Gå til innhold
Hundesonen.no

Friluftslivets år 2015


Mirai
 Share

Recommended Posts

Visste du at i år er Friluftslivets år? :)

http://www.friluftslivetsar.no/fa15/

Målet er å få flere i aktivitet, og å få et forhold til friluftsliv. Gåturer, toppturer, fiske, padling, klatring mm.!

Det er f. eks en Haikeliga hvor man kan registrere lag og delta på "oppdrag" som kommer ut hver måned, vinne premier, poeng osv: http://haikeliga.no/snart.html .

Ta en titt inn på linkene, kanskje du finner noe du har lyst til å prøve, eller får inspirasjon til en tur?

Her er Facebooksiden til arrangementet:

https://www.facebook.com/friluftslivetsar?fref=ts

Samboer og jeg har bestemt oss for at vi skal mye mer på tur i år, og senke terskelen for hva som er tur. Så snart det blir mer vår skal vi f. eks gå på alle kommunetoppene ( :P ) i Vestfold. Vi fikk primus til jul og begynner å få det meste av generelt utstyr man trenger for å dra på dagstur og overnattingstur (savner et tremannstelt, men!).

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For oss tror blir det nok også en økning i antall turer, rett og slett fordi poden er eldre.

Vi har økt det gradvis de siste årene, i fjor sommer fikk han stort sett bare bålmat :lol:

Jeg visste det var friluftsår , men for oss gjør det altså ingen forskjell :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var mye ute på toppturer i fjor, og har tenkt å komme meg ut enda mer i år. Startet med nesten fire timer lang skogstur 1. januar for å komme i gang og sette standarden for året.

Jeg er lite interessert i å gå på populære steder. Jeg går ikke i skogen for å ha Ozu i bånd og gå i kø, men for å komme meg bort fra folk og fe og nyte stillheten. Helst alene.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min egen del så har jeg lyst til å få til mer av det å bare ta med en termos med kakao, gå ut i skogen og fyre opp et bål. At tur ikke må være en svær greie som krever mye utstyr, planlegging og kjøring. Har allerede avtalt med stefaren min og samboern min at vi skal lage gapahuk borti skogen til mamma og stefaren min :) . Så kan vi tusle over jordene bort dit og bare være ute litt.

Så skal vi også på toppturer! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I morgen er det åpning av dette året på skolen hvor min sønn går. Da kan man bl.a. overnatte sammen med ordføreren i gapahuken til skolen.

Men ellers så er vi en ganske så "friluftig" familie, så vi kommer vel ikke å være noe mer ute en det vi pleier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har veldig lyst til å finne frem teltet mitt igjen, og dra på tur, så det er ett av målene mine i år.

Har også planer om å bestige flere topper i området (når transport hjemmefra til naturen er i boks, er foreløpig der det stopper), og kanskje utforske vestlandet litt i sommer, da jeg knapt kjenner landsdelen og syns det ser så utrolig fint ut der :)

Jeg kunne også tenkt meg til å spise mer mat jeg selv har høstet inn/fisket, både gøy og godt :)

For min egen del så har jeg lyst til å få til mer av det å bare ta med en termos med kakao, gå ut i skogen og fyre opp et bål. At tur ikke må være en svær greie som krever mye utstyr, planlegging og kjøring. Har allerede avtalt med stefaren min og samboern min at vi skal lage gapahuk borti skogen til mamma og stefaren min :) . Så kan vi tusle over jordene bort dit og bare være ute litt.

Så skal vi også på toppturer! :D

Mener du den gleden av å bare være ute, uten å måtte stresse så mye med ordne ting for å komme seg dit? Digg følelse :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min egen del så har jeg lyst til å få til mer av det å bare ta med en termos med kakao, gå ut i skogen og fyre opp et bål. At tur ikke må være en svær greie som krever mye utstyr, planlegging og kjøring. Har allerede avtalt med stefaren min og samboern min at vi skal lage gapahuk borti skogen til mamma og stefaren min :) . Så kan vi tusle over jordene bort dit og bare være ute litt.

Så skal vi også på toppturer! :D

Jeg er også litt der, og har alltid vært slik. (Vel, etter jeg fikk Ozu, i hvert fall). Friluftsliv for meg er ikke telt og bål. Skal jeg vente til jeg får på plass det, så kommer jeg meg aldri ut noe sted.

Jeg trenger ikke så mye annet enn gode klær. På lengre turer tar jeg med meg en flaske vann og kanskje noe lett å bite i hvis jeg blir borte så lenge at jeg blir småsulten. Også forsøker jeg å gå steder andre ikke går - utenfor stier, bort fra løyper og på små topper ingen andre bryr seg om. Jeg kan i skogen alt fra rett bak leiligheten og vandre der en halvtime, til å gå en topptur på fire timer. Alt er for meg friluftsliv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min egen del så har jeg lyst til å få til mer av det å bare ta med en termos med kakao, gå ut i skogen og fyre opp et bål. At tur ikke må være en svær greie som krever mye utstyr, planlegging og kjøring. Har allerede avtalt med stefaren min og samboern min at vi skal lage gapahuk borti skogen til mamma og stefaren min :) . Så kan vi tusle over jordene bort dit og bare være ute litt.

Så skal vi også på toppturer! :D

Kidden og jeg var flinke til det der i fjor vår.

Det hendte titt og ofte at vi bare dro rett på fisketur etter jobb/barnehage og spiste "middag" ute ( ble litt for mye sushi og reker, greit med mat som kan brukes som agn :lol: ) før vi dro hjem til leggetid.

Men av en eller annen grunn glemte vi det litt bort etter sommerferien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, noe å tenke på @Tabris

om friluftsliv er å gå i skogen en halvtime så bedriver jeg jo friluftsliv opp til flere ganger daglig, inkludert på vei til jobb i dag (mesteparten av veien er gjennom skogen, går forbi en gapahauk og en ekstra bålplass).

Så hva er friluftsliv for deg?

Alle har vel sitt eget svar/tolkning, så ville vært spennende å høre flere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min egen del så har jeg lyst til å få til mer av det å bare ta med en termos med kakao, gå ut i skogen og fyre opp et bål. At tur ikke må være en svær greie som krever mye utstyr, planlegging og kjøring. Har allerede avtalt med stefaren min og samboern min at vi skal lage gapahuk borti skogen til mamma og stefaren min :) . Så kan vi tusle over jordene bort dit og bare være ute litt.

Så skal vi også på toppturer! :D

De skal vi også bli flinkere til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er fint det settes fokus på friluftsliv og gleden i å være ute. Husker vi diskuterte i en tråd dette med at ikke alle har råd til å dra til syden og at de barna som ikke fikk dratt dit, ble utenfor, men at det nå så ut som det begynte å bli in å dra på hytta og å være ute i naturen. Jeg håper det stemmer! Og at man kan se enkelheten i å gå seg en tur. At man ikke trenger hytte, telt, masse utstyr og fænsye klær eller å måtte gå på alle toppene eller være på overnattingstur i flere dager, men at man kan se gleden i å gå seg en tur eller bare komme seg ut og få litt frisk luft i nesen. At det ikke må være store greier. At man kan se verdien i å plukke blomster eller å ha en snyballkrig og at man ikke trenger å gå så langt.

Desverre tror jeg det blir som med alt annet, det blir mest verdifult å gå lengst og høyest. Oppnå mest. Ikke at det er noe galt i å gå langt eller på alle topper, det er bra det også så lenge det gir glede. Jeg ønsker bare ikke at folk skal tro de må gå på flest fjellturer, nå alle toppene, overnatte i telt i flere døgn eller reise langt for at det skal bli "riktig friluftsliv". Og at hvis en ikke kan det, så kan en like godt være inne eller enda værre, er mindreverdig og føler skam fordi barna ikke får dratt på ordentlige turer akkurat som med sydenproblematikken.

Små turer er også store, er det ikke det de sier? :)

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig fan av Tromsø sin ti-på-topp. Man melder seg på og kan velge mellom rubnt 20 populære turer med forskjellig vanskelighetsgrad. Om man går 7 eller mer topper får man en kopp med årets topp som premie. Veldig artig motivasjon for de som liker å samle på ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og i år skal vi få gått alle de 10 grønne turene kommunen lager hvert år. I fjor fikk vi ikke det helt til. Men det er veldig fine turer, er noen som rydder stier innom litt historiske steder eller skjulte/glemte områder i kommunen, merker de og holder de vedlike. Kjempe flott tiltak som har gjort at vi har oppdaget mange nye steder å ferdes i nærområdet :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også litt der, og har alltid vært slik. (Vel, etter jeg fikk Ozu, i hvert fall). Friluftsliv for meg er ikke telt og bål. Skal jeg vente til jeg får på plass det, så kommer jeg meg aldri ut noe sted.

Jeg trenger ikke så mye annet enn gode klær. På lengre turer tar jeg med meg en flaske vann og kanskje noe lett å bite i hvis jeg blir borte så lenge at jeg blir småsulten. Også forsøker jeg å gå steder andre ikke går - utenfor stier, bort fra løyper og på små topper ingen andre bryr seg om. Jeg kan i skogen alt fra rett bak leiligheten og vandre der en halvtime, til å gå en topptur på fire timer. Alt er for meg friluftsliv.

Jeg tenker at det er begge deler for min del også. Både det å bare gå ut i turbuksa og ta en kort tur i skogen, OG det å måtte planlegge en mer krevende tur utstyrsmessig. Jeg ønsker å få mer "på plass" den hverdagsturen (vi har jo ikke egen hund, så det er ingen som maser ved døra her...jo, samboer av og til da!), at det ikke er en stor greie å bare gå ut.

Kanskje jeg i bunn og grunn ønsker et mer "allround" friluftsliv :P . Både med og uten bål, hund, sekk og telt :D .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk penger til sekk til jul, så kjøpte en 95 liters, og i tillegg spanderte jeg på meg nye sko og nytt tremanns... Oooog så gikk jeg bananas på stormberg (for meg å være) med ny jakke, vinterbukse og turbukse.
Jeg er klar! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh, hadde ikke fått med meg at det var friluftlivets år jeg!

Uansett har jeg mange fine turer som jeg har planlagt. De fleste får vente til det er varmere i været og bar bakke.

Har blant annet planer om å gå til Norges geografiske midtpunkt (10 km hver vei). Vil iallefall få med meg flest mulige slike turer her iløpet av våren, siden vi flytter til sommeren :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her blir det nok en naturlig økning uansett siden samboer endelig er ferdig med skole etter jobb og vi begge har tatt jegerprøven. Dermed blir nok høsten preget av flere jaktturer om enn litt begrenset pga junior. Vi har ogsp et sterkt ønske om å bli flinkere til å bruke nærområdet om så bare gå en times tid og grille og så hjem igjen. Passer veldig fint at det i tillegg er friluftslivets år og syntes det hørtes veldig bra ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor veldig fint til, og nyter godt av friluftslivet hver dag. Jeg storkoser meg på turene jeg går hver dag, selv om det "bare" er vanlige turer i nærområdet. Jeg har aldri vært noen fjellgåer, mye pga formen og fjellene her er ganske bratte, men jeg har små mål som jeg prøver å oppnå hvert år, som en spesifikk fjelltopp. Jeg har aldri vært noe interessert i å overnatte i telt og vandre langt av sted. Jeg liker meg godt på kortere dagsturer med mat på tur. Det er kos. :) Eller bare sitte på stranda og brenne bål.

Elsker å være ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har uansett planer om å være minst like mye ute i år som i fjor, men kjempeflott at det er fokus på friluftsliv! Jeg er ikke så glad i telt og den pakka der, men dagsturer blir det nok noen av når vinteren er over. Har hytte på fjellet som jeg har planer om å ha som base for flere topp-turer bla :)

Håper også at skiføret holder seg så vi får gått fine turer de neste månedene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...