Gå til innhold
Hundesonen.no

Nye utstillingsregler


xxx12345
 Share

Recommended Posts

  • Svar 414
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Kanskje man da kan innføre et fantom-cert, som går til hunden som med de gamle reglene skulle mottatt certet, men som nå ikke får det fordi den er fullcertet. Sløyfen kan kanskje være i gullfarge med

foto: Emelie Johansson

Det er da masse positive aspekter om litt av konkurranseelementet ved ustillingen blir borte. Det går an å snu på flisa her. Konkurransedelen er i min mening den størte fallgruven ved hele utstillings

Posted Images

Dommeren vet ikke, og skal ikke vite det. Man sier selv ifra til ringsekretæren at "min hund er fullcertet" hvis man står i line up'n.

Men dommeren kan fort tråkke i salaten likevel... en schafer i championklassen på dogs4all fikk ikke CK med begrunnelsen "hun var jo allerede champion". Ja, champion, men ikke NORSK champion, som handler sa. Da visste ikke dommeren helt hva hun skulle si, og gikk. Hadde hun stilt i brukshundklasse ville hun nok fått CK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dommeren kan fort tråkke i salaten likevel... en schafer i championklassen på dogs4all fikk ikke CK med begrunnelsen "hun var jo allerede champion". Ja, champion, men ikke NORSK champion, som handler sa. Da visste ikke dommeren helt hva hun skulle si, og gikk. Hadde hun stilt i brukshundklasse ville hun nok fått CK.

Da er det jo tydeligvis at dommeren ikke helt kunne de norske reglene med andre ord, og burde ha satt seg bedre inn i hvordan man bruker premieringene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan det bli lettere å få cert for de hundene som aldri ellers er i toppen, og kaanskje dårligere ch-kvalitet? Er det noen som mener.

Da må vel dommerne bare bli nøyere på hvilke hunder som får CK. Er hundene gode nok til å få CK så er de gode nok til å få cert :D

Slik jeg ser det blir det mye enklere å bli champion, så får man jo vurdere om dette er negativt eller ikke. Dette er jo stikk i mot hva man har f eks i England, hvor cert går til beste uansett om den er champion fra før eller ikke.

Det største problemet tror jeg er at det blir færre som stiller, og dermed dårligere økonomi i klubbene. Men det vil vise seg etterhvert da :)

Jeg tror det vil endre statusen til det å bli champion ja, men kanskje særlig "cert-samlinga" som mange driver med fram til hunden er to år. Noe jeg ikke nødvendigvis synes er en dårlig ting. Jeg liker tanken på at det handler om hunden er god nok i forhold rasestandard og ikke så mye om hunden er bedre enn de andre hundene.

De som vil ha ære og berømmelse klarer jo finne noe annet å konkurrere om :D (flest bir/bim eller no )

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må vel dommerne bare bli nøyere på hvilke hunder som får CK. Er hundene gode nok til å få CK så er de gode nok til å få cert :D

Jeg tror det vil endre statusen til det å bli champion ja, men kanskje særlig "cert-samlinga" som mange driver med fram til hunden er to år. Noe jeg ikke nødvendigvis synes er en dårlig ting. Jeg liker tanken på at det handler om hunden er god nok i forhold rasestandard og ikke så mye om hunden er bedre enn de andre hundene.

De som vil ha ære og berømmelse klarer jo finne noe annet å konkurrere om :D (flest bir/bim eller no )

Ja, men de hundene som ikke er gode nok til å hevde seg men som nå fortsetter i håp om cert vil vel gjerne falle fra etter at de har oppnådd status som fullcertet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men de hundene som ikke er gode nok til å hevde seg men som nå fortsetter i håp om cert vil vel gjerne falle fra etter at de har oppnådd status som fullcertet.

Men kanskje flere kommer til når det blir lettere å få certet? Nei, jeg er enig med deg i at det nok blir trangere økonomi for mange klubber framover.

Jeg ser vel for meg at CK ikke sitter så løst og at det å få CK blir det "nye certet". Jeg synes ikke at flere championer er en dårlig ting så lenge de fortsatt har like god kvalitet. Kvalitet+ kvantitet er jo ikke dumt for en hunderase :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro det blir delt ut færre CK'er framover, fordi dommer nå brått kan gi certet til den som ble nummer fire i klassen.

Det virker tidvis som om det er lett å slenge på CK til alle plasserte, framfor å gi til for eksempel bare to eller tre, at en er litt snillere jo lenger bak i rekke en ble plassert. En må rett og slett bli mer bevisst på at enhver CK som gies ut kan bli et cert til slutt.

Det står at det ikke har tilbakevirkende kraft, men hvordan blir det i overgangen for de som var junior og unghund i 2014? Hvis de har tatt to cert, er de fullcertet fra 01.01.2015, selv om de blir to år 31.12.2015?

Hvis en har en skikkelig god ung hund, så ser jeg poenget med å stille den - for de klubbene som har mestvinnendelister. Hos oss er det for eksempel alle plassert i BHK/BTK som får poeng, og en kan jo bli BIR fra junior og dermed hanke inn poeng til den lista.

Det betyr vel også at det er større grunn til å stille sine unge hunder, selv om det er en juniorstjerne, fordi en kan få certet som nummer tre i juniorklassen. Sånn sett kan jeg tenke meg at det i noen miljøer blir økte påmeldingstall, fordi en behøver ikke vente til årets stjerne har blitt champion.

Men jeg vet også om flere som vil slutte å stille, fordi certet er så gjevt at det er det de kjemper for - vi reduserte på antall utstillinger i 2015 for vår rase i vår raseklubb, og fikk tilbakemeldinger fra enkelte om at vi tok bort moroa for dem, fordi det å få flest mulig cert før hunden ble champion (hvis...) var en del av moroa. Folk gidder neppe å reise så langt på småutstillinger da, hvis de ikke føler at de har noe å hente.

Det blir jo også en fordel for de som har flere hunder - jeg har for eksempel ikke stilt X'en så mye i år, fordi Foenix trenger cert. Nå kan en stille flere hunder, uten å ødelegge for egne hunder som trenger cert.

Men jeg er enig i de som sier de vil ha certet fordi de var best. Og det sier jeg med viten om at vi kan være 40 tisper som konkurrerer om certet på enkelte utstillinger. Er det noen som burde være glad for fullcertregelen er det jo oss med høye påmeldingstall, og ikke bolonka med to påmeldte i snitt :P

Men jeg tror som sagt at det blir gitt ut færre CK'er framover, etter hvert som dommerne tar inn over seg bedømmelsessystemet vårt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker tanken på at det handler om hunden er god nok i forhold rasestandard og ikke så mye om hunden er bedre enn de andre hundene.

De som vil ha ære og berømmelse klarer jo finne noe annet å konkurrere om :D (flest bir/bim eller no )

En hund som får exc er god nok i forhold til rasestandard. Hvor vanskelig er det å få en exc?

Unge hunder har gjerne ikke så mye i konkurransen om BIR og BIM å gjøre, og da faller jo det aspektet bort også.. hva er da igjen? Hva er motivasjonen for å stille mer enn akkurat nok ganger til å bli fullcertet? Min hund har nå to småcert og er 12 mnd gammel. Det er nesten et år til det er noe poeng å stille henne igjen, strengt tatt.

Men kanskje flere kommer til når det blir lettere å få certet? Nei, jeg er enig med deg i at det nok blir trangere økonomi for mange klubber framover.

Jeg ser vel for meg at CK ikke sitter så løst og at det å få CK blir det "nye certet". Jeg synes ikke at flere championer er en dårlig ting så lenge de fortsatt har like god kvalitet. Kvalitet+ kvantitet er jo ikke dumt for en hunderase :D

Flere kommer antakelig når det er lettere å få tak i certet, ergo vil konkurransen om å oppnå certet bli langt lavere (når de beste effektivt blir borte fra konkurransen) - bedømmelsen fra dommeren vil neppe endre seg fra det det er i dag, det ER lett å få en CK. Poenget er jo at det BLIR jo dårligere kvalitet når flere hunder lettere får certet - for nei, det blir ikke sånn at kvalitet+ kvantitet=bra - dette blir kvantitet foran kvalitet, eller som en sa det på FB:

Det er bare å innse at det er fristende å "plukke" cert på gode hunder og det at disse hundene kommer på utstilling er med på å holde kvaliteten oppe. Alle vet at det som oftest er flere hunder som får CK på en utstilling, så det blir uten tvil et billigere championat, selv MED konkurranse av fullcertede hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg er enig i de som sier de vil ha certet fordi de var best. Og det sier jeg med viten om at vi kan være 40 tisper som konkurrerer om certet på enkelte utstillinger. Er det noen som burde være glad for fullcertregelen er det jo oss med høye påmeldingstall, og ikke bolonka med to påmeldte i snitt :P

Men jeg tror som sagt at det blir gitt ut færre CK'er framover, etter hvert som dommerne tar inn over seg bedømmelsessystemet vårt.

Og for de fleste andre raser - som oftest har mellom 5-10 påmeldte på vanlige utstillinger, vil dette bidra til at kvaliteten på championene går ned :).

Og jeg tror faktisk ikke dommeren vil ta dette inn over seg - kanskje de norske, men når flertallet av dommere kommer fra land med andre regler, så tror jeg neppe de reflekterer stort over at NÅ MÅ jeg passe på å ikke dele ut så mange Ck'er, for da blir det jo så lett å bli champion :).

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på: Min junior har en haug med småcert, mangler storcert. Hvis han får det evt. i Bø, kan han motta det eller må jeg nå vente med storcert til han fyller 2 år og er i åpen klasse?

Så lenge han ikke har storcert fra før av, kan du ta det imot når som helst - men så er det også stopp til han er to år.

Den eneste måten å få flere storcert, er å ikke ta småcert. Jeg forstår reglene som at du kan ta imot to storcert, om du ikke allerede har et lite cert. Men deretter må du vente til hunden er to år, før du kan ta imot et tredje (stor)cert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hund som får exc er god nok i forhold til rasestandard. Hvor vanskelig er det å få en exc?

Unge hunder har gjerne ikke så mye i konkurransen om BIR og BIM å gjøre, og da faller jo det aspektet bort også.. hva er da igjen? Hva er motivasjonen for å stille mer enn akkurat nok ganger til å bli fullcertet? Min hund har nå to småcert og er 12 mnd gammel. Det er nesten et år til det er noe poeng å stille henne igjen, strengt tatt.

Flere kommer antakelig når det er lettere å få tak i certet, ergo vil konkurransen om å oppnå certet bli langt lavere (når de beste effektivt blir borte fra konkurransen) - bedømmelsen fra dommeren vil neppe endre seg fra det det er i dag, det ER lett å få en CK. Poenget er jo at det BLIR jo dårligere kvalitet når flere hunder lettere får certet - for nei, det blir ikke sånn at kvalitet+ kvantitet=bra - dette blir kvantitet foran kvalitet, eller som en sa det på FB:

Det er bare å innse at det er fristende å "plukke" cert på gode hunder og det at disse hundene kommer på utstilling er med på å holde kvaliteten oppe. Alle vet at det som oftest er flere hunder som får CK på en utstilling, så det blir uten tvil et billigere championat, selv MED konkurranse av fullcertede hunder.

Det burde jo være vanskelig å få excellent om hunden din ikke er god nok. Det burde ikke være lett å få CK hvis hunden ikker er god nok til å bli champion og hvis hunden er god nok til å ta CK burde det ikke være noe problem at den får certet heller. Kan godt være at du har rett og det ikke er slik i praksis men jeg synes det er slik utstilling i utgangspunktet burde være. Det burde handle om gode hunder, ikke så mye om å være den beste hunden.

Du spør "Hva er motivasjonen for å stille mer enn akkurat nok ganger til å bli fullcertet?" Det kan jeg ikke svare på, kanskje annet enn man liker å stille ut? Ønsker å få kritikk? Få BIR/BIM? Jeg lurer på hva er motivasjonen for å stille mer enn akkurat nok ganger til å bli champion?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn for min egen del da - jeg skal jo begynne å stille Audi til neste år. Dersom hun skulle få storcertet i Bergen så er det uaktuelt å reise til Ålesund f eks. Får hun et lite cert eller to så er det også mange utstillinger som utgår - da vil jeg kun stille på NKK Trh, spesialer og utstillinger hvor vi kan få titler. Det er dyrt å dra på utstilling, og dette vil begrense det for min del i alle fall. Da sparer jeg pengene det koster å stille her hjemme og bruker dem heller på å reise til Sverige, Finland osv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke helt hvorfor det her er så ille, jeg. Hva er poenget med å samle opp x-antall cert før bikkja har fyllt to år? Hva skal man med 40 cert før bikkja er fyllt to år, liksom? Man konkurerer like forbanna om BIR/BIM, det bør vel strengt tatt være gjevest (det er jo det man konk. om i ch. klasse uansett, liksom?)?

Klubbene kan jo komme til å tjene mer, er jo mange som ikke gidder melde på, fordi de vet det kommer en premieplukker.

Det kan nok hende det blir lettere å bli champion, men det er ikke de nye utstillingsreglenes skyld. Får bikkja ck, er den av championkvalitet, samma hvor den står i rekka. Problemet er jo ikke reglene, men dommerne som er fargeblinde, ikke vet fram og bak på en hund og som ikke kan reglene.

Jeg tenker at det her kan være starten på noe bra, jeg. Kanskje man får renska opp litt i dommere som ikke vet hva det er de driver med, og at championatet faktisk blir hengende høyere enn det gjør nå.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det her kan være starten på noe bra, jeg. Kanskje man får renska opp litt i dommere som ikke vet hva det er de driver med, og at championatet faktisk blir hengende høyere enn det gjør nå.

Den konklusjonen skjønte jeg ikke. Hvorfor tror du dommerne vil endre seg på bakgrunn av hvem som får certet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde jo være vanskelig å få excellent om hunden din ikke er god nok. Det burde ikke være lett å få CK hvis hunden ikker er god nok til å bli champion og hvis hunden er god nok til å ta CK burde det ikke være noe problem at den får certet heller. Kan godt være at du har rett og det ikke er slik i praksis men jeg synes det er slik utstilling i utgangspunktet burde være. Det burde handle om gode hunder, ikke så mye om å være den beste hunden.

Du spør "Hva er motivasjonen for å stille mer enn akkurat nok ganger til å bli fullcertet?" Det kan jeg ikke svare på, kanskje annet enn man liker å stille ut? Ønsker å få kritikk? Få BIR/BIM? Jeg lurer på hva er motivasjonen for å stille mer enn akkurat nok ganger til å bli champion?

Det er mye som ideelt sett burde være si eller så, men i praksis er det jo ikke alltid det. En hund som stilles ofte nok vil alltids få seg en CK fra en eller annen jalladommer fra et land der dommerutdannelsen kan bestilles på postordre. Det handler jo BÅDE om gode hunder og om å være den beste hunden, men for unge hunder er det liksom ikke så lett å nå opp i konkurransen med de voksne om BIR og BIM f eks. Da kan det være en motivasjon at man kan konkurrere om cert i stedet.

Jeg forstår ikke helt hvorfor det her er så ille, jeg. Hva er poenget med å samle opp x-antall cert før bikkja har fyllt to år? Hva skal man med 40 cert før bikkja er fyllt to år, liksom? Man konkurerer like forbanna om BIR/BIM, det bør vel strengt tatt være gjevest (det er jo det man konk. om i ch. klasse uansett, liksom?)?

Klubbene kan jo komme til å tjene mer, er jo mange som ikke gidder melde på, fordi de vet det kommer en premieplukker.

Det kan nok hende det blir lettere å bli champion, men det er ikke de nye utstillingsreglenes skyld. Får bikkja ck, er den av championkvalitet, samma hvor den står i rekka. Problemet er jo ikke reglene, men dommerne som er fargeblinde, ikke vet fram og bak på en hund og som ikke kan reglene.

Jeg tenker at det her kan være starten på noe bra, jeg. Kanskje man får renska opp litt i dommere som ikke vet hva det er de driver med, og at championatet faktisk blir hengende høyere enn det gjør nå.

Det er i grunnen ikke så himla mange hunder som er så suverent gode at de samler seg 40 cert før de er 2 år gamle - slike hunder hører til sjeldenhetene, og om man har en så god hund, hvorfor skulle man IKKE få samle alle disse certene? Det handler jo om konkurranseinstinkt og glede ved å "vinne" noe, sant?

Dessverre er det sånn at vi får ikke gjort så mye med hva dommerne gjør (når det gjelder utenlandske dommere) bortsett fra å ikke invitere dem til å dømme, og hvor ender vi dersom det bare er norske/nordiske dommere som dømmer utstillingene våre (fordi de er de eneste vi stoler på mht utdannelse og kunnskap om regelverket?).

For min del vil et championat tatt fordi alle de andre var fullcerta bety veldig lite kvalitetsmessig.... ikke at N UCH betyr så himla mye nå heller, men verdien vil for meg bli vesentlig redusert.

Ville det vært like interessant for Martin Johnsrud Sundby å stille opp i Tour de Ski dersom han visste at nei, selv om jeg er først opp Monsterbakken så vil jeg ikke bli utropt til vinner fordi jeg jo har vunnet den konkurransen før? Bare for å ta et søkt eksempel :P

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dommerne endrer seg nok ikke, men raseklubbene blir forhåpentligvis strengere.

Hva skal raseklubbene bli strengere med? De har ikke særlig stor påvirkningskraft på dommervalg hos utstillingsarrangørene, og å begynne med utvelgelse av hvilke utstillinger rasen skal få delta på vil - i hvert fall for min raseklubb - medføre store krangler om hvilke utstillinger som skal tillates og hvilke vi ikke skal tillate rasen på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye som ideelt sett burde være si eller så, men i praksis er det jo ikke alltid det. En hund som stilles ofte nok vil alltids få seg en CK fra en eller annen jalladommer fra et land der dommerutdannelsen kan bestilles på postordre. Det handler jo BÅDE om gode hunder og om å være den beste hunden, men for unge hunder er det liksom ikke så lett å nå opp i konkurransen med de voksne om BIR og BIM f eks. Da kan det være en motivasjon at man kan konkurrere om cert i stedet.

Det er i grunnen ikke så himla mange hunder som er så suverent gode at de samler seg 40 cert før de er 2 år gamle - slike hunder hører til sjeldenhetene, og om man har en så god hund, hvorfor skulle man IKKE få samle alle disse certene? Det handler jo om konkurranseinstinkt og glede ved å "vinne" noe, sant?

Dessverre er det sånn at vi får ikke gjort så mye med hva dommerne gjør (når det gjelder utenlandske dommere) bortsett fra å ikke invitere dem til å dømme, og hvor ender vi dersom det bare er norske/nordiske dommere som dømmer utstillingene våre (fordi de er de eneste vi stoler på mht utdannelse og kunnskap om regelverket?).

For min del vil et championat tatt fordi alle de andre var fullcerta bety veldig lite kvalitetsmessig.... ikke at N UCH betyr så himla mye nå heller, men verdien vil for meg bli vesentlig redusert.

Ville det vært like interessant for Martin Johnsrud Sundby å stille opp i Tour de Ski dersom han visste at nei, selv om jeg er først opp Monsterbakken så vil jeg ikke bli utropt til vinner fordi jeg jo har vunnet den konkurransen før? Bare for å ta et søkt eksempel :P

Man konkurerer jo fortsatt om certet, bare ikke bøttevis av de. Kjipt at man får fire bokstaver mindre å skryte av på fb, men det er jo det cert for hunder funker som nå, skryt. Så da får man heller skryte av plasseringen i klassa, da :)

Det finnes en hel haug elendige nordiske dommere også :P Men ja, da får man takke nei til ustillinger, det er jo en del av forvaltningen av rasen som klubben har ansvar for.

Er vel omtrent bare nordmenn som går på ski uansett, er det ikke? :P

Hva skal raseklubbene bli strengere med? De har ikke særlig stor påvirkningskraft på dommervalg hos utstillingsarrangørene, og å begynne med utvelgelse av hvilke utstillinger rasen skal få delta på vil - i hvert fall for min raseklubb - medføre store krangler om hvilke utstillinger som skal tillates og hvilke vi ikke skal tillate rasen på.

Klart det blir krangler, men om man vil at championatet skal være verdt noe, så bør man ta den jobben.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil jo i praksis si at alle border collies med brukskrav kan stille seg til champion selv om de ikke er av CK? Om der måtte deles ut cert?

Edit: Har ikke lest alt.

CK er jo en forutsetning for å få CERT. Er ikke hunden god nok til å få CK vil den aldri bli utstillingschampion. Men deler dommeren ut CK, må han/hun også dele ut CERT til beste hannhund/tispe, det går ikke an å dele ut CK og ikke CERT (med mindre alle hundene som får CK er full-certede).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes en hel haug elendige nordiske dommere også :P Men ja, da får man takke nei til ustillinger, det er jo en del av forvaltningen av rasen som klubben har ansvar for.

De klubbene som har dommerlistene klare et år i forveien finnes ikke, og det er jo en forutsetning for raseklubben om de skal si nei på grunnlag av dommer. Klubbene inviterer jo også dommere på bakgrunn av hvilke raser de kan ta med.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...