Gå til innhold
Hundesonen.no

Bli dritgod til å ta bilder med meg!


plutte
 Share

Recommended Posts

Synes tema var supervanskelig :blink:

Du kan jo ta noko i måneskinn? Det blir jo stort sett både lyst og mørkt. :D Eller noko som står i skuggen med litt lys på? Eller lage bokstaver med lommelykt midt på natta! Eller skyggefigurar på ein vegg!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 73
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Eller utan meg, men målet er det samme. Eg har så lyst til å bli flinkare til å ta bilder. Ikkje berre reint teknisk, (men mykje det og), men til å faktisk ta med kamera når me går ut, og t

Det er vel greit med et tema som ikke er for konkret, men som kan tolkes på forskjellig vis så vi får mange ulike bilder og har anledning til å være litt kreative. Hva med å ha lys&skygge som førs

Åpne utfordringer er fint, nytter ikke med "grønne enger" som tema her på noen mnd. Mobil, kompakt, dslr, system, vi setter vel ikke krav til utstyr? For min del trenger det ikke kåres noen "vinner

Jeg vil gjerne være med. Jeg har kommet til et punkt hvor jeg ikke blir bedre, og har mistet mye motivasjon pga det. Jeg har lest tutorials og sett videoer, prøvd meg frem med kameraet, men jeg har stagnert og føler det er pga manglende teknisk kunnskap. Jeg vet hva iso er, blender osv, og bruker for det meste manuelle instillinger, men blir ikke fornøyd med bildene mine.. Og skjønner ikke hva jeg skal stille på for å få det bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er med! Lys og komposisjon og sånn er jeg håpløs på. Også er jeg på evig jakt etter gode actionbilder :lol:

Kan jeg spørre her om noen har link til greie beskrivelser for innstillinger på kamera? Altså så enkelt som mulig,bare helt grunnleggende? (Har nikon). Prøvd å lese meg opp litt, men finner ikke noe med beskrivelser på en slik måte at jeg husker det... Hadde vært greit å kunne ha litt teori i bunn, og bruke disse utfordringene til å bygge på det! :)

Google hva ISO, blender og lukkertid er og hvordan det brukes. Da har du massemasse å jobbe med de neste månedene :ahappy:

Uredigerte eller redigerte bilder da?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Med. Det er jo faktisk sånn at de fleste bilder trenger litt etterarbeid for å bli virkelig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo ta noko i måneskinn? Det blir jo stort sett både lyst og mørkt. :D Eller noko som står i skuggen med litt lys på? Eller lage bokstaver med lommelykt midt på natta! Eller skyggefigurar på ein vegg!

Eller man kan dra den enda lenger og tolke lys/skygge som 2 ulike humør man er i f.eks, eventuelt en person med personlighetsforstyrrelse eller bipolaritet som viser 2 forskjellige "ansikt". Finnes omtrent ikke grenser for hvordan man kan tolke ting! :D Eventuelt kan man leke med lang lukkertid og en lommelykt, da får man lys i mørket på en måte.

Her er f.eks et bilde jeg tok i forbindelse med en fotoppgave på skolen. Temaet var bevegelse. (Her tolket jeg bevegelse som følelsesmessig bevegelse, fra lukket til åpen, fikk mange relativt kule bilder i samme serie. Dog var ikke det fototekniske på topp, hadde på det tidspunktet kun Canon 350D)

339001_10150306928760423_167730871_o.jpg

EDIT: rart hvor kreativ man blir kl 3 på natta. :lol:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er lys en greie som jeg må ha flaks med i så fall, og de dukker jo opp, som i disse under feks. Men det var aldri gjennomtenkt og ganske flaks. Tenker dere mye på lys? Jeg tenker jo i forhold til at jeg ikke vil ha skygge på halve hunden feks, mne ikke så mye utover det :lol:

10958722_10152982823947225_8797938628960

10661733_10152676821147225_5244067758924

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lys/skygge kan jo være harde slagskygger og kontraster (f.eks. geometriske mønster av lys/skygge, mønster på bakken av trær, stolper etc., hund med skygge på bakke/vegg), noe som gir form (lyst trekker frem, mørkt skyver bak), portretter der deler av ansiktet evt. hodet er i skyggen, andre deler i lys, landskap i lys/skygge, eller mer symbolsk som hos Rocket, etc. etc..

Jeg har aldri prøvd å ta sånne bilder, lys har, også for meg, stort sett vært å håpe på lett overskyet fotovær :P Så enig med Ingvild, kjekt å få utfordret seg selv litt og kanskje lære å se ting rundt seg med litt nye øyne oppdage motiver man ellers ikke ville sett. Så krysse fingrene og håpe gjennomføringen følger ideen, der er jeg ikke så sikker på meg selv :lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

og er vel ikke noe som er mer rett eller feil enn noe annet?

Nei, nettopp :) Man tolker det slik man selv vil! Og man kan bruke både naturlig og kunstig lys. Man kan jobbe med det lyset som tilfeldigvis er der når man har med kamera, eller man kan planlegge nøye og komme seg ut når sola står akkurat slik på himmelen at den lager en spesiell skygge.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er tema bestemt da? Og når tenker man å opprette tråd til bilder/når er fristen? :)

Om ingen har innvending til lys & skygge så syntes jeg vi skal starte med det. Og da er det jo bare å opprette rn bildetråd så kan vi komme igang med februar utfordringen og folk kan legge ut bilder.

Jeg foreslår også at man åpner for å kunne legge inn flere bilder, altså et og et bilde, men mulighet for å legge ut ny/forbedret versjon etter man har fått litt kommentarer (tips og triks).

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikser tråder! :) En for bilder, og en for kommentarer. Så tagger man person i kommentartråden (evt om det er en person med et ikke-taggbart navn kan man sitere et innlegg fra personen, men ta bort innholdet i siteringen) når man ønsker å kommentere bildene. Så får vi se om det er en ordning som funker. :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mike Browne syntes jeg er helt fantastisk, og han har så utrolig mange bra filmer på Youtube, alt fra veldig enkelt til mer komplisert. Samtidig syntes jeg filmene er underholdende og det er lett å følge med selv i flere timer uten at det blir kjedelig eller for teknisk.

Ja, helt enig :) Han er verken tørr eller slitsom å høre på.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikser tråder! :) En for bilder, og en for kommentarer. Så tagger man person i kommentartråden (evt om det er en person med et ikke-taggbart navn kan man sitere et innlegg fra personen, men ta bort innholdet i siteringen) når man ønsker å kommentere bildene. Så får vi se om det er en ordning som funker. :)

Kjempe! Dette blir bra. :D Og ingenting blir feil!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi så moro. Dette vil og bør jeg være med på. Impulskjøpte meg nytt kamerahus (eos 7d) og objektiv (sigma 10-20mm) for et par uker siden (demovarer tilsammen satt ned ca 12.000 kr, slike tilbud kan man ikke la gå). Men nå må jeg jo lære meg å bruke utstyret. En helt massiv forbedring fra mitt gamle eos 350d, så nå er det bare fotografen det står på :D

Flott initiativ!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det noen måte å legge ut bilder på som sparer på filnavnet og bildeinformasjonen (Properties)? Jeg synes det er så kjekt å kunne gå tilbake og se på hvilke innstillinger jeg har brukt på et bilde, men når både filnavnet endres og bildeinformasjonen forsvinner i feks photbucket, facebook og på et eget galleri som følger med en hjemmeside jeg har, så blir det vanskelig å holde orden på bildene på nett kontra lokalt på maskinen. Hvordan gjør dere dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bildene i Picasa, så sålenge jeg ikke redigerer de i PS og skriver over orginalkopien, så ligger all den informasjonen i Picasa. Vet du kan laste opp bilde i picasaalbum på nett, men har ikke gjort det så jeg vet ikke om infoen ligger på nett. Vet ikke om det var dette du var ute etter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, egentlig var det akkurat det :) Jeg synes det ser ut som Picasa også lager nytt filnavn på bildet. Det er igrunnen det dummeste, fordi jeg gjerne tar 2000 nesten like bilder og laster opp ett par. Da blir det nesten umulig å finne igjen det opplastede bildet lokalt. Kanskje jeg må lage meg egne foldere lokalt for de opplastede bildene...

Photoshop lagrer faktisk billedinformasjonen i editerte bilder (save as ..).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...