Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor høy forsikringssum bør man forsikre med?


Gjest
 Share

Recommended Posts

Jeg byttet nylig forsikringsselskap, men lurer litt på hva som er vanlig å oppgi på ønsket forsikringssum? Hunden har en markedsverdi på 20.000, og dette ble jo oppgitt under "Forsikringssum ved død eller tap".

:) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke livsforsikring på mine, men veterinærforsikring. Den har jeg satt til "midt på treet". Når en livsforsikrer, som vel er det du spør om, er det vanlig å bruke valpepris eller "markedsverdi" (ullent begrep, er knertis feks verdt mer nå som champion i to land enn da hun var valp og uhildet?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så kynisk at jeg har tenkt at livsforsikringen liksom skal dekke en ny hund dersom denne dør, jeg :P Så har satt den til valpepris.

Vetrinærforsikringen har jeg valgt det alternativet i midten, ikke den minste summen og ikke den høyeste. Det kommer vel litt an på hvor syk du "forventer" at hunden kan bli?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har livsforsikring til 8000 per hund her. Grunnen er jo at om en av de skal dø, har jeg da endel penger til en ny valp (valpepris for min rase er litt mer, men resten skal jeg kunne skrape sammen). Syns det høres fælt ut, men skjer det er jeg sikker på jeg ønsker å kjøpe en ny valp, og da er de pengene veldig greie å ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke livsforsikring egentlig dyrere enn å selv legge av et par hundrelapper i mnd? Om ikke annet så har man jo en del sparepenger om hunden ikke dør tidlig, om man sparer selv, mens har man livsforsikring så er jo det penger som er forsvunnet om man (forhåpentligvis) ikke har brukt forsikringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 20.000 nå, men ser at jeg må betale over 1.000 kroner ekstra i året for å endre veterinær til 30.000.. Bør jeg endre eller holder det at jeg har 20.000 og penger på bok? Han er jo ikke høy risiko for å skades (verken bruks-, jakt- eller tjenestehund) og siden det er en hann kommer det jo aldri utgifter mht. keisersnitt, livmorsbetennelse etc.

Utenom en bittskade i fjor (lekeslossing med annen hund) og trekking av to døde tenner så har han ikke vært syk. Begge disse tilfellene kom på under 4.000 hver, ikke voldsomt det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 20.000 nå, men ser at jeg må betale over 1.000 kroner ekstra i året for å endre veterinær til 30.000.. Bør jeg endre eller holder det at jeg har 20.000 og penger på bok? Han er jo ikke høy risiko for å skades (verken bruks-, jakt- eller tjenestehund) og siden det er en hann kommer det jo aldri utgifter mht. keisersnitt, livmorsbetennelse etc.

Utenom en bittskade i fjor (lekeslossing med annen hund) og trekking av to døde tenner så har han ikke vært syk. Begge disse tilfellene kom på under 4.000 hver, ikke voldsomt det heller.

Er det en rase som sjeldent har problemer? Hd, aa, patella, allergi/hudproblemer, tannproblemer eller andre kroppslige plager? Evt noen type slitasje/skader som er vanlig på rasen uten at de brukes hardt e.l. feks korsbånd eller slike ting? Mye som kan skje selv om hunden ikke bruks, jakt eller tjenestehund. Hva om han blir angrepet av en annen hund? Det kan raskt bli skader på en liten hund osv. Jeg ville hatt ekstra å gå på, for det er jo gjerne det som blir kjempedyrt man har mest behov til hjelp for. Behandling i seg selv kan bli dyrt ved engangstilfeller, men det som virkelig kan bli dyrt er om det er noe som krever gjentatt behandling, evt rehab og medisiner, men det er vell gjerne en tilleggsforsikring. Skal du spare penger ville jeg heller tatt vekk livsforsikringen og satt de pengene det koster ekstra på en sparekonto. Livsforsikring er tross alt mindre viktig enn å ha råd til å behandle hunden om uhellet er ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så kynisk at jeg har tenkt at livsforsikringen liksom skal dekke en ny hund dersom denne dør, jeg :P Så har satt den til valpepris.

Vetrinærforsikringen har jeg valgt det alternativet i midten, ikke den minste summen og ikke den høyeste. Det kommer vel litt an på hvor syk du "forventer" at hunden kan bli?

Jeg har samme som deg.

Angående om det er verdt det med livsforsikring så spørs jo det hvor lenge hunden lever. Ekkel tanke, men noen mister man dessverre så alt for tidlig av ulike årsaker, og da har man kanskje ikke spart opp nok. Da er det greit å ha livsforsikring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

Jeg har 50.000,- i veterinærforsikring

Liv: 15000, på den ene. Ikke på den andre. Hvorfor jeg egentlig har livsforsikring vet jeg ikke, tror jeg skal si den opp.

Rehabilitering: 5000.

Medisin: 3000, på den største, ikke på den minste.

Det viktigste for min del, er veterinærforsikring, og rehabilitering. Medisin er heller ikke så dumt, om man plutselig havner opp i medisiner dyret trenger å gå på resten av livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Bølla

Har 20.000 nå, men ser at jeg må betale over 1.000 kroner ekstra i året for å endre veterinær til 30.000.. Bør jeg endre eller holder det at jeg har 20.000 og penger på bok? Han er jo ikke høy risiko for å skades (verken bruks-, jakt- eller tjenestehund) og siden det er en hann kommer det jo aldri utgifter mht. keisersnitt, livmorsbetennelse etc.

Utenom en bittskade i fjor (lekeslossing med annen hund) og trekking av to døde tenner så har han ikke vært syk. Begge disse tilfellene kom på under 4.000 hver, ikke voldsomt det heller.

En mops blir vel med ganske stor sannsynligvis syk i løpet av sitt liv? 20 000 dekker ca et døgn på en klinikk og 1/2-1/3 av en avansert operasjon. Jeg har aldri skutt hundene mine, men det kan jo godt hende setterne får noen hagl her og der. Men de største utgiftene kommer nok med sykdommer, ikke småskader fra helt normal aktivitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde aldri brukt penger på livsforsikring. Dør hunden, selv hvis den er for ung til at jeg har spart opp en hel kjøpesum, så vil det gå minst et par måneder før jeg orker å se meg om etter ny hund. Så skal man finne oppdretter og kull, og vente til valpene er leveringsklare. 4-6 mnd er et minimum av tid mellom død og ny valp. På den tiden klarer jeg å skaffe pengene, spesielt hvis jeg allerede har spart en tusenlapp eller to i løpet av forrige hund sin livstid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...