Gå til innhold
Hundesonen.no

Akkurat nå September

Tricolor
 Share

Recommended Posts

• Svar 3.8k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Too late! Jeg overtar dette 1. desember

I dag har livet tatt en ganske stor vending! Har vært planlagt en stund, men gikk ikke helt opp for meg før i dag; jeg har kjøpt meg dyrebutikk!

Hei Sonen, hils på Pelle - pappaen til B-gjengen i Pied Piper

Posted Images

Jeg gikk studiespesialiserende VG1 og 2 der. Samfunnsfag og økonomi. Hang du med Eirin eller Linn, kanskje?

Jeg gikk eh.. Hva gikk jeg da? Allmenn med samfunnsfag ellernoe? Shit jeg har glemt det. :|

Første året hadde jeg hvertfall klasserom i bygget over førerkortsentralen og helt innerst, men hang mye med folkene som hadde klasserom der musikkklassene hørte til. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, det kommer nok litt an på. I stallen der hesten min står, gjengjelder vi tjenester. I tillegg blir mine forryttere glad når jeg spør om de vil ha hesten litt ekstra i perioder. Det siste året har hun ene betalt 600 kr i mnd for å ha nesten egen hest. Hun elsker å være hos han, og pga svangerskap med det meste av komplikasjoner så har jeg nesten ikke fått vært der. Å betale 600 kr for å ha "egen" hest er ikke så ille altså.

De har ikke egen hest, de passer din ;)

Jeg har trekkhunder, ikke alle kan ha trekkhunder. Det hadde ikke falt meg inn å ta betalt for at noen skulle trene dem en gang i uka da. (ingen FÅR trene dem en gang i uka, men det er en annen sak hehehe). Det er vanlig at man betaler folk for å gjøre det. Hestefolk ER rare ja. og jeg tror det skyldes at det er mange unge jenter som driver med hest. Det er ingen andre dyreslag man må betale for seg, for å hjelpe til med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde som @JeanetteH og la frem en pappeske ( og utallige tyggepinner ) til bikkjekreka før jeg dro. Gjett hva som var like helt?

Joda..

Hel og fin pappeske!

Det var derimot utrolig mye annet rart som var makulert .

Mans best friend my Ass...

En ufrivillig husmors verste fiende *argh*

Siden sykkelen min helt åpenbart er stjålet ( lett overalt! ) må jeg se å få jogget av de litt energi. Det blir gøy når jeg ikke har energi selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg som trodde jeg nærmest var immun mot forkjølelse... Tror jeg blir med i klubben her inne over de som er blitt dødsens forkjølet... :wacko::yawn:

Masse god bedring!

Jeg har vært på apoteket for å kjøpe hestekur med vitaminer og mineraler, i håp om å sjokkstarte kroppen i gang. Også fikk jeg tips om Powerade av ei sykepleiervenninne for å holde seg hydrert. Jeg kjøpte også kanelboller og sjokoladepudding, for magen sa at det har masse legende effekt :P Men det er jo ikke verst at jeg faktisk begynner å bli sulten og orke mat, og kan beholde det.

Hundene har derimot spist opp ricola'en min mens jeg var ute. Jeg vet hvem synderen er når jeg hører de bjeffe, den med klarest knurr er den som åt mest :D

Jeg hadde fortrengt at jeg får EDS-gjester i hus i morgen, så jeg burde gjøre klar gjesterommet...

• Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde som @JeanetteH og la frem en pappeske ( og utallige tyggepinner ) til bikkjekreka før jeg dro. Gjett hva som var like helt?

Joda..

Hel og fin pappeske!

Det var derimot utrolig mye annet rart som var makulert .

Mans best friend my Ass...

En ufrivillig husmors verste fiende *argh*

Siden sykkelen min helt åpenbart er stjålet ( lett overalt! ) må jeg se å få jogget av de litt energi. Det blir gøy når jeg ikke har energi selv.

Jeg smurte edikk på veggen i dag jeg :aww:

Sent from my iPhone using Tapatalk

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk eh.. Hva gikk jeg da? Allmenn med samfunnsfag ellernoe? Shit jeg har glemt det. :|

Første året hadde jeg hvertfall klasserom i bygget over førerkortsentralen og helt innerst, men hang mye med folkene som hadde klasserom der musikkklassene hørte til. :lol:

Jeg hadde klasserom helt først etter inngangen, mot bensinstasjonen. Husker ikke helt layouten på resten av klasserommene, for å være ærlig... :P

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så lei av E39!!! Pendler ukentlig mellom Haugesund og Bergen og det er alltid noe tull.

I hele vår jobbet de både i tunnelen og på veien lengre oppe så én gang hadde jeg maks uflaks og måtte vente 2 timer på kolonne.

Nå var jeg 10 minutter for tidlig til fergen og blir stoppet rett borti svingen. Nei, de asfalterer så jeg må vente en halvtime. Sånn som dette har det vært i ett år nå og jeg vil jo bare HJEM. Kan de ikke holde veiarbeid til 07-15 når alle uansett er på jobb!??!!

Jeg har 2,5 time reisevei og blir faktisk ikke så glad når den blir ufrivillig lengre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shit! Gjett hvilken valp som har skjønt at kattedoen inneholder deilig, deilig kattebæsj? -_-

Edit:

@HeleneFS E39 har visstnok vært sånn siden åttitallet en gang i følge pappa. Tenker at det de ikke får gjort på tredve år kan de kanskje bare gi opp på? :P

Haha, ja, da kan de godt gi opp synes jeg!!!!

Jippi nå får jeg kjøre... har stått i 35 minutter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdaterte til windows10 for noen dager siden, og oppdaget at endel programmer virket uskarpe... var helt håpløst å redigere bilder i nikon sitt program, for selv bilder jeg visste var skarpe vistes som uskarpe drittbilder på skjermen. Vistes riktig i photoshop da. Hadde tenkt å bare gi opp og gå tilbake til windows7, men så fant jeg jo ut at det var lett å fikse opp i. Så om andre har samme problem, her: https://www.reddit.com/r/Windows10/comments/3fedsq/a_simple_solution_for_blurry_fonts_in_windows_10/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@SFX kan jeg hende jeg kommer på husmorferie til deg om du lokker med badekar altså :aww:

Hjertelig velkommen!

De små gleder i en hundehverdag: Når valpen stiller seg foran verandadøra fordi han må tisse OG jeg rekker å se det i ørska.

Ellers er Glam en kreativ fyr. Vaskebøtta han drakk av tidligere har jeg tømt ut, og nå var visst vannskåla tom igjen, for når han likevel var ute for å tisse drakk han fra BiaBed'en som står ute i påvente av å bli spylt ren (jeg tror kanskje naturkreftene har fikset det for meg). Vann er vann, sa'n.

• Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp vi har :D. Det er veldig lurt å søke jobb hos oss - en god del av de som har hatt sommerjobb hos oss får også jobb videre :). Det er et godt springbrett, men selvsagt er det ganske mange om beinet :). Også kommer det jo litt an på hvilke sommerjobber som lyses ut fra år til år :). Men en god søknad hjelper ofte veldig :).

Mumler noe om at mine sommerjobbere som har hatt lyst til det har endt opp i etaten for kortere eller lengre tid i etterkant av sommerjobb og utdanning.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er da ikke rart? Hheehhehe.... Jeg jobber som naturforvalter i Statens vegvesen, og passer liksom på at vi ikke ødelegger for mye når vi bygger veger, at vi håndterer lovverket riktig, passer på entreprenørene som bygger veger etc etc... og lager masse planer og slikt :D.

Hahhhaa, det er ikke så kort med tanke på at det kun var et notat om naturmiljø pga planer om å sette opp midtrekkverk på to korte strekninger liksom *ler*. Jeg har egentlig motsatt problem da - jeg er så direkte på problemstillingene og løsninger at det ofte kan bli litt vel knapt. Jeg er ikke så god til å utbrodere ting, på en måte *ler*.

Jeg lurer på om jeg skal prøve å finne en skikkelig sjelden bille eller noe sånt på nabotomta, er så redd for at det skal komme noe stort og grusomt i stedet for det koselige huset som står der nå. Hva skal jeg lete etter synes du? Blåvinget bjørkevikler? Sibirsk pessmaur? Trehodet rumpetroll?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mumler noe om at mine sommerjobbere som har hatt lyst til det har endt opp i etaten for kortere eller lengre tid i etterkant av sommerjobb og utdanning.

Merkelig det der altså :D

Jeg lurer på om jeg skal prøve å finne en skikkelig sjelden bille eller noe sånt på nabotomta, er så redd for at det skal komme noe stort og grusomt i stedet for det koselige huset som står der nå. Hva skal jeg lete etter synes du? Blåvinget bjørkevikler? Sibirsk pessmaur? Trehodet rumpetroll?

:lol: :lol: Det holder sikkert å si at det er masse humlebol og sånt der - f eks sånn kløverhumle :D. Men jeg liker egentlig forslagene om sibirsk pessmaur, blåvinget bjørkevikler og trehodet rumpetroll (eller... de siste der kunne jo ha dukket opp i rensedammene våre... ikke helt bra oppvekstvilkår i de dammene der...).

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig det der altså :D

:lol: :lol: Det holder sikkert å si at det er masse humlebol og sånt der - f eks sånn kløverhumle :D. Men jeg liker egentlig forslagene om sibirsk pessmaur, blåvinget bjørkevikler og trehodet rumpetroll (eller... de siste der kunne jo ha dukket opp i rensedammene våre... ikke helt bra oppvekstvilkår i de dammene der...).

Løpe ut og lete etter kløverhumlebol. Tror nesten jeg skimter ett gjennom vinduet allerede!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Tok bilder i dag, med tanke på dagboken, og innså at det ikke er noe nytt å melde, utover ny frisyre. Spanielørene måtte vike i varmen. Nyfrisert Edeward i solnedgang   
    • Når du ber om en øvelse eller tar en strafferunde så belønner du bjeffingen med at det skjer noe. Så det beste er at det ikke skjer noe. Hva med å prøve konsekvent time-out i bilen? Eller lær å bjeffe på kommando og stoppe å bjeffe på kommando. Om du ber han om å slutte å bjeffe så husk å tell til tre før du belønner, ellers belønner du for tidlig at han er stille og han kan ta det som belønning for bjeff. 
    • Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbåndet) og tatt en på stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi står i hvil, hvor han skuespiller avslappet for å komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om øvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og så belønnet det med en leke for å gi ham litt godfølelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for å få meg til å utføre den adferden. Avledet med å ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i øyeblikket vi gjør det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. Går opp i stress fordi han blir såret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig å velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med å slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet når jeg forstår/synes at han bjeffer av såkalte legitime årsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...