Gå til innhold
Hundesonen.no

Gifte seg i kirken når man ikke er kristen i det hele tatt


Mirai
 Share

Recommended Posts

Hva er et kristent levesett?

Mye av det vi gjør, finner vi jo fra kristendommen.. Bare se på de 10 bud.. Feks du skal ikke slå.. I mange andre samfunn er det jo helt vanlig at man slår, både koner og barn. Det gjorde de også i vikingtiden her til lands.. Så slike ting må jo komme fra et sted ;)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 52
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ingenting av dette er unikt kristent, disse verdiene blir predikert i alle religioner såvidt jeg vet. (På en annen side er det mange kristne - både miljøer og hele kulturer - som slår både barn og mak

Jeg er litt der selv. Kan ikke fatte og begripe at folk gifter seg i kirka når de ikke selv er kristne eller har bittelitt tro en gang. Jeg kjenner jeg blir provosert de få gangene jeg må i kirka selv

Tull. Det å anta at kvinner var underlegne menn i vikingtiden er å tilskrive dem moderne ideal som ikke eksisterer. Mye nyere forskning tyder på at vikingsamfunn var overraskende egalitære, allerede i

Kirken er noe mer enn det religiøse. Det har vært et kulturelt samlingspunkt gjennom historien i alle livsoverganger siden kristendommen slo rot i Norge.

Jeg forstår og har ikke noe problem med at noen ønsker å ha den biten av bryllupet, tradisjonen og ritualet som er så kjent, kjært og verdiladet uten at de har noe forhold til troen.

Nettopp, jeg har ikke rare trua på Gud, men jeg elsker kirkerom og stemningen. Så jul og påskegudstjenester kan jeg fint dukke opp på. Ikke for å høre om gud, men for å lytte til presten og kjenne på stemningen. Bare det å gå inn i gamle kirker og sitte ned litt er helt vidunderlig. Takk til mor som har dratt meg med i alle Europas eldre kirker, det var ikke så moro som 13 åringen, men kjenner at nå setter jeg pris på det.

Jeg giftet meg borgerlig og hjelpes som jeg angrer på det! Skulle ønske jeg hadde gått ned kirkegangen med nydelig brudekjole og far som ga meg videre på tradisjonelt vis. Jeg vil være prinsesse for en dag ...

Mine barn fikk velge selv til konfirmasjon, den ene valgte borgerlig og den andre valgte helt bort alt (han angret på det når han så hva søsteren fikk i gaver :P Men det er en annen diskusjon). Mine barn vet også hvor mye jeg angret på borgerlig seremoni når vi giftet oss, men de står helt fritt til å velge selv hva de ønsker. De er forøvrig også døpt i Kriken, den ene i "skikkelig" kirke, den andre i moderne kirke. Det var ikke like fint i moderne kirkebygg.

Endret av Margrete
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv meldt meg ut av kirken og har ikke noe ønske om å bli verken gift eller begravet i kirken. Jeg er enige med dem som synes at kirkebryllup er flott og staselig, men det kommer sikkert helt an på hva presten formidler om jeg ville vært komfertabel med det selv. Dersom mannen hadde insistert på kirkebryllup hadde vi nok gått for en vielse i stavkirken på Bygdøy eller i stavkirken på Maihaugen på Lillehammer eller noe. En vielse i en moderne "kontorkirke" kan like godt byttes med en vielse i oslo rådhus. Der hadde vi navnefest for datteren vår og det var en fin markering.

Den fineste og mest rørende begravelsen jeg har vært i har vært en borgelig en. Da var all fokuset på personen som gikk bort.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye av det vi gjør, finner vi jo fra kristendommen.. Bare se på de 10 bud.. Feks du skal ikke slå.. I mange andre samfunn er det jo helt vanlig at man slår, både koner og barn. Det gjorde de også i vikingtiden her til lands.. Så slike ting må jo komme fra et sted ;)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Ingenting av dette er unikt kristent, disse verdiene blir predikert i alle religioner såvidt jeg vet. (På en annen side er det mange kristne - både miljøer og hele kulturer - som slår både barn og make, "den man elsker tukter man" er hentet rett fra Bibelen osv.) Etikk og moral hadde vi lenge før kristendommen. Disse verdiene er noe menneskelig, noe som kommer innenfra, ikke utenfra via en gud.

Vår overlevelse er avhengig av at vi oppfører oss mot hverandre. At noen bruker Gud og religion som veiledning er en annen sak, det gjør hverken Gud eller religionen til opphavet for moral og nestekjærlig verdisyn.

Jeg er også nysgjerrig på hva som er "kristne verdier" og hva som gjør dem unikt kristne. Det som gjør kristendommen unik er troen på Jesus og at han var guds sønn. Det er det som definerer kristendommen. Utenfor den troen er det så stor variasjon at jeg ser for meg det er vanskelig å generalisere noe særlig om hverken troen, menneskene som følger den eller kulturen rundt den.

  • Like 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vel så langt unna kristen og religøs man kan komme uten å ha noen tilhøring til annen religion eller kulturer som er knyttet sammen med en annen religion. Jeg har fjernet alt av kristlig innslag i jula (jul er en norrøn feiring opprinnelig her i landet), for meg ville det være totalt uaktuelt å gifte seg i en kirke med en prest som vigsler (så det skal jeg selvsagt heller ikke, jeg gifter meg på hytta med en vigsler fra humanistforbundet neste sommer). Heldigvis er kjærestemannen enig meg meg når det kommer til punkter ang. enhver form for gudetro eller annen religion.

Det er også totalt uaktuelt at jeg skal ned i noe vigsla jord når jeg dør, det ville vært et hån mot meg og gjøre noe slikt. Selv om min døde kropp selvsagt bare er kjøtt og bein og litt andre småting og det sånn sett ikke har noe si.

Alt dette sagt, jeg synes andre folk må gjøre hva de vil. Om de ønsker å gifte seg i den norske kirke eller hvor som helst ellers, så må de bare gjøre det for min del. At jeg ikke forstår at de ønsker det dersom de ikke føler tilknytning til religionen stedet representerer får så være. Men for min del er det ikke noe problem at de gjør det. Respektlølst ovenfor den religonen som blir representert? kanskje. Hyklersk ovenfor ordene de blir vigslet med? ja, det blir det jo. Et problem for meg at de gjør dette? nei, overhodet ikke.

Kjærestemannen er forøvrig av den oppfatning at kirkebygg tilhørende den norske kirke burde vært tilgjengelig for ikke kristne sermonier siden man tross alt betaler for de gjennom statsbudsjettet. Slik at man f.eks. kunne giftet seg i en kirke med vigsler som ikke var prest. Helt fint for meg om den ordningen kom på plass, men kirke ville fortsatt vært helt uaktelt for meg personlig.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg renner ikke akkurat ned kirkedørene, men om jeg noen gang skulle gifte meg, så blir det i kirka. Jeg liker hele settingen med at min far fører meg opp kirkegulvet og sermonien som er i kirken. Det er ikke noe problem for meg å gjøre det som gjøres i kirka under en vielse. For meg blir bryllup et annet sted feil for min del :)

Hvordan kjæresten stiller seg til dette, vet jeg ikke, da vi ikke akkurat har diskutert denne biten. Ikke sikkert vi blir gift engang.... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper dere misforstår meg riktig nå, siden jeg linker inn noe som er helt imot det som jeg egentlig sier; http://www.fagerhus.no/filosofi/grunnverdier.html

Men, mitt poeng er at vi har kommet hit vi er i dag, på grunn av kristendommen. Vi har hatt en helt annet samfunn om det var islam eller jødedommen som ble innført. Og da handler det ikke om at ikke alle kan vise nestekjærlighet eller samarbeide..

Mye av normer er likt uavhengig av hvor vi er hen, men det er heller ikke å stikke under en stol at kristendommen har formet oss og samfunnet på en måte, på lik linje andre religioner har formet andre samfunn.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den fineste og mest rørende begravelsen jeg har vært i har vært en borgelig en. Da var all fokuset på personen som gikk bort.

Akkurat det kommer veldig ann på presten og hvor flink man er til å formidle sine ønsker og fortelle om personen.

Problemet er at veldig mange "kjenner" ikke prestene i distriktet lengre. Var selv nylig med å arrangerte en begravelse, og familien pratet med presten i 3-4 timer for å få mest mulig info og se bilder. Fortelle og forklare, skaffet også en prest fra ett annet distrikt pga han var mer "tro" til den måten personen var på. Mye spøk og latter. Så det ble en begravelse med, om det går ann, like mye latter som tårer.

Fortsatt noen kristene innslag med bønn o.l. men til tider nesten litt "ukristelig" sett i mange sine øyner. (Presten har også blitt kastet ut av ett embete pga sin "ukristelighet" så det fins ;) )

(Personen var troende katolikk, men ikke "troende" i alt som har med skam, skyld osv osv å gjøre)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke kristen i det hele tatt, heller ikke noe spesielt fan av hvordan kristendommen kom til Norge eller hva den har ført til andre steder i verden. Mange ble jo rett og slett tvunget til å bli kristene. For ikke å snakke om heksebrenning... :| Så for meg ville det blitt veldig unaturlig og feil å gifte meg i kirken. Og Gud og Jesus har veldig lite å gjøre med mitt eventuelle giftemål. Kirken er jo et symbol på kristendommen, et kristent sted.

At andre som heller ikke er kristene gjør det, det får være deres valg. Det bryr jeg meg egentlig lite om. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jeg gifte meg så skal jeg gifte meg i kirka, og ikke hvilken som helst kirke men for meg norges vakreste kirke :) Jeg konfirmerte meg borgelig, men det var nok bare et lite "opprør" og jeg er medlem i kirken idag. Jeg er ikke hva man kan kalle kristen, men jeg er veldig glad i de fleste av kirkens verdier og tradisjoner :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye av det vi gjør, finner vi jo fra kristendommen.. Bare se på de 10 bud.. Feks du skal ikke slå.. I mange andre samfunn er det jo helt vanlig at man slår, både koner og barn. Det gjorde de også i vikingtiden her til lands.. Så slike ting må jo komme fra et sted ;)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Tull. Det å anta at kvinner var underlegne menn i vikingtiden er å tilskrive dem moderne ideal som ikke eksisterer. Mye nyere forskning tyder på at vikingsamfunn var overraskende egalitære, allerede i deres skapelsesmyte ble Ask og Embla skapt samtidig og likeverdige, mens Eva ble laget av ribbenet til Adam for å alltid være en del av ham. I bibelen blir det eksplisitt sagt at koner er menns eiendom, og det er rimelig å anta at reglene for å straffe undersåtter og slaver også gjaldt kvinner - altså at det var helt lov å slå dem. Blant annet Paulus' første brev til Korinterne står det om hvorfor kvinner skal dekke til håret sitt og menn ikke trenger, fordi menn er guds ære, mens kvinner er menns ære. I Lokasenna forteller Njord Loke at han ikke har noe å gjøre med hvem en kvinne selv velger å ha seg med eller å kritisere henne for dette. Vikingkvinner (og muslimske kvinner, men ikke kristne kvinner) hadde rett til av, skilsmisse og eiendom, og for vikingkvinner var vold mot kvinner var straffbart, også i ekteskapet, mot gifte kvinner. (Jochens, C. (1998). Women in Old Norse Society. New York: Cornell University Press). "Du skal ikke slå" er forresten ikke et av de ti bud. "Du skal ikke slå ihjel" er, og drap har vært ulovlig og straffbart i ALLE kulturer så lenge vi vet. Mvh. Historiestudent.
  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan foregår en begravelse som ikke er i kirken? Man blir vel fortsatt begravd på kirkegården?

Jepp. Men det finnes livssynsnøytrale seremonirom mange steder. Selve kistenedsettelsen er vel ikke så ofte en del av seremonien lenger, men det skjer selvsagt på en kirkegård.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper dere misforstår meg riktig nå, siden jeg linker inn noe som er helt imot det som jeg egentlig sier; http://www.fagerhus.no/filosofi/grunnverdier.html

Men, mitt poeng er at vi har kommet hit vi er i dag, på grunn av kristendommen. Vi har hatt en helt annet samfunn om det var islam eller jødedommen som ble innført. Og da handler det ikke om at ikke alle kan vise nestekjærlighet eller samarbeide..

Mye av normer er likt uavhengig av hvor vi er hen, men det er heller ikke å stikke under en stol at kristendommen har formet oss og samfunnet på en måte, på lik linje andre religioner har formet andre samfunn.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Den største religionen i Ethiopia er kristendom, samtidig som det er et av de mest brutale regimer i verden. Og for the record: Ethiopia har vært kristent 1000 år lenger enn Norge. Og hva med alle landene i Søramerika? Chile? Colombia? Norge i middelalderen?

Det er humanismen som er grunnlaget for den demokratiske samfunnsformen vi har, absolutt ikke kristendommen.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tull. Det å anta at kvinner var underlegne menn i vikingtiden er å tilskrive dem moderne ideal som ikke eksisterer. Mye nyere forskning tyder på at vikingsamfunn var overraskende egalitære, allerede i deres skapelsesmyte ble Ask og Embla skapt samtidig og likeverdige, mens Eva ble laget av ribbenet til Adam for å alltid være en del av ham. I bibelen blir det eksplisitt sagt at koner er menns eiendom, og det er rimelig å anta at reglene for å straffe undersåtter og slaver også gjaldt kvinner - altså at det var helt lov å slå dem. Blant annet Paulus' første brev til Korinterne står det om hvorfor kvinner skal dekke til håret sitt og menn ikke trenger, fordi menn er guds ære, mens kvinner er menns ære. I Lokasenna forteller Njord Loke at han ikke har noe å gjøre med hvem en kvinne selv velger å ha seg med eller å kritisere henne for dette. Vikingkvinner (og muslimske kvinner, men ikke kristne kvinner) hadde rett til av, skilsmisse og eiendom, og for vikingkvinner var vold mot kvinner var straffbart, også i ekteskapet, mot gifte kvinner. (Jochens, C. (1998). Women in Old Norse Society. New York: Cornell University Press). "Du skal ikke slå" er forresten ikke et av de ti bud. "Du skal ikke slå ihjel" er, og drap har vært ulovlig og straffbart i ALLE kulturer så lenge vi vet. Mvh. Historiestudent.

Jeg har ikke sagt noe om kvinner var underlegne noe som helst jeg?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kirken stiller seg til det er meg mindre interessant, min personlige mening er at alle som driver med kirkelige feiringer (kirkelig bryllup, dåp og konfirmasjon) burde ha en tilknytning til kristendommen. Er man ikke-troende som har meldt seg ut av den norske kirke og som spenderer dagene på å trash-talke kristendommen på internett eller rund kaffebordet så er det utrolig hyklersk å skulle høste "fruktene" uten å være troende. Men det er bare jeg som er 100% bitter og ærlig om saken :P

Kjenner jeg er veldig uenig i akkurat det der. Kirken, av alle, burde vel være de som i så fall tar en sak som dette "tyngst". Men kirken utvikler seg og tilpasser seg et samfunn som ikke er kristne på samme måte i dag som tidligere. Og hvis kirken gjør det så burde vel det absolutt være relevant i forhold til våre tanker og meninger også. Det er jo litt snålt om vi skal være mer opptatt av hvor kristne de som gifter seg/døper seg o.l. er enn kirken selv er..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er helt vanlig å slå "både kvinner og barn" men ikke at de slår tilbake så handler det om underlegenhet. På samfunnsnivå når det ikke er straffbart.

Edit: å slå barn i Norge ble ulovlig i 1972 (barnemishandling), men innskjerpingen som gjaldt fysisk avstraffelse kom ikke før 1987. https://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Publikasjoner/Representantforslag/2007-2008/dok8-200708-031/

Retten til å slå sin kone ble i Norge innskrenket (men ikke opphevet) i 1845. Det er nok opplysningstiden, reformasjonen og slikt som står for moderne verdier. Kirken har ikke trademark på nestekjærlighet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er merkelig at folk som ikke er kristne vil gifte seg i kirken. Det er en religion som er bygget på et forferdelig menneskesyn, spesielt når det gjelder kvinner og homofile. Det er veldig lett i Norge å rakke ned på andre religioner, men kristendommen er ikke noe bedre. Greit nok at vi i Norge kjører "plukk og miks" når det gjelder hvilke deler av det som står skrevet i Bibelen en skal velge å følge, men det er likefullt verdier religionen bygger på.

Det er så mye grusommheter og skremmende menneskesyn i bibelen at jeg faktisk syns det er uforståelig at personer ønsker å være en del av det. Spesielt om de da ikke en gang er kristne.

Ef 5,22 De gifte kvinner skal underordne seg under mennene sine som under Herren selv. 23 For mannen er kvinnens hode, slik Kristus er kirkens hode; han er frelser for sitt legeme. 24 Likesom kirken underordner seg under Kristus, skal en kvinne underordne seg under sin mann i alt.

Kol 3,18 Dere hustruer skal underordne dere under deres menn, som det sømmer seg for kristne.

5Mos 22,23 Når en mann treffer en ung pike i byen, en som er jomfru og forlovet med en annen mann, og han har samleie med henne, 24 skal dere føre begge to til byporten og steine dem i hjel, piken fordi hun ikke ropte om hjelp enda hun var i en by, og mannen fordi han krenket en annen manns kvinne. Slik skal du rydde ut det onde hos deg.

3Mos 20,13 Når en mann har omgang med en annen mann slik som en har omgang med en kvinne, har de begge gjort en avskyelig gjerning. De skal dø; det hviler blodskyld på dem.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hvor stor den personlige tro er, så lever vi i et samfunn der det er kristen levesett...

På hvilken måte? Jeg vil si at jeg lever så langt vekke fra et kristent levesett jeg kan komme (og det gjelder de fleste andre jeg kjenner også). Likestilling er her stikkordet. De fleste kristne i Norge lever ikke et kristent levesett.
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Den største religionen i Ethiopia er kristendom, samtidig som det er et av de mest brutale regimer i verden. Og for the record: Ethiopia har vært kristent 1000 år lenger enn Norge. Og hva med alle landene i Søramerika? Chile? Colombia? Norge i middelalderen?

 

Det er humanismen som er grunnlaget for den demokratiske samfunnsformen vi har, absolutt ikke kristendommen.

Og kristendommen har hatt noe påvirkning på humanismereformen her i Norge ut fra det jeg har blitt fortalt..

Jeg forsvarer ikke kristendommen på noen måte jeg, men man kan heller ikke påstå noe annet enn at kristendommen har hatt påvirkning for hvordan vårt samfunn har blitt..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og kristendommen har hatt noe påvirkning på humanismereformen her i Norge ut fra det jeg har blitt fortalt..

Jeg forsvarer ikke kristendommen på noen måte jeg, men man kan heller ikke påstå noe annet enn at kristendommen har hatt påvirkning for hvordan vårt samfunn har blitt..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Den har tvert imot jobbet mot all humanistisk utvikling i følge mine historiebøker og aviser, nevner homofili som et eksempel. Men forøvrig tror jeg ikke det fører noe sted å fortsette denne diskusjonen, jeg tror jeg har uttrykt hva jeg mener klart nok. :)

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ateist, kommer fra en ateistfamilie, er ikke døpt, så har aldri vært medlem av kirken. For min del ville det vært helt unaturlig å ha en religiøs vielse, på samme måte som jeg ikke vil ha en religiøs begravelse, eller ville døpt barnene mine om jeg skulle fått det. Jeg ville nok hatt en humanistisk vielse om det noen gang skulle bli aktuelt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Jeg døpte sønnen i kirken fordi det var tradisjon som jeg gjerne ville føre videre. Det er en dåpskjole som har vært brudekjole Den var brudekjole til min oldemor og etter det brukt til alle barna i ubrutt rekke oppover. Ingen bok som det skrives i.

Selv er jeg utmeldt av statskirken og skulle jeg komme så langt som til at han kjekke kom og ville gifte seg med meg så måtte det bli på en plass som betydde mye for oss begge.

Ved begravelse, håper jeg kan ha en egen sermoni når den tiden kommer og ja vi må vel i bykslet jord. Men er det fortsatt lov å søke om å få spre asken sin et bestemt sted som det var før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er kirken et sted for kristne, et hellig sted som de kan dyrke sin gud og sin tro. Alt som foregår i kriken er religiøst, så jeg mener at er man ikke religiøs så skal man ikke i kirken og drive med aktiviteter.

Eneste er å dra dit hvis det er andre som skal gifte seg /døpe osv og man er gjest.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...