Gå til innhold
Hundesonen.no

Rabies påvist i Frankrike


Guest Bølla
 Share

Recommended Posts

Det står at alle dyr den har vært i kontakt med som ikke er vaksinert blir avlivet, finnes det ingen kur for rabies over hodet? Kanskje man skulle vurdere å ha vaksinerte hunder hele tiden da selv om man ikke trenger det ifbm reising.

Jeg tror ikke det finnes god behandling for dyr, og mennesker kan kun behandles hekt tidlig etter et bitt, etter det er det absolutt dødelig (kan hende dyr og kan reddes om de behandles tidlig, det vet jeg ikke). Kjempeskummelt er det :no:http://nhi.no/livsstil/reisemedisin/sykdommer/rabies-hundegalskap-8545.html?page=4

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står at alle dyr den har vært i kontakt med som ikke er vaksinert blir avlivet, finnes det ingen kur for rabies over hodet? Kanskje man skulle vurdere å ha vaksinerte hunder hele tiden da selv om man ikke trenger det ifbm reising.

Nei, rabies er dødelig hvis man får det. Hvis man blir behandlet/vaksinert rett etter man blir utsatt for rabiessmitte er prognosene gode(tenker da mennesker), men har man først fått sykdommen så får det dødelig utfall. Jeg tror ikke folk er klar over hvor alvorlig rabies faktisk er. Er bare å lese litt om symptomene så skjønner man at dette er noe man ikke ønsker å bli smittet av. Det er heller ikke bare hunder og mennesker som kan bli smittet av rabies, men også andre dyr som f.eks. hester, kyr, sauer osv.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det finnes god behandling for dyr, og mennesker kan kun behandles hekt tidlig etter et bitt, etter det er det absolutt dødelig (kan hende dyr og kan reddes om de behandles tidlig, det vet jeg ikke). Kjempeskummelt er det :no:http://nhi.no/livsstil/reisemedisin/sykdommer/rabies-hundegalskap-8545.html?page=4

Nei, rabies er dødelig hvis man får det. Hvis man blir behandlet/vaksinert rett etter man blir utsatt for rabiessmitte er prognosene gode(tenker da mennesker), men har man først fått sykdommen så får det dødelig utfall. Jeg tror ikke folk er klar over hvor alvorlig rabies faktisk er. Er bare å lese litt om symptomene så skjønner man at dette er noe man ikke ønsker å bli smittet av. Det er heller ikke bare hunder og mennesker som kan bli smittet av rabies, men også andre dyr som f.eks. hester, kyr, sauer osv.

Takk, vet jo at det er skikkelig skummelt, men innbilte meg at det gikk å behandle om man startet tidlig. Da tror jeg jeg skal vurdere å holde bikkjene rabiesvaksinert selv om vi ikke reiser. Både for deres og min egen sin del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, vet jo at det er skikkelig skummelt, men innbilte meg at det gikk å behandle om man startet tidlig. Da tror jeg jeg skal vurdere å holde bikkjene rabiesvaksinert selv om vi ikke reiser. Både for deres og min egen sin del.

Jeg gjør det med mine selv om vi nå har sluttet å reise. Man vet aldri når man møter på en gateimport fra Sør-Europa med falske papirer som man kan finne på å mistenke for rabies.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør det med mine selv om vi nå har sluttet å reise. Man vet aldri når man møter på en gateimport fra Sør-Europa med falske papirer som man kan finne på å mistenke for rabies.

Jeg vurderer faktisk å vaksinere mine også nettopp pga dette. Er det en sykdom jeg synes er skikkelig skremmende er det denne, og med alle gateimportene og andre importer med falske papirer så føles ikke risikoen like liten ut lenger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært inne på idéen å holde mine rabiesvaksinert av samme grunn. Riktignok så reiser jeg noe med flere av mine så de blir jo vaksinert uansett. Men mulig det nå også blir vaksine på de som ikke skal til rabiesvaksinepåkrevdland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok bare et tidsspørsmål når rabiesvaksine må taes rutinemessig her i landet også. Takket være alle hjernedøde gatehundimportører ! :-(

Dette var en rasehund som ble smugla inn, ikke en gatehund.

Det understreker mer enn noe annet viktigheten av å faktisk ta de pålagte vaksinene når man reiser og ikke oppfordre/tillate at folk tuller med papirer.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så noen videoer nå av hunder og menneske med rabies, ikke hyggelig akkurat. Jeg drar uanset til Danmark noen ganger i året med hund, så kommer uansett til å rabiesvaksinere. Men er nesten så jeg hadde gjort det uansett tror jeg. Er jo på camping og sånn hver sommer og, mange utlendinger som har med hundene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står at alle dyr den har vært i kontakt med som ikke er vaksinert blir avlivet, finnes det ingen kur for rabies over hodet? Kanskje man skulle vurdere å ha vaksinerte hunder hele tiden da selv om man ikke trenger det ifbm reising.

Jeg reagerte på at det stod at alle dyr som hadde vært i kontakt med hunden, skulle bli avlivet. Er ikke det litt drastisk? Kan de ikke bare sette de også i karantene og ta prøver?

Og så i nhi-artikkelen da; dyret må drepes faktisk, ikke avlives.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok bare et tidsspørsmål når rabiesvaksine må taes rutinemessig her i landet også. Takket være alle hjernedøde gatehundimportører ! :-(

Hjernedøde gatehundimportører skal ikke ha skylda alene, selv på dette forumet dukker det opp tråder med ujevne mellomrom om hvordan man kan omgås reglene ved import av valper. Valper fra såkalte seriøse oppdrettere, solgt til såkalte seriøse valpekjøpere. Fordi enhver er seg selv nærmest, og da er det viktigere å få valpen inn så ung som mulig, enn å forholde seg til regelverket som er der for å beskytte både oss og bikkjene våre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir like overrasket hver gang jeg kjører over grensa fra Sverige eller kommer med båten fra Danmark,over hvor likegyldige tollerene er. Særlig fra Danmark til Kristiansand. Har aldri opplevd at de har sjekket antall hunder i bilen mot antall pass, og heller ikke opplevd fra Danmark at de har bladd opp rabies og markkur for å se på dato.. Det syns jeg er skikkelig tragisk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjernedøde gatehundimportører skal ikke ha skylda alene, selv på dette forumet dukker det opp tråder med ujevne mellomrom om hvordan man kan omgås reglene ved import av valper. Valper fra såkalte seriøse oppdrettere, solgt til såkalte seriøse valpekjøpere. Fordi enhver er seg selv nærmest, og da er det viktigere å få valpen inn så ung som mulig, enn å forholde seg til regelverket som er der for å beskytte både oss og bikkjene våre.

Nei, den store synderen er ulovlig import. Det dekker jo både de som blir smuglet over grensa sammensnurret baki en bil og de som har en oppdretter som jukser med passet. Uansett hvordan disse uvaksinerte dyra kommer inn er det ekkelt for et rabiesfritt land.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...