Gå til innhold
Hundesonen.no

Chinese crested powder puff


Guest HestHundKatt
 Share

Recommended Posts

Guest HestHundKatt

Hei :)

Jeg er interessert i powder puff. Er det noen som vet hvor utbredt luftrørskollaps er? Og har de hår inni ørene som må nappes vekk? Jeg skal snakke med valpeformidler, men jeg vil gjerne se om noen her også kan gi meg info om rasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :)

Jeg er interessert i powder puff. Er det noen som vet hvor utbredt luftrørskollaps er? Og har de hår inni ørene som må nappes vekk? Jeg skal snakke med valpeformidler, men jeg vil gjerne se om noen her også kan gi meg info om rasen.

Vet ikke det første du spør om, men ja, de må nappes i ørene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :)

Jeg er interessert i powder puff. Er det noen som vet hvor utbredt luftrørskollaps er? Og har de hår inni ørene som må nappes vekk? Jeg skal snakke med valpeformidler, men jeg vil gjerne se om noen her også kan gi meg info om rasen.

Luftrørskollaps er ikke et kjent problem på rasen, men det finnes en del øyesykdommer.

Seriøse oppdrettere holder kontroll med sykdommen, slik at det ikke parres to bærere av denne.

Ørene må nappes ja. Utover det er det en god del pelsstell om man holder dem langhåret.

Mine to puffer holder jeg kortklippet.

Utover det så er det vanlig å barbere ansikt og hals, men ikke noe krav :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Guest HestHundKatt

Takk for svar :) Beklager sen respons.

Så de har hår inni ørene som må nappes bort, ja. Hmmm... Jeg kjenner noen som har Puddel, og mange av dem viser tydelig ubehag når ørene nappes. Jeg tror powder puff hadde passet godt sammen med meg og mine andre dyr, men jeg har ikke veldig lyst til å nappe ører hvis det er vondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med ørenapping går veldig greit altså. Man bruker "ørepulver" (som er omtrent som kritt, man får godt tak) og nappingen går som en lek. Og det er ikke så ofte man behøver å gjøre det. Jeg har aldri opplevd hunder som får vondt heller bortsett fra dersom de har hatt ørebetennelse. Erfaring fra en del "pelsraser" fra 1993. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Har selv hårrase der ørehårene må nappes nå og da. Det er kun hår som vokser inne i selve øregangen som skal nappes, og de sitter veldig løst.

Tror mange hunder kan synes det er litt ukomfortabelt å måtte holde hodet stille mens noen driver å pirker i ørene, og at det er det som er grunnen, for vondt skal det ikke gjøre og er jo veldig fort gjort.

Enkelte må heller aldri nappes, da hårene ikke vokser seg lange, men det vanlige er at det må gjøres innimellom, tett med hår burde det aldri bli. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest HestHundKatt

Jeg ordla meg litt dårlig i forrige innlegg. Jeg prøver igjen ;) Ja, klart man må nappe ørene når det er behov for det :) Jeg mente at jeg er usikker på om jeg vil ha en hund som har hår inni ørene fordi jeg har sett (og hørt om) hunder som til og med hylskriker når ørene nappes :( Men det kommer nok an på hvordan det blir gjort også. Dere som har svart meg har heldigvis ingen dårlige erfaringer med det. Kanskje det blir en powder puff i min lille dyrefamilie en dag :)

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen av pudlene her syns det er vondt å få nappa ørene sine, snarere tvert i mot, det ser ut som de syns det er godt :lol: Men jeg har "rullerende" napping, så jeg tar litt nå og da, fremfor å ta mye på en gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Guest HestHundKatt

Takk for svar :) Beklager sen respons igjen.

Så dumt hvis det er mye dårlig gemytt :( Jeg vil gjerne ha tips om flinke oppdrettere som har fokus på mentalitet og helse :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det er så mange her inne med CCPP, eller som har CC-oppdrettere å anbefale.. :P

Jeg kjenner ei som dreiv med oppdrett, K9madness. Hadde hun fortsatt gjort det hadde jeg lett anbefalt henne, men men... hehe... :ahappy:

Det er jo uansett alltid lurt å besøke forskjellige oppdrettere å møte hundene deres. Sånn jeg ser det så skal en normal CC være sosial og typ sprette opp i fanget ditt å be om oppmerksomhet. Så er de mer tilbakeholdene hadde jeg vært skeptisk.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei venninne av meg venter CC-valper nå :) Hennes første kull, men tispa er en bra tispe sånn jeg ser det, og hennes kinsere bor med portiser og er påfølgende vant til mer enn bare småbikkjer og dilling. :) Tispa føder når som helst nå faktisk!

Kan sende deg PM med kennelnavnet. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ei som dreiv med oppdrett, K9madness. Hadde hun fortsatt gjort det hadde jeg lett anbefalt henne, men men... hehe... :ahappy:

Det er jo uansett alltid lurt å besøke forskjellige oppdrettere å møte hundene deres. Sånn jeg ser det så skal en normal CC være sosial og typ sprette opp i fanget ditt å be om oppmerksomhet. Så er de mer tilbakeholdene hadde jeg vært skeptisk.

K9madness er den eneste oppdretteren jeg anbefalte tidligere :-) desverre mye dritt på rasen og jeg anbefaler igrunn ikke cc at all dersom du vil ha en trygg og tøff hund. Men se mot Sverige, det kan være noe bra der.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

K9madness er den eneste oppdretteren jeg anbefalte tidligere :-) desverre mye dritt på rasen og jeg anbefaler igrunn ikke cc at all dersom du vil ha en trygg og tøff hund. Men se mot Sverige, det kan være noe bra der.

:) Ja, presaen min er jo derfra, og de er gode venner av meg, så det er sånn jeg har blitt kjent med cc-en. Kineserne dems var jo helt herlige :D:wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser mange kule (som i trivlige hunder) CC'er på utstilling i alle fall, og den tiden jeg var interessert i rasen var det flere dyktige oppdrettere :)

Men på rasen ville jeg prioritert å møtt oppdretters hunder i flere situasjoner, hjemme, utstilling, på tur - for å få et skikkelig bilde av hvordan hundene er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for link :) Jeg har vært innom der før. Kanskje like greit å bare snakke med valpeformidler istedenfor å spørre om noe her.

Jeg har hunder fra Shandor og fra Zanevi, og kan anbefale begge.

Kjenner også godt til Arctic Flyer, og kan også anbefale denne

Andre seriøse er Absolute Soul, Reject, De La Majafus, Rimabra for å nevne noen. Og er enda flere seriøse der ute :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser mange kule (som i trivlige hunder) CC'er på utstilling i alle fall, og den tiden jeg var interessert i rasen var det flere dyktige oppdrettere :)

Men på rasen ville jeg prioritert å møtt oppdretters hunder i flere situasjoner, hjemme, utstilling, på tur - for å få et skikkelig bilde av hvordan hundene er.

På utstilling har jeg sett mye usikkerhet på cC. Redd andre hunder, redd folk, svak på miljø. Dersom man greier å finne en med godt hode så er det kjempefine hunder, men for mye dårlig på rasen i mine øyne... Og mange oppdrettere ser reservert hund der hunden er livredd. Skummelt!

Ville sett mot Sverige :) eller annen rase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...