Gå til innhold
Hundesonen.no

Åpne eller tette trappetrinn


MonicaT
 Share

Recommended Posts

Vi har to etasjes hus og flyr mye opp og ned i trappene, det samme gjør hundene.

Nå samler alt støvet seg under trappa, da vi har åpne trappetrinn. Jeg har lyst til å tette igjen og tror at det blir bedre. Noen som har noen tanker?

Vil jo være like mye støv, men da slipper området under trappa å bli helt nedstøvet og det er kanskje lettere å feie over trappa når det samler seg der og ikke under trappa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Min erfaring er apne trappetrinn slipper til mer lys under trappa men med det også mer støv. Lukkede trappetrinn samler mer støvet og gjr det mørkere under trappa. Med hund hadde jeg valgt lukkede trappetrinn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer vell litt an på, om området under trappen ikke var fylt med mye ting så hadde jeg heller valgt å gå over gulvet der med en mopp enn å gå hvert enkelt trappetrinn like ofte, det høres mye lettere ut å moppe over det flate gulvet. Om området under trappen er vanskelig og moppe pga ting og tang som står der e.l. så hadde jeg valgt tette trappetrinn.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tette trappetrinn. Jeg hater åpne, ser nesten alltid for meg en hånd som stikker opp og griper tak i ankelen min :P løper over sånne trinn når jeg er alene jeg :P

Åhhh, det var min store frykt da jeg var liten. Vi hadde to trapper i huset, og trapp nr to lå over trapp nr en. Trapp nr to hadde åpne trappetrinn, og jeg var alltid livredd da jeg gikk opp trappa, så jeg løøøøøøp opp og ned. :P Og etter at ei venninne fikk meg til å se skrik da jeg var 11-12 år, så ble jeg livredd for at det skulle hoppe ut en svartkledd mann med maske og kniv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tette trappetrinn. Jeg hater åpne, ser nesten alltid for meg en hånd som stikker opp og griper tak i ankelen min :P løper over sånne trinn når jeg er alene jeg :P

NEI NEI NEI IKKE SI SÅNN :fear:

Hjelper ikke med tette heller, da ser jeg bare for meg å bli grabbet i beina bakfra. :|

Hjalp ikke å bo i et hus med skumle lyder en periode heller. Spesielt ikke når huset er tomt og du hører fotskritt som kommer mot trappa i det du er i ferd med å gå opp, og trappa ligger sånn til at du ikke får sett dit lyden kommer ifra... :bye: (Jeg trodde ett øyeblikk jeg skulle dø)

Ellers enige med andre her: Har du ting under, f.eks lagring av ting og tang, vinterklærs osv. Lukket trapp, er det ingenting under der så er det enklere å moppe over tomt gulv enn hvert enkelt trappetrinn = åpen trapp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åhhh, det var min store frykt da jeg var liten. Vi hadde to trapper i huset, og trapp nr to lå over trapp nr en. Trapp nr to hadde åpne trappetrinn, og jeg var alltid livredd da jeg gikk opp trappa, så jeg løøøøøøp opp og ned. :P Og etter at ei venninne fikk meg til å se skrik da jeg var 11-12 år, så ble jeg livredd for at det skulle hoppe ut en svartkledd mann med maske og kniv.

Jeg er snart 25. Fortsatt redd ekle trapper når jeg er alene og det er mørkt...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar dere

Jeg tror nok at vi lar trappa være som den er. Får bare heller støvsuge og tørke støv under der litt oftere

Gode poeng med at det blir mer lyst med åpne trinn.

Det som står under trappa (ikke mye) er pakket i plastesker, så det går helt greit.

En merker jo at fire hunder innendørs gir nok hybelkaniner :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så et hus med tettetrappetrin. Eier av huset hadde brukt plexiglass(eller lignende), så det skulle slippe lys inn. Platene var skrudd på på baksiden av hvert trappetrin. Så ingen av trinnene ble kortere.

Måtte bare si det, da jeg kom til å tenke på denne tråden da jeg så det : P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dvergpinscheren min falt igjennom åpen trapp da hun var 3 mnd (krabbet over den 70 cm høye sperren). Helt grusomt. Hørte bare "dunk", så det høyeste hylet man kan tenke seg, og så stillhet... Min bror kom først til henne, og hun var i sjokk, og sov i lang tid etterpå. Skadet bare kneet, heldigvis.

Har bodd i hus med både lukket og åpen trapp, og foretrekker helt klart lukket. Forskjellen med tanke på lysmengde syns jeg er minimal, noe som er veldig tydelig å se i mine foreldres hus. Tomannsbolig med identiske enheter. Naboen har lukket trapp, og mamma og dem har åpen. Det er ikke noe spesielt synlig forskjell med tanke på lys i de to enhetene. Faktisk virker naboen sitt hus gjerne lysere, på grunn av farge på vegger og belysning ellers. Så jeg ville tenkt nada på lysmengden man taper på lukket trapp.

Jeg syns lukket trapp gir en ryddigere og lunere følelse. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...