Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvorfor uler hunder på lyder?


Sprettballen
 Share

Recommended Posts

Jeg har oppdaget at jeg har en ulehund. Hun uler når hun hører hunder ule på film eller om vi lager ulelyder selv. Det er dog bare på helt spesielle toner hun uler etter. F.eks. så får ikke jeg henne til å ule når jeg uler selv, da lager hun bare syte/pratelyder. Mens når sambo uler, så henger hun seg på. Jeg synes dette er ganske fasinerende og lurer på hvorfor hun uler. Er det "slemt" å få henne til å ule slik eller hva er det egentlig som gjør det?

Jeg har merket meg at det ikke er alle hunder som reagerer med uling på slike lyder, mens andre, slik som min, gjør det. Noen som har noen teorier på hvorfor?

https://www.facebook.com/video.php?v=10206037802446644&set=vr.10206037802446644&type=2&theater&notif_t=like

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ozzy ulte alltid når han hørte sirener. Aner ikke hvorfor, men han ulte som en ulv hvis han hørte de lengre enn 30-40 sekunder. Holdt på lenge etter de var ferdige også.

Aner ikke hvorfor, men var vel noe med sirener som gjorde at han følte for å svare da. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bikkja til ei venninne uler til to sanger. Den ene er Kings of Leon - Closer og den andre er The Who - Who Are You. Kan nevne det ble slitsomt under CSI Las Vegas-maratonet vi hadde :lol:

Sikkert noe med tonene som gjør at hun føler hun "må" svare? Vi får nesten aldri fremprovosert det utenom de to sangene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Onkel uler til "Needle and the Damage Done" av Neil Young. :teehe:

Ellers så uler de kun hvis de er i nød, eventuelt "nød". :P Dvs. på tur og ikke finner oss, men det har ikke skjedd mange gangene. Var på sykkeltur med Onkel en gang, vi stoppet og han fikk løpe løs på et jorde. Jeg syklet opp på en haug like ved uten at Onkel så det, og da fikk jeg se hva som skjedde da Onkel oppdaget at jeg var borte. Først løp han tilbake dit han så meg sist, så løp han frem og tilbake mens han tydelig lette etter meg, men det tok ikke lange tiden før han satte seg ned og begynte å ule. :teehe:

Nevø falt utfor en sneskavl og ned i en bekk en gang, og kom seg ikke opp. Da begynte han å ule.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min uler om han tror han er alene hjemme, og telefonen ringer, eller om vi ikke tar den med en gang. Han kan og ule hvis jeg uler. En sjelden gang i blant kan han stå på toppen av skrenten i hagen og ule i sin ensomhet :P Jo, også er det enkelte pipeleker han bare ikke takler tror jeg. Han har ett pipebein som alltid fremkaller stor fortvilelse. Er det fordi det er stort og hvitt med prikker, han tror kanskje det er en valp som lider? ( :lol:) For sånn ellers digger han pipepeler over alt.

@ElisabethHH haha er det kanskje en dalmatinergreie dette med uling når fasttelefonen ringer? :lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min uler om han tror han er alene hjemme, og telefonen ringer, eller om vi ikke tar den med en gang. Han kan og ule hvis jeg uler. En sjelden gang i blant kan han stå på toppen av skrenten i hagen og ule i sin ensomhet :P Jo, også er det enkelte pipeleker han bare ikke takler tror jeg. Han har ett pipebein som alltid fremkaller stor fortvilelse. Er det fordi det er stort og hvitt med prikker, han tror kanskje det er en valp som lider? ( :lol:) For sånn ellers digger han pipepeler over alt.

@ElisabethHH haha er det kanskje en dalmatinergreie dette med uling når fasttelefonen ringer? :lol:

Veldig :lol: :lol: :lol: faktor!! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En venninne har en hund som uler dersom fasttelefonen ringer, aldri ellers. Innmari praktisk egentlig, for man hører jo høylytt dalmisuling bedre enn ringelyden om man er i et annet rom. :ahappy:

Min uler om han tror han er alene hjemme, og telefonen ringer, eller om vi ikke tar den med en gang. Han kan og ule hvis jeg uler. En sjelden gang i blant kan han stå på toppen av skrenten i hagen og ule i sin ensomhet :P Jo, også er det enkelte pipeleker han bare ikke takler tror jeg. Han har ett pipebein som alltid fremkaller stor fortvilelse. Er det fordi det er stort og hvitt med prikker, han tror kanskje det er en valp som lider? ( :lol:) For sånn ellers digger han pipepeler over alt.

@ElisabethHH haha er det kanskje en dalmatinergreie dette med uling når fasttelefonen ringer? :lol:

Jeg sitter her og ble helt :blink: av at det finnes folk med fastttelefon i 2015!! Det var sååå rart å tenke på, haha :lol:

----

Cairnterrieren min ulte når hun lekte med pipeleke, aldri ellers!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ElisabethHH haha er det kanskje en dalmatinergreie dette med uling når fasttelefonen ringer? :lol:

Haha, kanskje det. :lol: Mine uler aldri :(, nærmeste vi kommer er lydene til Linus når han strekker seg (men det er ikke sånn ulveuling, mer sånn jeg-er-en-sirene-uling).

Jeg sitter her og ble helt :blink: av at det finnes folk med fastttelefon i 2015! Det var sååå rart å tenke på, haha :lol:

Hehe, jeg har et par venninner som har det faktisk. Men når jeg sier venninner, altså, de er godt oppi 50-åra (venner gjennom hobby), da er det ikke så rart synes jeg. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zara har jeg hørt ule en gang,og det var da jeg spilte "white foxes" av Susanne Sundfør litt høyt en kveld :P

Frost uler hvis jeg uler,men hun blir fort litt stresset av det. Bjeffingen hennes går også fort over til uling hvis hun ser en hund gå forbi huset f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes uling er så flott, men min har aldri gjort det. Kanskje jeg skal sette meg ned med ham en gang og se om jeg klarer å få ham til å svare meg? :ahappy:

(da blir sikkert naboene glade... :aww:)

Kan være jeg husker feil nå, men fikk ikke du Kuro til å bjeffe når du bjeffet mot ham? :P Mulig det funker med uling også :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være jeg husker feil nå, men fikk ikke du Kuro til å bjeffe når du bjeffet mot ham? :P Mulig det funker med uling også :lol:

Uhm, det kan stemme? :lol: Jeg vet at venninna mi kan gjøre det med japaneren sin, tror det funker på Kuro også. Men bjeffing ligger litt nærmere hjertet hans enn uling. :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uling er jo en kjedegreie. Hvis en uler MÅ alle som hører det svare på, og de gir seg på likt. Det går ikke at en gir seg liksom. Festelig på treff/leirer når det starter uling i et hjørne, og på noen sekunder er det hundre bikkjer som uuuuler :P

Når hunder svarer opp andre lyder, er det nok en lyd som ligger nært opp til uling i tone, og de MÅ svare. Det er jo et kontaktsignal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uling er jo en kjedegreie. Hvis en uler MÅ alle som hører det svare på, og de gir seg på likt. Det går ikke at en gir seg liksom. Festelig på treff/leirer når det starter uling i et hjørne, og på noen sekunder er det hundre bikkjer som uuuuler :P

Når hunder svarer opp andre lyder, er det nok en lyd som ligger nært opp til uling i tone, og de MÅ svare. Det er jo et kontaktsignal.

Veeeeeldig festlig når basenjien står i bur i bilen (åpen) på utstilling vedsiden av en bil med en haug med SH i. Og den som starter ulekoret er lille afrikaneren. :aww::lol:

Mine uler bare når de er ulykkelige alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
    • Jeg eier en selveier leilighet i et sameie. Helt uproblematisk. Leste vedtektene før jeg bydde/kjøpte og snakket med megler om dyrehold også først.  vi er vel rundt en 70 enheter tror jeg totalt på 5 bygg. Og jeg vet det er minst 10 hunder som bor her fast pr.d.d + folk som passer hund med ujevne mellomrom. Og en hau med katter er det også. Eneste regelen vi har er at hunder ikke skal i heisen pga allergi, det går bra siden hvert bygg kun er 4 etasjer. Tror dog det er folk som bryter den regelen ganske ofte som bor høyere opp en meg i første. 😂  Relativt nytt bygg da, ferdigstilt i 13/14 og dermed veldig god lydisolering også. 
    • Han fikk vite det når vi hadde hilsa på valpene! 😂
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...