Gå til innhold
Hundesonen.no

"Husk vinterjakka til hunden"


marjea
 Share

Recommended Posts

http://www.nrk.no/sorlandet/husk-vinterjakka-til-hunden-1.12184704

Jeg forstår at det er store forskjeller på hunder, mtp. pels og hvor godt de tåler kulde. Samtidig har jo luftfuktighet og vindstyrke mye å si, men jeg reagerte på dette:

- En hund på to-tre kilo er det viktig å kle på allerede ved ti varmegrader, det sier Carl Henning Hallgren, daglig leder ved Zoo-1 i Sørlandsparken.

Er det såvidt +10 og styrtregner sidelengs så kan jeg forstå det, og selvfølgelig kan det være at han er sitert ut av kontekst, men ut ifra akkurat dette sitatet så virker det som at hunden bør kles på ved +10, uavhengig av andre faktorer? Jeg har aldri eid eller kjent til hunder av den størrelsen der, men er dette riktig? Ti varmegrader?? :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.nrk.no/sorlandet/husk-vinterjakka-til-hunden-1.12184704

Jeg forstår at det er store forskjeller på hunder, mtp. pels og hvor godt de tåler kulde. Samtidig har jo luftfuktighet og vindstyrke mye å si, men jeg reagerte på dette:

- En hund på to-tre kilo er det viktig å kle på allerede ved ti varmegrader, det sier Carl Henning Hallgren, daglig leder ved Zoo-1 i Sørlandsparken.

Er det såvidt +10 og styrtregner sidelengs så kan jeg forstå det, og selvfølgelig kan det være at han er sitert ut av kontekst, men ut ifra akkurat dette sitatet så virker det som at hunden bør kles på ved +10, uavhengig av andre faktorer? Jeg har aldri eid eller kjent til hunder av den størrelsen der, men er dette riktig? Ti varmegrader?? :huh:

Emma, papillon x yorkshire terrier på 3kg, har null underpels og den pelsen hun har kjennes mest ut som baby-hår. Sånn som babyer har på hodet liksom. Silkemykt HÅR! Det varmer særdeles lite, for å si det sånn :P

Emma fryser lett, og store deler av vinteren må hun holdes innendørs pga kulden. Det blir bare korte turer på 2min. om det er under -7 grader sånn ca. Men er det 10 pluss, da STORKOSER hun seg og fryser ikke litt engang så lenge hun er tørr og det ikke blåser. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er en nakenhund så? Trenger vel ikke kle på en med mye pels så tidlig? Kanskje slenge på en korthåret chi eller dvergpinscher en sånn rosa "I am faboulus!" T-skjorte i bomull, med glitter og skjørtekant..

Om de kunne lagd bomullshundeklærne litt mer nøytrale tror jeg flere hadde vært flinkere til å kle på hundene sine litt i mellomsesongene, før tiden er inne for fleecedresser og bobledekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fagfolk? En selger i en dyrebutikk?

Veterinæren sa bare at folk burde bli flinkere til å kle på hundene sine, og at det er viktig at hundene er komfortable og har det greit. Det er en ganske nøytral uttalelse, som strengt tatt betyr at man må kle på hunden etter behov.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Små hunder blir fortere kalde enn store, men en godt pelset Pomeranian f.eks vil jeg tippe tåler kulde ganske godt tiltross for at den er liten. Store forskjeller innen rase og forsåvidt.

Selv har jeg en liten som verken har pels eller underull, men hår, og han fryser ekstremt lett. Vet ikke nøyaktig temp. det er nødvendig med en genser når vi er ute en stund, kommer jo også an på vind, men det er hvertfall et stykke på plussiden.

Man må se an egen hund rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen må sikkert det, andre ikke, det kommer an på individ og dens forutsetninger for å tåle vær og temperaturer, akkurat som med større hunder. Men det er mulig poenget var å gjøre oppmerksom på at noen må faktisk kles på allerede der for å få folk til å åpne øynene litt, viss ikke vil jeg si at det er ganske sneversynt og en som ikke vet helt hva han snakker om..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

Min korthårede chihuahua på 2,5 kg har aldri hatt behov for genser ved varmegrader, det er ikke alltid han synes han trenger genser i ti kuldegrader heller, men som regel tar jeg på han ullgenser når det er mer enn 5 minus.

Man må jo se an hvordan ens egen hund reagerer på kulde, og merker vel fort når den er kald, tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dvergen min kles på fra 5 pluss og nedover. Da fryser hun og syns ikke noe om å være ute om hun er kald. Er det mye vind kles hun på når det er varmere. Jeg tror det viktigste er å se ann hunden.

Nå har f.eks ikke Kua vært med meg og Ymse på tur på to uker fordi det har liggi på over 20 minus, Selv med ulldress, vindtett dress over og potesokker piper hun og viser med hele seg at hun ikke vil ut. Ymse har jeg enda ikke sett fryse på tross av 30 minus og kort pels :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sikkert dyreplager, men min lille papillon på 2,7 kg uten underull går kun med dekken når vi skal gå lang tur og det er ca. 10 minus. Tar aldri på henne klær for korte turer eller når det bare er moderat kaldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker dekken/varmedress på min på de kaldeste dagene. Han har ikke underull og er veldig tynnpelset enkelte steder og fryser fort. Så jeg har ingen betenkeligheter med å kle på han, når jeg ser det trengs. Så får folk heller tenke sitt om det.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dalmisen er en frossenpinn, spesielt ille er det i regnvær. Siden eg ikke synes det er noe hyggelig å dra på en hund som ikke vil være ute, får hun regndekken på når det regner, og varmedekken når det er under 10+. Da er hun gladelig med på tur. Det burde være enkelt å se an hunden og dens behov :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Talli fryser fort, så hun får på seg klær ved ca minus 10 (dumme hunden spiser så mye is at hun fryser innvendig).

Blaze har tidligere ikke fått klær på seg før ved -15. Men som 11 åring så syns jeg hun kan få den ekstra besyttelsen av rygg og hofte, så nå får hun også ved minus 10. Blaze liker det ikke :P

Når de er nedrøytet er det noe helt annet. :)

Det koster meg så lite energi å putte på den en skjorte eller dekken så jeg gjør det gjerne en gang for mye for å unngå skader i muskelatur og annspenthet pga kulde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare så det er klart så var mitt svar et motsvar til uttalelsen i linken. Jeg bryr meg katta om hva folk velger å gjøre med bekledning og hund, men synes det er helt feil at "fagfolk" uttaler seg uten å ha peiling i det hele tatt.. Har selv hatt rollen som selger i dyrebutikk, og folk kjøper seriøst mye av det man sier og påstår. Man har en del makt ift uvitende folk i den rollen altså!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så er det kanskje litt sånn som med mennesker at hvis man er i ro eller bare dilter av sted så fryser man fortere enn om man går raskt? Mine tåler kulde godt begge to, men jeg er veldig forsiktig med å ha dem liggende i bilen hvis det er minusgrader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Er det best avanse på dekken siden det ikke er snakk om potesokker som tross alt isolerer fra bakken hvor kulda kommer. Har bare lest det som er skrevet .

ellers kle på etter behov men vær sikker på at hunden fryser, det er mange grunner til at en hund skjelver

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den tøffe jakthunden min blir pissekald og sutrete når det er en seks-åtte grader pluss og det regner og/eller blåser. Da vil hun ha klær på, ellers skjelver hun. Det er uavhengig av aktivitet, hun blir like kald selv om hun som regel løper løs. Det er kanskje noe av problemet, siden den lille pelsen hun har blir gjennomvåt med en gang...

Papillonen min blir tilsynelatende aldri kald. Vi bor jo på vestlandet, så det er sjeldent veldig kaldt. Vi har hatt en periode med rundt fem minus og hun har fremdeles ikke behov for klær når hun er i bevegelse.

Skal de sitte mye stille, som på trening ol. Så kler jeg på begge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner jeg er litt glad for at det ikke skal såå mange kilo opp (og samme markavstand??) Så tåler de jaggu meg både 10 og 15 minus i noen timer :P Det kaldeste jeg har jaktet i var 19 minus, bikkja jaget fint, den :)

Forøvrig skjønner jeg ikke dette maset om potesokker, om man da ikke skal kjøre milevis, og er avhengig av null slitasje..

Nå slipper jeg samme hund minst 4 ganger i uka på svært skarpt føre. Aldri mindre enn 2 mils arbeide pr. slipp. Null slitasje...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har litt blandet erfaring.

Før brukte Mona bare dekken når det var veldig kaldt (under -10) og vi gikk båndturer/rolige turer. Hun har "labradorpels", og klarte seg fint så lenge hun var i bevegelse. Nå som hun er godt voksen har hun hatt problemer med stivhet i rygg og bakpart, og i den forbindelse gav faktisk veterinæren klar beskjed om at hun burde begynne med dekken allerede i oktober. Nå har jeg konsekvent kledd på henne i hele vinter, og det virker faktisk som hun trives med det (bortsett fra "joggedressen" da, den hater hun).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min tåler ganske mye, men det kommer an på hva man gjør ute. Sitter vi bare å glaner så kan +10 med litt vind være kaldt for både bikkjer og folk det liksom.. Er vi på tur har han ikke klær på før det er en -5 grader, ikke alltid da heller. Blåser det mye eller regner så kan han få på seg noe selv om det er noen plussgrader i luften. Det fine med små bikkjer er jo at klærne er små, så er jeg usikker har jeg en fleecegenser med i lomma på tur :) Bruker mye potesokker da, nesten alltid når det er snø.

Med dress og dekken, potesokker og lue så koser rotta seg i -20 han. Blitt tøff finnmarking må vite!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker også potesokker når det blir over sånn -10. For da ser jeg at DPen blir kald (løfter på beina). Ingen behov på whippetene.

Det er veldig forskjellig hvor raskt hunder blir kalde. Jeg hadde en DP som gjerne gikk med genser inne, og som raskt ble kald, og elsket å ha på seg fleecedress eller dekken. Så hun brukte det ganske mye. Den jeg har nå er ikke noe glad i å ha på klær, og blir ikke så raskt kald heller, så hun bruker ikke klær så ofte som den andre.

Som nevnt over her kan 10 grader og surt vær føles mye kaldere ut enn 0 grader og tørr luft. Så Ingen temperaturregel for når jeg tar på dem klær. Ser rett og slett an været.

Ingen av dem jeg har nå streiker i vær, selv om de er kalde. Men jeg kler på dem om jeg mener det er kaldt, eller om jeg ser at de fryser (foretrekker å ligge i forkant).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Kjenner jeg er litt glad for at det ikke skal såå mange kilo opp (og samme markavstand??) Så tåler de jaggu meg både 10 og 15 minus i noen timer :P Det kaldeste jeg har jaktet i var 19 minus, bikkja jaget fint, den :)

Forøvrig skjønner jeg ikke dette maset om potesokker, om man da ikke skal kjøre milevis, og er avhengig av null slitasje..

Nå slipper jeg samme hund minst 4 ganger i uka på svært skarpt føre. Aldri mindre enn 2 mils arbeide pr. slipp. Null slitasje...

Skjønner deg godt. Jeg fikk først øynene opp for potesokker for fem år siden når det gjaldt kulde. Men dem ble da ikke brukt før det var 10 - 15 minus og dyret ville fortsatt ikke ha på dekken men potesokker var da en fin oppfinnelse syntes damen. Også når dem løper løs og loser eller lignende så blir det da mye varme, men flesteparten av hundene spaserer i gata og da blir det ikke mye varme fra hunden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cavalieren har ergonomiske potesokker med tykk såle. Hun var sommerbaby, og protesterte en del første gangen vi tok dem på, etter at hun hadde passert halvåret, men hun ble veldig positivt overrasket over den isolerende effekten etter å ha gått noen meter med potesokker på -15 grader iskald bakke. Etter det har hun stått som et lys hver gang vi tar dem på, og stopper og venter like pent om hun sparker av seg en på turen.

Hun er generelt veldig frossen av seg, og har pels som en mikrofiberklut: trekker til seg vannet isteden for å støte det av, så her har det vært gensere, dekken og dresser for alle penga. Og potesko når det fryser på ordentlig.

Forrige var også en frossenpinn, med pinnkort pels, blottet for underull, men nektet plent å ha på potesokker, samme hva. Dekken fikk holde i lange baner. Så ut som han var skikkelig flau over å gå ut med klær, men han skalv ihvertfall ikke under dekkenet.

Etter alt dette påkledningsstyret skal det bli deilig med lapphund :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Kjenner jeg er litt glad for at det ikke skal såå mange kilo opp (og samme markavstand??) Så tåler de jaggu meg både 10 og 15 minus i noen timer :P Det kaldeste jeg har jaktet i var 19 minus, bikkja jaget fint, den :)

Forøvrig skjønner jeg ikke dette maset om potesokker, om man da ikke skal kjøre milevis, og er avhengig av null slitasje..

Nå slipper jeg samme hund minst 4 ganger i uka på svært skarpt føre. Aldri mindre enn 2 mils arbeide pr. slipp. Null slitasje...

Det med potesokker er ganske varierende etter temperatur, underlag, genetikk og bruk. Nå har jo jeg store hunder og bruker ikke potesokker mot kulde før det er under 25 kuldegrader (eller vi skal gå langt langs salta vei, eldste hunden min reagerer på det, jeg har aldri sett han er kald på potene ellers). Ifht slitasje varierer det veldig hvor gode poter hunder har. Noen får slitasje fortere enn andre og på de fleste raser er ikke det noe oppdrettere bryr seg om (eller vet de bør bry seg om?) i avl. Ingen av mine har trengt potesokker når de løper løs, uansett hvor langt og lenge, men ved trekk på skarpt føre får de på sokker for å beskytte mot slitasje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg er tispemennenske, og trives mye bedre med tisper enn hannhunder.  Men jeg oppfatter ofte hannhunder som mer kosete, og lojale.  De er ofte "dummere" enn tispene synes jeg.. Skal ha tispe denne gangen også. 
    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
    • Jeg eier en selveier leilighet i et sameie. Helt uproblematisk. Leste vedtektene før jeg bydde/kjøpte og snakket med megler om dyrehold også først.  vi er vel rundt en 70 enheter tror jeg totalt på 5 bygg. Og jeg vet det er minst 10 hunder som bor her fast pr.d.d + folk som passer hund med ujevne mellomrom. Og en hau med katter er det også. Eneste regelen vi har er at hunder ikke skal i heisen pga allergi, det går bra siden hvert bygg kun er 4 etasjer. Tror dog det er folk som bryter den regelen ganske ofte som bor høyere opp en meg i første. 😂  Relativt nytt bygg da, ferdigstilt i 13/14 og dermed veldig god lydisolering også. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...