Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund i setet på offentlig transport


Gjest
 Share

Recommended Posts

  • Svar 163
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Noen ganger lurer jeg på hvilken alternativ virkelighet du bor i? I min verden er det særdeles lite utbredt med barn som står på seter, møkkete barnehageunger som skitner til setene, folk som gjør fra

Årlige rengjøringer ja... tror vi har større problem enn at nordmenn er dårlige til å vaske føttene sine mens de tar sin daglige dusj.

Jeg har aldri sett behovet uansett størrelse på bikkja. Hunder under 40cm reiser vel uansett gratis, og det er de man som oftest ser i seter. Jeg forventer at mine hunder takler å ligge på gulvet

Posted Images

Chicka lå alltid på gulvet når vi tok buss, jeg syntes ikke at en hund har noe å gjøre i setene uansett, maser de på gulvet og vil opp så må man bare trene på at plassen dems ER på gulvet.

En eldre dame jeg kjenner skulle på begravelse og tok bussen dit.

Da hun kom frem til begravelsen så bemerket flere at hele baksiden hennes var full av lyse hundehår :shocked:

Det ER irriterende, hun hadde på seg pene, mørke klær og man skulle tro at man kunne ta buss uten å bli dekket av lyse hundehår.

Eldre blir jo også litt ekstra lei seg når de har pyntet seg fordi de skal bort, også blir de seende sånn ut fordi folk har latt hunden sin sitte i setet... :sint_01:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har litt problemer med å se hvorfor man skal ha hunden i setet jeg. Hunder flest har da ingen problemer med å ligge på gulvet? Det er vel heller eieren som syns synd på en hund (som egentlig har det helt fint) som må ligge på et ekkelt og skittent gulv..

Mine hunder skal ihvertfall lære seg å ligge der jeg ber om det.

Og dette med allergikere. Jeg kjenner noen som er hyperallergisk, og det er ikke kult altså.. Syns man som hundeeier skal ta hensyn til det så langt man kan. Egne vogner er knall, men hundene har det fint på gulvet :)

Jeg er i utgangspunktet enig, og min neste hund kommer jeg til å vende til å ligge på gulvet i all kollektivtransport, men når jeg nå har en hund som virkelig ikke roer seg på gulvet og jeg innimellom blir nødt til å ta tog i 8 timer, syns jeg det bør være greit å la henne ligge i et godt tildekket sete. Jeg syns hun er kjempedust som nekter å ligge fint på gulvet, jeg kunne jo i teorien vært bestemt og holdt henne der ved å be henne legge seg hver gang, hun kan jo legge seg på kommando, men det hadde blitt fryktelig mye mas, for jeg hadde vært nødt til å gi beskjed om og om igjen, noe som igjen kan være plagsomt for andre passasjerer. Det er ikke fordi jeg synes synd på henne at jeg har henne i setet, det er fordi jeg da kan slappe av i løpet av de 8 timene. Jeg betaler ekstra for det setet og så da syns jeg det er greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har litt problemer med å se hvorfor man skal ha hunden i setet jeg. Hunder flest har da ingen problemer med å ligge på gulvet? Det er vel heller eieren som syns synd på en hund (som egentlig har det helt fint) som må ligge på et ekkelt og skittent gulv..

Mine hunder skal ihvertfall lære seg å ligge der jeg ber om det.

Og dette med allergikere. Jeg kjenner noen som er hyperallergisk, og det er ikke kult altså.. Syns man som hundeeier skal ta hensyn til det så langt man kan. Egne vogner er knall, men hundene har det fint på gulvet :)

Den eneste gangen jeg har sett min dvergpinscher legge seg direkte på gulv er på vinteren dersom noen har fyrt i peisen, da kan hun legge seg rett foran peisen direkte på gulvet. ;)

Nå har jeg ingen problemer med å la henne stå på gulvet på korte reiser (dersom det ikke er mange på banen) og på lange reiser ligger hun som regel i baggen sin. Men hun ville aldri lagt seg ned på et kaldt gulv, og det har ingenting å gjøre med at eier syns synd på hunden.

I forhold til allergi så vil det ikke spille noen rolle om hunden sitter i tildekket sete eller om den sitter på gulvet. Allergenene er over hele eieren og hunden og blir spredd overalt på bussen så snart de går ombord.

Jeg var selv ekstremt allergisk for katt da jeg var barn, og fikk ofte allergiske reaksjoner fordi barn i klassen hadde katt. Eller fordi venner hadde vært på besøk hos noen med katt. Løsning var å alltid gå på allergimedisiner. Man kan ikke forvente at andre skal ta hensyn utover det normale når det er en selv som har en alvorlig sykdom. :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Den eneste gangen jeg har sett min dvergpinscher legge seg direkte på gulv er på vinteren dersom noen har fyrt i peisen, da kan hun legge seg rett foran peisen direkte på gulvet. ;)

Nå har jeg ingen problemer med å la henne stå på gulvet på korte reiser (dersom det ikke er mange på banen) og på lange reiser ligger hun som regel i baggen sin. Men hun ville aldri lagt seg ned på et kaldt gulv, og det har ingenting å gjøre med at eier syns synd på hunden.

 

 

I forhold til allergi så vil det ikke spille noen rolle om hunden sitter i tildekket sete eller om den sitter på gulvet. Allergenene er over hele eieren og hunden og blir spredd overalt på bussen så snart de går ombord.

 

Jeg var selv ekstremt allergisk for katt da jeg var barn, og fikk ofte allergiske reaksjoner fordi barn i klassen hadde katt. Eller fordi venner hadde vært på besøk hos noen med katt. Løsning var å alltid gå på allergimedisiner. Man kan ikke forvente at andre skal ta hensyn utover det normale når det er en selv som har en alvorlig sykdom. :)

Men du har jo en såpass liten hund at du kan ha den på fanget eller en reisebag der den kan ligge varmt. Tildekker man setet skikkelig er det sikkert ikke noe problem, men jeg syns bikkjer ikke hører til i seter på offentlig transport eller på andre offentlige steder.

Vi hundeeiere trenger ikke å la hundeholdet vårt gå utover andre.. Spesielt med tanke på hundehår i setet. Men dekk til å ha hunden i setet om den ikke klarer å ligge på gulv eller du ikke har med noe å la den ligge på. Hunden skal jo ha det bra, men jeg har fremdeles tro på at de fleste har det helt fint på gulvet.

Jeg er i utgangspunktet enig, og min neste hund kommer jeg til å vende til å ligge på gulvet i all kollektivtransport, men når jeg nå har en hund som virkelig ikke roer seg på gulvet og jeg innimellom blir nødt til å ta tog i 8 timer, syns jeg det bør være greit å la henne ligge i et godt tildekket sete. Jeg syns hun er kjempedust som nekter å ligge fint på gulvet, jeg kunne jo i teorien vært bestemt og holdt henne der ved å be henne legge seg hver gang, hun kan jo legge seg på kommando, men det hadde blitt fryktelig mye mas, for jeg hadde vært nødt til å gi beskjed om og om igjen, noe som igjen kan være plagsomt for andre passasjerer. Det er ikke fordi jeg synes synd på henne at jeg har henne i setet, det er fordi jeg da kan slappe av i løpet av de 8 timene. Jeg betaler ekstra for det setet og så da syns jeg det er greit.

Men da har du en hund som sliter med å være på gulvet. Da får man gjøre det beste ut av det og heller dekke til setet.

Jeg skjønner jo at noen hunder tydeligvis har problemer med dette å ligge på gulv, men det gjelder langt fra alle. De fleste hunder er nok i stand til å takle å ligge på gulv. Har man noe å dekke til setet med har man også noe å legge på gulvet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelper jo ikke å dekke til selve setet om ryggen ikke dekt til også, ref RenateA sitt innlegg. Om hunden ikke kan sitte på gulvet, så ta den på fanget da vel. Gjør jo ikke noe at dere har den på fanget, når det ikke er så farlig at noen andre skal sitte i setet bikkjene deres alt har sittet i. De blir også møkkete, om så ikke i rompa, men på ryggen ;)

Allergikere kan holde seg hjemme om de ikke tåler å være ute blant folk synes jeg :sleep:


Og jeg kan ikke la være å undres, en ting er å si dette på nettet, men gjennomføres det i real life. Vi vet jo at mange legger på litt hist og pist :) Ikke noe galt i det altså, men håper for deres del at dere virkelig legger noe på setet og dekker til ryggen (som det nå kommer til å bli sagt at dere gjør)

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelper jo ikke å dekke til selve setet om ryggen ikke dekt til også, ref RenateA sitt innlegg. Om hunden ikke kan sitte på gulvet, så ta den på fanget da vel. Gjør jo ikke noe at dere har den på fanget, når det ikke er så farlig at noen andre skal sitte i setet bikkjene deres alt har sittet i. De blir også møkkete, om så ikke i rompa, men på ryggen ;)

Allergikere kan holde seg hjemme om de ikke tåler å være ute blant folk synes jeg :sleep:

Og jeg kan ikke la være å undres, en ting er å si dette på nettet, men gjennomføres det i real life. Vi vet jo at mange legger på litt hist og pist :) Ikke noe galt i det altså, men håper for deres del at dere virkelig legger noe på setet og dekker til ryggen (som det nå kommer til å bli sagt at dere gjør)

Jeg legger teppet over armlenene sånn at det dekker ryggen på setet og :) Min er for stor til å ligge på fanget i lange perioder :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle jeg hatt min 25 kg hund på fanget på en 5-6 timers togreise, tror jeg både han og jeg hadde blitt misfornøyd gitt... :) Det hadde ikke blitt en hyggelig togtur for noen av oss. Jeg har han enten i tildekket sete eller på gulvet, har ingen dårlig samvittighet for noen av delene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Margrete

Jeg har stort sett dekket til setet om hunden var i det, men ikke alltid. Og hele stolryggen er ikke tildekket heller, noen ganger bare litt av den faktisk, siden det er begrenset hvor store tepper jeg gidder/kan drasse med meg på tur. Har gjerne vært jakka mi hunden sitter/ligger på.

Litt skit og møkk kommer det både av og på oss alle hele tiden, jeg forventer litt at folk som ferdes i offentlige rom ikke går i stykker av å få ett hundehår på genseren sin. Like mye som at jeg ikke døde sist en fremmed treåring kastet en halvfull juicboks på meg på tbanen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner det plager meg lagt mer å tenke på de rumpene som har sittet på setet før meg. :aww: Bukser er ikke ugjennomtrengelige. :aww:

Grim sitter ikke i setet, men han ligger med overkroppen på fanget mitt. Både fordi det er koselig, og fordi han ligger stødig der. På tog/trikk er det ikke noe behov, men bussen kjører såppas aggressivt med rykk og napp og svinger ol, at det er lite trivlig for bikkja å skli rundt. Mange som ikke tar hensyn til hunder heller, så jeg foretrekker å ha han nær sånn at han ikke blir tråkket på eller dyttet til. Veldig fristende å ha rumpa hans på nabosetet (tildekket såklart), men har ikke gjort det enda. Jeg hadde fremdeles hatt overkroppen på fanget og holdt han fast, så det hadde ikke vært noe mer utrygt.

Har ikke noe problem med at andre har hund i setet så lenge man han noe under. Tvert i mot.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, hundene får ikke komme opp i setene. Jeg vet hvor mye hundehår det kan sette igjen, i tillegg til at jeg ikke helt ser poenget. Skal jeg reise langt med tog så tar jeg jo med tepper så de kan ligge på gulvet. Basenjien roer seg ikke når underlaget ikke er supermykt og skulle vel helst ønske at hun fikk ligge i setet, men det er hennes problem, og ikke mitt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min konklusjon på denne tråden er at flere burde kjøre egen bil.

Amen :thumbs:

Priceless ;)

Jeg er så glad jeg gjør det. Hihi.

Men det er mer fordi jeg ikke orker å kjøre tog.

(Å ha med 2-4 belgere på toget orker jeg ikke)

For en regelrett hånlig og hovmodig holdning å ha til folk. Hva vet dere om hvorfor man må ta buss, båt, tog, fly eller hva det måtte være av offentlig transport? For min del beror det på at det koster 250kroner DAGEN å parkere utenfor min jobb, det er helt umulig å kjøre. Tro meg, helt irrelevant av bikkje, så hater jeg offentlig transport (her representert av buss i all hovedsak). Det er det verste jeg vet, men jeg må faktisk jobbe for å være et menneske i vårt samfunn. Hadde jeg kunnet skulle jeg både gått og syklet, men det kan jeg heller ikke. Heldigvis kan samboeren min kjøre meg de dagene han har fri, så jeg får noen pauser fra offentlig-transport-helvetet. Så det er relativt unødvendig å stå der og le hånlig av andre som ikke har muligheten. Noen har kanskje ikke råd til å ta lappen, noen har kanskje ikke råd til å ha bil. Skal ikke de ha lov til å synes det er teite regler? Jeg bruker bil hver gang hunden skal transporteres noe sted, har vel tatt buss ca 10 ganger med hunden i løpet av over 7 år - men forbeholder meg allikevel retten til å synes det er idiotisk at hund skal være rene "haram" på offentlig transport, og at det finnes betydelig større problemer med offentlig transport ifht renslighet og hygiene, enn en stakkars hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundefolk er jo mer snurpete enn alle andre tilsammen, jo! Jeg har aldri hatt lappen og har alltid hatt hund(er), så jeg har myyye erfaring med å reise kollektivt.

Nei, de er for store til det. De hadde ikke fått lov om de hadde vært mindre heller. Kan ikke fordra folk med små hunder som tror de har andre rettigheter enn folk med større hunder.

Så hyggelig! (Ironi!). Nå har jeg jo bare lille Tinka i hus og det er klart hun har andre regler enn tollerne på rundt tjue kilo. Hun kan finne på å hoppe opp i fanget til hvemsomhelst på toget, hun. Hvis de inviterer,da. Altså, hvis hun mener de inviterer. Jeg har ikke opplevd annet enn at alle syns det er kjempekoselig. Nei, jeg lar henne ikke hoppe opp i alle mulige fang. Men sånne pipestemmedamer som lokker på henne får hele henne, for de er aldeles uimotståelige. Det var aldri noen som oppførte seg sånn mot tollerne. Sånn ellers i livet, har hun også andre regler. Hun kan lempes opp på armen i rulletrappen, får en masse hundevenner, fordi hun ikke sees på som en trussel på noen måte, osv. Det er faktisk forskjell på store og små hunder (egen tråd?).

Når du reiser med en tre- fire bikkjer Oslo-Lillehammer, er det helt innafor å ha to på gulvet og èn i fanget. Legge ei jakke i setet vis à vis (ja, @Margrete, jakka legges slik at den går litt oppover ryggen *himle*) og la èn hund ligger der, er også fint. Det er også lurt å ta med et teppe til bikkjene som ligger på gulvet. Da slipper de unna møkka til @Kangerlussuaq i samme slengen. Av en eller annen grunn, er det gjerne hundvennlige folk som setter seg ved oss :P

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

 

 

 

 

 

For en regelrett hånlig og hovmodig holdning å ha til folk. Hva vet dere om hvorfor man må ta buss, båt, tog, fly eller hva det måtte være av offentlig transport? For min del beror det på at det koster 250kroner DAGEN å parkere utenfor min jobb, det er helt umulig å kjøre. Tro meg, helt irrelevant av bikkje, så hater jeg offentlig transport (her representert av buss i all hovedsak). Det er det verste jeg vet, men jeg må faktisk jobbe for å være et menneske i vårt samfunn. Hadde jeg kunnet skulle jeg både gått og syklet, men det kan jeg heller ikke. Heldigvis kan samboeren min kjøre meg de dagene han har fri, så jeg får noen pauser fra offentlig-transport-helvetet. Så det er relativt unødvendig å stå der og le hånlig av andre som ikke har muligheten. Noen har kanskje ikke råd til å ta lappen, noen har kanskje ikke råd til å ha bil. Skal ikke de ha lov til å synes det er teite regler? Jeg bruker bil hver gang hunden skal transporteres noe sted, har vel tatt buss ca 10 ganger med hunden i løpet av over 7 år -  men forbeholder meg allikevel retten til å synes det er idiotisk at hund skal være rene "haram" på offentlig transport, og at det finnes betydelig større problemer med offentlig transport ifht renslighet og hygiene, enn en stakkars hund.

Ja det er klart du velger å ta en humoristisk kommentar som en personlig fornærmelse, ikke annet å vente.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er klart du velger å ta en humoristisk kommentar som en personlig fornærmelse, ikke annet å vente.

På hvilken måte er det humoristisk? Det er da en selvfølge at alle skulle hatt muligheten til å kjøre med hunden sin? Men de har ikke det. Av årsaker ikke alle har kontroll over. Økonomi, først og framst. Det er ikke morsomt å kjenne man ikke har råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

 

På hvilken måte er det humoristisk? Det er da en selvfølge at alle skulle hatt muligheten til å kjøre med hunden sin? Men de har ikke det. Av årsaker ikke alle har kontroll over. Økonomi, først og framst. Det er ikke morsomt å kjenne man ikke har råd.

Buu freakin hu...

Jeg tror ikke jeg gidder å prøve å forklare humor. Enten syns man det er morsomt eller så syns man ikke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere

På hvilken måte er det humoristisk? Det er da en selvfølge at alle skulle hatt muligheten til å kjøre med hunden sin? Men de har ikke det. Av årsaker ikke alle har kontroll over. Økonomi, først og framst. Det er ikke morsomt å kjenne man ikke har råd.

Det er mottakeren som tolker hvordan signalet (meldingen) skal forstås. Å forklare hvorfor en humoristisk ment kommentar er humoristisk blir vel bort i mot hensiktsløs dersom mottakeren ikke forstår den formen for humor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Bare så det er sagt så tolket jeg også kommentaren om å kjøre egen bil som alvorlig ment.. :) 

Hvem skulle kjøre egen bil, de som vil ha hunden i setet eller de som ikke syns hunden skal være i setet?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...