Gå til innhold
Hundesonen.no

Lyst på stor hund


Tomine
 Share

Recommended Posts

Jeg har lyst på en stor hund men samtidig så har jeg lyst på liten hund. Jeg har mellomstore nå men ønsker meg en større hund. Ikke lett det der. Vanskelig å velge. Også liker jeg å ha flere på samme størrelse så kan ikke ha en liten, en mellom, og en stor? Mye lettere å ha alle like store når man har flere hunder. Men jeg har så lyst på stor hund men så har jeg lyst på en liten en i neste øyeblikk men det går mest mot stor hund. Hvordan gjør dere dette? Hva avgjør om hunden størrelse når dere velger hund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor vil du ha stor hund?

Jeg ville nok kanskje heller sett på hvilke raser som kan passe til det hundeholdet du vil ha, uavhengig av størrelse. Andre ting som kan spille en rolle er jo plass og økonomi. Skal man ha med hund på reise, eller i bil, så spiller størrelse en stor rolle. Jeg skulle ønske vi hadde gått for en hund bare et hakk mindre enn ridgebacken, så vi kunne greid oss med en vanlig stasjonsvogn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor hund er dyrere, uten tvil. Her er noen eksempler, Ozzy 7kg og Damir 60 kg.

Mat: Ozzy 80 kr mnd, Damir 700 kr mnd.

Halsbånd, god kvalitet: Ozzy 300 kr, Damir 800 kr

Regndekken: Ozzy 700 kr, Damir 1000 kr.

Tyggeting for en times tid: Ozzy 12 kr, Damir 70kr.

Dyrlege: Ozzy 1400kr (doping, full tannrens ca 20 min jobb)

Damir 2000kr (doping, klipping av ti klør ca 10 min jobb)

Bur: Ozzy 500kr, Damir 1500kr

I tillegg må du ha bil til det, nytter ikke å ha en golf og stor hund.

MYE skitt som dras inn, mye sikkel og mye pels.

Er også ekstremt mye vannskeligere å få hundepass til en stor hund kontra en liten, "ingen" vil ha den store på besøk og det kommer automatisk mer ansvar med en stor kontra en liten.

Men mer å ta i og mer å være glad i :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det er lettere at de leker sammen. Hvis man har en på fem kilo så er jeg redd den kan bli skadet av feks. Stor hund på 40 kilo. I tillegg liker jeg å bruke tvililingkobbeler når vi er på ett sted med mange mennesker og da ser det ut som om det er enklest med lik i størrelse. Også har jeg en så merkelig tanke om at det ser kulest ut å gå tur med alle i samme rase enn fire forskjellige raser men det er nok bare i mitt eget hode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det er lettere at de leker sammen. Hvis man har en på fem kilo så er jeg redd den kan bli skadet av feks. Stor hund på 40 kilo. I tillegg liker jeg å bruke tvililingkobbeler når vi er på ett sted med mange mennesker og da ser det ut som om det er enklest med lik i størrelse. Også har jeg en så merkelig tanke om at det ser kulest ut å gå tur med alle i samme rase enn fire forskjellige raser men det er nok bare i mitt eget hode.

Akkurat dette lærer de seg. Altså dette med lek. Jeg har en på 40 kg og en på 8. De leker riktignok ikke mye fysisk sammen, men de respekterer hverandre og leker på en måte som begge takler. Selv om det definitivt er enklere med flere av lik størrelse, jeg skal ikke ha to så ulike hunder igjen. Men det går på det praktiske for meg som eier, som bilbur og sånt...

Ellers synes jeg det er mye kulere å ha fire forskjellige raser enn fire av samme, men det er nok litt smak og behag, rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tull og tøys, en ridgeback går akkurat i bagasjerommet i en Nissan Micra. Men bare én da...

Joda det går Nok :P men er ikke mer enn såvidt at Damir går baki en bmw stasjonsvogn. En Golf går han ikke inn i :) Men er forskjell på stor og stor :lol:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Once you go big, you never go back.

Næææ, jeg skal aldri ha stor hund igjen :P

Det er ikke det at de er dyrere å ha (for det var strengt tatt ikke min siste, den spiste langt mindre enn støverene pga enorm forskjell i forbrenning og aktivitetsnivå)

Men de tar sånn plass, og er liksom bare mye :D Mye mer hår og dritt blir det også, selv med korthåret hund.

Jeg ser forøvrig ikke problemet med ulike størrelser. Liten og medium går helt fint. Det gjorde små og store også. Så det er vel strengt tatt bedre å vurdere hundevalg ut i fra bruksområde og behov ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Bølla

Næææ, jeg skal aldri ha stor hund igjen :P

Det er ikke det at de er dyrere å ha (for det var strengt tatt ikke min siste, den spiste langt mindre enn støverene pga enorm forskjell i forbrenning og aktivitetsnivå)

Men de tar sånn plass, og er liksom bare mye :D Mye mer hår og dritt blir det også, selv med korthåret hund.

Jeg ser forøvrig ikke problemet med ulike størrelser. Liten og medium går helt fint. Det gjorde små og store også. Så det er vel strengt tatt bedre å vurdere hundevalg ut i fra bruksområde og behov ;)

Hvem sa at jeg snakket om hund? :shocked:

Jeg synes ikke de tar mye plass. Mastiffen på 60 kg tar mindre plass enn labradoren og han er også mindre krevende. Han kan til gjengjeld dra meg opp alle de bakkene jeg egentlig vil spy av og han bærer alltid 20 kg i kløv på fjelltur. Store hunder kan brukes til mye mer enn de små, om man ser bort fra de dvergvokste gneldredyrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem sa at jeg snakket om hund? :shocked:

Jeg synes ikke de tar mye plass. Mastiffen på 60 kg tar mindre plass enn labradoren og han er også mindre krevende. Han kan til gjengjeld dra meg opp alle de bakkene jeg egentlig vil spy av og han bærer alltid 20 kg i kløv på fjelltur. Store hunder kan brukes til mye mer enn de små, om man ser bort fra de dvergvokste gneldredyrene.

Det vil jeg påstå avhenger helt av dyret...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde irsk ulvehund tidligere, og selv om jeg absolutt ELSKER rasen både utseendemessig og hvordan mentaliteten deres er, så er det faktisk veldig deilig å ha en mindre hund nå. Men, whippeten er for øyeblikket veldig liten (4,5 mnd gammel) og jeg gleder meg til å få voksenstørrelse på henne.

Det er veldig deilig med stor hund at man ikke tenker på at andre kan mosen den med labben for eksempel, og jeg følte at jeg var mer avslappet med den store som valp enn den lille her nå. Vet at andre har andre erfaringer.

Opplever at flere er positive til å få whippeten på besøk enn ulvehunden, selv om ulvehunden var veldig rolig innendørs. Men ja, hun kunne jo se ned på stuebordet og "tok opp" mer plass selv om hun bare lå på gulvet.

Liten/mellomstorhund har store fordeler når det kommer til kostnader på ca alt, kanskje bortsett fra forsikring siden det er raseavhengig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del så liker jeg å ha en hund som jeg kan ta litt i, kosemose ordentlig med, og herje med. :) Er jo sååå koselig å få ( eh gi) klem til store vovver! :D:wub: Koster mer, ja, det gjør det nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Ozzy du får halsbånd av meget god kvalitet til store hunder for godt under 800kr altså :lol: hvor er det du kjøper halsbånd? Og regndekken trenger ikke koste 1000kr til stor hund. Er klar over at din er litt større enn min, men likevel.

Men for all del, det er dyrere med stor hund, det er ikke til å komme fra.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Ozzy du får halsbånd av meget god kvalitet til store hunder for godt under 800kr altså :lol: hvor er det du kjøper halsbånd? Og regndekken trenger ikke koste 1000kr til stor hund. Er klar over at din er litt større enn min, men likevel.

Men for all del, det er dyrere med stor hund, det er ikke til å komme fra.

Klart man får det billigere men nå tok jeg i utgangspunkt i samme type halsbånd og kvalitet til stor kontra liten med et spesifikt halsbånd i tankene. ;) Samme med dekken. Er ment som et eksempel på priser, ikke at alt koster det. Regner med alle skjønner at et regndekken ikke trenger å koste tusen kroner, poenget var heller at det er store forskjeller på pris på liten kontra stor hund

Er enklere å komme med konkrete priseksempel på ting jeg faktisk eier og vet hva koster.

Jeg kjøper lell litt dyrere produkter enn Ola nordmann da jeg aldri betaler fullpris for hundeutstyr men prisene er tatt fra anbefalt utsalgspris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Fordi det er lettere at de leker sammen. Hvis man har en på fem kilo så er jeg redd den kan bli skadet av feks. Stor hund på 40 kilo. I tillegg liker jeg å bruke tvililingkobbeler når vi er på ett sted med mange mennesker og da ser det ut som om det er enklest med lik i størrelse. Også har jeg en så merkelig tanke om at det ser kulest ut å gå tur med alle i samme rase enn fire forskjellige raser men det er nok bare i mitt eget hode.

Har hatt to gutter på helt lik størrelse som det var helt døfødt for annet enn mine magemuskler ed tvillingkobbel. Jeg lo så jeg grein av dem. Den ene tok renna fart og dro med seg den andre. Mens andre har kunnet gå i det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må jo tenke over hva du vil ha hund for, hva bruke den til. For egen del, hvis jeg fant det samme i en mindre rase, ville jeg valgt en rase som veide 20-25kg. Det er jo mest det økonomiske og plass som er fordel med en mindre hund. Så du må se på totalen, selvsagt også det du føler. Tenk mest på hva du vil bruke hunden til, ha den for, for det er det som varer i lengden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart man får det billigere men nå tok jeg i utgangspunkt i samme type halsbånd og kvalitet til stor kontra liten med et spesifikt halsbånd i tankene. ;) Samme med dekken. Er ment som et eksempel på priser, ikke at alt koster det. Regner med alle skjønner at et regndekken ikke trenger å koste tusen kroner, poenget var heller at det er store forskjeller på pris på liten kontra stor hund

Er enklere å komme med konkrete priseksempel på ting jeg faktisk eier og vet hva koster.

Jeg kjøper lell litt dyrere produkter enn Ola nordmann da jeg aldri betaler fullpris for hundeutstyr men prisene er tatt fra anbefalt utsalgspris

Jada, skjønte poenget altså. Men for en som aldri har hatt stor hund kan det jo kanskje virke som om du MÅ ut med 800kr for et halsbånd om du skal ha ett som ikke ryker :-) Og sånn er det jo heldigvis ikke. Men ja, jo større størrelse, jo mer koster det, det er ikke til å komme bort fra.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke lett å velge, hvis man har mange ulike favoritter :) Men du får tenke på at det er et langt liv du har foran deg med mange hunder du kan få. Det viktigste nå er å finne den rasen som passer deg best. Bruk tid på å tenke igjennom:

Har jeg god nok økonomi til å ha en stor hund? store hunder ER dyrt på alle plan.

Er jeg fysisk sterk nok til å ha en stor hund? Det krever mer ansvar og kontroll.

Vil jeg jobbe mer med hund og bruke tid på det. Store hunder må være under kontroll for omgivelsene (folk og andre hunder er mer redd store hunder), og da må man trene. Mange med små hunder "sluntrer" unna mye fordi det "er ikke så farlig".

Har man plass nok (bil, hage,hjem)

Hvordan ser du for deg å dra rundt omkring med hund? (kollektiv, bil)

Jeg personlig ville ikke hatt en stor og liten hund sammen. Like barn leker absolutt best. Man må passe mer på hvis man har ulike størrelse og uhell kan skje i større grad enn når man har like størrelser.

Jeg har alltid likt store hunder best. Jeg syns de er penere og flottere og mer hund på en måte. Det er veldig få mindre hunder som appellerer til meg, men har i løpet av årene fått øynene opp for å kanskje prøve en mindre rase en gang,mye pga det er litt enklere på mange områder å ha en liten hund. :)

Lykke til med avgjørelsen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, skjønte poenget altså. Men for en som aldri har hatt stor hund kan det jo kanskje virke som om du MÅ ut med 800kr for et halsbånd om du skal ha ett som ikke ryker :-) Og sånn er det jo heldigvis ikke. Men ja, jo større størrelse, jo mer koster det, det er ikke til å komme bort fra.

At det kunne tolkes som om man MÅTTE bruke åtte hundre på et halsbånd var ihvertfall ikke meningen ;)

Trodde det var ganske tydelig at dette var eksempler på priser, og ikke en prisliste men beklager hvis det ikke var tilfellet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...