fordi de ligger i sengen. 

• Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*

Nei, det har jeg aldri gitt lov til. Jeg vil ha ett sted i huset som er pelsfritt, og jeg synes egentlig det er ekkelt med alt det de kan dra med seg opp i senga av smådyr og kryp i pelsen, skitt på labbene, osv. 
Heldigvis har ikke papillonen vist noen interesse for å ligge tett inntil om natta. Beauceronen får ikke plass heller i ei 150 bred seng når både jeg og mannen skal ligge der, så den saken er grei. 
De er til gjengjeld såpass kosete og så glad i være nær eierne at akkurat på natta skal han lære seg å sove i stua ved vinduene. 
Hans blir altså ansatt som nattevakt/innbruddsalarm ;) 

En av sofaene i stua er greit for hund da. Den er kledd med tepper som vaskes minst en gang i uka. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høhø. Her sover "han lille" i senga sammen med meg om natta. "Han store" får lov om han vil, men han foretrekker å bruke den på dagtid. Vi har ikke dør til soverommet, bare et forheng.. så jeg har gitt opp å holde de ute derfra på dagen da de uansett spretter oppi med en gang jeg går ut døra. 

Jeg tenker at når jeg koser og duller så mye på de som jeg gjør så ville jeg nok fått ringorm, skabb, lopper og andre bakterier uansett om ligger i senga mi eller ei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her sover både bikkje (pluss evt passbikkje) og katter i senga. 

Jeg synes at bakteriehysteriet har tatt litt vel av de siste årene. Enkel hygiene er vel og bra, men Antibac i alle sammenhenger er bare tull. Det mange, selv leger, ser ut til å glemme, er at vi trenger å eksponeres for bakterier for å bygge opp motstand. Hvis det fortsetter i den trenden som er påbegynt nå, så vil man etter et par generasjoner få folk som stryker med at en enkel forkjølelse, når de blir smittet av en. Kan også være greit å ha i bakhodet at en del bakterier faktisk har positiv virkning på oss, men de bli jo drept i samme slengen som de negative. Altså, basic hygiene er bra, men overdrivelse kan ha motsatt effekt enn man ønsker.

• Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke om natta, men han får lov å komme inn på late morgener. Pusen også, så jeg pleier i leke sandwich i mellom dem :P Krøllepusen vi hadde før derimot, fikk ikke ligge i sengen, for da ble det saueull overalt. Så jeg diskriminerer litt på pels...

Ble forøvrig smittet av en sjelden type ringorm av en hitte-kattunge vi hadde da jeg var tenåring. Den sov ved siden av ansiktet mitt, som ble hardt rammet. Kjempegøy :pinch:, men det er sånt som kan skje uansett tenker jeg.

Endret av TullBull
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her sover hund og eventuelle lånehunder i senga uten videre tanker om smitte. Jeg klør igjennom hunden for å kjenne etter flått nesten hver kveld selv om vi bare har funnet fire stykk på fastbitt han i år, alle døde, så kan de fint kravle i pelsen. Pelsterapi om natta ville jeg ikke vært foruten :)

Både egen, kjente og fremmede hunder får sleike meg i trynet om de vil, slikt er bare hyggelig!

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trur ikke egentlig at den uttalte årsaken til folk ikke har hund i senga er bakteriefobi, altså. :P For min del er det søvnkvalitet og det faktum at vi er to digre mennesker som trenger den plassen vi kan få. Jeg ligger feks på gulvet og susser begge hundene på magen, så jeg føler meg i alle fall ikke spesielt truffet av det å være hysterisk redd for å bli smitta av ting. :teehe:

Endret av SandyEyeCandy
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her sover både katter og bikkjer i sengen i skjønn forening - slik smittefare har jeg ikke tenkt på i relasjon til sengsoving i det hele tatt. Helt ærlig synes jeg det blir litt hysteri - har man dyr så har man dyr liksom. "Hjelp, en tikkende bakterievirusykdomsbefengt bombe av en hund!" :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har jo ikke hund mer,man kattene sover innimellom i fotenden.  Med det er mye pga vi har vindu åpen og de hopper inn og ut som de vil. De kan dra inn fuglelopper om våren da.Da prøver jeg og holde dem vekk fra soverommet.  Men  Jeg blir blir jo uansett bitt,da jeg er mye ute i hagen og hadde høns inntil nylig. Doffen og Sissi  sov ikke i sengen etter vi fikk unger ,mye pga plassmangel.Og at lange, stikkende mynde bein er ikke behagelig i sengen hehe.. Men om en av oss var bortreist fikk dem lov... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den artikkelen er så dårlig at den knapt er verdt nettsiden den er skrevet på...

Ifølge Boysen kan du bli smittet med blant annet ringorm, skabb, lopper og andre bakterier, som E.Coli.

Verken ringorm, skabb og lopper er bakterier, og svært få hunder er da smittet av dette. Den største risikoen som jeg ser det er at man kan risikere at flått fra hunden kryper over på seg selv og at man dermed kan bli smittet av flåttbårne sykdommer. Dette unngår jeg selv ved å bruke Bravecto.

Boysen anbefaler også at man alltid vasker fingre etter at man har vært borti katten eller huden, og ikke la dyrene slikke seg i ansiktet.

Med mindre hunden eller katten er innsmurt i avføring vil dette kun føre til kronisk håndeksem, om ikke annet. Man bør selvfølgelig vaske hendene før man spiser, men ellers er normal håndhygiene mer enn godt nok.

En annen grunn til at hunden bør sove i et annet rom, er at mange kan bli allergiske om de kommer i for tett kontakt med dyret.

Er man allergisk er det selvsagt ikke hensiktsmessig å ha hunden eller katten på soverommet. Er man derimot IKKE allergisk, så vil det ha svært lite å si. Originalartikkelen sier forøvrig også at dette gjelder mennesker som ER allergiske.

Sengen er allerede et sted hvor du legger fra deg mye døds avfall på egenhånd.

Jeg vet ikke hva slags "døds avfall" jeg legger i fra meg, men jeg pleier i alle fall ikke å legge fra meg døde dyr i senga, det er så ekkelt.

Lagret svette kan inneholde både rester av avføring, og E. Coli-bakterier. Jo lenger du utsetter vaskedagen, jo lenger tid får disse bakteriene til å formere seg.

Må medgi at det er nytt for meg at svette inneholder rester av avføring, og siden E. coli er en fekal indikatorbakterie, så vil meg bekjent svette ikke inneholde E. coli heller. E.coli formerer seg forøvrig kun i tarmen, så det vil aldri skje noe oppvekst av E. coli i sengetøy.

• Like 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så mye man ikke kan gjøre hvis man skal gå rundt og tenke på alt som i teorien kan gå galt. Jeg velger å ha hundene i senga fordi vi koser oss med det alle tre. Når det første man ser om morgenen er to trøtte pelstryner så blir dagen god. Visdomsord fra Guatemala.

• Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trur ikke egentlig at den uttalte årsaken til folk ikke har hund i senga er bakteriefobi, altså. :P For min del er det søvnkvalitet og det faktum at vi er to digre mennesker som trenger den plassen vi kan få. Jeg ligger feks på gulvet og susser begge hundene på magen, så jeg føler meg i alle fall ikke spesielt truffet av det å være hysterisk redd for å bli smitta av ting. :teehe:

Men det var nettopp smittehysteri som var utgangspunktet for artikkelen da :D. Er man så hysterisk om denne veterinæren synes å være, så bør man vel strengt tatt ikke dra dyr inn i huset sitt engang :)

• Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det var nettopp smittehysteri som var utgangspunktet for artikkelen da :D. Er man så hysterisk om denne veterinæren synes å være, så bør man vel strengt tatt ikke dra dyr inn i huset sitt engang :)

At denne veterinæren orker å jobbe med dyr i det hele tatt er nesten litt rart, så smittebefengte og ekle de er. Svetter jo E. Coli, gjør de! :whistle:

Endret av SandyEyeCandy
  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At denne veterinæren orker å jobbe med dyr i det hele tatt er nesten litt rart, så smittebefengte og ekle de er. Svetter jo E. Coli, gjør de! :whistle:

Ja, det var en tanke som slo meg også... fysj for smittebefengte loppepelser liksom :lol:.

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sengen er allerede et sted hvor du legger fra deg mye døds avfall på egenhånd.

Jeg vet ikke hva slags "døds avfall" jeg legger i fra meg, men jeg pleier i alle fall ikke å legge fra meg døde dyr i senga, det er så ekkelt.

Hehe, kanskje det de egentlig vil frem til er at mennesker heller ikke er så rene som de liker å tro? :P Det burde nå isåfall være et argument FOR å ha dyr i senga, tenker jeg. Det er faktisk ikke SÅ rent der i utgangspunktet, liksom ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at jeg fikk påvist allergi mot blant annet hund og katt, flytta Nemi(schäfer) ut av senga. Det er hvert fall et år siden. Mini(whippet) sov i senga de  første ukene, deretter på stua, men har nå flytta inn i senga igjen. Jeg reagerer ikke på pelsen hennes om natten, så da får hun ligge i senga. 

Ut over det er jeg ikke så fryktelig bekymret for hva slags baselusker og drit de må dra med seg i senga eller i leiligheten forøvrig. Jeg har nå overlevd greit til nål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Enig med det over. Lær inn eventuelt en «gå og legg deg» kommando, så du kan avlede med å be hunden å gå og legge seg.  Miljø trene og sosialisere masse så hunden blir godt vant med lyder og folk rundt seg. Men føler det har mye med mentaliteten på hunden og rasen og gjøre. Har du en usikker vokterhund så er det vanskelig å dempe varsling. Har du en trygg vokter så har den høyere terskel for å anse noe som nødvendig å varsle på. 
    • Da har vi fått oss en reell frykt. Viser seg at tøffeste, tryggeste lille Edeward er som Mr.T når det kommer til trapper. Tror han fikk vondt i en klo da vi skulle opp trappen til veterinæren. Den forserte vi ved at jeg praktisk talt stod over han og løftet labbene hans en og en trinn for trinn. Han nektet gå selv, men var ok med å gjøre det sånn, hele trappen. Stoler på meg, men ikke sine egne bein.  Nå tenkte jeg det skulle være annerledes med en ny trapp som ser litt annerledes ut, på et annet sted, i annet lys, men nei. Ikke engang Nom Noms fristet nok til å våge gå et eneste trinn av den trappen med bakbeina.  Vurderer om Nom Noms er verdt det: Prøver snakke meg til fornuft. Det må vel finnes en annen måte? Muttern prøver friste med "kjepp". Dette ble pinlig fordi det er folk rundt, vi er på Tiller - Trondheims Grorud - og det ryktes at det kan være risikabelt å flagge blasfemiske avvik her på kveldstid etter mørkets frembrudd. Er det ikke provoserende nok å være svart hund om vi ikke skal gå rundt og vise at han liker å sutte på "kjepp" også?  — Virkelig, muttern! Dette vil jeg ikke være med på! Jevngodt med å brenne en Koran her. Du er sinnsyk!  Så han ble båret opp, som den lille babyen han er. Mindre pinlig. Fikk ham til å gå de siste tre trinnene selv. Prøver øke til fire-fem neste gang, uten å vifte med en diger "kjepp" så alle kan se det.  Han er i full sving med å fortære den nå, mulig for å prøve sikre seg mot flere sånne flauser ^^  
    • Avledning, og innlæring av alternativ adferd. "Hysj, gå og legg deg" fungerer bare HVIS hunden har lært og KAN oppgaven. Hvordan jeg ville gått fram avhengger veldig både av rase og individ. Men jeg ville ikke skjermet valpen for det som skjer rundt, den må jo bli vant til normale forstyrrelser. Hvis det er en rase med tendens til varsling så ville jeg nok sørget for å trekke for gardinene og ha på radio ved alenetreningen, så forstyrrelser utenfor blir mindre tydelige. I mange tilfeller ville jeg nok belønnet veldig raskt etter første bjeff, og deretter avbrutt/avledet, og lært inn alternativ adferd. Det er helt greit med et bjeff eller to for å si fra, og så komme til meg. Men hvis det er en bjefferase som varsler så skal man være ganske forsiktig for å ikke forsterke adferden. Det aller viktigste er å selv slappe av og ikke være så opptatt av det rundt. Det er ikke sikkert hunden reagerer i det hele tatt, og da trenger den ihvertfall ikke å lære det av eieren. Hvis det kommer et bjeff eller to på noe fra en valp ville jeg sagt "ja, ok", og så funnet på noe annet med valpen. En valp som får miljøtrening ute og oppdage masse lyder og omgivelser vil også være tryggere hjemme, mener jeg. Jeg kan anbefale boken Hverdagslydighet fra valp til voksen av Arne Aarrestad og Siri Linnerud Riber, den tar også for seg vanlige utfordringer.
    • Unge lovende sover søtt etter en to timer lang opp og ned fellestrening med mye bra og masse klebb.  Forventninger til hele stedet, både godteributikken som eimer deilig godis av alle slag, og hallen hvor godbitene hagler og det er lek og moro, de forventningene er skyhøye. Da muttern ba om en sitt før hun åpnet døren var ikke den unge lovende enig i det. Han var fokusert på å komme seg inn til moroa. Dumme muttern la listen for høyt og trodde hun skulle få sitt med verbal kommando, uten å engang hjelpe med lure. Hennes: "I shall ønly say this once," policy, hvorpå hun etter å være sikker på at han hørte det stilte seg til for å vente på sitten - det var som en krigserklæring. Da sitten endelig kom, men den kjipe megga ikke belønnet den med en gang, og hadde nerver til å lukke døren igjen da Ede spratt opp for å løpe inn, for å kreve mer.. Etter mange sånne forsøk, hvor sitten til slutt ble holdt med en godbit foran nesen, lenge nok til at mutteren fikk satt foten innenfor døren, så ble den belønnet et kom og ros og godis og den korte selvbeherskelsen han ble tvunget til å ha for å komme inn - sinnsykt frustrerende - ble forløst i økt glede, mer energi og iver, han ble mer gira av det enn han allerede var, så da muttern på ny, bare to meter innenfor første døren ***** ba ham om enda en sitt for å komme gjennom neste dør.. Hun fikk den, men han var ikke blid.  De glade forventningene hadde slått over i irritasjon da vi kom frem til plassen vår, og han satte i en hardrock konsert av bjeffing. Frustrert bjeffing. Emo bjeffing. Intenst. Øredøvende. Muttern fikk påpakning fra instruktør om å få hunden under kontroll, noe hun til sin store overraskelse fikk til momentant med å legge hendene på ham. Bjeffingen tok fullstendig slutt, han glemte hele resten av hallen, alt fokus var nå på kamp mot muttern. Hender uten godbiter som hadde nerver til å holde ham fast.. Tyggebeinet han ble tilbudt som alternativ å bite på var han fullstendig uinteressert i. Mutterns hender var den punchingbagen han følte for å ta ut sin høygira irritasjon og frustrasjon på. Vi var med ett tilbake til situasjonen i forrige uke. Dette var ikke tanning, dette var kamp, og Ede ville lære muttern å slutte stille urimelige krav og heller servere godis og leker og være blid og lett å ha med å gjøre. Han bet hardt og med et mål om mutterns submission. — Respect my authoritay, bitch! Muttern er ikke komfortabel med å bruke fysisk makt for å få trumfet gjennom viljen sin, men den der typen biting er fullstendig uakseptabel, og negativ straff var ikke en mulighet i situasjonen. Avledning var allerede forsøkt. Å holde ham fastlåst ble i øyeblikkets hete vurdert som en dårlig løsning. Selv om det å fysisk tviholde ham fast til han ga seg antakelig ville fungert der og da, så er ikke det en løsning når han blir større, og det blir han. Det kommer en dag hvor han har passert 40kg og har 10x forhøyet testosteron ifht en voksen hann. Den kampviljen der i den situasjonen lar seg ikke løse med bryting.  Muttern brukte det ene positiv straff verktøyet hun er komfortabel med. Overleppene hans ble lagt over tennene hans, om og om igjen. Han liker ikke å bite seg selv i leppene, og det frustrerte ham, men han hadde ikke lyst til å gi seg uten å ha lekset opp for muttern om å drive han inn i et sånt humør med urimelige krav. Det tok antakelig flere minutter før han ga opp. Så ikke på klokka, men hendelsene i rommet forøvrig ga holdepunkter å estimere fra. Mange ekle og vonde bitt i sine egne lepper fulgt av flere runder av og på tyggebeinet før kamplysten forlot den lille kroppen som roet seg ned og slo seg til ro. Søte lille snille Edeward var tilbake, og resten av treningen var han bare søt og snill og grei og flink. Muttern gjorde masse feil i starten, samtlige fra å ha for høye forventninger til hva han skulle mestre nå, og så bli så forfjamset av å ikke få hva hun ba om at hun ble usikker og ikke helt visste hvordan hun skulle løse det. De første feilstegene på gulvet var å forvente oppmerksomhet med for lav belønningsfrekvens. Lineføring ble repeatedly brutt av fokus rettet mot de andre ekvipasjene fordi muttern var for kjip med tørrfor. Tilbake til plassen vår hvor Ede er superflink til å chille nå.  Neste runde på gulvet, etter å ha ligget og sett på de andre, så fikk muttern oppmerksomheten, men hun feilet igjen med verbale cues uten lure, og hennes usikkerhet rundt hvordan løse det etter å ha feilet med å forvente utførelse på verbale cues, den forvirret Ede også, og vi ble gående og virre uten mål og mening. Han VILLE gjerne mestre, han var fokusert, men kommunikasjonen fra muttern var ikke klar og tydelig nok. Han la seg ned som et spørsmålstegn. Skjønte ikke hvorfor godbitene uteble. Mistet motivasjonen. Tilbake til plassen vår.  Tredje runde gikk bedre. Muttern hadde senket forventningene, klarte kommunisere tydeligere og belønne med høyere frekvens. Det løsnet.  ..men alle øvelser er bagateller. Så lenge valpen er snill og grei og i godt humør og gir kontakt og kommer på oppfordring, så er det ikke viktig om han sitter skrått, ligger på hoftene eller må bes flere ganger om noe. Det eneste virkelig viktige er å få den kampviljen under kontroll. Det har skjedd to ganger til nå. To ganger har han slått over i en sånn modus. Det er ikke overraskende. Jeg trodde ikke jeg kjøpte en retriever. Spørsmålet er hvilken måte som er den mest riktige å håndtere det på for å unngå virkelige problemer når han vokser til og får baller.  Tre andre valper jeg har hatt reagerte på smertehyl og ble lei seg og ville si unnskyld for å ha bitt meg. Easy peasy bitehemming på null komma niks. Chihuahuaen hadde en annen kamp i seg. Hun tente på at jeg hylte og gikk på med dødsforakt. Negativ straff var nøkkelen med henne. Å bli forlatt alene i rommet hver gang var bare ikke verdt den triumferende følelsen av å bite det digre vesenet til grimaser og hyl av smerter som en liten pipeleke. Hun lærte fort av det.  Jeg håper og tror at kombinasjonen av sosial avvisning i de situasjonene hvor jeg kan forlate ham, og tennene over leppa så han biter seg selv i de situasjonene jeg ikke kan bruke sosial avvisning vil få dette under kontroll.  Han er bare 13.5 uker, og det har bare skjedd to ganger enda. 
    • Tar gjerne i mot deres beste tips/erfaringer med å forebygge varsling/vokting! Da tenker jeg på det å bjeffe om fulle folk roper i gaten om natten, om det smeller i bildører utfor huset, om naboen går nært husveggen og liknende. Har lest litt om temaet, men finner ulike teknikker og vet ikke helt hva som er best. Begrense hunden/valpens muligheter til å se og høre det som skjer utenfor? Eller tvert i mot, la vindu stå på gløtt så den blir vant med at det er masse lyder utenfor? La den se hva som skjer ute? Belønne når den ikke varsler, eller belønne når den varsler kort, så den forstår at jobben er gjort og det holder med ett bjeff? HVordan reagerer man om hunden bjeffer masse på en lyd utenfor? Skal man si ting som "hysj" "gå og legg deg", avlede og liknende når den varsler, eller vil det forsterke hundens oppfattelse av at det er viktig å varsle?  Mange tanker her - åpen for alle innspill! Vil være konsekvent fra valpen er liten, så jeg vet hvordan jeg skal løse problemet når det kommer.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...