Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

• Svar 3.8k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Too late! Jeg overtar dette 1. desember

Hei Sonen, hils på Pelle - pappaen til B-gjengen i Pied Piper

Harly og jeg har debutert i agility 3 i  dag,  feilfritt, 1. plass og cert!  

Posted Images

Skrevet

Bare elsker denne hunden, han er så snill med alle :wub:

11201609_10153539156337225_7185351588808

Helt utrolig at bompibjørnen kan være så rolig og forsiktig med en liten katt :wub:

Skrevet

@Justisia, det er nok fordi da er hesten "deres" en dag i uken (eller evt fler). Hest er ganske mye dyrere enn hund, så jeg har ikke dårlig samvittighet for at jeg tar betalt for å la noen ha hesten min noen dager i uken.

Jeg skjønner allikevel ikke hvorfor man tar betalt når man har tidsmangel og trenger noen til å stelle og ri hesten sin 1 eller flere dager i uka. Selv om det er dyrere med hest enn med hund.

• Like 1
Skrevet

Jeg har så vondt og livet føles urettferdig.

Amigo ble ikke bedre og i går reiste han til de evige jaktmarker. Bare 7 år gammel og det gjør så vondt. Er det verste jeg noen sinne har gjort. Hjertet verket, øynene svir etter å ha grått for mye. Føler meg helt tom.

Åååå så trist å høre :icon_cry:

Skrevet

Helt utrolig at bompibjørnen kan være så rolig og forsiktig med en liten katt :wub:

Ja, det er litt utrolig faktisk :lol:

Jeg skjønner allikevel ikke hvorfor man tar betalt når man har tidsmangel og trenger noen til å stelle og ri hesten sin 1 eller flere dager i uka. Selv om det er dyrere med hest enn med hund.

Sikkert fordi markedet tillater det. Folk er villige til å betale for å få stelle og ri hest.

Skrevet

Veldig trist å høre @MonicaT :no:

@Justisia, det er nok fordi da er hesten "deres" en dag i uken (eller evt fler). Hest er ganske mye dyrere enn hund, så jeg har ikke dårlig samvittighet for at jeg tar betalt for å la noen ha hesten min noen dager i uken.

De fleste får restriksjoner ang hva de får gjøre med hesten, eks bare ri på tur, jogge en kort økt ect. Klart er det dyrt med hest, men det er ingen grunn for å ta betalt for arbeid man slipper å gjøre. Det burde være takken i seg selv, at noen tar seg av hesten din og får seg en liten ridetur som takk for arbeidet.

Jeg har aldri tatt betalt eller betalt for at noen skulle stelle min/for å ha stelt andres hester.

Jeg har faktisk vært borti noen som skulle ha betalt for å ri opp hesten hennes, så var det et krav om å være med på sprangtrening en eller to ganger i uken (lett 500kr per trening for den treneren hun ville hesten skulle gå for) som skulle dekkes selv. Jenta innrømte hun ikke hadde kunnskaper til å ri til hesten, men å skulle betale for å gjøre den jobben som hun måtte betalt dyre dommer for hos berider - nei, det orket jeg ikke. Folk er rare :lol:

Jeg vet ikke om du ser etter annonser eller hva for å finne noe å kose deg med i uken, men det fungerer best å promotere seg selv med å møte opp i div staller og spørre etter interesse for hjelperytter :ahappy:

---

Red for å ikke dobbeltposte:

Et øyeblikk i går ga jeg opp håpet å kunne fortsette skolegangen, men idag virker det som om ting løsner, og med litt ekstra pågangsmot går ting i orden.. Men så merkelig at jeg fortsatt er litt nedfor og har en vondt følelse i magen. :wacko:

• Like 1
Skrevet

Sikkert fordi markedet tillater det. Folk er villige til å betale for å få stelle og ri hest.

Den diskusjonen har jeg hørt flere ganger da jeg drev med hest. Det er ganske merkelig at man skal betale for å hjelpe noen med hesten deres når de selv faktisk ikke har mulighet til å ta vare på den alene (flere skaffer seg jo hest med forbehold om at de må ha passer/fôrrytter for å kunne ha hest), men det er jo som du sier, at markedet tillater det.

Jeg ble en gang dratt med av en venninne for å hilse på to hester som trengte fôrryttere, eieren foreslo at vi tok hestene ut på en tur for å prøveri de. Vi bestemte oss for å ikke bli fôrryttere for disse hestene, og ble i ettertid kontaktet av eireen, som ville ha betaling for at vi hadde ridd hestene hennes.... Ga grei beskjed om at det var uaktuelt! Mener hun skulle ha 400,- av hver av oss for å ha "lånt" hestene.

• Like 1
Skrevet

Jeg har forryttere både pga tidsmangel og fordi det er såpass dyrt. Det har aldri vært noe problem, så det er nok ganske annerledes enn å passe en hund. Om jeg reiser på ferie feks så tar jeg selvfølgelig ikke betalt for at de har han.

@tutle, jeg har ingen restriksjoner, bortsett fra at man ikke får hoppe med han uten å kjenne han ordentlig først. Det er mest pga rytterens egen sikkerhet. Det er jo forskjell på hestepasser og forrytter. Hestepasser hjelper til på en annen måte, og har vanligvis flere restriksjoner enn en forrytter.

Skrevet

Amigo ble ikke bedre og i går reiste han til de evige jaktmarker. Bare 7 år gammel og det gjør så vondt. Er det verste jeg noen sinne har gjort. Hjertet verket, øynene svir etter å ha grått for mye. Føler meg helt tom.

Tenker på dere! Det er så vondt, urettferdig! Jeg blir rett og slett ordløs... en stor klem! Himmelen har definitivt fått en vakker og sterk ny stjerne!
Skrevet

Den diskusjonen har jeg hørt flere ganger da jeg drev med hest. Det er ganske merkelig at man skal betale for å hjelpe noen med hesten deres når de selv faktisk ikke har mulighet til å ta vare på den alene (flere skaffer seg jo hest med forbehold om at de må ha passer/fôrrytter for å kunne ha hest), men det er jo som du sier, at markedet tillater det.

Jeg ble en gang dratt med av en venninne for å hilse på to hester som trengte fôrryttere, eieren foreslo at vi tok hestene ut på en tur for å prøveri de. Vi bestemte oss for å ikke bli fôrryttere for disse hestene, og ble i ettertid kontaktet av eireen, som ville ha betaling for at vi hadde ridd hestene hennes.... Ga grei beskjed om at det var uaktuelt! Mener hun skulle ha 400,- av hver av oss for å ha "lånt" hestene.

På en måte er det merkelig. På en annen måte er det helt logisk. Så lenge det er ettertraktet å ri hest og det er svindyrt (og ofte kjedelig) å ri kun på ridetimer så er kanskje mange på jakt etter å få lov til å ha "sin egen" hest en gang i uka. Og da betaler man vel for det, da. Når jeg holdt på med hest hadde jeg alltid gratis hest forøvrig, men det var som regel unghester i opptrening og sånn som krevde en del.

• Like 1
Skrevet

På en måte er det merkelig. På en annen måte er det helt logisk. Så lenge det er ettertraktet å ri hest og det er svindyrt (og ofte kjedelig) å ri kun på ridetimer så er kanskje mange på jakt etter å få lov til å ha "sin egen" hest en gang i uka. Og da betaler man vel for det, da. Når jeg holdt på med hest hadde jeg alltid gratis hest forøvrig, men det var som regel unghester i opptrening og sånn som krevde en del.

Ja. Jeg har selv betalt for å være fôrrytter, var "ferdig" med å bare ri på timer, og ønsket ikke egen hest, så grei deal det. Jeg fikk gjøre som jeg ville med hesten (tur/bane), og fikk billige privattimer og også tilbud om å delta med henne på stevner om jeg ønsket det, da eieren ikke var på nivå for å delta på stevner.

• Like 1
Skrevet

Jula begynte jeg å glede meg til 24 August :P

Jo, så noen gule blader her om dagen, men det har jo vært så varmt så har liksom ikke vært sånn høstaktig, men nå er det sånn at jeg snart må sette på varmepumpa :D

Så lege det ikke har vært frost på natta så er det sopp på bladværket blæææææ vil ha fin fin høst med klarvær

Bare trist, føler med deg.

Skrevet

Jeg har fått i meg et halvt krus med te og tre kinder-egg til frokost...

Jeg har så innmari mye som skulle vært gjort, men orker jo knapt nok å gå ned i kjelleren for å sette på ei vaskemaskin (men jeg fikk det til, til slutt). Jeg HATER å være så slapp og svimmel, og jeg HATER at innspurten til EDS går til hevete :(

Skrevet

@MonicaT :console:

Fått utlevert eksamensoppgaven nå, og den virker veldig grei faktisk! Så nå har vi fordelt litt oppgaver, også samles vi i morgen og setter det sammen, og lærer litt om alt. Jeg skal ikke finne så mye sånn faglig info, så jeg tenker jeg får lese meg litt ekstra opp på alle punkter, da :P Er 10stk på gruppa, skal ha presentasjon på 15min, så det blir ikke mye hver av oss får sagt. Og et krav at vi sier noe om hvordan gruppen har jobbet osv også, så da tar jeg meg av det. Pluss en liten del til.

Er veldig deilig å ikke være så nervøs før muntlige fremføringer! På ungdomsskolen så hatet jeg det, og grudde meg virkelig. Sikkert pga det var mye hvisking og tisking på den tiden.

Men etter jeg kom opp på videregående så har jeg faktisk synes det er helt greit. På vgs likte jeg det faktisk, fordi jeg fikk snakke om noe jeg virkelig kunne, og visste noe om (gikk hundelinjen). Men etter mange gode opplevelser der så har det blitt helt ok, og jeg har fått ganske mange 6ere etter hvert på fremføringer. Til å være stille, nervøse meg, så er jeg veldig godt fornøyd :D Sorry, ikke mer selvskryt nå.

• Like 9
Skrevet

Nå fikk jeg melding om at min niese som ble 18 år i dag, også har tatt lappen :). Kanskje jeg kan forvente meg niesebesøk etter hvert i høst, da :D. Stolt tante :aww:.

• Like 15
Skrevet

@MonicaT :no: noe så trist å lese en tirsdags formiddag. Min dypeste medfølelse.

I dag har vi vært i byen med frøkna igjen etter storsuksessen i går (da var hun med @Cattn fra halv tolv til halv tre og så i byen fra halv tre til halv TI på kvelden fordi jeg måtte ha kurs - og sushilunsj). Vi har øvd på å gå litt selv, også når det finnes andre mennesker på fortauet, og fått hilse på en bluetick-hanne på to år som synes hun var den fiiiineste valpen i verden. Hun håndterer bare alt så rett på, altså. Noen som tuter sinna nedi veien? Verdt å løfte på ørene og snu hodet for, men ikke noe man er redd for. Noen som bare tar på henne uten forvarsel? Ja, greit det (for henne, ikke for meg). Andre hunder, folkemengder, til og med et bussrush. Fant også godbiter hun liker, og har funnet ut at hun elsker Skinneez, så det blir vel det vi kjøper hver gang hun ødelegger de hun har. Kattene og digger skinneez, så...

Det ble litt dagbok.

• Like 6
Skrevet

Huff, så trist! :(:hug:

Bare elsker denne hunden, han er så snill med alle :wub:

11201609_10153539156337225_7185351588808

Åh, lite misunnelig altså.. Men hva kan man forvente når man kjøper etter foreldre som jager gaupe :aww: og ulv...

________

Akkurat nå har begge voffsene nyklipte klør :D og jeg har funnet enda flere flått etter lørdagens trening i skogen..

Skrevet

@MonicaT :console:

Fått utlevert eksamensoppgaven nå, og den virker veldig grei faktisk! Så nå har vi fordelt litt oppgaver, også samles vi i morgen og setter det sammen, og lærer litt om alt. Jeg skal ikke finne så mye sånn faglig info, så jeg tenker jeg får lese meg litt ekstra opp på alle punkter, da :P Er 10stk på gruppa, skal ha presentasjon på 15min, så det blir ikke mye hver av oss får sagt. Og et krav at vi sier noe om hvordan gruppen har jobbet osv også, så da tar jeg meg av det. Pluss en liten del til.

Er veldig deilig å ikke være så nervøs før muntlige fremføringer! På ungdomsskolen så hatet jeg det, og grudde meg virkelig. Sikkert pga det var mye hvisking og tisking på den tiden.

Men etter jeg kom opp på videregående så har jeg faktisk synes det er helt greit. På vgs likte jeg det faktisk, fordi jeg fikk snakke om noe jeg virkelig kunne, og visste noe om (gikk hundelinjen). Men etter mange gode opplevelser der så har det blitt helt ok, og jeg har fått ganske mange 6ere etter hvert på fremføringer. Til å være stille, nervøse meg, så er jeg veldig godt fornøyd :DSorry, ikke mer selvskryt nå.

Selvskryt er lov! :sleep::thumbs:

Skrevet

:hug::heart:

Skrevet

Er det bare jeg som ser an folk som kommer gående med hunder for å finne ut om de er verdig å ha hund? Det kan vel tenkes at en og annen fordom dukker opp også, selv om jeg vet veldig godt at man kan ta veldig godt vare på en hund selv om man er kledd i laser eller har hettegenser og skinhead, eller er veldig ung og mørkhudet, eller er en superjålete dame med bling og stiletthæler. Eller en lærer med dårlige knær.

• Like 2
Skrevet

:hug:

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hos meg så så morgenrutinene ganske like ut da jeg hadde valp i huset. Valpen våknet som regel tidlig, ofte rundt samme tidspunkt som dere opplever nå. Jeg gikk rett ut med en gang, bare en kort tur for å få gjort det viktigste. Etterpå ble det litt rolig lek eller enkel kontakttrening inne, mest for å få hun i gang uten å gjøre hun helt gira. Så fikk hun frokosten sin, og etter det gikk vi ut igjen for en ny do‑runde. Jeg merket fort at det var bedre å holde morgenen ganske forutsigbar, så hun visste hva som kom og ikke ble stresset. Litt hjernetrim eller en enkel oppgave før jeg dro på jobb fungerte veldig fint det gjorde hun mentalt sliten uten at hun ble overstimulert. Når jeg dro, fikk hun være i valpegrind/et trygt område med noe å tygge på og litt rolig aktivitet. Jeg prøvde å gjøre avskjeden så nøytral som mulig, så det ikke ble noe styr rundt det. Så kort sagt: ut – inn – litt trening – mat – ut igjen – rolig aktivitet - hvile. Det funket veldig bra hos oss.
    • Det høres ut som en utrolig vanskelig situasjon, og jeg skjønner godt at du sitter igjen med mange spørsmål. Du gjorde i hvert fall det som er riktig: du hadde begge hundene dine i bånd, og du hadde kontroll på dem da situasjonen oppsto. Det er mer enn man kan si om den andre parten. Når det gjelder spørsmål 1: Det var veldig generøst av deg å tilby å betale veterinærutgiftene, men du hadde egentlig ikke noe ansvar for det. Når det er båndtvang, og den andre hunden går løs uten kontroll, ligger ansvaret hos eieren av den løse hunden. Det er hans plikt å sørge for at hunden ikke skader andre. At du tilbød deg å betale var en fin gest, men det var ikke noe du var juridisk forpliktet til. Når det gjelder spørsmål 2: Siden din hund også ble skadet, og skaden nå har utviklet seg til noe alvorlig, er det helt rimelig å ta opp dette med eieren av den løse hunden. Du hadde hunden din i bånd, du fulgte reglene, og du gjorde det du kunne for å unngå situasjonen. Det er ikke du som har skapt risikoen her. Det er eieren av den løse hunden som har ansvaret for at hans hund gikk bort til dine og startet en slåsskamp. Det er derfor helt naturlig at han bør dekke kostnader som går utover forsikringen din, spesielt når det nå er snakk om omfattende behandling eller i verste fall avliving. Dette er ikke noe du skal stå alene med. Kort oppsummert: – Du hadde kontroll på dine hunder. – Han hadde ikke kontroll på sin. – Det var båndtvang. – Det var hans hund som oppsøkte og startet konflikten. – Dermed ligger ansvaret hos ham, ikke deg. Jeg ville tatt en rolig, saklig prat med eieren og forklart situasjonen slik den faktisk er. Hvis han nekter ansvar, kan du vurdere å ta det videre gjennom forsikring eller juridisk rådgivning. Du står sterkt i denne saken.
    • Det du beskriver her er en veldig vanskelig situasjon, og jeg skjønner godt at du føler deg usikker på hva som er riktig å gjøre. Selv om du ikke har sett hendelsene selv, så er det helt naturlig å reagere når du får høre om ting som kan være skadelig både fysisk og psykisk for en unghund. Når det gjelder person 1, så høres det ut som hun gjør så godt hun kan, men at hun kanskje mangler kunnskap og struktur. Det er ikke uvanlig at unge hunder blir litt «for mye» for eiere som ikke er forberedt på hvor krevende den perioden kan være. Det er ting som kan løses med veiledning, kurs og bedre rutiner. Det som bekymrer mest er det du beskriver om person 2. Slag, spark, strup som straff, og å kaste en valp i veggen er alvorlige ting. Det er ikke snakk om «streng oppdragelse», men om handlinger som kan skade hunden både fysisk og mentalt. At han i tillegg er bevisst på å ikke bli sett, gjør situasjonen enda mer ubehagelig. Selv om du ikke har sett det selv, så betyr det ikke at du må ignorere det. Du har fått informasjon fra en person som faktisk er til stede, og det er lov å reagere på det. Oppdrettere ønsker som regel å vite om slike ting, nettopp fordi de har ansvar for avkommet sitt og vil at hundene skal ha det bra. Du kan gi beskjed på en forsiktig måte, uten å komme med bastante påstander bare si at du har fått høre ting som gjør deg bekymret, og at du synes oppdretter bør være klar over det. Hvis du føler at situasjonen er alvorlig nok, kan du også vurdere å melde en bekymring anonymt til Mattilsynet. De krever ikke bevis for å vurdere en sak  de gjør egne undersøkelser. Det viktigste er at noen sier ifra når en hund kan være i fare. Jeg synes ikke du skal sitte med dette alene. Når det gjelder dyrevelferd, er det alltid bedre å si ifra én gang for mye enn én gang for lite. jeg vil ha ringt politiet om nr 2. om du ikke melde det inn så er du på en måte å hjelper den eieren med å skade valpen. mattilsynet kan du også ringe
    • Det høres ut som en veldig ubehagelig opplevelse, både for deg og hunden din. Du gjorde helt riktige ting i situasjonen: du holdt din egen hund i bånd, du tok ham mellom beina for å beskytte ham, og du forsøkte å få kontakt med eier før hunden kom bort. Det er akkurat slik man skal håndtere et møte med en løs hund som ikke virker under kontroll. Når det gjelder båndtvang, så har du helt rett i at selv om det ikke er generell båndtvang i området, så har eier likevel et ansvar. Hunder som ikke kommer på innkalling, eller som viser aggressiv atferd, skal ikke gå løse. Det står tydelig i hundeloven at hunder skal holdes under kontroll til enhver tid, og at eier har ansvar for å hindre skade på andre hunder og mennesker. Her sviktet han på flere punkter. At han slo og sparket hunden sin er også svært bekymringsfullt. Det er ikke en akseptabel måte å håndtere en hund på, uansett situasjon. Det kan være grunnlag for å melde fra til Mattilsynet hvis du føler deg trygg på det både fordi hunden din ble angrepet, og fordi hans egen hund ble utsatt for vold. Hvis du ønsker å gå videre med saken, kan du: •     dokumentere skadene på hunden din (bilder, veterinær hvis nødvendig) •     skrive ned hva som skjedde mens det fortsatt er ferskt •     vurdere å melde fra til Mattilsynet om volden mot hunden •     eventuelt kontakte kommunen eller politiet hvis du mener hunden utgjør en fare Du har all grunn til å reagere på dette. Det er ikke normalt at en hund går løs uten kontroll, og det er ikke normalt at en eier tyr til vold. Du gjorde alt riktig, og det er bra at du sier ifra det kan forhindre at noe lignende skjer med andre.
    • Hei! Jeg trenger litt råd fra dere som har mer erfaring enn meg. Vi vurderer å kjøpe en Bichon Havanais, og jeg vil gjerne være helt åpen og ryddig i prosessen. Vi har allerede en hund fra før, Diva, og jeg vil gjerne forklare litt om henne når jeg snakker med oppdrettere eller valpekjøpere senere. Diva er en liten blandingshund, rottwailer dobermann, og hun er utrolig snill, rolig og stabil. Hun er ikke dominant, hun lager ikke bråk, og hun fungerer veldig fint sammen med andre hunder. Hun er typen som holder seg til seg selv, men som er sosial og vennlig når hun møter nye dyr og mennesker. Jeg opplever henne som en trygg voksenhund som ikke skaper stress rundt seg. Det jeg kjenner litt på, er at rottwailer dessverre er en rase mange har sterke meninger om. Noen dømmer rasen uten å kjenne den, og jeg er litt redd for at en oppdretter kan misforstå situasjonen eller tenke at Diva kan være et “problem” bare fordi vi allerede har en hund. Jeg vil jo ikke at de skal tro at vi har et utrygt miljø eller at Diva er vanskelig, for det stemmer virkelig ikke. Jeg er også litt redd for at oppdretteren kan angre seg eller ikke vil selge hvis de tror at Diva kan påvirke valpen negativt, selv om hun egentlig er en veldig positiv faktor. Jeg vil derfor gjerne høre hvordan dere ville presentert dette på en god måte. Hvordan forklarer man at man har en snill, stabil hund fra før uten at det blir tolket feil? Har dere noen tips til hvordan jeg bør gå frem når jeg snakker med oppdrettere? Er det noe jeg bør nevne spesielt, eller noe jeg bør unngå å si? Og er det vanlig at folk dømmer situasjonen bare fordi man har en hund fra før? Tar gjerne imot erfaringer og råd fra dere som har vært gjennom lignende. Jeg vil også bare legge til at jeg ikke ønsker at noen skal misforstå meg eller bli irritert over at jeg spør. Jeg mener ikke noe galt med dette, jeg prøver bare å gjøre ting riktig fra starten av. Jeg jobber med hunder til vanlig, men akkurat dette med å ta det opp med en oppdretter er litt nytt for meg, og jeg vil være sikker på at jeg formulerer meg på en god måte. Det er viktig for meg at oppdretteren ser at vi ønsker det beste både for valpen og for Diva. Diva er en hund som er vant til små hunder helt siden hun var valp selv, og hun har alltid vært trygg, rolig og stabil rundt dem. Jeg vil bare vise at vi har tenkt gjennom dette, at vi tar det seriøst, og at vi ønsker å gi valpen et godt og trygt hjem uten at noen skal tro noe annet.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...