Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

@Margrete : satser litt på at 2ne får nok snart og klikker i tilbakemeldinger tråden :lol:

Det er sikkert bare fordi jeg er negativ til forandringer at jeg føler at sonen ikke fungerer optimalt liksom :P 

• Svar 3.8k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Too late! Jeg overtar dette 1. desember

Hei Sonen, hils på Pelle - pappaen til B-gjengen i Pied Piper

Harly og jeg har debutert i agility 3 i  dag,  feilfritt, 1. plass og cert!  

Posted Images

Skrevet

Haha, har allerede gjort det, haha :D Håper jeg får sette flere PVK i praksis også, for det er jo så gøy :D

Får dere virkelig sette PVK i skolesammenheng? Gøy! Vi fikk knapt sette intramuskulær og subkutan injeksjon på hverandre (ressurstime satt opp for spesielt interesserte). Fikk riktignok vært med på blant annet steril prosedyre, rens av CVK i praksis. Interessant med tanke på hvor vanskelig det er å ikke bryte prosedyren. :)

• Like 1
Skrevet

Apropos tegnsetting og smilies; jeg har vært og fått input om universell utforming og lesevansker i dag. Der ble det påpekt at programmene folk bruker for å tolke tekst trenger vesentlig mer tegnsetting enn folk flest/språkrådet bruker. Eksempelvis burde alle overskrifter og kulepunkt avsluttes med punktum for å stykke opp teksten for å tilrettelegge for syntetisktaleprogrammer.

Og etter en hel dag med slikt blir jeg også veldig bevist på hvor vanskelig rettskriving egentlig er (og får lyst til å beklage for folk hvor mye feil jeg skriver).

• Like 1
Skrevet

Ja ja, folkens, ikke mas sånn nå da! Her er'n! Er det ikke den rareste og kuleste skapningen? Og når den svømmer rundt så ser den ut som den bare flyr. Den roper bare frihet i bevegelsene sine. Men den har ikke noe navn. Forslag?

21460563988_4f580fbebb.jpg

21025738744_beb7ded46e.jpg

Usj så dårlige mobilbilder. Det er så vanskelig å ta fine bilder fra saltvansskar. Alt blir bare så blått og Miami Vice aktig.

Da burde den vel hete Crockett da? :lol: Men det minner mer om CSI: Miami.. Kanskje det er Miami som er greia her?  

@Margrete : satser litt på at 2ne får nok snart og klikker i tilbakemeldinger tråden :lol:

Det er sikkert bare fordi jeg er negativ til forandringer at jeg føler at sonen ikke fungerer optimalt liksom :P 

Jeg beklager, men "klikking" står ikke på timeplanen i dag :P 

Skrevet

Får dere virkelig sette PVK i skolesammenheng? Gøy! Vi fikk knapt sette intramuskulær og subkutan injeksjon på hverandre (ressurstime satt opp for spesielt interesserte). Fikk riktignok vært med på blant annet steril prosedyre, rens av CVK i praksis. Interessant med tanke på hvor vanskelig det er å ikke bryte prosedyren. :)

Ja :D Vi har hatt tre skoleuker på skolens simsenter, og disse tre dagene har vi brukt på injeksjoner og PVK, en hel dag på hver prosedyre. Fikk satt to ganger hver på subcutan og intramuskulær injeksjon og rakk bare å få til PVK en gang i dag, skulle hatt to dager med den prosedyren. Og så har vi hatt kateterisering, stell av rent sår, sirkulasjon (blodtrykk, temp, puls og pust) i tillegg til noen andre ikke-sterile prosedyrer. Ja, det er vanskelig å holde alt sterilt, men føler det sitter litt bedre nå, dog ikke godt nok. Er mye å tenke på! Det verste er de prosedyrene man bruker sterile hansker. Om to uker skal vi ha en praktisk prøve hvor vi får en prosedyre vi skal testes i. Hater slike prøver :P

Skrevet

Den følelsen når du får lyst på middag, men du har hevet komfyren ut av kjøkkenet for å vaske, sparkle og male - og jeg har ikke hatt lyst på middag på flere dager, så dette er bare fordi magen vil være vanskelig. Den kan vente til i morgen.

Skrevet

Jeg har spist resten av den stekte laksen fra i går, med mandelpoteter, agurksalat og en dæsj rømme på toppen. En av mine favorittmiddager. I går fant jeg lammekjøttdeig i en butikk. De skal bli lammekjøttboller med hvitløk og persille som jeg skal ha til pasta. Og så hører jeg om aleneboere som klager over at de aldri gidder å lage middag til bare en? Det er da bare å lage middag til to, så har man i to dager? :P

Jeg fryser. Skal jeg trø igang peisen tro? Hvorfor ikke, spør nå jeg.

• Like 4
Skrevet

Går det ikke tog til Malvik? :o 

Jo, men det stopper bare på Vikhammer og i Hommelvik. (Om noen år går toget i tunnel fra Ranheim til Hommelvik, da blir det gang- og sykkelvei langs fjorden hele veien. Hvis MDG får det somvi vil. :D).

Skrevet

@Mari  så kul "Kurt" er! Hva slags art er han?

Valpene har vært hos veterinæren i dag. Det var slitsomme greier synes de, så de har vært litt rolige etterpå. Det vil si, det har vel gått over for det meste nå da :P

Skrevet

Jo, men det stopper bare på Vikhammer og i Hommelvik. (Om noen år går toget i tunnel fra Ranheim til Hommelvik, da blir det gang- og sykkelvei langs fjorden hele veien. Hvis MDG får det somvi vil. :D).

Men jeg skulle vært midt mellom Vikhammer og Hommelvik :P 

Skrevet

:o men da kan jeg ikke lengre stå på jordet ved farmor og farfar å se på toget:icon_cry: :P Fine toget som jeg er vokst opp med :ahappy: 

Skrevet

@Mari  så kul "Kurt" er! Hva slags art er han?

Kurt er en murene :) Han bor i og rundt en levende stein og spiser biter av reke som Marimannen eller Marisønnen fôrer han med ved hjelp av en lang klype.  Han er for det meste hvit, har en selvlysendeaktig stipe på ryggen som er dritkul og han flagrer når han svømmer. Han er iallfall 30 cm lang. Noen ganger går han villmann på sitt eget speilbilde i akvariet. Andre ganger titter bare hodet hans opp av et hull i steinen hans. Da ser han ut som marken fra Richard Scarry bøkene for den som er gammel nok til å huske dem. 

Sånn. Bare at bilen er en stein og bilruta ikke finnes. Jo, og at hodet stikker ut. :P

a607a76af56d620334e223b248c4b655.jpg

• Like 5
Skrevet

Ferdig oppmålt eiendom, grensedingser står stort sett på grensa, og da bør alt være bare velstand og pappa kan sikkert begynne å bygge garasjen sin :ahappy: 

Ali sneik seg gjennom døra i det jeg var på vei ut, så hun fikk hilse på hyggelige damen, som viser seg å ha en ridgeback-tispe (nope, jeg veit ikke fra hvor, jeg veit ikke engang hvor hun bor hen, hun som var her), så da fikk vi prata litt bikkje mens vi målte tomt. Det er en fin dag :ahappy::lol:  

Fra kommunen? Het damen Kari, da?

Skrevet (endret)

Apropos tegnsetting og smilies; jeg har vært og fått input om universell utforming og lesevansker i dag. Der ble det påpekt at programmene folk bruker for å tolke tekst trenger vesentlig mer tegnsetting enn folk flest/språkrådet bruker. Eksempelvis burde alle overskrifter og kulepunkt avsluttes med punktum for å stykke opp teksten for å tilrettelegge for syntetisktaleprogrammer.

Og etter en hel dag med slikt blir jeg også veldig bevist på hvor vanskelig rettskriving egentlig er (og får lyst til å beklage for folk hvor mye feil jeg skriver).

Syntetisk tale-programmer burde lære at et intensjonelt linjeskift faktisk tilsvarer punktum, så hadde ikke det vært noe problem!

Og du, bevist med én t betyr at man har vist at noe er sant - som i å bevise, ordet du leter etter er bevisst :lol:  :ustol: Sorry igjen, hele AN! Det er ikke sunt for noen at jeg er norsklærer :lol: 

Men du har helt rett, det å lære og å lære bort rettskriving er ikke lett! 

Edit: Apropos ikke lett, så mente jeg en s, ikke en t. :lol::lol: Takk til Mari.

Endret av Tinkie
GOD DAMN
  • Like 1
Skrevet

Kurt er en murene :) Han bor i og rundt en levende stein og spiser biter av reke som Marimannen eller Marisønnen fôrer han med ved hjelp av en lang klype.  Han er for det meste hvit, har en selvlysendeaktig stipe på ryggen som er dritkul og han flagrer når han svømmer. Han er iallfall 30 cm lang. Noen ganger går han villmann på sitt eget speilbilde i akvariet. Andre ganger titter bare hodet hans opp av et hull i steinen hans. Da ser han ut som marken fra Richard Scarry bøkene for den som er gammel nok til å huske dem. 

Sånn. Bare at bilen er en stein og bilruta ikke finnes. Jo, og at hodet stikker ut. :P

a607a76af56d620334e223b248c4b655.jpg

Så jo at kule Kurt er en murene, så spørsmålet var hvilken art ;)
Sikler etter akvarie selv, og hadde ikke tenkt på at om jeg skaffet et med saltvann så kanskje jeg kunne hatt sånn kuling som dette her.
:punk:

Men først skal jeg ha meg biotopakvarie fra Tanganyika

Skrevet

Og du, bevist med én t betyr at man har vist at noe er sant - som i å bevise, ordet du leter etter er bevisst :lol:  :ustol: Sorry igjen, hele AN! Det er ikke sunt for noen at jeg er norsklærer :lol: 

Men du norsklærer, hva er bevistt da? :lol:

Så jo at kule Kurt er en murene, så spørsmålet var hvilken art ;)
Sikler etter akvarie selv, og hadde ikke tenkt på at om jeg skaffet et med saltvann så kanskje jeg kunne hatt sånn kuling som dette her.
:punk:

Men først skal jeg ha meg biotopakvarie fra Tanganyika

Ha ha! Se der, følger ikke med. (Evt, visste ikke helt at murene ikke var en art... :innocent:) Jeg skal spørre Marimannen, det er hans kar. :) Har sendt melding, siden det handler om karet så tar det neppe så lang tid før jeg får svar. :D

Skrevet (endret)

Neineineineeiiii! God damn!! :lol: Jeg skylder på at jeg er syk! BevisSt! Bevisst!

For å være ekstra slem mot en som ligger nede, jeg tror goddamn skrives i ett ord. :lol:

Endret av Mari
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette høres slitsomt ut for dere! som du sier, dette er ikke normalt, ikke for noen raser, jeg håper dere kan få hjelp. Bra du nevner at dere har vært til veterinær. Er han røntget? Jeg ville også fått besøk av en hundefysio som kan sjekke muskulaturen, de har ofte bedre kompetanse på muskulære problemer. Kan jeg spørre hvilke instruktører dere har hatt inne og hvilken kompetanse de har? Hvor i landet bor dere? Det er stort spenn i kompetanse og metoder. Jeg stoler på de fleste jeg kjenner til som er listet på https://www.atferdskonsulenter.no/finn-konsulent/hund, men der er det også variasjon i kompetanse. Et annet spørsmål er om dere har hatt inn instruktører som hovedsaklig driver med hundetrening, eller om dere har hatt inn hundetrenere med fokus og kompetanse på adferd. For noen er det stor overlapp, mens andre er det skille. Er det standard eller jaktgolden? Har du snakket med oppdretter? Hvordan er mentalitet på foreldre og søsken? Erfaringsmessig er det uansett dumt å vente på at en hund skal "vokse av seg" noe som helst av problemer. En del adferd må man riktignok bare forebygge og "holde ut", men jo mer en hund får "øvd" seg på adferd, jo bedre sitter den. Ting jeg ville sjekket ut/prøvd. 1. Fysioterapeut. Rønting av hofter og albuer hvis dette ikke er gjort enda. 2. Nok og "riktig" aktivisering. Utelukke ballkasting og annen jaktlek som kan forhøyd stress. Mentale oppgaver som søk, trening av triks og lydighet i korte økter hver dag, og nok fysisk aktivitet. Minst 1-2 timer tur med snusing og varierende tempo daglig. 3. Lære inn å ha på munnkurv med positive metoder og bruke den på tur. Eventuelt også grime. 4. Snakk med oppdretter, om de kan være til hjelp og kan si noe mer om foreldre og søsken. 5. Finne riktig hundetrener. Det kan dessverre være en krevende oppgave. Men jeg har enda en del kontaktnettverk hvis du oppgir hvor i landet du bor.
    • Hei! Etter å ha kranglet med vår golden retriever hanhund nesten hver dag i ett år så oppdaget jeg dette forumet! Skal prøve å gjøre en lang historie kort. Vi har en golden gutt på 14 mnd som vi plages med. Han er en nydelig hund på alle mulige måter men siden vi fikk han har vi slitt med et og samme problem. Han klikker totalt på tur. Å ikke sånn "han biter i båndet å bjeffer på hunder osv" men ut av det blå så ser han totalt svart å flyr på oss i full kraft. Vi kan gå en kort tur, lang tur, sent eller tidlig, spiller ingen rolle. Ca 85% av turene våre ender i ganske heftige basketak. Vi har vært på valpekurs og grunnkurs og i tillegg hatt 3 ulike hundetrenere hjemme hos oss for å prøve å hjelpe oss. Ingen av de har klart det. Instruktørene på hundekursene fikk også sett noe av adferden hans å mente de kjente det igjen men at han ville vokse det av seg. Trenerne vi har hatt på hjemmebesøk har hatt forskjellige teorier om hvorfor og hvordan det kan løses men ikke noe som har løst problemet.  Vi har forsøkt en hver korrigering vi kan komme over. Vi har avledet, flyttet fokus, godbit søk, distrahere han med leker for å få han til å snappe ut av det. You name it, we've tried it. Vi har også forsøkt å "ta han" ved å fysisk sette han mellom beina våre å holde han fast, men han legger seg ned å biter oppover. Vi har tatt han i nakken, vi har nesten satt oss på han. Ikke for å skvise han men for å få kontroll på han. Vi ser at alle fysiske metoder gjør bare vondt verre. Han eskalerer å blir verre. Problemet er at vi ser ingen mønster i angrepene hans, vi kan gå på fine turer å tro at dette blir en vellykket tur men på 0,5 sekunder så snur han å flyr på oss. Han er 40kg å biter oss i armer, bein, hetten på jakken oppi nakken. Vi har prøvd å stå på båndet men til ingen nytte, han hugger tak i legger og ankler. Den eneste metoden som "funker" er å få bindt han i en lyktestolpe og skape avstand melllom oss å bli stående. Der kan vi bli stående lenge. Til vi tror han har roet seg, forsøker å gå videre å så begynner han igjen å vi binder han på nytt. Har vi ikke en stolpe tilgjengelig så har vi et større problem. Vi har tatt opp dette med flere og de fleste svarer at han vil vokse det av seg å vi må være tålmodige osv, og det kan jeg forstå og være enig i til en viss grad. Men ingen har egentlig sett hvor ille det er til tider. Kan forstå at mye av tullet en unghund gjør er pga alder og umodenhet, men dette er et ekstremt nivå. Å vi kan nesten ikke forstå at dette skal gå over med alderen da det ikke har blitt noe endring i oppførselen hans på ett år, det har bare blitt verre etterhvert som han har blitt eldre. Vi får nye blåmerker å skader på hud og klær hver dag å har ikke "tid" til å vente han ut mer - vi er desperate etter noe som funker kvikt. Det eneste "verktøyet" vi har som faktisk snapper han ut av anfallet er en kompostgrind som han fikk respekt for da han var liten, fordi den veltet. Så om han klikker inne så trengs ikke mer enn å ta i den før han snapper ut av det. Men kan naturligvis ikke gå rundt med den på tur..   Nå ble dette veldig langt, å jeg vet at det er mange ting og detaljer som kunne vært med, men da blir dette en liten novelle. Det vi lurer på er om noen har opplevd lignende å har råd å komme med? Eller eventuelle adferdskonsulenter å anbefale som har ordentlige metoder og erfaringer med denne typen oppførsel? Det er helt tydelig at positiv forsterkning ol. ikke har noen effekt i dette tilfellet. Her må det til en metode som trenger igjennom utbruddet hans.  Håper med dette at noen har kan dele erfaringer eller råd, eller bare en dialog. Å spørr gjerne om noen tenker at detaljer som ikke er med i teksten min er relevant 🙂 Som sagt kunne teksten vært x5 så lang, men frykter at folk ikke gidder å lese da   Legger til at han har vært til flere vetrinærtimer, både kontrolltimer og øvrig, ingenting å bemerke. Vi har begge vokst opp med Golden Retriever og ingen av oss (eller familiene våre) har vært borti den samme adferden. Ikke i denne graden i hvertfall. 
    • Ja, ingen av de du nevner er spesielt enkle å trene eller har lite lyd ihvertfall. Med unntak av whippet og basenji som ikke bjeffer mye, men basenji har ulingen sin. Spanieler luker nok mer hund, og de fleste hunder med underull vil lukte mer enn en puddel. Du kan jo se på de andre vannhundene? Lagotto har hatt mye dårlig gemytt, men portugisisk vannhund er en av mine favoritter som jeg så en del av da jeg drev aktivt med hundesport.
    • Jeg brukte for det meste lek som belønning med puddelen, han krevde en del aktivisering men han begynte ikke å bli destruktiv eller pipete om jeg var litt treg en dag eller to, det var greit. I tilfelle det er interessant har jeg en video av en ekstra lang treningsøkt ute en kveld da han trengte litt ekstra hjelp til å få ut energi. Slikt går helt fint, så lenge hunden ikke sier ifra ved å ødelegge ting 😅   Kan jo hende det blir puddel igjen, men kjekt med input i tilfelle det var noe jeg ikke hadde vurdert. Spaniel var ikke på radaren min, vet ikke om det inntrykket jeg har av dem er helt riktig for meg. Og en tråd jeg fant her inne snakket om at de luktet sterkt for noen, det gjør meg litt skeptisk, lukt er grunn til at jeg ikke ville hatt Golden retriever feks 🫣 Korthår collie så jeg på for en del år tilbake men falt ikke helt i smak. Vurderte også chodsky pes, basenji, lundehund, sort elghund, whippet etc, veldig forskjellige raser med forskjellige behov 😅 
    • Det kommer jo litt på ambisjonene mtp lydighet og sånt også. Hunder som er lette å trene krever ofte også mer aktivisering.  Med labrador er det på godt og vondt mye matfokus, det er et godt verktøy i treningen, men også en utfordring. På samme måte som at mange pudler er kresne og vanskeligere å belønne med mat. Spaniel er generelt også mer matglade, men kanskje ikke så ekstreme som labrador.  Gjeterhundrasene har ofte også en del stress, og gjerne lyd med det.  Korthårscollie er en av de jeg synes er litt annerledes og som er ok hunder på aktivitet, de røyter en god del, men ikke noe pelsstell utover børsting og støvsuging. Jeg er litt usikker på lydnivå der. Men kan være verdt en titt.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...