Gå til innhold
Hundesonen.no

Pisk og lydighet


Guest lijenta
 Share

Recommended Posts

Guest lijenta

Har ikke sett dem i bruk. Derfor jeg lurer? Håper da at dem brukes ved siden av. Så det via ei som kalte det dyremishandling og burde ikke være lov til å selge. Så da ble jeg jo virkelig nysgjerrig, lett å se missbruket men bruken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Ser ut som en pisk til driftsveksling i bitearbeid, men står jo at den er til lydighet? :icon_confused: Kanskje de som selger den er litt forvirra, haha..

Kan du forklare driftsveksling i bittarbeid for oss uinnvidde som skal forklare det for dem som er fullstendig motstander. Blir den brukt på hunden? Og teksten burde vært endret til rett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg litt blank på IPO, men er ikke dette typen som brukes som forstyrrelse/skuddlyd under lydighet? Altså at pisken lager en forferdelig lyd når den blir slått, da ikke på hunden men i løse lufta eller bakken. Det er hva jeg har sett den bli brukt til.

Pisken under C-arbeid har ingen tråddel.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den brukes for å lage et høyt smell som trigger forsvaret. Smellet er også belastende for hunden, men en god ipo-hund skal jo tåle det lett. Den brukes ikke på hunden. Men i ipo-programmet så er det en øvelse hvor hunden blir belastet med en "softstick". Når figuranten løper sidelengst med hunden hengende på armen, så vifter figuranten softsticken over hunden og berøren hunden med den et par ganger. Også for belastning, men det er da ikke en pisk.

Men igjen, det har jo ingenting med lydighet å gjøre, men jeg vet at det er noen som bruker typ ridepisk som en forlenga arm for å rette på bakpartskontrollen til hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukes også i lydigheten for å holde rompa til hunden på plass, for at rompa ikke skal skli sidelengs. Kan sammenlignes med å brukes pisk når man rir for å presse på som et ekstra bein man ikke har, i dette tilfelle den armen man ikke har :)

Edit: Kremt, jeg blingsa på bildet og så ikke stroppen. Akkurat denne brukes ikke på rumpa nei :P

Endret av Nathalie98
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne pisken lager lyd.. Samme pisk brukes i bitearbeid og hunder blir gjerne veldig oppgiret av lyden..

Mange bruker derfor denne for å kjøre opp hunden i drift i lydigheten..

Ingen bruker denne til å justere bakpart eller slå hunden..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Tyskland er det ganske vanlig å bruke pisk under lydighetstrening, til kontroll av bakparten.

11407140_878315315567716_170528625419059

I gruppe C (bitearbeid) i IPO bruker man også pisk i ulike sammenhenger. Hunden utsettes for belastning av figuranten med en softstock (dvs en myk "pisk"), som den skal tolerere uten å slippe tak i armen eller å "falle sammen". Hunden skal på ingen måte bankes, kun berøres med softstocken.

I tillegg brukes det ofte en pisk med snert for å hetse/hisse opp hundene, slik at de går høyere i drift. Noen hunder responderer sterkt på dette, mens andre ikke bryr seg så mye. Pisken er med andre ord et hjelpemiddel for å få hunden i riktig driftsnivå, ikke et torturredskap.

Pisken kan også brukes under bevoktning, da gjerne på hunder som er hissige på armen og biter i armen uten provokasjon. Da kan det være snakk om alt fra å få en liten dytt med pisken som en påminnelse om at nå skal du bevokte, ikke bite, og sikkert også litt mer kraftige slag for hunder som er litt for driftige.

Bruker man pisk må man vite hva man driver med, sånn at man ikke overbelaster en hund som ikke er klar for det, slår hunden ved et uhell osv. For utenforstående ser kanskje piskinga litt voldsom ut, men figurantarbeidet er godt innarbeidet, så det er ikke sånn at figurantene går rundt og slår på måfå.

Folk bruker også pisker til å feste leker i for å trene jaktlek med valper mm, så de har mange bruksområder. :)

Her kan man se en video av hvordan belastning med softstock foregår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåja... Det sier jeg meg uenig i da jeg har sett feil bruk av pisken flere ganger, som regel innen ipo...

Som du selv sier; feil bruk.. Det er enkeltpersoner som tar slike valg.. På lik linje som i mange andre sporter..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du selv sier; feil bruk.. Det er enkeltpersoner som tar slike valg.. På lik linje som i mange andre sporter..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Du kom med setningen "Ingen bruker denne til å justere bakpart eller slå hunden.." som ikke stemmer ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse brukes i lydighet for å lage lyd for eksempel for å øke intensitet og fart på innkalling/apportering. Lyden i pisken har den effekten at hunder som er IPO trent går opp i intensitet/forventning. Jeg har selv prøvd det og det virker supert på hunder som tenner på denne lyden. Lyden brukes da som en påvirkning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...