Gå til innhold
Hundesonen.no

Ned i vekt..

BareLinn
 Share

Recommended Posts

Min erfaring er at om man trener og "får" ekstra kalorier av lifesum - ikke spis alt du har trent. Da gikk ikke jeg ned i alle fall. Men sa lifesum at jeg hadde trent vekk 300kcal spiste jeg 150kcal ekstra. Det er ikke nødvendig vis så smart å følge det appen sier slavisk hva gjelder inntak. Man må prøve seg frem rett og slett.

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 1.3k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

For å ta meg selv som eksempel - så var jeg av de med BMI på over 35. Med en startvekt på svimlende 145 kg! Og en livsstil som en ikke burde anbefale noen! Store og få måltider ( åt en gedigen midda

Tasser innom for å motivere litt jeg Klem til alle som vil ha og heia heia til de som skal starte på ny frisk! Desember 2013 - 145 kg Februar 2015 - 85 kg Sunt kosthold - og økt aktivit

Kikker litt igjennom bilder, og det er litt som har skjedd her de siste årene. 2010: 2015: Kjenner motivasjon for å gå ned de siste kiloene kommer snikende. Kom på noen kilo etter neders

Posted Images

Men har du det så travelt da? :) Får ikke quotet, men det er til @marjea

Det er vel ok å bruke den tiden du trenger til å legge om livsstilen og matinntaket enn å tenke på at det skal gå så og så fort som f.eks. 11 kg på 18 uker. Da blir det liksom ikke slanking, mer varig endring av livsstil, selv om resultatet er både vekttap og endring i speilet.... for å forklare meg helt bambus. Bare et forslag i kassa :ahappy:

Nei, jeg har det ikke travelt :) Jeg godtok bare hva appen foreslo sånn i første omgang. Men så stusset jeg på at kalorimengden var lav - nettopp fordi jeg ikke skal på slankekur, men heller bruke appen som en bevisstgjøring i startfasen.

Min erfaring er at om man trener og "får" ekstra kalorier av lifesum - ikke spis alt du har trent. Da gikk ikke jeg ned i alle fall. Men sa lifesum at jeg hadde trent vekk 300kcal spiste jeg 150kcal ekstra. Det er ikke nødvendig vis så smart å følge det appen sier slavisk hva gjelder inntak. Man må prøve seg frem rett og slett.

Takk for tips! Som skrevet over så er poenget med appen (for min del) å bli bevisst hva jeg spiser, ikke nødvendigvis å følge den til punkt og prikke. Ønsker å skaffe meg en slags oversikt over kalorier og næringsstoffer over mat jeg spiser til vanlig.

• Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er flink, bare stå på slik som du gjør :) Gjør ingenting om man "skeier" ut med en hvetebolle av og til - du må ikke tenke slik. Du skal jo gå inn for en livsstilendring - ikke en diett. Spis slik som du ser for deg at du skal spise i fremtiden, et normalt kosthold som du ikke trenger å slite med. Selvfølgelig - prøv å hold det usunne til feks lørdager, men om du spiser en hvetebolle på en mandag - så er det jo bare å gå en ekstra tur eller spise en litt mindre middag? :) Kalorier er kalorier, uansett om det kommer fra frukt, grønnsaker, middag, lunsj, hvetebolle eller sjokolade :) Brukt lifesum til å følge med når du har fått i deg nok kcal - har du gått litt over, så gå litt under neste dag :)

Som sagt, ikke tenkt at du skeier ut. Da vil du bare misslykkes. Tenk heller at du har koset deg med bollen, og feks at hunden(e) trenger/har godt av en 10 min lengre tur :)

Takk, det er helt sant, det du "sier"..

Jeg vil ikke bli helt SNUSfornuftig :P

Idag har jeg trena 60min zumba, 10min med mageøvelser, også vært ute en tur med kicksparken.. det får holde :P

Nå er jeg sliten,og sulten..middagen ble litt forsøvet,men jeg aaaaner ikke hva jeg har lyst på :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stikk en gaffel i og se om det henger deig igjen på den. Da er den ikke ferdig

Fant ut at det bare var en banan igjen ..og den var overmoden - brunish... så da skal jeg prøve når jeg får kjøpt bananer :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker matmuffins! Pleier å variere oppskriften, men er veldig fornøyd med denne:

1 dlhavregryn

• ½ dlvann
  • 1 ½ dlhvetemel
  • 1 ½ dlsammalt hvete, fin
  • 1 dlsammalt hvete, grov
  • 2 tsbakepulver
  • ½ tssalt
  • 4 stkegg
  • 4 dlyoghurt naturell
  • Skinke i biter, squash, soltørket tomat/vanlig tomat, paprika, spinat, raspet gulrot - hva du ønsker.
  • Litt raspet jarlsbergost - men obs - øker kaloriinnholdet endel.
Slik gjør du

1. Bland mel, bakepulver og salt i en bolle.

2. Visp sammen egg, yoghurt og oljen fra de soltørkede tomatene. Rør blandingen sammen med det tørre.

3. Vend i grønnsaker og skinke.

4. Bruk et muffinsbrett med plass til 20 små eller 12 store muffins. Plasser papirformer i muffinsbrettet. Fyll formene 2/3 deler fulle.

5. Stek muffinsene midt i ovnen på 200 °C i ca 20 - 25 minutter. Avkjøl på rist.

Server muffinsene med en god salat, en god spekeskinke eller nyt dem som de er, enten hjemme, på tur eller som matpakke.

• Tid: 20 - 40 min
  • Vanskelighetsgrad: lett

Pleier også å bytte ut det fine melet med grovt mel, både spelt og rug og grovbakst fungerer fint. Disse blir det litt mer hold i, og du blir good og mett.

• Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker matmuffins! Pleier å variere oppskriften, men er veldig fornøyd med denne:

1 dlhavregryn

• ½ dlvann
  • 1 ½ dlhvetemel
  • 1 ½ dlsammalt hvete, fin
  • 1 dlsammalt hvete, grov
  • 2 tsbakepulver
  • ½ tssalt
  • 4 stkegg
  • 4 dlyoghurt naturell
  • Skinke i biter, squash, soltørket tomat/vanlig tomat, paprika, spinat, raspet gulrot - hva du ønsker.
  • Litt raspet jarlsbergost - men obs - øker kaloriinnholdet endel.
Slik gjør du

1. Bland mel, bakepulver og salt i en bolle.

2. Visp sammen egg, yoghurt og oljen fra de soltørkede tomatene. Rør blandingen sammen med det tørre.

3. Vend i grønnsaker og skinke.

4. Bruk et muffinsbrett med plass til 20 små eller 12 store muffins. Plasser papirformer i muffinsbrettet. Fyll formene 2/3 deler fulle.

5. Stek muffinsene midt i ovnen på 200 °C i ca 20 - 25 minutter. Avkjøl på rist.

Server muffinsene med en god salat, en god spekeskinke eller nyt dem som de er, enten hjemme, på tur eller som matpakke.

• Tid: 20 - 40 min
  • Vanskelighetsgrad: lett
Pleier også å bytte ut det fine melet med grovt mel, både spelt og rug og grovbakst fungerer fint. Disse blir det litt mer hold i, og du blir good og mett.

Kan man lage uten youghurt?

Jeg kjøpte skinke,paprika, mais og har bittelitt revet norvegia igjen.. så tenkte å prøve meg frem litt med det jeg har :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke typer mel bør man ha i hus, når man skal lage grove og sunne bakverk? Type brød, pizzadeig, matmuffins o.l? Har IKKE peiling på tørrvare, har alltid kun brukt sammalt hvete.. og det ska man jo prøve å unngå når man vil være ekstra sunn?:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@SandraNH

Personlig har jeg gått bort fra grovere mel/speltmel osv fordi det er dritt å bake med. Jeg bruker i stedet å putte oppi bakepro (bakeprotein) i hvetemelblandingen for å gjøre det hakket mer næringsnyttig. Jeg har gått bort fra grovere mel fordi det ofte er mer kalorier i det, og jeg like gjerne kan la de kaloriene bestå av protein og la karbohydratene være hakket mindre "nyttige" hvis det er så om å gjøre. Det er min måte å leve litt sunnere uten å ta av på :P

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke typer mel bør man ha i hus, når man skal lage grove og sunne bakverk? Type brød, pizzadeig, matmuffins o.l? Har IKKE peiling på tørrvare, har alltid kun brukt sammalt hvete.. og det ska man jo prøve å unngå når man vil være ekstra sunn?:P

Jeg bruker Fibra,og Rug :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har skeia ut, etter altfor harde krav til meg selv..så siste uka har bare vært crap, og formen har vært litt opp&ned og..

Men jeg er så alvorlig matlei...

Og trenger sårt noen andre ting enn kylling, svinekjøtt, fullkornsris åsånn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har skeia ut, etter altfor harde krav til meg selv..så siste uka har bare vært crap, og formen har vært litt opp&ned og..

Det du trenger er sannsynligvis variasjon i oppskriftene du bruker. :) Lager du ting likt hver gang blir det fort kjedelig, men lærer du å lage ulike marinader og sauser, og lærer deg å bruke ulike typer krydder, så blir det mye enklere.

Hvordan pleier du å preppe kjøttet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynn å prøv noe nytt :)

Og så varier med vanlige smaker, og så nye krydder osv..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Ja - det har nok vært lite struktur på tilværelsen på landet.  Han er svært lite interessert i lek. Har prøvd diverse leker, biteleker og dra-leker - men han skjønner ikke poenget. Apportering er også null interessant. Har tydeligvis ikke vært aktivisert med dette tidligere. Oppdaget i går kveld at jeg kan fremprovosere "krypingen" hans også hvis jeg bare står og jogger på stedet innendørs. Så det er noe med hoppingen/løpe-bevegelsen som gjør han redd eller usikker. Har ikke forsøkt med ball - men har noen tennisballer liggende - så skal prøve ut neste gang vi går ut. Hva angår turområder - så varierer jeg turene i helgene - da er det tid å kjøre til ulike steder  - mens i hverdagen blir det nok ofte litt de samme stiene siden jeg bor i skogkanten.   
    • Fordommene mine sier "vokst opp på landet uten mye rammer eller struktur, og heller ikke mye sosialisering og miljøtrening". Det trenger ikke å være riktig, men hvis det er tilfelle kan det ta ganske lang tid å venne seg til et nytt sted, nye folk og nye rutiner. Jeg ville startet med en fysioterapeut for å utelukke muskulære problemer, og så bare gitt det tid. En måned er ikke lenge å omstille seg på for en voksen hund. Prøv heller å aktivisere med lydighetsøvelser, triks, lek og søk. Hva skjer hvis du har ham løs og bare går? Går dere på samme sted, har du evt. mulighet til å prøve ulike områder? Ikke ofte jeg anbefaler ballkasting, men hvordan er han der?  
    • Han er en omplasseringshund som jeg tok over for en måned siden. Har tidligere bodd hos oppdretter på landet - hvor han har løpt i timesvis rundt i fjellene og på heiene. Det er ikke det fysiske det står på. Problemet nå er at jeg ikke får gitt han det han egentlig trenger. Jeg er selv ute og løper mye - og skulle gjerne hatt ham med. Men med en gang jeg begynner å løpe begynner han å "krype" og legger seg nesten umiddelbart ned.  Det er som om han blir redd når min fart blir stor...Eller at frekvensen på skrittene mine blir høyere enn vanlig gange. Har prøvd både med sele og ha han løs.  Ingen forskjell.  Har også prøvd å sette han i hanefot med en annen hund for å skape tryggere ramme og kanskje mer motivasjon - men ingen forskjell. Må være eneste engelske setter i Norge som ikke liker å løpe.... 😆
    • Yoshi fylte 3 år den 31. august og har begynt å bli voksen selv i hode. Siden sist har vi: Deltatt i og vunnet endel blåbær, til og med 2 cuper. Også plassert seg i åpen hopp. Kommet igjennom mer enn en offisiel hopp bane, og faktisk kommet på en 3. plass. Konkurrert hos søta bror, de hadde vist merkelig slalåm så Yoshi skjønte ikke hvordan den skulle passeres 😆 Vært på japaner spesialen og fått exc og ck (mye bedre en den gule i fjor). Begynt surfetrening
    • Er det tatt røntgenbilder? Er dette et nytt problem, har det oppstått plutselig, eller gradvis? Hvor mye tur får han til daglig? Hvor langt/lenge går dere? Går dere på samme sted hver dag, eller ulike steder?  Bruker dere alltid sele?  Det er slett ingen selvfølge at det ikke er noe fysisk galt selv om veterinær ikke finner noe. Jeg ville vurdert å få en hundefysio til å undersøke grundig.  Ellers avhenger det veldig av svarene på spørsmålene over. Det kan ha med ubehagelige opplevelser å gjøre, det kan være utstyret du bruker, det kan være fysisk ubehag eller noe i området han reagerer på. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...