Gå til innhold
Hundesonen.no

Steinerskole


Mari
 Share

Recommended Posts

Det var aldri mye framføringer for min del. Mye egenvurdering, se hva som var bra, hva kunne vært bedre. Særlig hva som var bra. Men kan ikke huske noe "vise frem" for andre elever, annet enn da vi hadde teater, sirkus (jupp), etc. Men det blir jo noe helt annet igjen.

Jeg kan ikke huske at jeg synes det var mye krav om å "vise seg frem"... bortsett fra avgangs"eksamen" da... årsoppgaven (en slags bachelor-aktig greie /stor særoppgave, en stor skriftlig del og en praktisk del) måtte presenteres fremfor en haug med folk, familien til alle elevene, lærere, besteforeldre, venner, og alle som ville høre på. Husker ikke så mye fra den kvelden, for å si det slik :P

Tror ikke det var noe særlig mer enn vanlige skoler egentlig. Der presenterer man vel og særoppgaver og sånn fremfor klassen, setter opp teaterforestillinger osv.

Ok, med untak av store teateroppsetninger og sånt, og er går det kanskje litt på talent? Så høres det jo ikke så gæernt ut.

Men det er da mange fremføringskrav i offentlig skole også? Både foredrag (og høytlesing) for klassen og klasseavslutninger fra første klasse og oppover.

Det er det, og det er fullstendig drepen for enkelte. Jeg fikk noia da de sa i barnehagen at ett og ett barn kommer frem og trekker kalender hver dag, for jeg husker så innmari godt hvor intenst jeg hatet alt sånt, helt fra barnehagen av. Men der er det heldigvis aldri noe tvang, men jeg hatet tilogmed spørsmålet om jeg ville opp. (Dattern min står først i køen og venter ikke på tur da - så hun har heldigvis ikke slike kvaler :lol: )

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 161
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

For meg er ikke enderesultatet ene og alene det som er viktig. Klarer man å stimulere lærelyst og nysgjerrighet, gi bredere forståelse og innblikk, og skape motivasjon i hverdagen, så er det ikke så v

Jeg husker med gru da vi hadde eurytmi på et foreldremøte, vi måtte delta for å få en forståelse av hva det var. Jeg fikk selvsagt helt latterkrampe og læreren sa at jeg var akkurat som barna mine.

Plutselig ble det en konkurranse... offentlig skole og steinerskole er forskjellige. Sånn er det bare. Ps. Pappaen min er sterkere enn din! Sent from my LG-P880 using Tapatalk

Jo. Veldig mye fremføring og høytsnakking på offentlig skole også. Jeg sa ikke et ord i timene fra 1 klasse og hele veien opp gjennom skolen. Og presset var grusomt for meg (til tross for avtale om at jeg aldri skulle presses). Så her igjen tror jeg det går mer på spesifikk skole/lærer enn skoletype.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Orker ikke lese hele tråden.)

Jeg kjenner to stk. som har gått steinerskolen på Ila, om du vil kan jeg sette deg i kontakt med dem. Den ene av dem jobber nå heltid som frivillig med skolepolitikk, den andre studerer på NTNU og driver med partipolitikk. Send meg en PM så kan jeg gi deg facebookinfo eller noe:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, med untak av store teateroppsetninger og sånt, og er går det kanskje litt på talent? Så høres det jo ikke så gæernt ut.

Det er det, og det er fullstendig drepen for enkelte. Jeg fikk noia da de sa i barnehagen at ett og ett barn kommer frem og trekker kalender hver dag, for jeg husker så innmari godt hvor intenst jeg hatet alt sånt, helt fra barnehagen av. Men der er det heldigvis aldri noe tvang, men jeg hatet tilogmed spørsmålet om jeg ville opp. (Dattern min står først i køen og venter ikke på tur da - så hun har heldigvis ikke slike kvaler :lol: )

Jeg hadde det på akkurat samme måte :-( Det var virkelig så ille for meg at jeg planla tannlegebesøk, doturer og det som verre var for å slippe unna høytlesning og foredrag. Heldigvis er de nok mer bevisst på å starte mykt, iallfall i barnehagen, men jeg tror nok ikke de har mye valg på barneskolen. Og som du sier, bare det å bli spurt og måtte si nei er ikke noe morsomt.

Vi fikk nettopp vite at de har begynt med noe nytt i norsken (2. klasse):

To stykker leser for hverandre hver sin gang og gir hverandre tilbakemelding, som er to stjerner (noe som den andre leste bra) og ett hjerte (noe den som leste bør jobbe mer med). Da er det morsomt å være den som leser dårligst...

Godt å høre at datteren din ikke ligner deg frempåmessig :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde det på akkurat samme måte :-( Det var virkelig så ille for meg at jeg planla tannlegebesøk, doturer og det som verre var for å slippe unna høytlesning og foredrag. Heldigvis er de nok mer bevisst på å starte mykt, iallfall i barnehagen, men jeg tror nok ikke de har mye valg på barneskolen. Og som du sier, bare det å bli spurt og måtte si nei er ikke noe morsomt.

Vi fikk nettopp vite at de har begynt med noe nytt i norsken (2. klasse):

To stykker leser for hverandre hver sin gang og gir hverandre tilbakemelding, som er to stjerner (noe som den andre leste bra) og ett hjerte (noe den som leste bør jobbe mer med). Da er det morsomt å være den som leser dårligst...

Godt å høre at datteren din ikke ligner deg frempåmessig :D

Jeg ble heldigvis kjapt god til å lese og lærte meg etterhvert å takle fremføringer greit, men fysj, de første åra var ille... Husker vi skulle trekke kalender på barneskolen også, og skrive dag og dato på tavla.

Hørts skikkelig motiverende ut... eh... Men samtidig bedre enn å måtte lese for hele klassa. Husker vi hadde sånn "lese til du leser noe feil"greier - der en og en elev leste, og overtok en annen elev når den som leste leste noe feil. *grøss*

Og ja, veldig glad hun er mye mer frempå enn det jeg var, hun trenger tid, men når hun er trygg så eier hun verden. :wub: Måtte det bare vare!

Man må nødvendigvis lære seg endel slike ting, man må kunne åpne kjeften foran andre og sånt, men jah - mange av de måtene som blir gjort i den offentlige skolen som virkelig ikke passer de som er under gjennomsnittet frempå. Så var litt nysgjerrig på hvordan det er for slike elever med steinerskolen. Det å bli sett er ikke nødvendigvis så positivt for slike alltid, ikke om det å bli sett medfører press. Jeg var skrekkelig god til å være usynlig tilogmed gjennom vgs. :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det tiltenkt en full grunnskolegang fra 1.-10. i dette tilfellet?

Nei, det har jeg ikke tatt standpunkt til. Har ikke tenkt å planlegge så langt fram i tid, vi får se hvordan det går. Hvordan det?

Det å bli sett er ikke nødvendigvis så positivt for slike alltid, ikke om det å bli sett medfører press. Jeg var skrekkelig god til å være usynlig tilogmed gjennom vgs. :aww:

Det å bli sett handler da ikke om å bli glant på. Å bli sett er at man blir gjenkjent og forstått slik en er, som et individ. Det har ikke noe med krav å gjøre.

Det handler om at barnehagen ser at Hs sjenerthet har med at han er veldig sosial å gjøre f.eks, og at sinnet hans ofte er bunnet i sårhet og at han er lei seg. Dermed kan man møte barnet der det er og med de behov det har.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at flere som gikk på offentlig skole skriver at de var mye ute i naturen og hadde overnattingsturer osv. Jeg gikk også på offentlig skole (i oslo) men rett ved marka. Vi var en del ute, men aldri på overnatting. Utedagene var i forbindelse med noe spesielt så jeg kan ikke si at det preget skolehverdagen på noen måte.

Ikke hadde vi store teateroppsettninger heller. Vi hadde jule og sommer avslutning hvor vi sang sanger og noen ganger hade et lite skuespill.

Synes det er rart at det er så stor forskjell fra to offentlige skoler om så mange sier de gikk på en skole som ligger tett opptil det steinerskolen driver med på den fronten.

Jeg hadde helt sikkert elsket å gå på Steinerskolen! Da hadde jeg sikkert funnet meg selv litt før og ikke gått i "fordi alle andre spiller fotball må jeg også gjøre det for å passe inn" fella. Jeg tenker det krever litt av foreldrene de første årene å legge tilrette for at man får venner i nabolaget, men så lenge dere jo er klar over tette, tror jeg ikke det blir noe problem :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at flere som gikk på offentlig skole skriver at de var mye ute i naturen og hadde overnattingsturer osv. Jeg gikk også på offentlig skole (i oslo) men rett ved marka. Vi var en del ute, men aldri på overnatting. Utedagene var i forbindelse med noe spesielt så jeg kan ikke si at det preget skolehverdagen på noen måte.

 

Ikke hadde vi store teateroppsettninger heller. Vi hadde jule og sommer avslutning hvor vi sang sanger og noen ganger hade et lite skuespill.

 

Synes det er rart at det er så stor forskjell fra to offentlige skoler om så mange sier de gikk på en skole som ligger tett opptil det steinerskolen driver med på den fronten.

 

Jeg hadde helt sikkert elsket å gå på Steinerskolen! Da hadde jeg sikkert funnet meg selv litt før og ikke gått i  "fordi alle andre spiller fotball må jeg også gjøre det for å passe inn" fella. Jeg tenker det krever litt av foreldrene de første årene å legge tilrette for at man får venner i nabolaget, men så lenge dere jo er klar over tette, tror jeg ikke det blir noe problem :)

Vi hadde alltid 14 dager med "ute-tema" hver høst når skolen startet. Da var vi på overnattingsturer, dagsturer, fisketurer, sykkelturer osv.. I 10. Klasse hadde vi ei uke med fjelltur oppi Rondane med andre skoleklasser..

Ellers hadde vi minst 50% utegym, opplegg med at vi gikk alltid en tur om dagen på ca 20 min, osv. Ofte på vinteren hadde vi ski-/akedager, minst 1 gang i Mnd. I naturfagen lagde vi herbarium med forskjellige planter som oppgave osv.. En annen gang fanget vi karrus og studerte livet i innsjøer.

Skolen deltar også alltid med fremvisning på 17. Mai og andre aktiviteter i bygda..

Men så skal det sies: skolen drives av ildsjeler. Lærerene oppå der jobber det de kan for å lage et så godt opplegg som mye, og jobber sammen for å dra lasset. Skolen er jo bitte liten, så da må de jobbe sammen, for trusselen om nedleggelsen er der hele tiden..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde alltid 14 dager med "ute-tema" hver høst når skolen startet. Da var vi på overnattingsturer, dagsturer, fisketurer, sykkelturer osv.. I 10. Klasse hadde vi ei uke med fjelltur oppi Rondane med andre skoleklasser..

Ellers hadde vi minst 50% utegym, opplegg med at vi gikk alltid en tur om dagen på ca 20 min, osv. Ofte på vinteren hadde vi ski-/akedager, minst 1 gang i Mnd. I naturfagen lagde vi herbarium med forskjellige planter som oppgave osv.. En annen gang fanget vi karrus og studerte livet i innsjøer.

Skolen deltar også alltid med fremvisning på 17. Mai og andre aktiviteter i bygda..

Men så skal det sies: skolen drives av ildsjeler. Lærerene oppå der jobber det de kan for å lage et så godt opplegg som mye, og jobber sammen for å dra lasset. Skolen er jo bitte liten, så da må de jobbe sammen, for trusselen om nedleggelsen er der hele tiden..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Vi hadde alt dette på store skoler i Tromsø. Så jeg ser ikke hvorfor ildsjel eller trussel om nedleggelse skulle være noe argument en gang, IMO er dette normal skolegang. Iallefall på 90tallet. Nord-Norge er jo ikke kjent for å være stinn av penger, men det var da "stinn av elever" også på mine skoler, vi var mellom 20-25 elever i alle klassene mine oppigjennom årene. Byttet også skole 3 ganger pga flytting. Alle var lik: masse forskjellige tilbud av både kultur, friluft, alternativ læring et cetra. Tons of it.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Vi hadde alt dette på store skoler i Tromsø. Så jeg ser ikke hvorfor ildsjel eller trussel om nedleggelse skulle være noe argument en gang, IMO er dette normal skolegang. Iallefall på 90tallet. Nord-Norge er jo ikke kjent for å være stinn av penger, men det var da "stinn av elever" også på mine skoler, vi var mellom 20-25 elever i alle klassene mine oppigjennom årene. Byttet også skole 3 ganger pga flytting. Alle var lik: masse forskjellige tilbud av både kultur, friluft, alternativ læring et cetra. Tons of it.

Mens vi trengte ildsjeler og dugnad for å få dette til fordi vi ble ikke bevilget nok penger fordi vi var så få.. Vi var ca 80 elever fra 1.-10. Klasse..

Skolen våres kunne ha gjort mange andre ting annerledes hvis feks lærerene ikke var intr å bruke fridager for å gi oss klassetur osv, og da hadde vi ikke hatt alle disse tilbudene..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens vi trengte ildsjeler og dugnad for å få dette til fordi vi ble ikke bevilget nok penger fordi vi var så få.. Vi var ca 80 elever fra 1.-10. Klasse..

Skolen våres kunne ha gjort mange andre ting annerledes hvis feks lærerene ikke var intr å bruke fridager for å gi oss klassetur osv, og da hadde vi ikke hatt alle disse tilbudene..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lurer på hvordan de klarte å ordne alt, mtp økonomi og alt. Kanskje ting ikke var så gæli allikevel :D (som man trodde om egen skolegang :lol: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er rart at det er så stor forskjell fra to offentlige skoler om så mange sier de gikk på en skole som ligger tett opptil det steinerskolen driver med på den fronten.

Det er, som også i mellom steinerskolene, store forskjeller i den offentlige skolen basert på den enkelte skoles prioriteringer og ressurser. Prising av en skoleplass i den offentlige skolen i Norge varierer fra 75 000,- til over 200 000,- pr elev. Dette har jo igjen sammenheng med økonomien i den enkelte kommune.

Vi har forøvrig fastsatt at elevene skal ha 3 overnattingsnetter i løpet av tre år. Som regel deler man det slik at man har en overnatting i starten av åttende og to i starten av tiende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Lurer på hvordan de klarte å ordne alt, mtp økonomi og alt. Kanskje ting ikke var så gæli allikevel :D (som man trodde om egen skolegang :lol: )

De jobbet garantert timene sine for å si det sånn :)

Og selv om jeg endte opp med å hate ski, håper jeg at min datter får en lik skolehverdag :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plutselig ble det en konkurranse... offentlig skole og steinerskole er forskjellige. Sånn er det bare. Ps. Pappaen min er sterkere enn din!

Sent from my LG-P880 using Tapatalk

Fikk jeg også følelsen av.

Jeg har gått på 6 forskjellige offentlige skoler, og 2 mnd på steinerskolen. De 2 mnd ga meg uten tvil så utrolig mye, at jeg har ikke tvil når mine egne barn skal begynne på skole, at om vi har steinerskole så blir det, har vi ikke det blir vi å se oss om etter annen privat skole.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner fortsatt ikke hva som er så bra med Steinerskolen, annet enn at det er et mindre miljø og flere lærere per elev? Da er den jo som en hvilken som helst annen liten skole. Det må jo være noe mer som skiller den fra offentlige skoler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner fortsatt ikke hva som er så bra med Steinerskolen, annet enn at det er et mindre miljø og flere lærere per elev? Da er den jo som en hvilken som helst annen liten skole. Det må jo være noe mer som skiller den fra offentlige skoler?

Jeg synes det er sagt ganske mye om det i denne tråden?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det ikke lettere å bare finne ut hvor mye de aktuelle skolene gjør av slike aktiviteter enn å snakke om offentlig vs. Steiner på generelt grunnlag?

Jeg har for øvrig gått på to barneskoler, to ungdomsskoler og tre videregående skoler, og min erfaring er at det er langt mindre aktiviteter der enn det som beskrives om Steiner i denne tråden... Men det er jo bare min erfaring, så det er egentlig ikke særlig relevant.

Jo - og har Steinerskolene et maks antall elever per klasse, som er lavere enn det som er vanlig i det offentlige? Ble litt nysgjerrig. For min del var det i hvert fall ikke bare-bare å velge en annen skole med færre elever i klassen (selv om jeg gjerne skulle gått et slikt sted), fordi, vel... Det fantes ikke i området mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er sagt ganske mye om det i denne tråden?

Synes det er sagt en del om hva som gjøres der, men det virker ikke unikt for Steinerskolen, flere gjør det samme på offentlige skoler. Jeg tenkte mer i retning pedagogikk, menneskesyn og slike ting. Skulle jo tro det er slikt som skiller skolene fra hverandre?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo - og har Steinerskolene et maks antall elever per klasse, som er lavere enn det som er vanlig i det offentlige? Ble litt nysgjerrig. For min del var det i hvert fall ikke bare-bare å velge en annen skole med færre elever i klassen (selv om jeg gjerne skulle gått et slikt sted), fordi, vel... Det fantes ikke i området mitt.

Offentlig skole har ikke lenger et maksantall for hvor mange elever det kan være i en klasse, det er opp til den enkelte kommune og den enkelte enhetsleder. Om steinerskolen har et maksantall vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plutselig ble det en konkurranse... offentlig skole og steinerskole er forskjellige. Sånn er det bare. Ps. Pappaen min er sterkere enn din!

Sent from my LG-P880 using Tapatalk

Det får være opp til de som tolker det som en konkurranse. Slik stiller det seg for meg:

*Man spør: Hva er bedre?

*Du får et svar: x, y og z.

*Man svarer: Men x, y og z finnes i offentlig skole også. Hva er det som skiller steiner fra offentlig?

*Du får svar: du har f.eks alfa, beta og charlie...

*Man svarer: Men alfra, beta og charlie finnes i offentlig skole også. Hva er det som skiller steiner fra offentlig?

*Du får svar: hvorfor er det blitt en konkurranse, de er forskjellige, sånn er det bare.

WTF?! :P Jeg vil bare vite hva som skiller de, og jeg har ikke fått noe konkret svar. Som @Poter nevner: NOE må det jo være. Men det som er nevnt til nå er ikke et skille, imo.

EDIT: jo, steinerskolen bruker kanskje dyrere maling og fargestifter på skolen. fint for de som vil bli kunstnere, hva med barn som meg som ikke eier et kunstnerisk fiber i kroppen? Som skulket dramatimene på barneskolen (i offentlig skole, fordi ja, der var også dramatimer, teatertimer, oppsett av sirkus etc). Allerede i første klasse :lol: Haaaaatet alt med teater, drama, tegning, maling. Gjemte meg i garderoben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det revnende likegyldig hvor mye andre aktiviteter som finnes på skolen A begynner på.

Vi sover i telt ute selv og vi har dyr maling :P

Vil han leke teater har vi brageteateret.

Jeg tror vel egentlig ingen velger skole på bakgrunn av slikt, det er det pedagogiske og det faglige som er viktig i skolevalg.

Jeg tror ikke nødvendigvis at antall elever per klasse er det utslagsgivende alltid, det er lærerene.

Det hjelper ikke at en dårlig lærer bare har 5 elever. .

Hvis A ikke trives på offentlig skole så er privat skole et alternativ som selvfølgelig vil bli vurdert.

Men da er det basert på det pedagogiske og på miljøet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Massiv milepæl nådd: Ede mestrer å gå av turbuss på egne bein 🥳 Det startet med at jeg holdt på å falle ned trappen med ham i armene. Løftet ham for tidlig. Bussen ble uventet stående i kø foran rundkjøring før holdeplassen. Det meste jeg hadde av krefter var allerede brukt på å løfte ham fra gulvet. 30 kg med lealaus teddybjørn i den fasongen der viste seg å være i overkant av min bæreevne over tid. Ikke bare armene, men alt av stabiliserende muskulatur fikk kjørt seg mens bussen stod, hakket og rykket, deretter ga full gass og svingte fort og brutalt gjennom den rundkjøringen, for så å svinge like brutalt inn i busslommen og nær bråstoppe. 30 kg ekstra på overkroppen er uvant å balansere på en buss i store bevegelser. Jeg forstår nå de som utfører brystreduksjon på en annen måte. Da det endelig ble tid for å gå av den ufrivillige karusellen der holdt jeg på å falle ned trappen og Ede fikk en overraskende bråslutt på mammadalttilværelsen på gullstol midt i den, uten noen annen mulighet enn å adlyde tyngdekraften og fartsretningen og fortsette ned trappen på egne bein — og det gikk FINT, til hans store overraskelse. Ny motivasjon til å lære Mr.T å gå ned den trappen der var født, og vi har nå, en uke senere lykkes med avstigning fra turbuss på egne ben 🥳 Det ble feiret med Vom og softis 🥰
    • Jeg forer på 4 ulike typer tørrfor, som jeg varierer utfra andel Vom fra dag til dag. På vom alene får han steinhard avføring han uttrykker ubehag med å klemme ut og han begynte beite gress som om han var en hest da jeg ga for stor andel Vom. Ser ut som et rent instinkt han har for å regulere fordøyelsen. På tørrforene til stor valp fra Dilaq, Farmina, Happy Dog og Alpha Spirit har han kjempefin avføring. Små mengder, fast og passe tørr, lett å trykke ut, lett å plukke opp. På Eukanuba (fikk en sekk, ikke kjøpt den selv), der kommer det mengder av en konsistens som griser til gresset. Ideelt her også er max 1/2 Vom og resten tørrfor. De er alle forskjellige da 🤷🏼‍♀️ Edit: Angående råfor som treningsgodis: Jeg kjøpte en sånn silikon godbitpung med magnetlukking i toppen. En standard teskje står godt oppreist oppi den, så en slipper masse gris på hendene. Klarer seg med en serviett i lomma til det lille en får på seg innimellom, om en er litt klønete, som meg. Lett å vrenge og vaske. Fant den på Amazon UK. 
    • Var 50/50 som ikke fungerte så godt. Har nå gått over til kun tørrfor, ser ut som magen har stabilisert seg nå. Gir vom i blant. Fortsatt en del avføring, men det er vel naturlig med mer avføring av tørrfor enn vom?   Takk for innspill uansett!:)
    • Eddie har lagt inn søknad om å få de nusselige spanielørene erstattet med pønkråkk hanekam. I en alder av bare 6,5 mnd setter han seg heldigvis fortsatt ned som en jente når han tisser - og når han markerer, som han gjorde for første gang i dag. Det er stille før pubertetsstormen, men små vindkast kommer de mørke tordenskyene i forveien, og forsurer den prepubertale idyllen iblant.  I dag skulle jeg ha filma. Ikke første gangen en potensiell YouTube-million gikk i vasken. En av mitt livs store regrets er å ikke ha filma første gangen jeg ga chihuahuaen en hel roastbeefskive. Jeg kunne vært millionær, men har åpenbart ikke næringsvett. Glemte å filme i dag også. Ord er fattige, men kamera og power-PC til å redigere videoer på koster, så ord får klare seg. Unge Edeward har slitt en stund, med en indre kamp mellom nature og nurture. Fornuft og følelser. Det instinktive ressursforsvaret hans er så sterkt at han har store vansker med å få gjennomført sin egen vilje. På den ene siden vil han gjerne ha meg til å kaste lekene hans, fordi å jage etter dem er det aller, aller morsomste han vet, men han har ikke lyst til å gi dem fra seg. De er verdisaker for han. Han vet kognitivt at det er nødvendig å hande meg gjenstander for å få dem kastet, og han ELSKER å få dem kastet. Leker er ikke morsomme når de ligger i ro. Da er de bare potensiell moro. Litt som penger i banken. Det er selvsagt mer gøy å bruke penger enn å bare ha dem, men det føles godt å ha dem, og en er redd for å miste dem ved å bruke dem. På samme måte som jeg gjerne vil reise og shoppe og drikke frappuccino og spise ute, så vil han helst ha de lekene flyvende gjennom lufta og sprettende bortover bakken. Han ber meg kaste dem. Han maser om å få dem kastet. Lyser opp i euforisk livsglede når han ser at jeg er i ferd med å kaste. INGEN tvil om hva som er høydepunktene i livet hans, men han har en slags malplassert økonomisk sans, hvor han vokter lekene som om de kan forsvinne dersom han bruker dem. Ressursforsvaret hans er så sterkt at det er et handikap for ham. Den absurde kampen han kjemper hver gang han vil ha lekene kastet, men ikke har lyst til å gi dem fra seg. Kan ikke beskrives med ord. You had to be there, for jeg har ikke filma det.  Dette har ihvertfall pågått en stund nå. Den indre kampen mellom følelser og fornuft. Så, i dag.. Vi har fått nytt utstyr i posten. Grime og kortere bånd for å ferdes i folksomme miljøer. Grime fordi jeg liker være på den sikrere siden. Han begynner bli stor og tung og sterk. Den ene gangen han DRO i båndet for å hilse på storebror er ikke noe jeg ønsker reprise på. Han kan tydeligvis være virkelig sterk om han plutselig finner ut at han ikke vil høre på meg, så grime er en potensielt nødvendig sikkerhet. Det, og så har vi kjøpt kjettingbånd, fordi jeg liker tyngden. Hunden kjenner også at båndet er der. Det er bedre kontakt. Dessverre, som vanlig ved netthandel, har vi fått noe annet enn jeg trodde jeg bestilte. 50 cm var ikke lengden på kjettingen, men total lengde. Det der trenger tilvenning. Heldigvis har vi også fått oss et strikkbånd med såkalt trafikkhåndtak, som jeg tenkte det kunne være greit å koke frosken sakte med for å unngå at likheten med visse grupper i Pride-paraden blir for påfallende. Det holder liksom å kle seg i lakk og lær i offentligheten, vi trenger ikke lage et SM show også, mener jeg. Det er hva som trolig vil skje om vi legger ut på tur blant folk med det veldig, veldig korte kjettingbåndet der uten noen tilvenning, så her må trenes, det var planen for dagen.  For å senke potensielt stress før vi gikk avgårde i nabolaget, så skulle vi leke litt. Få på litt gode biokjemikalier. Erstatte kortisol med endorfiner. Når matmor er utstyrt med vom og tørrfisk på lomma er det nødvendig å leke før vi går avgårde, for å få ned forventningsstress. Biokjemien i dette ble forklart meg, men jeg er ikke stø nok på detaljene til å gjenfortelle korrekt. I grove trekk flommes han umiddelbart av dopamin fra forventning om belønning, så utløser det raskt en masse adrenalin og kortisol når forventningene ikke innfris fort nok (for ham). Han blir agitert og opplever en slags smerter, og mat som belønning får ikke dette stresset ned igjen. Lek derimot gjør. Fikk teorien forklart, sett det fungere i praksis. Å leke på tur fungerer fint på vanlig turbånd, men jeg vil ikke tilvenne ham at det går an å leke på så kort bånd. Ulike båndlengder har ulike regelverk for adferd. Derfor må vi leke før vi legger ut på en potensielt stressende treningstur med SM-lenke, mat i lommene og KRAV for å få den.  KRAV et noe Eddie har problemer med å forholde seg til. Han kunne vært kryssordløsningen på nøkkelordet assertive. Meningers mot og egen vilje. Tar det å bli stilt KRAV til som en trussel. Frosken må kokes sakte, ellers går den i maktkamp. Det fikk jeg bekreftet på den harde måten i dag ved å stille et urimelig krav for å starte leken: Jeg ba ham om utgangstilling.  Istedenfor fikk hele nabolaget konsert med Dickhead and The Pønk Råkk Assertiveness.  Til å begynne med ble jeg irritert. Han var så TEIT. Noe så ufattelig simpelt som å bare sette seg i utgangstilling for å få det han så inderlig intenst ville ha. Han hadde SÅ lyst på både leken og maten, men istedenfor å kjapt, enkelt og greit sette seg i utgangstilling som han VISSTE ville gi uttelling, så valgte han å kjefte meg huden full for å ha the audacity til å ikke bare gi ham hva han ville ha.  Jeg fikk omsider noe som liknet utgangstilling og han fikk umiddelbart leken sin kastet. Fløy avgårde som om han hadde sluppet fri fra Guantanamo. Gjorde meg klar til å belønne ham for levering, fordi middagen var en time på overtid. Favorittmaten. Han er vill etter Vom. Villig til å utstå både kloklipp og frisering i ansiktet så lenge det står Vom på hylla. Han har vanligvis INGEN selvrespekt når det lukter Vom i premie. Vanligvis.  Han slapp favorittleken et par meter fra levering. "Ta med!" responderte jeg, og så var ******* løs igjen. Ikke snakk om. Sikker på det tok mange minutter med utskjelling. Han synes jeg er en herskesyk HURPE med et sykt "behov" for å dominere. HVORFOR skulle han levere meg den leken for å få maten jeg hadde i hånden? "Herskesyke hurpe! Det der handler bare om å ydmyke meg! Ser jeg ut som undersåtten din? Den leken er MIN og den maten er også MIN! Vil du ha leken i hånden kan du plukke den opp selv!" Jeg endte med å plukke den opp selv. Han ble stille noen øyeblikk. Innså at han hadde tapt. Jeg hadde nå både leken og maten og han hadde bare stoltheten. Det gikk ikke mange sekunder før nederlaget ble erstattet med forventning om kast. - Link! Unge Eddies verden raste sammen igjen. Usikker på HVA som er problemet hans, for han går SÅ fint i utgangstilling for kjipe tørrforkuler, bare de er i hånden som lure. Han HAR gått FINT i utgangstilling med Vom på hylla og i vinduskarmen også. Hvorfor ikke nå? Hva er problemet? Svaret er et intenst autonomitetsbehov. Han ga så TEΙΤΕ liksom-nesten kreative alternativer til en faktisk utgangstilling, etter å ha gitt ham flere invitasjoner til å plassere seg riktig valgte jeg å gripe halsbåndet for å veilede ham ordentlig på plass - for å kunne rose og belønne. Verste overgrepet jeg kunne begått mot ham. Han strittet imot, og jeg ville ikke gi meg, så det utviklet seg til en brytekamp jeg til slutt vant ved hans surrender. Var han et menneske ville han HYLGRÅTT. Hikstet og hulket i bunnløs sorg over dette sjokkerende sviket. Var jeg ikke hans beste venn? Hva slags venn og partner GJØR noe sånt? Jeg kunne jo ikke gi meg, for jeg hadde faktisk lagt på et krav, og han trenger VITE at et krav er et KRAV og når det innfris, så blir det ALDRI problemer og ALLTID godt humør og belønning. Å la en nær pubertal riesenschnauzer få lov til å kjempe seg fri fra et (i utgangspunktet bare veiledende) grep i halsbåndet var 100% uaktuelt, samme hvor såret og sjokkert han var. Det ble til slutt en utgangstilling. Leken fikk jeg også levert i hånden, men ikke uten en psych kamp om hvem som bestemmer over ressursene. Ede er IKKE fornøyd med å måtte jobbe for mat og lek.  Tur ble det ikke, men en god latter ble det, fordi Ede er absurd sta. Håper jeg ser samme humoren i det når han begynner skape seg pga endret båndlengde. Fra 2-1 meter i første omgang, med bare korte partier på "trafikkhåndtak". Grime har vi prøvd på. Den sitter det litt lenger inne å gå hjemmefra med ennå. 
    • Hvis det funker med 50/50 kan du jo da bare fortsette med det. For helgeturer går det jo fint å ta med i kjølebag, det gjør ikke noe om det tiner så lenge det blir spist innen en dag eller to. Men ville prøvd forsiktig med et annet tørrfôr som er beregnet for valp.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...