Gå til innhold
Hundesonen.no

Problemer med rørlegger som ikke vil ta ansvar etter skade. Hva gjør vi?


Elisabeth00
 Share

Recommended Posts

Vi har hatt rørlegger i leiligheten som har klart å lage flere hakk i den helt nye benkeplaten samt en av skuffefrontene. I tillegg er selve maskinen installert feil.

Ved kontakt med firmaet vil de ikke ta ansvar for dette, og begrunner det med at vi ikke oppdaget det før etter fyren var gått. Rørleggeren nekter for at skadene har skjedd, og nekter for at han har installert maksinen feil. Det blir altså ord mot ord. Vi har aldri hatt rørlegger før og fyren var utrolig vanskelig å kommunisere med, da han var ferdig takket han for seg og hastet seg ut av leiligheten. Jeg opplevde han som veldig voldsom da han håndterte maskinen og ba han være forsiktig med gulv og innredning, men han gav meg absolutt null respons. Det var kun meg og han på kjøkkenet, så jeg vet at han hørte meg. Han var derimot veldig imøtekommende med min samboer... Mamma oppdaget at selve maskinen var installert feil da jeg sendte henne bilder av skadene på benkeplaten.

Vi er i dialog med sjefen som vil gi oss et lusent avslag på 500 kr. Han sa derimot at dersom vi hadde gitt beskjed med en gang hadde vi fått 50% avslag.

Vi avtalte at vi skulle sende bilde av skader på mail, men sjefen påstår at han ikke har fått mailen. Mailen er sendt flere ganger til mailadressen som ligger ute på siden deres. Når vi spør om han kan sende mailadressen svarer han ikke. Så det er veldig tydelig at han prøver å unngå skriftlig kommunikasjon.

Er det noe vi kan gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 81
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Tiden gikk, og vi fikk ikke noe ny regning med beløpet fra forbrukertvistutvalget. Etter 1.5 mnd fikk vi derimot en regning i posten fra et inkassoselskap. Beløpet vi fikk var forbrukertvistutvalgets

Da har vi hatt skikkelig rørlegger på besøk. Endelig er alt på stell Gamle "rørlegger" har koblet varmtvann til kaldt og omvendt. Så det var derfor oppvaskmaskinen ikke funket. Den fikk helt varmt

Ikke løst seg enda, men har gått enda et ledd videre. Rørleggerne har enda ikke gitt lyd fra seg Forbrukerrådet anbefalte oss faktisk å kreve både erstatning og heve kjøpet, så da har vi gjort det. A

Posted Images

Hvor lang tid gikk det fra rørlegger dro til dere sa i fra? Dette lukter bullshit lang vei - "hvis dere hadde sagt i fra med en gang hadde dere fått 50 % avslag".... Feil utført jobb pluss skader i bolig tilsier mer enn det.... Forbrukerrådet kan nok være behjelpelige, jeg ville truet med forliksråd. Ord mot ord i forbrukerforhold taler gjerne i forbrukerens favør...

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Har du betalt? Hvis ikke er det jo de via inkassobyrå som må ta det forliksrådet. Er bare å møte opp der, de får ikke gjort stort annet for å kreve inn pengene. Pass bare på og sende innsigelsen til ev. inkassobyrå når den tid kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lang tid gikk det fra rørlegger dro til dere sa i fra? Dette lukter bullshit lang vei - "hvis dere hadde sagt i fra med en gang hadde dere fått 50 % avslag"... Feil utført jobb pluss skader i bolig tilsier mer enn det.... Forbrukerrådet kan nok være behjelpelige, jeg ville truet med forliksråd. Ord mot ord i forbrukerforhold taler gjerne i forbrukerens favør...

Vi gav beskjed til min mor (hun som har hatt kontakt med dem) kanskje 5 minutter etter han var dratt, og hun tok kontakt med sjefen så og si med en gang.

Har du betalt? Hvis ikke er det jo de via inkassobyrå som må ta det forliksrådet. Er bare å møte opp der, de får ikke gjort stort annet for å kreve inn pengene. Pass bare på og sende innsigelsen til ev. inkassobyrå når den tid kommer.

Nei, vi har ikke betalt. Hvor stor er sjansen for å tape på noe slik som dette? Vi har tatt bilder av alt, men har jo ikke noe bevis sånn egentlig for at det var ok før han dro. Annet enn at absolutt hele kjøkkenet er fullstendig strøkent bortsett fra akkurat der han har holdt på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro dere har en ganske god sak. Hvis dere i tillegg kan dokumentere at maskinen er feil installert? (få evt en annen rørlegger til å se på det kanskje?)

Om det kun var montering av maskinen og det er gjort feil skal dere jo uansett ikke betale noe, og i tillegg ha erstatning for skade på benken. Ellers skal dere ihvertfall ha avslat for dette. Jeg ville tatt kontakt med Forbrukerombudet og fått råd om hvordan gå videre herfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro dere har en ganske god sak. Hvis dere i tillegg kan dokumentere at maskinen er feil installert? (få evt en annen rørlegger til å se på det kanskje?)

Om det kun var montering av maskinen og det er gjort feil skal dere jo uansett ikke betale noe, og i tillegg ha erstatning for skade på benken. Ellers skal dere ihvertfall ha avslat for dette. Jeg ville tatt kontakt med Forbrukerombudet og fått råd om hvordan gå videre herfra.

Altså, den er plassert så langt ute at dørene står 3-4 cm utenfor de andre dørene på kjøkkenet. I tilelgg er dryppebrettet som maskinen står på satt inn feil, det står så langt ute at sokkelfronten ikke kan festes på. Det ene beinet på maskinen står også helt skrått, og i høyspenn. Så tydelig at det her har blitt brukt makt for å skvise det på plass...

Det er tatt bilder av det, og det er tydelig å se at det står feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fyller inn klage til forbrukerrådet nå, men hva kan jeg egentlig kreve? Heving av kjøp? Erstatning? Prisavslag? Rørleggerjobbben kostet 6500, benkeplaten koster 8000 helt ny.
Heving av kjøp og erstatning Evt, kan du kreve retting av arbeid.. Sent from my iPhone using Tapatalk
  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Du må jo gjerne sende inn til forbrukerrådet, kjør full pakke, avslag og erstatning etc.

Du har vel ingenting å tape. Selv hadde jeg bare svart på regninga med å vise til tidligere henvendesler som innsigelse på kravet. Hasta la vista asshole. Sannsynligvis vil de slite med å få ett seriøst innkassoselskap til å ta saken uten å gå med på forlik FØR forliksrådet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må jo gjerne sende inn til forbrukerrådet, kjør full pakke, avslag og erstatning etc.

Du har vel ingenting å tape. Selv hadde jeg bare svart på regninga med å vise til tidligere henvendesler som innsigelse på kravet. Hasta la vista asshole. Sannsynligvis vil de slite med å få ett seriøst innkassoselskap til å ta saken uten å gå med på forlik FØR forliksrådet.

Ok, så jeg kan ikke risikere at jeg plutselig for en enda større regning med saksomkostninger osv?

Jeg hadde tatt en telefon til forbrukerrådet. Jeg holder på med en sak der nå og saksbehandleren min er veldig behjelpelig og har mye kunnskap.

Du må i hvertfall få takstsert skadene og hva en ny benkeplate osv koster.

Skal gjøre dette. Nå sendte jeg inn en klage før jeg så de siste svarene her, men jeg tar en telefon i morgen og hører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så jeg kan ikke risikere at jeg plutselig for en enda større regning med saksomkostninger osv?

Skal gjøre dette. Nå sendte jeg inn en klage før jeg så de siste svarene her, men jeg tar en telefon i morgen og hører.

Jeg gjorde også feil i søknaden min. Da jeg ringte dagen etter hadde jeg ikke fått saksbehandler enda, men fikk saksnummeret og ringte påfølgende dag. Da fikk jeg kontakt og etter jeg forklarte saken sendte hun brev til selger samme dag! Så lønner seg å ringe, være hyggelig og saklig.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Ok, så jeg kan ikke risikere at jeg plutselig for en enda større regning med saksomkostninger osv?

Ja du kan jo alltids risikere det om de er totalt useriøse. Men det blir jo heller aldri ett rettslig krav før en runde i forliksrådet. Så lenge du har innsigelser på kravet må de forholde seg til det i henhold til innkassoloven. Om du betaler er sannsynligheten for at du aldri ser pengene igjen adskillig større enn at du skal komme dårlig ut av en sak med de.

Folk flest er livredde innkasso og betaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde også feil i søknaden min. Da jeg ringte dagen etter hadde jeg ikke fått saksbehandler enda, men fikk saksnummeret og ringte påfølgende dag. Da fikk jeg kontakt og etter jeg forklarte saken sendte hun brev til selger samme dag! Så lønner seg å ringe, være hyggelig og saklig.

Takk! :)

Ja du kan jo alltids risikere det om de er totalt useriøse. Men det blir jo heller aldri ett rettslig krav før en runde i forliksrådet. Så lenge du har innsigelser på kravet må de forholde seg til det i henhold til innkassoloven. Om du betaler er sannsynligheten for at du aldri ser pengene igjen adskillig større enn at du skal komme dårlig ut av en sak med de.

Folk flest er livredde innkasso og betaler.

Ok, nå tenkte jeg på regning fra ehm, forliksrådet(?) om jeg taper en eventuell sak. Jeg tror jeg må lese meg litt opp på det her, vet ikke en gang hva forliksrådet egentlig er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Innkassoloven skal være klar på bestridte krav.

Fra §17 Kostnadene kan ikke kreves erstattet dersom skyldneren hadde innsigelser som det var rimelig grunn til å få vurdert før inndrivingen ble satt i verk. Dette gjelder selv om kostnadene påløp før innsigelsene ble satt fram, dersom ikke skyldneren burde satt dem fram tidligere.

§12 Dersom et pengekrav bestrides, kan spørsmålet om kravet er rettmessig bringes inn til rettslig avgjørelse uten at bestemmelsene i §§ 9 til 11 først er fulgt.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1988-05-13-26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda en feil oppdaget. Maskinen kan ikke en gang skyves helt inn på plass, fordi hullene som er laget krasjer med selve maskinen. Altså ledningene som går fra maskinen, gjennom hullet og ut i neste skap krasjer...

Jeg er så sykt skuffet, vi brukte mitt anbud, og rørleggerfirmaet vi valgte hadde 65 positive anmeldelser. De eneste negative gikk på at rørlegger hadde kommet forsent, og det var kun 2-3 anmeldelser.

Vi skal ikke gi oss på dette. Fikk ikke ringt forbrukerrådet i dag, men ringer i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars, det høres ikke lett ut :/ Synes du skal stå på krava og sloss for å få dekket skadene de har påført! Det er bare rett og rimelig.

Og hvordan kan han nekte for at den er installert feil når det er så grove feil som er utført?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er så frustrerende! Vil liksom at ting skal bli ferdig nå...

Jeg aner ikke hva de driver med... Rett og slett skikkelig useriøst. Nå har de prøvd seg med "hva vil vi ha da?" og flirer og ler litt når vi avviser bortforklaringene deres. De har også prøvd seg på at vi kan få 50% på de videre rørleggertjenestene om vi behøver noen.

Så kommer til å avslutte kontakten med dem helt nå, og gi beskjed om at vi kontakter forbrukerrådet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når de drar så mange shitty unnskyldninger og ikke legger seg flate med en gang, så hadde jeg gått så langt som bare mulig for å lage saken til et lite h... for dem. Vi har hatt et par feil på vårt nyoppussede kjøkken, og da har de kommet og feilrettet med en gang, uten å mukke, og uten at vi har betalt noe for det (skulle bare mangle!).

Man antar da at en rørlegger gjør det han skal og får betalt for, og det får være grenser for å skylde på at kunden har gjort noe galt når feilen oppdages rett etterpå. I mange tilfeller oppdager man jo ikke feil før uker eller mnd etterpå, men det betyr jo ikke at selskapet ikke har gjort noe galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når de drar så mange shitty unnskyldninger og ikke legger seg flate med en gang, så hadde jeg gått så langt som bare mulig for å lage saken til et lite h... for dem. Vi har hatt et par feil på vårt nyoppussede kjøkken, og da har de kommet og feilrettet med en gang, uten å mukke, og uten at vi har betalt noe for det (skulle bare mangle!).

Man antar da at en rørlegger gjør det han skal og får betalt for, og det får være grenser for å skylde på at kunden har gjort noe galt når feilen oppdages rett etterpå. I mange tilfeller oppdager man jo ikke feil før uker eller mnd etterpå, men det betyr jo ikke at selskapet ikke har gjort noe galt.

Enig! Jeg ville gått til månen og tilbake når de ikke legger seg flat for at feil har oppstått. De har jo ikke mindre ansvar selv om du hadde sett det om en mnd. Makan til folk!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ikke sant. Skjønner ikke helt hvordan de kan forvente at vi som kunder heller skal kunne oppdage om noe er galt utenom direkte synlige feil/skader heller. Jeg er ikke rørlegger. Mamma som har oppdaget de fleste feilene nå, fordi hun har hatt og pusset opp en del kjøkken selv. Men vi blir jo redde for om andre ting kan være installert feil også.

Det ligger noen løse deler som ikke er brukt her, og da vet vi jo ikke om han bare har latt vær å bruke dem, eller om han har brukt egne deler? Blæ... Ser ut som vannet renner som det skal da. Men hva vet jeg...

Frustrerende, alt er ferdig på kjøkkenet nå utenom småting som lister og dekklister. Og får vi ikke tatt i bruk oppvaskmaskin og er usikre på om vi i det hele tatt burde ta i bruk vasken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...