Gå til innhold
Hundesonen.no

Steinerskole


Mari
 Share

Recommended Posts

For meg er det revnende likegyldig hvor mye andre aktiviteter som finnes på skolen A begynner på.

Vi sover i telt ute selv og vi har dyr maling :P

Vil han leke teater har vi brageteateret.

Jeg tror vel egentlig ingen velger skole på bakgrunn av slikt, det er det pedagogiske og det faglige som er viktig i skolevalg.

Jeg tror ikke nødvendigvis at antall elever per klasse er det utslagsgivende alltid, det er lærerene.

Det hjelper ikke at en dårlig lærer bare har 5 elever. .

Hvis A ikke trives på offentlig skole så er privat skole et alternativ som selvfølgelig vil bli vurdert.

Men da er det basert på det pedagogiske og på miljøet.

Okei, men da begynner vi å nærme oss :P Det er altså en differanse i pedagogikken.

Men HVA er forskjellen i pedagogikken da? Konkret. Jeg hører mange si det er forskjeller, men ingen kan sette ord på det. For meg blir det litt som å snakke om global oppvarming, men så fort man ber om litt dybde så ser man at folk står i grunnt vann :P Er interessert i hva og hvorfor, ikke bare "at det er sånn".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 161
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

For meg er ikke enderesultatet ene og alene det som er viktig. Klarer man å stimulere lærelyst og nysgjerrighet, gi bredere forståelse og innblikk, og skape motivasjon i hverdagen, så er det ikke så v

Jeg husker med gru da vi hadde eurytmi på et foreldremøte, vi måtte delta for å få en forståelse av hva det var. Jeg fikk selvsagt helt latterkrampe og læreren sa at jeg var akkurat som barna mine.

Plutselig ble det en konkurranse... offentlig skole og steinerskole er forskjellige. Sånn er det bare. Ps. Pappaen min er sterkere enn din! Sent from my LG-P880 using Tapatalk

https://sphg.wordpress.com/2015/02/26/livslang-motivasjon-for-laering/her er en brosjyre, også går det an å gå inn på forbundets nettside og lese mer om du er interessert @Kangerlussuaq

mye av poenget med steinerskolen er jo pedagogikken, men om du ikke visste det skjønner jeg jo at du ble forvirret.

Her står det og litt, ofte stilte spørsmål http://www.rsio.no/index.php/steinerskolenioslo/ofte-stilte-sporsmal-om-steierskolen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, men da begynner vi å nærme oss :P Det er altså en differanse i pedagogikken.

Men HVA er forskjellen i pedagogikken da? Konkret. Jeg hører mange si det er forskjeller, men ingen kan sette ord på det. For meg blir det litt som å snakke om global oppvarming, men så fort man ber om litt dybde så ser man at folk står i grunnt vann :P Er interessert i hva og hvorfor, ikke bare "at det er sånn".

Må ikke spørre meg, A begynner på offentlig skole :P

Det finnes ingen privatskoler i kommunen forsåvidt, men privatskoler i nabokommunene vil nok bli vurdert hvis han sliter.

Nå vet jeg at skolen han sokner til går for å være over gjennomsnittet bra på det faglige og på miljøbiten, men man vet jo aldri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde i alle fall masse friluftsliv, dramaoppsetninger, turer osv i den offentlige skolen. På barneskolen hadde vi teateroppsetning hvert år, og hele skolen satte opp "Den levende skogen" to ganger, en gang inne og en kjempestor produksjon ute som blant annet involverte Nils Ole Oftebro.

På ungdomsskolen hadde vi noe kulturskoleopplegg som gjorde at vi tilbrakte grassalt mange timer med å løpe rundt i sirkler langs akerselva, i en stor samproduksjon medendel andre. Må medgi at jeg foretrakk vanlig undervisning. :P

Ellers hadde vi nok av turer, både med og uten overnatting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://sphg.wordpress.com/2015/02/26/livslang-motivasjon-for-laering/her er en brosjyre, også går det an å gå inn på forbundets nettside og lese mer om du er interessert @Kangerlussuaq

mye av poenget med steinerskolen er jo pedagogikken, men om du ikke visste det skjønner jeg jo at du ble forvirret.

Her står det og litt, ofte stilte spørsmål http://www.rsio.no/index.php/steinerskolenioslo/ofte-stilte-sporsmal-om-steierskolen

Noone said that, på spørsmål om konkrete forskjeller :P Bare om kulturoppsett og turer og whatnot.

Men jeg må si jeg humrer litt i skjegget når jeg ser sånne setninger: "Steinerskolen ønsker å formidle kunnskap om økologiske, kulturelle og globale helheter". Hva er en økologisk helhet? :|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noone said that, på spørsmål om konkrete forskjeller :P Bare om kulturoppsett og turer og whatnot.

Men jeg må si jeg humrer litt i skjegget når jeg ser sånne setninger: "Steinerskolen ønsker å formidle kunnskap om økologiske, kulturelle og globale helheter". Hva er en økologisk helhet? :|

Sånn som jeg kjenner deg og din tankegang, Kanger, så tipper jeg det er mer enn en setning som kan få deg til å humre i skjegget :) Steinerskolen er jo kjent for å ha en mer "spirituell" tilnærming til det meste.

Når det er sagt, jeg har bare hørt positive ting om Steinerskolen selv, og foreldrene mine vurderte det for meg. Det ble valgt vekk grunnet avstand og litt pga nærmiljø. Samtidig er det jo opp til en selv, det er ikke noe problem å få et sosialt miljø nært hjemmet så lenge man er med på aktiviteter eller lignende. Jeg har gått på privatskole på vgs, og elsket det! Det var ganske stor forskjell på "nærhet" til lærerne, tette relasjoner mellom lærere og elever, relativt stor økonomisk frihet og så videre. Jeg kommer til å anbefale samme skole for mine barn, til tross for at jeg ikke er enig i ideologien skolen står for (og det sier ganske mye tenker jeg!).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Da har vi levert søknad om plass på Steinerskolen for H. Det føles veldig riktig! Vi har blitt tatt i mot så bra og de viste en så stor og oppriktig interesse for H som person. Skikkelig betryggende. Jeg tror ikke noen barn blir en av mengden der.

Tipper vi får tilbud om plass også. Uvant med all kjøringen da, vi er bortskjemte og har barnehage bokstavelig talt rett over gata og lokalskolen i bygget ved siden av. Men det blir en vanesak håper jeg.

Det er jo alltid fine og fjonge ord i slike ting, men dette synes jeg er så koselig! For en god start på skolegangen dette er for små seksåringer.

"1. klassen på Rotvollskolen har to læringsarenaer. Den ene er klasserommet hvor de blir kjent med engelsk, spansk, bokstavene og tallene, tegning og håndarbeid. Den andre arenaen er gården. Skoleåret begynner med at elevene følger årets gang på gården. Aktiviteter knyttet til årstiden i gårdsmiljøet og naturen rundt oss i skogen og fjæra sørger for en myk overgang fra barnehagen til skolen. Høsting og foredling gir oppgaver om høsten. Vi plukker epler, lager saft og eplemos, vi tar opp poteter, gulrot og kålrot – og lager mat. Når tiden er inne hentes sauene inn fra beitet, elevene er med på klipping og lærer senere å bearbeide ullen når vi vasker og karder den for å bruke den til toving. I alt dett opplever barna sammenheng, dette bidrar til å gi elevene tillit til at det som skjer i skolen er meningsfull.

Foruten disse praktiske oppgaver blir elevene kjent med det engelske og spanske språket. De blir fortrolige med arbeidsrutinene i klasserommet ved pultene sine. Dagene veksler mellom ute- og inneaktiviteter.

Om vinteren holder vi oss sysselsatt med eventyr, håndarbeid, spikking – vi mater sauene og gleder oss til lammene kommer neste vår – og til vi igjen kan så første frøene og sette poteter. Gjennom sanseinntrykkene vi omgir barnet med, kan vi være med å styrke livskreftene til barnet. Dette gjør vi særlig grad gjennom rytme; dagsrytme, ukerytme, årstidsrytme. Vi har formtegning og maling, arbeid med leire, musikk og skuespill. Elevene får møte både engelsk og spansk i sang og resitasjon. Matematikk blir det første året formidlet gjennom praktiske eksempler."

Her i distriktet koster vel SFO over 3 tusen kroner så Steinerskolen blir jaggu ikke mye dyrere for de som velger det :lol:

SFO på Steinerskolen kommer i tillegg til skolepenger. :)

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Jeg har veldig trua altså og jeg tror vi får plass. Søknadene hadde begynt å komme inn, men det er ikke fylt opp enda. H er ikke prioritert, men det skal nok endel til for at han ikke får plass. Hurra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderte Steinerskolen til gutten min, av mangel på Montessoriskole i nærheten. Forkastet den ideen etter å ha lest læreplanen i naturfag for ungdomstrinnet på Steinerskolen. At Utdanningsforbundet har godkjent den læreplanen er helt ubegripelig for meg.

Edit: når det er sagt, så er jo Steinerskolen på Rotvoll helt unik ifht andre trondheimsskoler, mtp beliggenhet. En kan se litt gjennom fingrene på det faglige da, om en har kompetanse til å forklare barnet det som er total vranglære hjemme, når skolen ligger i så skjønne omgivelser.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderte Steinerskolen til gutten min, av mangel på Montessoriskole i nærheten. Forkastet den ideen etter å ha lest læreplanen i naturfag for ungdomstrinnet på Steinerskolen. At Utdanningsforbundet har godkjent den læreplanen er helt ubegripelig for meg.

Edit: når det er sagt, så er jo Steinerskolen på Rotvoll helt unik ifht andre trondheimsskoler, mtp beliggenhet. En kan se litt gjennom fingrene på det faglige da, om en har kompetanse til å forklare barnet det som er total vranglære hjemme, når skolen ligger i så skjønne omgivelser.

Hva spesifikt tenker du på? :) Jeg var såpass nysgjerrig at jeg slo opp og leste læreplanen, og fant ikke noe jeg reagerte på. :) Men mulig jeg ikke leste grundig nok. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva spesifikt tenker du på? :) Jeg var såpass nysgjerrig at jeg slo opp og leste læreplanen, og fant ikke noe jeg reagerte på. :) Men mulig jeg ikke leste grundig nok. :)

Nå har jeg ikke lest læreplan for ungdomstrinnet, men... er det bare jeg som reagerte når jeg leser teksten? Jeg satt og tenkte "okei... spirituell yada yada... engelsk, spansk (why?? hvorfor ikke kinesisk, arabisk eller russisk med et annet bokstavsett og kasus? spansk er det enkleste språket å lære seg som voksen) - hvor er matte? Også kom det en setning, helt på tampen...

"Matematikk blir det første året formidlet gjennom praktiske eksempler."

Med all respekt, så skjønner jeg hvorfor dette er en skolegang som passer noen. Er man praktisk anlagt må det jo være helt perfekt. MEN - dette er førsteklassinger. Hvordan vet man hvem som er praktiske av seg, og hvem som er teoretiske? Det blir jo motsatt av offentlig skole hvor teoretisk system gjør at de praktisk anlagte elevene faller bakpå. Her får jeg motsatt inntrykk, men det kan være bare teksten på nett for all del... Det imponerer ikke, iallefall ikke hvis det er et barn med behov for utfordringer og teori i system. Ikke matematikk gjennom form og bilder (eksempler).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"1. klassen på Rotvollskolen har to læringsarenaer. Den ene er klasserommet hvor de blir kjent med engelsk, spansk, bokstavene og tallene, tegning og håndarbeid. Den andre arenaen er gården. Skoleåret begynner med at elevene følger årets gang på gården. Aktiviteter knyttet til årstiden i gårdsmiljøet og naturen rundt oss i skogen og fjæra sørger for en myk overgang fra barnehagen til skolen. Høsting og foredling gir oppgaver om høsten. Vi plukker epler, lager saft og eplemos, vi tar opp poteter, gulrot og kålrot – og lager mat. Når tiden er inne hentes sauene inn fra beitet, elevene er med på klipping og lærer senere å bearbeide ullen når vi vasker og karder den for å bruke den til toving. I alt dett opplever barna sammenheng, dette bidrar til å gi elevene tillit til at det som skjer i skolen er meningsfull.

Foruten disse praktiske oppgaver blir elevene kjent med det engelske og spanske språket. De blir fortrolige med arbeidsrutinene i klasserommet ved pultene sine. Dagene veksler mellom ute- og inneaktiviteter.

Om vinteren holder vi oss sysselsatt med eventyr, håndarbeid, spikking – vi mater sauene og gleder oss til lammene kommer neste vår – og til vi igjen kan så første frøene og sette poteter. Gjennom sanseinntrykkene vi omgir barnet med, kan vi være med å styrke livskreftene til barnet. Dette gjør vi særlig grad gjennom rytme; dagsrytme, ukerytme, årstidsrytme. Vi har formtegning og maling, arbeid med leire, musikk og skuespill. Elevene får møte både engelsk og spansk i sang og resitasjon. Matematikk blir det første året formidlet gjennom praktiske eksempler."

Jeg har lyst til å gå der selv!! :heart: Krysser fingrene for at Heljar kommer inn :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke lest læreplan for ungdomstrinnet, men... er det bare jeg som reagerte når jeg leser teksten? Jeg satt og tenkte "okei... spirituell yada yada... engelsk, spansk (why?? hvorfor ikke kinesisk, arabisk eller russisk med et annet bokstavsett og kasus? spansk er det enkleste språket å lære seg som voksen) - hvor er matte? Også kom det en setning, helt på tampen...

"Matematikk blir det første året formidlet gjennom praktiske eksempler."

Med all respekt, så skjønner jeg hvorfor dette er en skolegang som passer noen. Er man praktisk anlagt må det jo være helt perfekt. MEN - dette er førsteklassinger. Hvordan vet man hvem som er praktiske av seg, og hvem som er teoretiske? Det blir jo motsatt av offentlig skole hvor teoretisk system gjør at de praktisk anlagte elevene faller bakpå. Her får jeg motsatt inntrykk, men det kan være bare teksten på nett for all del... Det imponerer ikke, iallefall ikke hvis det er et barn med behov for utfordringer og teori i system. Ikke matematikk gjennom form og bilder (eksempler).

Vet du hva? 1 klassinger er gjerne 5 år, maks 6.

Min sønn er 5 når han begynner på skolen.

Når jeg var liten ( aner ikke hvor gammel du er ) begynte vi når vi var ca 7 år.

Min nevø fikk flere lekser i 1 klasse som 5 åring enn det jeg fikk i 3 klasse.

DET er sykt faktisk.

DET er med å drepe en mulig læreglede for mange mange små barn.

DET er den offentlige skolen.

Jeg ville utrolig mye heller at 1 klassinger flest lærte alle fag med lek og praksis enn slik det er nå, det er - i mine øyne- det glade vanvidd slik læreplanen ser ut i den offentlige skolen.

Min sønn gleder seg til å begynne på skole ( han begynner på en stor offentlig ), jeg gleder meg ikke så mye lengre .

Spesielt ikke til å terpe lekser på ettermiddagen med en utslitt 5-6 åring..

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva spesifikt tenker du på? :) Jeg var såpass nysgjerrig at jeg slo opp og leste læreplanen, og fant ikke noe jeg reagerte på. :) Men mulig jeg ikke leste grundig nok. :)

Jeg leter, men finner den ikke igjen. Har du en link, så kan jeg påpeke det jeg gjennom naturfagslærerbrillene synes er problematisk.

Fritt fra hukommelsen, så inneholder læreplanen noe om "de fire elementer"; ild, jord, luft, og vann. Kjemikeren i meg vrir seg i smerte. For at ikke-kjemikere skal forstå hvorfor, så trenger jeg kanskje flere timer til å forklare litt om grunnstoffer og forbindelser, aggregattilstander, energi og faseoverganger.

I biologidelen var det også noe hårreisende om evolusjon, som jeg ikke fatter at Utdanningsforbundet har godkjent. En ting er å ha et alternativt livssyn, men en kan ikke vranglære ungene for det. Evolusjonsmekanismene er fakta, uansett hvilken tro du tilhører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare flyttet 1 år ned, fra 6-7 til 5-6. Men ja, 5 år er tidlig. Ikke alle som kan gå på do uten hjelp en gang, for å sette det i perspektiv. Det er også mye lekser i offentlige skolen i 1. klasse, og på min niese sin skole er det mye pugging (2+2=4) på rams. Dette har de visstnok gått tilbake til fordi det gir bedre resultater(?) og tanken er at forståelsen kommer av seg selv etter hvert. Min niese er meget aktiv, og hun har gjort lekser en gang uten grining og frustrasjon (hun er flink, så handler ikke om evner). Kan se for meg at hun ville blomstret på en mer praktisk skole. Min nevø derimot tror jeg kommer til å stortrives med lekseordningen og slik 1. klasse er langt opp. Han er teoretisk av seg, liker og sitte å jobbe og har den roen som kreves for et slikt miljø.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hva? 1 klassinger er gjerne 5 år, maks 6.

Min sønn er 5 når han begynner på skolen.

Når jeg var liten ( aner ikke hvor gammel du er ) begynte vi når vi var ca 7 år.

Min nevø fikk flere lekser i 1 klasse som 5 åring enn det jeg fikk i 3 klasse.

DET er sykt faktisk.

DET er med å drepe en mulig læreglede for mange mange små barn.

DET er den offentlige skolen.

Jeg ville utrolig mye heller at 1 klassinger flest lærte alle fag med lek og praksis enn slik det er nå, det er - i mine øyne- det glade vanvidd slik læreplanen ser ut i den offentlige skolen.

Min sønn gleder seg til å begynne på skole ( han begynner på en stor offentlig ), jeg gleder meg ikke så mye lengre .

Spesielt ikke til å terpe lekser på ettermiddagen med en utslitt 5-6 åring..

Var det det jeg sa? Nei. Som du så fint sier til meg: noen ganger lurer jeg på hvilken alternativ virkelighet du lever i. For det henger ikke på greip med hva uttalelsen var.

Det jeg mener står i forrige post såpass bra at jeg ikke engang gidder bruke tid på å gjenta meg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Massiv milepæl nådd: Ede mestrer å gå av turbuss på egne bein 🥳 Det startet med at jeg holdt på å falle ned trappen med ham i armene. Løftet ham for tidlig. Bussen ble uventet stående i kø foran rundkjøring før holdeplassen. Det meste jeg hadde av krefter var allerede brukt på å løfte ham fra gulvet. 30 kg med lealaus teddybjørn i den fasongen der viste seg å være i overkant av min bæreevne over tid. Ikke bare armene, men alt av stabiliserende muskulatur fikk kjørt seg mens bussen stod, hakket og rykket, deretter ga full gass og svingte fort og brutalt gjennom den rundkjøringen, for så å svinge like brutalt inn i busslommen og nær bråstoppe. 30 kg ekstra på overkroppen er uvant å balansere på en buss i store bevegelser. Jeg forstår nå de som utfører brystreduksjon på en annen måte. Da det endelig ble tid for å gå av den ufrivillige karusellen der holdt jeg på å falle ned trappen og Ede fikk en overraskende bråslutt på mammadalttilværelsen på gullstol midt i den, uten noen annen mulighet enn å adlyde tyngdekraften og fartsretningen og fortsette ned trappen på egne bein — og det gikk FINT, til hans store overraskelse. Ny motivasjon til å lære Mr.T å gå ned den trappen der var født, og vi har nå, en uke senere lykkes med avstigning fra turbuss på egne ben 🥳 Det ble feiret med Vom og softis 🥰
    • Jeg forer på 4 ulike typer tørrfor, som jeg varierer utfra andel Vom fra dag til dag. På vom alene får han steinhard avføring han uttrykker ubehag med å klemme ut og han begynte beite gress som om han var en hest da jeg ga for stor andel Vom. Ser ut som et rent instinkt han har for å regulere fordøyelsen. På tørrforene til stor valp fra Dilaq, Farmina, Happy Dog og Alpha Spirit har han kjempefin avføring. Små mengder, fast og passe tørr, lett å trykke ut, lett å plukke opp. På Eukanuba (fikk en sekk, ikke kjøpt den selv), der kommer det mengder av en konsistens som griser til gresset. Ideelt her også er max 1/2 Vom og resten tørrfor. De er alle forskjellige da 🤷🏼‍♀️ Edit: Angående råfor som treningsgodis: Jeg kjøpte en sånn silikon godbitpung med magnetlukking i toppen. En standard teskje står godt oppreist oppi den, så en slipper masse gris på hendene. Klarer seg med en serviett i lomma til det lille en får på seg innimellom, om en er litt klønete, som meg. Lett å vrenge og vaske. Fant den på Amazon UK. 
    • Var 50/50 som ikke fungerte så godt. Har nå gått over til kun tørrfor, ser ut som magen har stabilisert seg nå. Gir vom i blant. Fortsatt en del avføring, men det er vel naturlig med mer avføring av tørrfor enn vom?   Takk for innspill uansett!:)
    • Eddie har lagt inn søknad om å få de nusselige spanielørene erstattet med pønkråkk hanekam. I en alder av bare 6,5 mnd setter han seg heldigvis fortsatt ned som en jente når han tisser - og når han markerer, som han gjorde for første gang i dag. Det er stille før pubertetsstormen, men små vindkast kommer de mørke tordenskyene i forveien, og forsurer den prepubertale idyllen iblant.  I dag skulle jeg ha filma. Ikke første gangen en potensiell YouTube-million gikk i vasken. En av mitt livs store regrets er å ikke ha filma første gangen jeg ga chihuahuaen en hel roastbeefskive. Jeg kunne vært millionær, men har åpenbart ikke næringsvett. Glemte å filme i dag også. Ord er fattige, men kamera og power-PC til å redigere videoer på koster, så ord får klare seg. Unge Edeward har slitt en stund, med en indre kamp mellom nature og nurture. Fornuft og følelser. Det instinktive ressursforsvaret hans er så sterkt at han har store vansker med å få gjennomført sin egen vilje. På den ene siden vil han gjerne ha meg til å kaste lekene hans, fordi å jage etter dem er det aller, aller morsomste han vet, men han har ikke lyst til å gi dem fra seg. De er verdisaker for han. Han vet kognitivt at det er nødvendig å hande meg gjenstander for å få dem kastet, og han ELSKER å få dem kastet. Leker er ikke morsomme når de ligger i ro. Da er de bare potensiell moro. Litt som penger i banken. Det er selvsagt mer gøy å bruke penger enn å bare ha dem, men det føles godt å ha dem, og en er redd for å miste dem ved å bruke dem. På samme måte som jeg gjerne vil reise og shoppe og drikke frappuccino og spise ute, så vil han helst ha de lekene flyvende gjennom lufta og sprettende bortover bakken. Han ber meg kaste dem. Han maser om å få dem kastet. Lyser opp i euforisk livsglede når han ser at jeg er i ferd med å kaste. INGEN tvil om hva som er høydepunktene i livet hans, men han har en slags malplassert økonomisk sans, hvor han vokter lekene som om de kan forsvinne dersom han bruker dem. Ressursforsvaret hans er så sterkt at det er et handikap for ham. Den absurde kampen han kjemper hver gang han vil ha lekene kastet, men ikke har lyst til å gi dem fra seg. Kan ikke beskrives med ord. You had to be there, for jeg har ikke filma det.  Dette har ihvertfall pågått en stund nå. Den indre kampen mellom følelser og fornuft. Så, i dag.. Vi har fått nytt utstyr i posten. Grime og kortere bånd for å ferdes i folksomme miljøer. Grime fordi jeg liker være på den sikrere siden. Han begynner bli stor og tung og sterk. Den ene gangen han DRO i båndet for å hilse på storebror er ikke noe jeg ønsker reprise på. Han kan tydeligvis være virkelig sterk om han plutselig finner ut at han ikke vil høre på meg, så grime er en potensielt nødvendig sikkerhet. Det, og så har vi kjøpt kjettingbånd, fordi jeg liker tyngden. Hunden kjenner også at båndet er der. Det er bedre kontakt. Dessverre, som vanlig ved netthandel, har vi fått noe annet enn jeg trodde jeg bestilte. 50 cm var ikke lengden på kjettingen, men total lengde. Det der trenger tilvenning. Heldigvis har vi også fått oss et strikkbånd med såkalt trafikkhåndtak, som jeg tenkte det kunne være greit å koke frosken sakte med for å unngå at likheten med visse grupper i Pride-paraden blir for påfallende. Det holder liksom å kle seg i lakk og lær i offentligheten, vi trenger ikke lage et SM show også, mener jeg. Det er hva som trolig vil skje om vi legger ut på tur blant folk med det veldig, veldig korte kjettingbåndet der uten noen tilvenning, så her må trenes, det var planen for dagen.  For å senke potensielt stress før vi gikk avgårde i nabolaget, så skulle vi leke litt. Få på litt gode biokjemikalier. Erstatte kortisol med endorfiner. Når matmor er utstyrt med vom og tørrfisk på lomma er det nødvendig å leke før vi går avgårde, for å få ned forventningsstress. Biokjemien i dette ble forklart meg, men jeg er ikke stø nok på detaljene til å gjenfortelle korrekt. I grove trekk flommes han umiddelbart av dopamin fra forventning om belønning, så utløser det raskt en masse adrenalin og kortisol når forventningene ikke innfris fort nok (for ham). Han blir agitert og opplever en slags smerter, og mat som belønning får ikke dette stresset ned igjen. Lek derimot gjør. Fikk teorien forklart, sett det fungere i praksis. Å leke på tur fungerer fint på vanlig turbånd, men jeg vil ikke tilvenne ham at det går an å leke på så kort bånd. Ulike båndlengder har ulike regelverk for adferd. Derfor må vi leke før vi legger ut på en potensielt stressende treningstur med SM-lenke, mat i lommene og KRAV for å få den.  KRAV et noe Eddie har problemer med å forholde seg til. Han kunne vært kryssordløsningen på nøkkelordet assertive. Meningers mot og egen vilje. Tar det å bli stilt KRAV til som en trussel. Frosken må kokes sakte, ellers går den i maktkamp. Det fikk jeg bekreftet på den harde måten i dag ved å stille et urimelig krav for å starte leken: Jeg ba ham om utgangstilling.  Istedenfor fikk hele nabolaget konsert med Dickhead and The Pønk Råkk Assertiveness.  Til å begynne med ble jeg irritert. Han var så TEIT. Noe så ufattelig simpelt som å bare sette seg i utgangstilling for å få det han så inderlig intenst ville ha. Han hadde SÅ lyst på både leken og maten, men istedenfor å kjapt, enkelt og greit sette seg i utgangstilling som han VISSTE ville gi uttelling, så valgte han å kjefte meg huden full for å ha the audacity til å ikke bare gi ham hva han ville ha.  Jeg fikk omsider noe som liknet utgangstilling og han fikk umiddelbart leken sin kastet. Fløy avgårde som om han hadde sluppet fri fra Guantanamo. Gjorde meg klar til å belønne ham for levering, fordi middagen var en time på overtid. Favorittmaten. Han er vill etter Vom. Villig til å utstå både kloklipp og frisering i ansiktet så lenge det står Vom på hylla. Han har vanligvis INGEN selvrespekt når det lukter Vom i premie. Vanligvis.  Han slapp favorittleken et par meter fra levering. "Ta med!" responderte jeg, og så var ******* løs igjen. Ikke snakk om. Sikker på det tok mange minutter med utskjelling. Han synes jeg er en herskesyk HURPE med et sykt "behov" for å dominere. HVORFOR skulle han levere meg den leken for å få maten jeg hadde i hånden? "Herskesyke hurpe! Det der handler bare om å ydmyke meg! Ser jeg ut som undersåtten din? Den leken er MIN og den maten er også MIN! Vil du ha leken i hånden kan du plukke den opp selv!" Jeg endte med å plukke den opp selv. Han ble stille noen øyeblikk. Innså at han hadde tapt. Jeg hadde nå både leken og maten og han hadde bare stoltheten. Det gikk ikke mange sekunder før nederlaget ble erstattet med forventning om kast. - Link! Unge Eddies verden raste sammen igjen. Usikker på HVA som er problemet hans, for han går SÅ fint i utgangstilling for kjipe tørrforkuler, bare de er i hånden som lure. Han HAR gått FINT i utgangstilling med Vom på hylla og i vinduskarmen også. Hvorfor ikke nå? Hva er problemet? Svaret er et intenst autonomitetsbehov. Han ga så TEΙΤΕ liksom-nesten kreative alternativer til en faktisk utgangstilling, etter å ha gitt ham flere invitasjoner til å plassere seg riktig valgte jeg å gripe halsbåndet for å veilede ham ordentlig på plass - for å kunne rose og belønne. Verste overgrepet jeg kunne begått mot ham. Han strittet imot, og jeg ville ikke gi meg, så det utviklet seg til en brytekamp jeg til slutt vant ved hans surrender. Var han et menneske ville han HYLGRÅTT. Hikstet og hulket i bunnløs sorg over dette sjokkerende sviket. Var jeg ikke hans beste venn? Hva slags venn og partner GJØR noe sånt? Jeg kunne jo ikke gi meg, for jeg hadde faktisk lagt på et krav, og han trenger VITE at et krav er et KRAV og når det innfris, så blir det ALDRI problemer og ALLTID godt humør og belønning. Å la en nær pubertal riesenschnauzer få lov til å kjempe seg fri fra et (i utgangspunktet bare veiledende) grep i halsbåndet var 100% uaktuelt, samme hvor såret og sjokkert han var. Det ble til slutt en utgangstilling. Leken fikk jeg også levert i hånden, men ikke uten en psych kamp om hvem som bestemmer over ressursene. Ede er IKKE fornøyd med å måtte jobbe for mat og lek.  Tur ble det ikke, men en god latter ble det, fordi Ede er absurd sta. Håper jeg ser samme humoren i det når han begynner skape seg pga endret båndlengde. Fra 2-1 meter i første omgang, med bare korte partier på "trafikkhåndtak". Grime har vi prøvd på. Den sitter det litt lenger inne å gå hjemmefra med ennå. 
    • Hvis det funker med 50/50 kan du jo da bare fortsette med det. For helgeturer går det jo fint å ta med i kjølebag, det gjør ikke noe om det tiner så lenge det blir spist innen en dag eller to. Men ville prøvd forsiktig med et annet tørrfôr som er beregnet for valp.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...