Gå til innhold
Hundesonen.no

rase til LP og Rally? (som ikker er BC)


Foxtrott
 Share

Recommended Posts

Jeg er på utkikk etter ideer til raser som kan egne seg til LP og Rally. Sikter ikke mot NM, men ønsker å trene opp til LP championat.

Jeg er mest vant til labrador, og er veldig glad i rasen. Jeg prøver å undersøke om det er andre raser som kan være aktuelle.

Jeg liker at hunder er førerorienterte, og gjerne sosiale og glade, men jeg er vil gjerne ha mulighet til å trene en god avknapp. Utenom konkurransetrening, går jeg tre turer hver dag med han jeg har nå. 1-2 lengre turer og en kortere luftetur. Vi jobber med spor, aktivisering. Vil ha en hund som ikke har for mye lyd og som kan gå løs utenom båndtvangen.

Har vurdert Jaktgolden, men usikker på om det kan bli litt mye i hverdagen og har hørt det kan være mye allergi på linjene? Vi kommer til å bruke mest tid på å være sammen i hverdagen, gå tur, aktivisering osv. Så da er det fint om hunden kan være rolig når vi er inne og mer på når vi er ute.

Jeg ønsker ikke BC, mange som har det i klubben og får dem til, men jeg tror at for meg så blir det litt for mye trøkk rett og slett, og at de kan være for mye stress som gjør at de tripper og det kan bli mye armer og ben. Jeg liker aussie, men vet ikke hvordan de er hverdagen. Har lite erfaring med gruppe 1 hunder.

Er det noen som har forslag på raser jeg kan se på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på utkikk etter ideer til raser som kan egne seg til LP og Rally. Sikter ikke mot NM, men ønsker å trene opp til LP championat.

Jeg er mest vant til labrador, og er veldig glad i rasen. Jeg prøver å undersøke om det er andre raser som kan være aktuelle.

Jeg liker at hunder er førerorienterte, og gjerne sosiale og glade, men jeg er vil gjerne ha mulighet til å trene en god avknapp. Utenom konkurransetrening, går jeg tre turer hver dag med han jeg har nå. 1-2 lengre turer og en kortere luftetur. Vi jobber med spor, aktivisering. Vil ha en hund som ikke har for mye lyd og som kan gå løs utenom båndtvangen.

Har vurdert Jaktgolden, men usikker på om det kan bli litt mye i hverdagen og har hørt det kan være mye allergi på linjene? Vi kommer til å bruke mest tid på å være sammen i hverdagen, gå tur, aktivisering osv. Så da er det fint om hunden kan være rolig når vi er inne og mer på når vi er ute.

Jeg ønsker ikke BC, mange som har det i klubben og får dem til, men jeg tror at for meg så blir det litt for mye trøkk rett og slett, og at de kan være for mye stress som gjør at de tripper og det kan bli mye armer og ben. Jeg liker aussie, men vet ikke hvordan de er hverdagen. Har lite erfaring med gruppe 1 hunder.

Er det noen som har forslag på raser jeg kan se på?

Jeg er stor fan av BC da. Det er en veldig lite homogen rase. Du finner alt fra rolige og stødige "familiehunder", via nervøse og forvirrede vrak, til høyspente, intense og fokuserte VM-spirer som går under rasebetegnelsen "border collie". ...men om du vil ha en annen rase; hva med bruksschäfer? Jeg har ingen erfaring med typen. Er bare nysgjerrig og foreslår det for å se hva som kommer opp av for- og motargumenter ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

- kelpie

- australian cattle dog

- sheltie (kan være mye lyd)

- working labrador

- working golden retriver

- working spaniel (mye tjo og hei og lykke, kanskje litt mye for enkelte)

- working cocker (mye tjo og hei og lykke, kanskje litt mye for enkelte)

- schæfer fra brukslinjer av de mindre heftige (de er vanskelige å finne, med de finnes. Ville gått for tispe første gang. Se etter unge omplasseringer fra ipo-folk, de mangler gjerne litt for å nå opp)

- vanlig schæfer fra linjer som har mer guts i seg (husk å se etter FA resultater, spør og grav)

- malle fra brukslinjer av de mindre heftige (de er vanskelige å finne, med de finnes. Ville gått for tispe første gang. Se etter unge omplasseringer fra ipo-folk, de mangler gjerne litt for å nå opp)

- alle typer belgere (unntatt krøllene, de går i samme pakke som mallene. Se etter FA resultater og andre bruksresultater, spør og grav)


Alt over er det sykdom på, du kommer ikke unna ;)

Endret av Margrete
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er vant med og liker labrador, så kan det vel kanskje gå litt vel fort både med belger og kelpie. Det er hunder som handler i det de tenker, evt handler uten å tenke, det kan være uvant for de som er vant med bikkjer som man ser tenker før de gjør noe :P

Belgeren er vel heller ikke utpreget sosial til folk flest, de liker de de kjenner godt, og vil i beste fall overse resten, i verste fall mene at det er øksemordere i forkledning :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aussien er trivelige hunder som kan brukes til det meste. De kan ha en del lyd, særlig sammenlignet med retrieverne blir det jo en del lyd, men de skal ikke være bråkete og det skal kunne kontrolleres sånn at det ikke blir for mye. De har vokt og skarphet og det er vel det sammen med dårlig mentalitet (og dermed dårlig avl) som gjør dem utfordrende å ha. Men finner du en fra en god oppdretter og gode linjer, kan du få en flott potethund som du kan bruke til "alt" :) Noen kan være reservert mot fremmede, men de skal ikke være engstelige (men det finnes). En god aussie skal i mine øyner være sosial, åpen, glad, klovnete, trygg og kjapp. Den skal kunne arbeide lange dager og den skal kunne ta det med ro i de periodene det trengs. Nå er jo aussien en gjeterhund, så de har ikke like god avknapp som retrieverne skal ha. Hadde jeg gått fra labrador til aussie og ikke motsatt, ville nok overgangen vært veldig stor. Kanskje særlig fra en "vanlig" labrador til aussie.

@AussieAllTheWay kan sikkert si mer om aussien!

Kanskje du kan finne deg en sporty labrador til ditt bruk? Jaktlabrador kan det nok være vanskelig å få tak i når man ikke skal bruke den til jakt. Men det må da finnes sporty nok "vanlige" labradorer som kan gjøre det bra i lp :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jaktvariant av labrador eller golden vil være midt i blinken jeg, de jeg kjenner er kjempefine bikkjer å leve med i hverdagen og supre hunder å trene med også :) Er du redd for stress så legg litt arbeid i å finne en type du liker :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om stress og trykk i en BC blir for mye, så lurer jeg på hvordan i alle dager en jaktretriever ville vært bedre?

Når det gjelder trøkk lurer jeg også på hvorfor kelpie skal være bedre. Eller malle. Jeg har ikke hatt BC selv, men vil si at trøkkmessig ligger de vel ganske likt med kelpie.

Retriever av noe slag :) Det finnes jo gode labradorer om man leiter litt. Vi har trent bruks med to gode labradorer. Usikker på om en eller begge var fra jaktlinjer.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aussien er trivelige hunder som kan brukes til det meste. De kan ha en del lyd, særlig sammenlignet med retrieverne blir det jo en del lyd, men de skal ikke være bråkete og det skal kunne kontrolleres sånn at det ikke blir for mye. De har vokt og skarphet og det er vel det sammen med dårlig mentalitet (og dermed dårlig avl) som gjør dem utfordrende å ha. Men finner du en fra en god oppdretter og gode linjer, kan du få en flott potethund som du kan bruke til "alt" :) Noen kan være reservert mot fremmede, men de skal ikke være engstelige (men det finnes). En god aussie skal i mine øyner være sosial, åpen, glad, klovnete, trygg og kjapp. Den skal kunne arbeide lange dager og den skal kunne ta det med ro i de periodene det trengs. Nå er jo aussien en gjeterhund, så de har ikke like god avknapp som retrieverne skal ha. Hadde jeg gått fra labrador til aussie og ikke motsatt, ville nok overgangen vært veldig stor. Kanskje særlig fra en "vanlig" labrador til aussie.

@AussieAllTheWay kan sikkert si mer om aussien!

Kanskje du kan finne deg en sporty labrador til ditt bruk? Jaktlabrador kan det nok være vanskelig å få tak i når man ikke skal bruke den til jakt. Men det må da finnes sporty nok "vanlige" labradorer som kan gjøre det bra i lp :)

Nå tror jeg Poter og jeg må kjenne ganske ulike typer for flere ting av det hun nevner kjenner ikke jeg igjen..

Ingen av de hunden jeg har/har hatt har hatt mye/plagsom lyd (eier 6 stk pr i dag og hatt rasen siden 1998) Ja de bjeffer når det kommer folk/banker på, men aldri noe lyd i trening.

Av/på knapp. De SKAL ha det- en velfungerende en sådan..... Aldri hørt at en gjeterhund ikke skal ha en god av knapp?

Aussien er en vakt og gjeterhund, så de kan komme med både vokter instinkt og gjeterinstinkt. Men det varierer med linjene.

Jeg vil påstå at mange Aussier egner seg særdeles godt til lydighet. og egentlig det meste av hundesporter. Den er med på ALT man ber de om, så lenge man ikke prøver å tvinge de- en Aussie blir aldri "slavisk lydighet", den vil alltid ha det lille glimtet i øyet som lyset "lønner dette seg for meg?"

Om man liker en hund med personlighet, tåler at den ikke alltid elsker alt og alle (men skal ikke være redd/aggressiv) og en hund som kan gi deg passe med grå hår i oppveksten, så er absolutt Aussien en rase som er verd å ta en ekstra titt på.

MEN det er STOR variasjon i rasen, så ikke alle individer vil egne seg til lydighet på høyere nivå, så husk å sjekk oppdretter/foreldre nøye.

Lykke til med valg av rase :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle tips :) Jeg skal undersøke flere av rasene bedre.

Jeg liker i utgangspunktet retrieverrasene, men jeg er redd hofteproblemer. En tung labrador blir velg tung å skulle hjelpe med å bære og løfte om han ikke klarer å gå opp trapper selv eller må løftes over et gjerde på tur.

Rasene jeg tenker kan være mest aktuelle er:

Rottis

Jaktgolden

labrador dual purpose (men helst ikke så tung at jeg ikke klarer å løfte den ved behov)

Aussie

Veldig godt poeng at BC ikke er en BC, det at det er så stor variasjon innen rasen. Det er mange som har BC der jeg trener, det er en rase som er fin, men som ikke hlet passer meg å trene med. Jeg klarer ikke helt forklare det på en god måte. Jeg har ingenting imot rasen, men den er ikke noe for meg akkurat nå. Kanskje om 10-20 år en gang :)

Igjen tusen takk allesammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En rottis og en golden er jo vel så tung og spesielt rottweileren er ofte en del tyngre enn en labrador, og det er jo ikke slik at disse rasene aldri får hofteproblemer heller. Det er helt lov å ikke ha lyst på labrador altså, men jeg synes at det var et litt merkelig argument. Det hjelper å holde dem slanke og smekre også. :D

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En rottis og en golden er jo vel så tung og spesielt rottweileren er ofte en del tyngre enn en labrador, og det er jo ikke slik at disse rasene aldri får hofteproblemer heller. Det er helt lov å ikke ha lyst på labrador altså, men jeg synes at det var et litt merkelig argument. Det hjelper å holde dem slanke og smekre også. :D

Ser den :) han jeg har nå veier 45kg, og er normalvektig. De jaktgolden jeg ser på trening veier noen og tyve kg, mye lettere for meg å bære og ta med steder. En rottis tispe på trening veier 35 kg som og er mer hånterbart for meg. Labradoren jeg har nå har problemer med hoftene, og jeg kjenner at det stresser meg at jeg ikke klarer å bære ham ned trapper og lignende. Håper derfor å unngå det når jeg skal ha en konkurransehund igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 kilo og normaltvektig? Da må han da være veldig stor? Kjenner mange labradorer fra et par og tyve kilo og oppover. Men man finner jo både golden og labradorer i begge endene av skalaen, også innen jaktvarianten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har faktisk rottis da.. Men vær veldig nøye mtp valg av linjer og oppdretter da :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Eller doberman, så har man noe fint å se på også :D

hmm, hun skal jo bruke den til AG også, så da faller jo våre store raser bort. Schæfer med og uten farger, og malle. Faren for at de blir digre er jo helt klart til stede og det finnes jo ikke gigantklasser for de trege heller. Når jeg tenker over det, så er det innmari eksluderende :P Jajaja, jeg sa de store jeg, men tenkte ikke på det i går dah.

Må bare spørre: Hvorfor i all verden skal du gå rundt å bære på den? Og hvorfor engster du deg for det, hunden din skal være ekstremt syk om den må bæres i trapper og da bør den, etter min mening, få lov å slippe å leve. Skal en gå å engste seg for slike ting, så må en nesten bare se på de mindre rasene.

Endret av Margrete
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser den :) han jeg har nå veier 45kg, og er normalvektig. De jaktgolden jeg ser på trening veier noen og tyve kg, mye lettere for meg å bære og ta med steder. En rottis tispe på trening veier 35 kg som og er mer hånterbart for meg. Labradoren jeg har nå har problemer med hoftene, og jeg kjenner at det stresser meg at jeg ikke klarer å bære ham ned trapper og lignende. Håper derfor å unngå det når jeg skal ha en konkurransehund igjen :)

...og jeg har en jajaktgolden på 36 kg.. ;) Og i blant trener jeg med ei lita, avbalansert og utrolig flott danskimportert jaktlab-tispe På rundt 20 kg. Du finner begge deler i begge raser med tanke på størrelse. trives du med retrieverne så vær nøye med oppdretter og linjene, så blir du nok fornøyd :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser den :) han jeg har nå veier 45kg, og er normalvektig. De jaktgolden jeg ser på trening veier noen og tyve kg, mye lettere for meg å bære og ta med steder. En rottis tispe på trening veier 35 kg som og er mer hånterbart for meg. Labradoren jeg har nå har problemer med hoftene, og jeg kjenner at det stresser meg at jeg ikke klarer å bære ham ned trapper og lignende. Håper derfor å unngå det når jeg skal ha en konkurransehund igjen :)

"Alle" tispene jeg har hatt (rottis) og de jeg kjenner har vært "normal" ligger på ca 40kg..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...