Gå til innhold
Hundesonen.no

Skysstasjonen sperret grunnet sint hund


Guest Belgerpia
 Share

Recommended Posts

Turbo som til vanlig er verdens snilleste måtte fjernes når ambulansefolkene kom for å hente meg, han var ikke interessert i at de skulle ta meg med. Jeg vet ikke om han hadde gjort noe men jeg var iallefall glad for at jeg hadde folk som kjente han som kunne fjerne han fra situasjonen slik at ambulansefolka fikk gjort jobben sin. Jeg TROR aldri han hadde bitt. Men at han viser beskytterinstinkt i slike situasjoner det gjør han.

 

Uansett veldig tragisk episode for alle involverte :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 62
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg skjønner virkelig ikke hva som kunne vært mer humant for denne hunden, enn å få en kule i panna. Å kave og styre med å få en klikk hund til dyrlegen? DET hadde vært dyremisshandling! 

Det er vel sannsynligvis mindre traumatisk for bikkja å få et nakkeskudd ennå skulle transporteres til en eller annen veterinær for å få sprøyte, tenker jeg... så sant den som skyter vet hvor skuddet

Siden alle spekulerer i hvordan egen hund hadde reagert, skal jeg gjøre det samme! Tinka hadde garantert hoppet rundt på alle som nærmet seg og logret: "Elsk meg! Matmor er helt ubrukelig der hun ligg

Utagering mot oss på oppdrag har jo ikke vært iscenesatt, men det er trent på gjennom iscenesatte situasjoner, og er et kriterie for å bli godkjent som ekvipasje :) Men nå er ikke min en hund med spesielt mye alvor i uansett, det viste jo for eksempel MHen godt, så jo, er ganske trygg på min sin reaksjon om noe skulle skje meg :) Er en grunn til at jeg har rasen jeg har, er ikke interessert i alvor :P

MH er jo også iscenesatt på mange måter. Nemi viste null trusselatferd gjennom hele testen. Likevel så gikk hun i full bust med knurring og bjeffing mot ei dame som var så frekk at hun jogget rett mot oss i halvmørket. Da var hun ikke mye veik eller uinteressert, slik som hun var på MHen. Nå er jo schäfer noe helt annet enn en lapphund da, så jeg sier ikke at din hund ville reagert som min. Valpen min sto jo ved siden av og holdt på å gå ut av sitt gode skinn av glede over mennesket som kom mot oss i full fart, mens søstra står og fråder ved siden :P Poenget var vel heller at selv ikke MH kan gi noen sikre svar på hvordan hunden reagerer i en reell situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MH er jo også iscenesatt på mange måter. Nemi viste null trusselatferd gjennom hele testen. Likevel så gikk hun i full bust med knurring og bjeffing mot ei dame som var så frekk at hun jogget rett mot oss i halvmørket. Da var hun ikke mye veik eller uinteressert, slik som hun var på MHen. Nå er jo schäfer noe helt annet enn en lapphund da, så jeg sier ikke at din hund ville reagert som min. Valpen min sto jo ved siden av og holdt på å gå ut av sitt gode skinn av glede over mennesket som kom mot oss i full fart, mens søstra står og fråder ved siden :P Poenget var vel heller at selv ikke MH kan gi noen sikre svar på hvordan hunden reagerer i en reell situasjon.

men nå baserte jeg det jo ikke utsagnet mitt bare på MHen da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Er det noen her som egentlig veit hvordan deres hunder vil reagere om dere plutselig får et illebefinnende og svimer av eller lignende? 

Jeg hadde ei korthåret vorsthe tispe. Jeg var syk og ventet på ambulanse. Da fortalte sønnen som bodde hjemme at hun ba han til ******* holde seg unna. Hunden sa ingen ting men  kroppsspråket sa alt. Da ambulansen kom så fikk han ropt henne til seg og satt henne i bur i et annet rom. Vi turde ikke annet.  Dette var ei tispe med ekstremt god psyke og ja hun kunne nok finne på å gjøre noe. 

Den jeg har nå tja vet ikke, etter den episoden har alltid hunder blitt stengt ute hvis det er snakk om alvorlig sykdom og ambulanse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

:| Så det er greit at hunder angriper personer som prøver å hjelpe til om eieren plutselig blir syk? Hva om eieren hadde fått et hjerteinfarkt, skulle folk bare sett på at h*n døde fordi hunden skal få lov å forsvare eieren sin? Skal ikke helsepersonell/ambulansepersonell få hjelpe trengende personer fordi de må ta hensyn til skrudd bikkje? Nei, vettuhva, når bikkja ikke takler at folk kommer for å hjelpe eieren, så har ikke bikkja rett til å leve videre, så enkelt er det. Forferdelig trist situasjon for alle involverte, men bikkja er den det er minst synd på her, syns nå jeg.

Jeg vet ikke helt hvordan du mener at hunden skal skjønne et folk kommer for å hjelpe? Eier er falt i bakken, hunden er sikkert veldig stresset og redd, og plutselig kommer det fremmede folk i mot, som for hunden kanskje virker truende. Kanskje de skriker og roper (fordi de også er redde)? Kanskje de kommer løpende?

Hundens indre revirgrense er på 4 meter, og det er en grunn til at man ikke kjører figurantene nærmere enn det på en mentaltest. Hunden trenger ikke å være skrudd for å reagere med skarphet i en slik situasjon.

For alt jeg vet kan det hende at akkurat DENNE hunden var skrudd, men en hund som innehar et visst mot, forsvarslyst og skarphet vil kunne reagere i en slik situasjon, fordi de feiltolker situasjonen. Og gjennom generasjoner med avl hos noen raser er tross alt endel slike egenskaper avlet fram, og noen ganger kommer de fram i lyset.

Jeg ANER ikke hva hunden min hadde gjort i en slik setting, men jeg kan på ingen måte garantere at han hadde logret og sagt "hei og velkommen" til de som hadde kommet bort.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

:| Så det er greit at hunder angriper personer som prøver å hjelpe til om eieren plutselig blir syk? Hva om eieren hadde fått et hjerteinfarkt, skulle folk bare sett på at h*n døde fordi hunden skal få lov å forsvare eieren sin? Skal ikke helsepersonell/ambulansepersonell få hjelpe trengende personer fordi de må ta hensyn til skrudd bikkje? Nei, vettuhva, når bikkja ikke takler at folk kommer for å hjelpe eieren, så har ikke bikkja rett til å leve videre, så enkelt er det. Forferdelig trist situasjon for alle involverte, men bikkja er den det er minst synd på her, syns nå jeg.

Dette er jo en av grunnene til at solide bilbur er så viktig. Det er en kjent sak at hunder kan forhindre hjelpemannskap å komme til etter en bilulykke. Da har jo selvsagt hunden også vært gjennom noe traumatisk, men at en hund kan endre adferd når det blir alvor og står om liv, det er ikke et ukjent fenomen.

Jeg føler meg ganske trygg på at min hund ikke hadde reagert på det viset. Hun er verdens mest tillitsfulle hund, og ser på enhver fremmed som en potensiell bestevenn, men om dette ville endret seg dersom jeg hadde kollapset på åpen gate? Det kan jeg ikke være sikker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Dette er jo en av grunnene til at solide bilbur er så viktig. Det er en kjent sak at hunder kan forhindre hjelpemannskap å komme til etter en bilulykke. Da har jo selvsagt hunden også vært gjennom noe traumatisk, men at en hund kan endre adferd når det blir alvor og står om liv, det er ikke et ukjent fenomen.

Jeg føler meg ganske trygg på at min hund ikke hadde reagert på det viset. Hun er verdens mest tillitsfulle hund, og ser på enhver fremmed som en potensiell bestevenn, men om dette ville endret seg dersom jeg hadde kollapset på åpen gate? Det kan jeg ikke være sikker på.

Min hund som endte opp som en som kunne bitt hvis ikke sønn hadde sett det var verdens tryggeste og brydde seg ikke om folk hadde aldri sett at hun valta eller vokta over noe før denne gange. Så ja en trygg stabil fin hund kan snu til dette også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns dette er fryktelig skummelt, for jeg har en som hadde reagert med vokt. Jeg håper han kun hadde ropt, men jeg vet ikke om han hadde holdt seg til bare det. Og jeg vet ikke om noen hadde turt nærme seg meg om han sa i fra.... Merkelig nok så syns jeg ikke det skumle er om jeg da skulle dø, men at noen skulle skade hunden, for å gjøre det han egentlig er skapt til å gjøre...

Han andre hadde logret mot hjelpende folk og sannsynligvis vært litt i veien for dem, i sin iver, men bare glad.

En utrolig tragisk hendelse, syns synd på alle parter. Selv om bikkja skulle ha en forhistorie med utagering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Min erfaring er at de færreste hunder gjør noe som helst etter at de har sagt "hit, men ikke lenger". Som regel tror eiere at hunder har et sterkere beskyttelsesinstinkt enn de faktisk har. De hundene som har ment det, har vært hunder av slik rase at det er noe som er nedavlet i tusen generasjoner og ligger i hundens natur, uavhengig av eiers trening/ relasjon. Blant de er hverken rottweiler eller dobermann. Klart det finnes et og annet unntak, men som regel bunner adferden i behovet for beskyttelse av eget liv.

Sent fra min D5803 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke noen av mine hadde forsvart meg.. Kanskje M, kanskje, men tviler litt egentlig.. Selv om de kanskje hadde uttrykt noen meninger for det..

det jeg håper på er at politiet får til å skyte hundene mine hvis det er det som skal til for at jeg eller mine nærmeste skal få den akutte hjelpen vi evt trenger..

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke helt hvordan du mener at hunden skal skjønne et folk kommer for å hjelpe? Eier er falt i bakken, hunden er sikkert veldig stresset og redd, og plutselig kommer det fremmede folk i mot, som for hunden kanskje virker truende. Kanskje de skriker og roper (fordi de også er redde)? Kanskje de kommer løpende?

Hundens indre revirgrense er på 4 meter, og det er en grunn til at man ikke kjører figurantene nærmere enn det på en mentaltest. Hunden trenger ikke å være skrudd for å reagere med skarphet i en slik situasjon.

For alt jeg vet kan det hende at akkurat DENNE hunden var skrudd, men en hund som innehar et visst mot, forsvarslyst og skarphet vil kunne reagere i en slik situasjon, fordi de feiltolker situasjonen. Og gjennom generasjoner med avl hos noen raser er tross alt endel slike egenskaper avlet fram, og noen ganger kommer de fram i lyset.

Jeg ANER ikke hva hunden min hadde gjort i en slik setting, men jeg kan på ingen måte garantere at han hadde logret og sagt "hei og velkommen" til de som hadde kommet bort.

Nop, tror da virkelig ikke at bikkja skjønte de skulle hjelpe, men det er da fortsatt ikke greit. Jeg tror som Gråtass at det heldigvis er få individer som faktisk går til angrep slik, samme hvor tøffe i kjeften de er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nico hadde nok forsvart Ask. Men bare Ask. 

Jeg tror ikke hun hadde forsvart noen av oss andre i en alvorlig situasjon,  men jeg er litt for sikker på at hun hadde forsvart Ask til at han noensinne får være alene hjemme med kompiser og hund. Hun får ikke være med A og søskenbarna når de herjer som verst med mindre jeg er klar til å gripe inn straks hvis A får vondt. Han er "hennes " i så stor grad at hun kan finne på å kjefte på oss hvis vi kiler han og fly på andre hunder ( enn Toddy) som tar kontakt med han.

Jeg har store problemer med å se for meg Toddy reagere negativt mot et menneske uansett situasjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naboen til en venninne fikk et illebefinnende da han var ute på tur med hunden, en medium stor schnauzerblanding. Hunden slapp ikke til folk som ønsket å hjelpe og mannen døde der ute i skogen. Det er jo helt rart å tenke på om det kunne endt annerledes om det var hundevante folk som var der. Huff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naboen til en venninne fikk et illebefinnende da han var ute på tur med hunden, en medium stor schnauzerblanding. Hunden slapp ikke til folk som ønsket å hjelpe og mannen døde der ute i skogen. Det er jo helt rart å tenke på om det kunne endt annerledes om det var hundevante folk som var der. Huff.

Kjempelett å si for meg som sitter her bak skjermen min, men dersom en mann var døende skulle den bikkja vært rimelig hissig for å holdt meg unna. Tror det går for mine foreldre også, som ikke er spesielt tøffe når det gjelder hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempelett å si for meg som sitter her bak skjermen min, men dersom en mann var døende skulle den bikkja vært rimelig hissig for å holdt meg unna. Tror det går for mine foreldre også, som ikke er spesielt tøffe når det gjelder hunder.

Ja, det er veldig rart å se for seg hvordan dette kunne ha skjedd. Utrolig tragisk.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjelper ikke om hunden ikke har motet og alvoret nok til å stå i situasjonen om folk ikke tør å gå bort fordi bikkja freser som en Cujo-wannabe. Jeg veit jo at Nora ikke er en spesielt modig hund, men hun har, særlig etter at jeg var dårlig ifjor, valgt å løse det med å hoppe inn i situasjoner med et brøl, og du skal være svært hundevant for å avsløre bløffen hennes, vil jeg tro. 

Denne hunden bløffa ikke da, den har jo faktisk bitt noen såpass kraftig at de havna på sykehuset. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det der, regna med noen sku klare finne noe å kritisere. :) Når ble det politiets jobb å håndtere mannevonde bikkjer? Når avliving er avklart med eier (som selv sier hunden er farlig!) og viltnemda, hvorfor skal en hund som har massakrert to personer bli tatt med på silkeseng til veterinær. Hvorfor risikere å skade flere mennesker? 

 

Det er en av de mange gledene politet har det, deres oppgave er å håndheve og opprettholde lov og orden.

Jeg var der, jeg. Jeg så ikke hendelsen, men jeg hørte det, og så bikkja i etterkant. Jeg kjenner også til eier og bikkja. Bikkja burde vært avlivet for lenge siden, og eier burde ikke ha omsorg for noe med puls - begge er kjenninger av politet, noe jeg antar påvirket utfallet.

Men det er ikke poenget. Jeg er glad bikkja er død, jeg. Men det er måten ting er gjort på. Nå er det flere ting som er klanderverdig, jeg bryr meg ikke så mye om selve avgjørelsen om avlivining (selv om det også ville blitt fin advokatmat om eier hadde hatt ressurser til det: det ble tatt en beslutning ,vanligvis krever avlivning vedtak, om avliving etter samtykke fra eier. Eier hadde akkurat kollapset, at det kan påvirke avgjørelsen hans er det liten tvil om.

At man kontaktet viltnemda i stedet for fagpersoner er også veldig merkelig. Viltnemda i byen har ikke mandat til å gjøre så mye annet enn å skyte fallvilt og påkjørte dyr. Innimellom guider de også noen elg som har tatt seg en tur på byen etc. Nemda besitter ikke kunnskap om hverken lovverk eller noe særlig annet knyttet til situasjoner som dette, dette har jeg relativt grei kunnskap om, da jeg har vært vara til viltnemda i byen i fire år selv. Men det er heller ikke det jeg henger meg opp i her.

Problemet er, at politiet velger å skyte en hund på en høyt trafikkert offentlig plass. Avfyring av tjenstevåpen bør være aller siste utvei, her har man ikke engang kontaktet veterinær og ingen var i umiddelbar fare. Dette tyder på at terskelen for bruk av tjenestevåpen er lavere enn den burde være - her har politiet rett og slett valgt enkleste metode.

Jeg synes det er ****** skremmende, faktisk.

 

 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Det er en av de mange gledene politet har det, deres oppgave er å håndheve og opprettholde lov og orden.

Jeg var der, jeg. Jeg så ikke hendelsen, men jeg hørte det, og så bikkja i etterkant. Jeg kjenner også til eier og bikkja. Bikkja burde vært avlivet for lenge siden, og eier burde ikke ha omsorg for noe med puls - begge er kjenninger av politet, noe jeg antar påvirket utfallet.

Men det er ikke poenget. Jeg er glad bikkja er død, jeg. Men det er måten ting er gjort på. Nå er det flere ting som er klanderverdig, jeg bryr meg ikke så mye om selve avgjørelsen om avlivining (selv om det også ville blitt fin advokatmat om eier hadde hatt ressurser til det: det ble tatt en beslutning ,vanligvis krever avlivning vedtak, om avliving etter samtykke fra eier. Eier hadde akkurat kollapset, at det kan påvirke avgjørelsen hans er det liten tvil om.

At man kontaktet viltnemda i stedet for fagpersoner er også veldig merkelig. Viltnemda i byen har ikke mandat til å gjøre så mye annet enn å skyte fallvilt og påkjørte dyr. Innimellom guider de også noen elg som har tatt seg en tur på byen etc. Nemda besitter ikke kunnskap om hverken lovverk eller noe særlig annet knyttet til situasjoner som dette, dette har jeg relativt grei kunnskap om, da jeg har vært vara til viltnemda i byen i fire år selv. Men det er heller ikke det jeg henger meg opp i her.

Problemet er, at politiet velger å skyte en hund på en høyt trafikkert offentlig plass. Avfyring av tjenstevåpen bør være aller siste utvei, her har man ikke engang kontaktet veterinær og ingen var i umiddelbar fare. Dette tyder på at terskelen for bruk av tjenestevåpen er lavere enn den burde være - her har politiet rett og slett valgt enkleste metode.

Jeg synes det er ****** skremmende, faktisk.

 

 

Ingen var i umiddelbar fare, en person er på legevakta og en på sykehus. Var det kyndige folk på stedet til å friskmelde hunden uten fare for gjentagelse? Dope hunder er ingen enkelt sak og aldri noen garanti for noe som helst. 

Det trengs ikke noe vedtak for å avlive hund en som har skadet folk. Hvem som helst kunne gjort det med lovens velsignelse. Kanskje være glad for at politiet tar drittjobben og viltnemda i denne sammenheng burde jo vært i stand til å avlive dyret på en forsvarlig måte. De har vel ikke så mye annet med saken å gjøre enn å sku bistå på det området.

Hvorfor utsette andre for fare lurer jeg på. Hva med de på veterinærvakta, hvorfor skal de risikere livet med å avlive en hund som kunne og sku vært død likevel?

Den "høyt trafikkert offentlige plassen" var avsperret, du var jo der. Skysstasjonen på Elverum er vel heller ikke akkurat kjent som verdens navle. Jeg er Solung så skal godt gjøres å overbevise meg om at det er der det skjer etter at Solørbanen ble nedlagt en gang på 80-tallet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså, har viltnemnda bedøvelseutstyr i bilen? For to ting stusser jeg litt på her som gjorde at saken ble løst slik den ble.
1. Noen klarte å binde opp hunden.

2. Har viltnemnda muligheter til å gi hunden bedøvelse? Hvordan fikk de til dette om hunden var så aggressiv at det ikke gikk an å nærme seg den?

Jeg bryr meg fint lite om hva som skjedde, om det som står i avisen stemmer og hunden fikk en kule i nakken så den døde momentant, så er det like bra som en hvilken som helst annen avlivingsmetode når ting er akutt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du ikke sett Daktari, @Margrete? De skyter en pil med bedøvelsesmiddel i skinka på hunden og den kollapser umiddelbart. Så kjører de den ut i skogen og hele flokken kommer styrtende og koser på den, før de trekker seg mot hulen der de har duket til fest. Nei, vent, dette var nok demensen som tok over :icon_redface:

Endret av ida
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Siden du er så nysgjerrig blir jeg også det. :)

 

Da politiet kom til stedet stod hunden bundet. Hunden var meget aggressiv, skriver politiet i en pressemelding.

– Fire personer hadde klart å få kontroll på hunden og bundet den fast, men den roet seg først da den fikk bedøvelsesmiddel gjemt i en pølse, forteller Waage.

http://www.tv2.no/a/7451442

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden alle spekulerer i hvordan egen hund hadde reagert, skal jeg gjøre det samme! Tinka hadde garantert hoppet rundt på alle som nærmet seg og logret: "Elsk meg! Matmor er helt ubrukelig der hun ligger, elsk meg du! Se så søt jeg er. Har du en godbit, kanskje?" :pinch:

Endret av ida
  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du er så nysgjerrig blir jeg også det. :)

 

http://www.tv2.no/a/7451442

 

 

Åh se der ja! Hva skulle vi vel gjort uten slike som deg som gidder å google OG lese artiklene litt mer nøye. Takk takk :D

MEN, er ennå ikke helt fornøyd. Hvor fikk de bedøvelsen fra?

Endret av Margrete
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså. Ja. Bikkja var bundet opp. Den hadde bitt to stykker før de klarte det. Neste gang får man ringe til akuttvakta på sonen, siden det åpenbart sitter så mye kyndige folk her som kan gå bort og hente en fremmed hund som har skadd mennesker allerede, så kan de håndtere den. 

Fritt for at det ikke er meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skysstasjonen i Elverum er et forholdsvis skjermet område, uten gjennomgangstrafikk av noe slag og veldig lett å sperre av, så det er ikke rart om politiet synes området var skjermet nok til å avlive hunden på stedet. Litt rart ikke hunden kunne tas med i dopet tilstand til veterinæren noen hundre meter bortenfor, men på den annen side ser jeg ikke noe galt i å ta en enkel utvei ved å avlive på stedet når saken var som den var. Hunden har tydeligvis gjort ganske stor skade, den har ikke bare gitt beskjed ved å klype litt, og om det stemmer at den tidligere også har vist truende adferd er det virkelig ikke noe å reagere på at den ble avlivet.

Da jeg bodde i Bærum ble det skutt en elg av viltnemda på en lekeplass i et boligfelt på formiddagen en lørdag. Elgen hadde slått seg ned i boligfeltet og begynt å terrorisere beboerne, bl.a meg, ved å hindre meg å komme til bilen min osv. Den ble altså skutt (med to skudd) midt på en lekeplass, med tilskuere. Hva er forskjellen på å avlive denne elgen og den aggressive hunden på offentlig sted? Ser ut som at avlivingen av hunden skjedde på mer skjermet og kontrollert måte enn med elgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Labtispe (noe partisk her). Ønsker du ikke heftigheten til jaktlinjer har man jo dual, eller også linjer av standard som ikke er blant de tyngste. Finnes absolutt standard labs som er flotte med funksjonelle kropper (og hjelper jo når de holdes slanke og spreke).    Lagt til: Ellers gjelder de samme linjene golden også, med mindre pelsstell enn på springer.
    • Hei sonen!  År 5 uten hund. Nå er jeg lei. Har vært innom de fleste rasene (altså vurdert) og har over gjennomsnittet (nerde) kunnskap om raser, men allikevel sliter jeg litt med å lande. Kanskje dere kan hjelpe?  Springer eller Sheltie. Meeennnnn. Springer: redd pelsstell men skjønner at man kan klippe den I sportsklipp uten å barbere eller ødelegge pels.  Sheltie: hater bjeffing, ser på fb gruppene at 9/10 sliter med unødvendig bjeffing og at de ikke egner seg I ymse sport grunnet lyd...   Hva skal jeg med hund?  Familie hund som jeg kan trene med og dra på kurs/seminar med. Lære mer hands on, har masse bok kunnskap men mangler litt hundespråk forståelse og hvordan løse problemer. Går turer i fjell og skog. Er mye ute og diller med barna.  Jeg har stor familie, 2 små barn, 1 stort. Mye barn innom på besøk.  Kom gjerne med andre forslag, men har vært igjennom alle rasene og slått de fra meg av forskjellige årsaker. Hjertet mitt vil en ny bruksschæfer tispe men hjerna sier nei  
    • Jeg er tispemennenske, og trives mye bedre med tisper enn hannhunder.  Men jeg oppfatter ofte hannhunder som mer kosete, og lojale.  De er ofte "dummere" enn tispene synes jeg.. Skal ha tispe denne gangen også. 
    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...