Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva ønsker du i valpepakken?


Belgerdama
 Share

Recommended Posts

Valpen min var så sykt glad hun kom seg vekk fra mor si trur jeg, så hun gikk ens ærend på den teppe-biten og dreit den ned med diare før hun senere spydde på den delen jeg omtenksomt og kjærlig klippet av så hun skulle ha et minne fra valpetiden sin. Nope nope nope sa bikkja mi.

Med en retriever faller det seg slik at leker blir båret på. Rundt og kring, ut, inn, ut, inn, så ligger de plutselig ute på verandaen... Så kommer plutselig snøen. Plutselig har leken ligget under 100kilo snø hele vintern... Eller i gjørme.

Og er det ikke en tøyleke, men i gummi, så kan den tygges i stykker. Hun er på sin 35 kong, eller noe sånn :lol:

:lol: Jeg tror Yasmine har litt retriever i seg - i hvert fall elsker hun å gå rundt og bære på lekene sine, men hun gjør ikke så mye annet enn det med dem da :). De avgår ved døden på samme vis som hos deg... under snøen i løpet av vinteren. Ellers lever lekene et trygt og godt liv her i heimen :lol:.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det var utrolig praktisk å få med (retriever)kobbel, det ble jo raskt kjøpt inn sele når vi kom hjem, men vanskelig å vite rett størrelse i forkant. Vi fikk egentlig med mat og leker også, og en bok jeg alt hadde, men hadde ikke så god plass i sekken (skulle reise med tog + fly hjem) så mye ble stående igjen hos oppdretter.

Jeg liker egentlig å få stæsj, da. Men valpen + halsbånd/sele og kobbel holder. Bilder fikk jeg på nett uansett. Fløyte og dummy hadde gjort seg sånn i ettertid, men jeg hadde ikke planer om å trene noe jaktorientert da valpen ble kjøpt. Valpen hadde ikke særlig bruk for noe som lukta av hjemme, men sikkert noen som får litt trygghet av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpen :P

Jeg er ikke så opptatt av å få valpepakke, men jeg forventer å få med vaksinasjonsboken eller pass, en liten sekk av fòret som valpen er vandt til mtp overgang osv + et teppe/leke med mors lukt.

Alt annet dilldall er en bonus, selvom det er utrolig hyggelig med en velfyllt valpepakke, så er det jo faktisk valpen jeg har kjøpt ;).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpis fikk jeg valpen :aww: fikk tilbud om 20kg for til 190 svenske om vi ville også via rc klubb greier i Sverige.

Pi derimot kom med så mye at jeg tror ikke de tenkte på at jeg fløy :lol: bånd, halsbånd, 14 kg for.. Tilskudd, papir og spray om hun tisset på flyplassen osv.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktig i valpepakken, eller iallefall veldig prakisk å få:

Mat for noen dager

Fôringsveiledning

Teppe med lukt fra mamma

Pass/stamtavle

Fint å få:

leke

Hefte med informasjon og bilder av foreldre til hunden, og kanskje litt om renslighetstrening, tips og triks til å lære hunden å gå pent i bånd osv osv (hvis man er ny hundeeier). Gjerne med "biografien" til foreldrene, hvorfor man valgte den kombinasjonen osv. Det er jo gjerne slik at valpen blir universets sentrum, så for min del ville jeg vite ALT i ettertid :P

Sele og bånd

Hvis pelstellrase så er det jo greit å få litt prøver på det oppdretter selv foretrekker av utstyr.

Generelt sett er det lite jeg føler man trenger få med når man kjøper valp. Men det er jo såklart moro å få ting "gratis" da, selv om gleden over valpen vil overskygge det til de grader, og for min del så er litt av moroa med hund selve shoppingen av utstyr, så litt kjedelig om oppdretter bare har hevet på alt valpen trenger de første månedene og.

Det jeg fikk var startpakke fra RC, leke (den har han enda) teppe med lukt fra mor, en hundeseng, hefte med fôringsveiledning og div. info om valp (husker ikke helt), stamtavle såklart, pass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke så veldig nøye på valpepakken, men fôr og teppe med mamma lukt syns jeg er greit å få med. Kanskje noen godbiter.

Når jeg kjøpte valp fikk jeg med en bok om valp, kobbel og halsbånd, fôr, godbiter, teppe, sjampo og børste. Og selvfølgelig alt av papirer (stamtavle, kjøpsavtale, vaksinekort).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er fint med et halsbånd som passer valpen (ikke alltid man har så små bånd hjemme til å ta med), gjerne med ett kobbel til.

Ellers ønsker jeg alle papirer til valpen, gjerne et hefte/perm med informasjon. Blir ekstra glad for de som tar seg ekstra tid på å lage litt ut av heftet/permen, med bilder og diverse. :) Og så litt mat som valpen er vant til, så overgangen blir grei.

Egentlig trenger man ikke så mye mer. En liten bamse med lukt fra søsken/mor er OK.

Til nybegynnere ville jeg lagt med infohefter om valpestell og trening. Kanskje en liten valpebok, en liste over hva man trenger, rutiner og sjekkliste. Dette er nok til en god hjelp for ferskinger. Husker selv den permen jeg fikk når jeg fikk min første hund. Den ble lest i MYE. Nesten som en bibel den første tiden he-he.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva jeg ønsker er:

- Stamtavle, veterinærattest, pass og andre papirer så lenge disse er ankommet. Inkludert chipnummerbrikken til halsbånd.

- Fôr valpen er vandt med

- Teppe med kjente lukter

+ Info/helse/meritter på foreldre

+ Valpekobbel og -halsbånd

+ Kjent leke

+ Grooming guide (pelsraser)

Men så tenker jeg også at jeg hadde klart meg veldig fint med valp og papirer, og at det er litt forskjell på førstegangskjøpere, førstegangskjøpere av rasen, vandt med hund og dødelig oppslukt :)

Det viktigste for meg er egentlig at oppdretter er tilgjengelig for spørsmål og råd, at oppfølging er noe de ikke fraskyver seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For sist kull fikk valpekjøperne/fôrvertene følgende:

* Tøyveske med bernertrykk som inneholdt øvrige ting.

* Tre bøker om rasens historie i verden, Europa og Norge primært, gitt ut i forbindelse med rasens femtiårsjubileum i 2006 (jeg satt på et restopplag, fordi jeg var redaktør for den ene boka, så de var gratis. Nå har jeg ikke flere igjen)

* Plutoduk

* Underullsrake jeg anbefaler for røyting og pelsskifte

* Leke fra valpekassa

* 100 gram glucosamin, da jeg anbefaler å gi det

* En pakke tranebærtabletter (vinterkull, da er de mer utsatt for UVI, så jeg liker å gi det forebyggende for små, bare valpemager)

* 10 500 grams-vompølser

* 2.5 kg tørrfôr

* Bæsjeposer (fulgte med i valpepakka fra tørrfôrprodusenten)

* Godbiter (fulgte med i valpepakka fra tørrfôrprodusenten)

* Valpepakke fra Canider

* Pass

* Stamtavle fra NKK og eierbevis

* Kjøpskontrakt

* Fersk helseattest

* ID-merking

* Vaksine

* Perm med informasjon om foreldredyr, søsken, "stamtavle" i seks generasjoner, berettelser fra parring til levering, om oppdragelse, pelsstell, forsikring, sykdommer på rasen, mosjon og fôring, aktivisering, røntgenfotografering og MH (som jeg oppfordrer valpekjøpere til å bli med på), og sånt

* Siste nummer av raseklubbens medlemsblad

* Ett års medlemskap i raseklubben betalt av meg, om de ønsker det og ikke allerede er medlem

Dessuten koordinerer jeg røntgenfotografering og MH, slik at de bare trenger å møte opp på den dagen som passer flest mulig om de vil. Men det anser jeg som en del av oppfølgingen - det gavner jo meg som en del av avkomsgranskningen på avlsdyrene mine og kartlegging av kullet som helhet.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor tommel opp til deg SFX! Pakka si det! :D

Jeg blir takknemlig for alt, uavhengig av hvor mye jeg har shoppet i forkant. :ahappy: Men det jeg nok ville satt mest pris på, var valpehefte. Og litt mat som den er vandt med. Alt annet er bonus. :D

Når jeg tenker valpepakke, regner jeg ikke med stamtavle, vaksine ++ Det er liksom en selvfølge. Men kanskje det er en del av pakka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...