Gå til innhold
Hundesonen.no

Idiotisk oppførsel mot meg, nabotispa løper


Ozzy
 Share

Recommended Posts

Ja, se for deg når dere får nummer to (tispe?) som skal bo i samme hus.

Ja men det tar vi når det kommer. Det er ikke noe å tenke på nå, nå vil jeg bare at han skal slutte å oppføre seg som en kåt fjortiss uten selvkontroll og oppdragelse.. Kastrerer han jo ikke fordi han har vært dust i en uke.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville kanskje ikke vurdert tispe en gang med en såppas hormonell hannhund, men det er nå det. Ellers så ville jeg heller ikke hatt noe problem med å hive ham i buret for å fysisk kunne begrense ham til han roer seg ned. Inn i buret når han begynner, så fort ut når han roer seg, og gi ham noe å tygge på?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo bedre å legge han i buret innimellom istedet for annen etasje/annet rom, enten det er for timeout pga oppførsel, eller om man bare vil ha en pause fra å følge med. Da kan han jo i det minste være sammen med deg. Så lenge du ikke er veldig sint når du putter han inn der så blir det neppe et spesielt negativt sted å være heller, selv om det blir brukt som timeout. Til andre ting kan du jo evt vurdere å kjøpe en grime å ha på for bedre kontroll. Selv hadde jeg nok virkelig satt på plass hunden, og jeg hadde gjort det vær gang det var nødvendig. Sånt er ikke ok og det hadde de blitt smertelig klar over.

Sånn til resten så er det jo ikke nødvendigvis sånn at denne hunden kommer til å bli dust hver gang det er løpetid i nabolaget eller om man får en tispe i hus selv, i eller utenfor dennes løpetid. Pubertale unghunder blir jo voksne før eller siden å det kan fikse det meste. Noen er selvsagt idioter rundt løpetid uansett, men de fleste blir jo ok som voksne.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, hvis bikkja mi hadde oppført seg så dust og nektet å høre på noe som helst i mer enn 10 sekunder, så hadde han røket rett i buret. Det får være grenser til drittoppførsel, løpetid eller ikke. Å måtte gjemme seg i sitt eget hus blir form min del for dumt.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en slitsom situasjon og jeg skjønner godt at du blir frustrert og lei deg! Disse hormonmonstrene kan være en utfordring!!

Når Eine var på sitt værste, hadde jeg grime på ham i utesitasjoner (inne var han grei). Nå er han bare 30 kg, men på den tiden hadde jeg en skikkelig skranglete kropp, så at 30 kg rykket til i andre enden av båndet var ikke særlig... heldig, for å si det sånn. Med grime fikk jeg kontroll på ham uten å få rykket armene ut av ledd. Så grime vil jeg anbefale deg.

Inne ville jeg ikke hatt noe dårlig samvittighet for å putte ham i bur! Det er jo bare for en periode, han kommer til å roe seg, og jeg tror ærlig talt han har godt av å bli satt på et begrenset området sånn at han får helt tydelige grenser og kanskje hvilt seg. Det er jo slitsomt for ham også.

I tillegg ville jeg gitt ham mye nesearbeid sånn at han får brukt knollen sin på noe annet og også at han får løpe fra seg i skogen/på egnet område. Har du mulighet å dra ut med ham sånn at han kommer til et annet sted og koble av? F.eks gå med ham i skogen sånn at han får tenkt på noe annet. Gå i ulent terreng med ham sånn at han får brukt seg på en rolig og god måte. Evt. la ham bære kløv om dere har det. Fjortiser har godt av å bruke seg fysisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så lett å "sette på plass" disse hundene heller. Er jo individuelt, men noen gir deg fingern uansett hvor hardt du tar dem eller hvor sinna man blir. Jeg villle nok heller funnet en kommando som "gå og legg deg" isch, og vært superkonsekvent på den. Du kan jo terpe på det når han er "normal", så vet du iaf at han skjønner hva du mener når han er mongo. Her betyr "gå og legg deg" at bikkja skal bli på plassen sin helt til han får beskjed om at han kan gjøre som han vil, og det er veldig praktisk. Men man må jo som sagt vise hunden at man er konsekvent for å få det til.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lett for å "sette på plass" hunder, for jeg er ikke en naturlig autoritær person, og uansett hvor genuint sint og forbanna jeg er, så tror de ikke helt på meg. Litt effekt har det om jeg blir så sint at jeg nesten sprekker, men ikke stor effekt. Jeg vinner på å være konsekvent, det tar lengre tid, men er det jeg har å spille på.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Funket ikke å "sette på plass" Marvel med sinne eller fysisk korreks hvertfall. Hvis noe så ble han bare mer gira og ekkel. Nesten som at han visste hvor stor og sterk han var, naturlig med en vokterhund med god selvtillit kanskje.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Time out. Legg han i buret/rom/grind ol. Eller hiv han uti kjetting (forutsatt at ikke det oppleves som en belønning) han får ikke være i nærheten av deg når han ikke oppfører seg.

@Mirai tror mange slike hunder vet nøyaktig hvor sterke de er. Ekkelt når det blir så stort og sterkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Malamuten Når du sier at du hadde satt på plass hunden, nøyaktig hva hadde du gjort rent praktisk?

Det hadde kommet helt an på hunden å situasjonen. Men jeg hadde nok gjort det sånn at det hadde satt seg, ikke nødvendigvis bare blitt hardere om det er en "sterk" hund, men da tilpasset metoden etter hunden. Putter man feks en sånn nylon strup oppunder øra så blir de fleste hunder ganske medgjørlige uten at man trenger å gå inn så forferdelig hardt.

Edit: Og for å ha sagt det, det er ikke sånn jeg ville trent, jeg ville også ha trent på normalt vis med gå på plass eller timeout i bur eller slikt, men når hunden ikke er kontaktbar og/eller avbrytbar og omtrent holder på å skade meg, da er det andre boller. Det er ikke aktuelt for meg å la hunden styre slik at jeg føler jeg må gå å gjemme meg i eget hus, ei heller stenge vekk bikkja hele dagen sordi jeg ikke orker eller tørr å være sammen med den alene.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har vært fryktelig ålreit idag, ikke et eneste idiotisk påfunn. Trente en del på senga også kjøpte jeg en leke til han fordi han var så flink :lol:

Takker for alle tips og triks. Får bare prøve litt og se hva som fungerer.

Jeg kan gå litt mer nå, kan gå en tur på et kvarters tid så tenkte å enten hive på en kløv for første gang i morgen og la han jobbe litt eller kjøre til et inngjerdet område et stykke unna og la han surre. Samboeren må bli over på jobben så er aleine til åtte eller noe, så noe må vi finne på.

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det har det også. Skulle tro han har lest tråden :P Han gikk fra komplett idiot til helt normal uten noe mere om og men. Fortsetter å øve på senga også håper jeg han aldri aldri blir sånn igjen.

  • Like 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vi får valp i sommer av rasen Bichon Havanais, har erfaring med hund fra før, men da av annen rase. Vi har dog et barn på 2 år, som er forholdsvis vandt med hunder av alle størrelser men vi har ikke eid hund selv etter vi fikk barn. Hva er dine tips i forhold til overgangen? Vi har hilst på valpen og barnet vårt snakker mye om hunden, vil se bilder og videoer. H*n er generelt rolig av seg, og de vil jo naturligvis ikke oppholde seg alene sammen (uavhengig valp eller voksen). Men er jo bekymret for at valpen skal bli redd av eksempelvis lek/gråt o.l - ting som en egentlig ikke kan unngå med et lite barn. Samboer er ikke bekymret og mener det vil gå veldig fint, men hva er deres erfaring? Og hva er det vi bør være mest obs på for at begge to skal føle seg trygge? Tenker da spesielt på valpen og at han skal føle seg trygg rundt barnet. Kan legge til at valpen vokser opp med barnefamilie, hvor barna er mellom fem og ti år gamle. Så den er vandt til barn, så det er nok en fordel vil jeg tro
    • Berges Hundeassistanse (Kristiansands-området). https://www.hundeassistanse.no/
    • Det er det som er litt trist med valpetiden, de blir så raskt store😄 Her blir det kanskje litt størrelse også, ganske store poter😍 Treningstips for sommeren: start på skiltene i RL, ta ett og ett om gangen. Sånn, trenings-sommeren er i boks😄
    • Hei, har noen tips til brae kenneler til stor hund? Fra Trondheim ned til Oslo området/Kristiansand? 
    • Det er fullt mulig å lære hunden å leke og ta leke som belønning. Jeg hadde en hund lik din, og fikk ham like fokusert på lek. I hovedsak gjøres det ved å belønne fokus på lek med mat. Legg en leke på gulvet, vent til hunden ser på den, belønn. Vent videre til han tar borti den med snute eller pote, så til han plukker den opp, osv. Bruk mat med "lav" verdi. Bruk tørrfôr som belønning, og jobb mye med ro når mat er involvert. Jeg tenker at her spiller mange faktorer inn. Hvordan er det på stuegulvet, hjemme? I hagen, på kjente områder? Begynn i lette omgivelser uten distraksjoner for hunden. Start med lave kriterier, enkle øvelser han kan. Hvis du bor i nærheten av en god hundeskole, sjekk om de har kurs i belønningsutvikling eller kan hjelpe deg med dette kanskje med en privattime eller to?  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...