Gå til innhold
Hundesonen.no

Nye utstillingsregler


xxx12345
 Share

Recommended Posts

Guest Belgerpia

Norsk rottweilerklubb kom med denne informasjonen i dag : http://rottweiler.no/?p=2445

Fullstendig forvirret jeg nå.. Og da er det hunder i år som har blitt Champion etter nye reglene som allikevel inne er Champion..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Ikke noe å bli forvirret for. RS vedtok i fjor høst at raser som har brukskrav for oppnåelse av championat kan velge å fjerne stor-certet.

Dvs. raser som i championatreglene må ha en eller annen prøvetittel for å få N Uch. Alle de andre må forholde seg til gamle regler om 2 x små cert og 1 x stor-cert.

Rottweiler har brukskrav knyttet til CERTET (utstillingsreglene), IKKE til championatet - ergo så må rottweiler fortsatt ha 2 små og 1 stort cert.

For å endre championatreglene for rasen så må det foreligge et vedtak fra generalforsamling i klubben, og dersom det er flertall for dette så vil ordningen gjelde fra neste år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 414
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Kanskje man da kan innføre et fantom-cert, som går til hunden som med de gamle reglene skulle mottatt certet, men som nå ikke får det fordi den er fullcertet. Sløyfen kan kanskje være i gullfarge med

foto: Emelie Johansson

Det er da masse positive aspekter om litt av konkurranseelementet ved ustillingen blir borte. Det går an å snu på flisa her. Konkurransedelen er i min mening den størte fallgruven ved hele utstillings

Posted Images

 

Ikke noe å bli forvirret for. RS vedtok i fjor høst at raser som har brukskrav for oppnåelse av championat kan velge å fjerne stor-certet.

Dvs. raser som i championatreglene må ha en eller annen prøvetittel for å få N Uch. Alle de andre må forholde seg til gamle regler om 2 x små cert og 1 x stor-cert.

Rottweiler har brukskrav knyttet til CERTET (utstillingsreglene), IKKE til championatet - ergo så må rottweiler fortsatt ha 2 små og 1 stort cert.

 

For å endre championatreglene for rasen så må det foreligge et vedtak fra generalforsamling i klubben, og dersom det er flertall for dette så vil ordningen gjelde fra neste år.

Da forstår jeg litt mer hva de mener, for de jeg spurte innad i klubben kunne ikke redegjør for hva det betydde..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe å bli forvirret for. RS vedtok i fjor høst at raser som har brukskrav for oppnåelse av championat kan velge å fjerne stor-certet.

Dvs. raser som i championatreglene må ha en eller annen prøvetittel for å få N Uch. Alle de andre må forholde seg til gamle regler om 2 x små cert og 1 x stor-cert.

Rottweiler har brukskrav knyttet til CERTET (utstillingsreglene), IKKE til championatet - ergo så må rottweiler fortsatt ha 2 små og 1 stort cert.

For å endre championatreglene for rasen så må det foreligge et vedtak fra generalforsamling i klubben, og dersom det er flertall for dette så vil ordningen gjelde fra neste år.

Men hvis reglene er så enkle, hvorfor har NKK da delt ut (og trukket tilbake) utstillingschampionat nå også på rottweiler?

Red: Nå skjønner jeg ingenting... Fra NKK:

Vedrørende nye utstillingsregler fra 01.01.15: Det er foreløpig ikke tatt stilling til championatregler fra 1.1.2015. Dette vil bli avklart i november/desember og vil bli informert om til klubber/forbund samt på nkk.no.

Er det noen som kan fortelle meg hvilke championatregler som egentlig gjelder? Trenger jeg i dag tre-små cert og bruksmeritter på schäfer, eller må jeg fremdeles ha stor-cert fram til championatreglene blir avklart?

Endret av Tuvane
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Men hvis reglene er så enkle, hvorfor har NKK da delt ut (og trukket tilbake) utstillingschampionat nå også på rottweiler?

For visstnok så er det vist to forskjellige regelverk - utstillingsreglene og championatreglene.. Jeg trodde de inngikk i hverandre, men nei..

Men jeg må si at jeg forstår argumentasjonen til NKK, men mener dette er byråkrati..

La oss ta rottweiler da:

For å få cert, så må du ha brukskrav. Og du er nødt å ta cert for å bli Champion. Så i praksis spiller det ingen rolle, kun formelt..

Men; dette ble vedtatt i november, og fristen for å varsle NKK for å gi fra seg storcertet var 1. Februar. Vi i rottisklubben har årsmøte i mars. Og for at vi kan endre slik at vi legger brukskravet på championatet, og ikke certet, så må det et årsmøtevedtak til. Det var heller ingen som kunne forutsi dette slik at vi kunne endre dette på forrige årsmøte.. Så da får ikke vi bli kvitt storcertet før 2016 uansett.. Men hadde vi hatt årsmøtet i januar, så hadde det ikke vært noe problem..

Så min personlige mening er at det burde være rom for litt skjønn i denne overgangsperioden.. For det er svært få raser som har årsmøte i januar, og det er få raser som havner i samme situasjon som rottis..

Om vi burde fjerne storcertet på rottis er en annen diskusjon.. For det blir jo da egentlig helt simpelt å bli Champion.. Men denne saken, er ren byråkrati..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Men hvis reglene er så enkle, hvorfor har NKK da delt ut (og trukket tilbake) utstillingschampionat nå også på rottweiler?

 

Red: Nå skjønner jeg ingenting... Fra NKK:

Vedrørende nye utstillingsregler fra 01.01.15: Det er foreløpig ikke tatt stilling til championatregler fra 1.1.2015. Dette vil bli avklart i november/desember og vil bli informert om til klubber/forbund samt på nkk.no.

 

Er det noen som kan fortelle meg hvilke championatregler som egentlig gjelder? Trenger jeg i dag tre-små cert og bruksmeritter på schäfer, eller må jeg fremdeles ha stor-cert fram til championatreglene blir avklart?

Det ble avklart i november dette..

Men raser som har begrensning på championatet og meldt inn til NKK (schäfer har det så vidt jeg vet) trenger 3 små cert. Raser som har begrensning på cert eller ikke i det hele tatt, trenger 2 små og et stort..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble avklart i november dette..

Men raser som har begrensning på championatet og meldt inn til NKK (schäfer har det så vidt jeg vet) trenger 3 små cert. Raser som har begrensning på cert eller ikke i det hele tatt, trenger 2 små og et stort..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Ja, det var det jeg trodde at de hadde gjort, men det står ikke noe om det på norsk schäferhundklubb sine sider.

Rottweilerklubben TRODDE jo også at de hadde gjort det, ut i fra det som står på siden deres...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Ja, det var det jeg trodde at de hadde gjort, men det står ikke noe om det på norsk schäferhundklubb sine sider.

Rottweilerklubben TRODDE jo også at de hadde gjort det, ut i fra det som står på siden deres...

Forskjellen her er at schæfer HAR tilleggskrav for å bli N UCH, Norsk rottweilerklubb har krav for å kunne motta cert. To forskjellige ting, to forskjellige regelverk. Om norsk schæferhund klubb nå har vedtatt å fjerne stor-certet for sin rase så betyr det at schæfere fra nå av må ha tre cert - uavhengig om det er store eller små pluss brukskrav for å bli champion.

Regelen har IKKE tilbakevirkende kraft, dvs. at hunder som før 1.1.2015 som f.eks. hadde tre små cert fra før, må ta et cert til etter 1.1.2015 for å få tittelen.

Så regelen om å kunne fjerne stor-certet gjelder raser som pr. 31.12.2014 hadde tilleggskrav knyttet til N UCH (eks. er jakthunder og schæfere).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ja, det var det jeg trodde at de hadde gjort, men det står ikke noe om det på norsk schäferhundklubb sine sider.

 

Rottweilerklubben TRODDE jo også at de hadde gjort det, ut i fra det som står på siden deres...

Men nå skal det sies at rottweilerklubben har ikke så mye kontroll bestandig da :P

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på utstilling i helgen i Ølen/Etne og det var betraktelig mindre hunder med i år enn tidligere år - totalt bare 733 hunder på disse to dagene.

Vi var i grunnen ferdige med rasene sånn i 12-tida. Men måtte vente til kl 14 før finalene kunne begynne siden det stod i programmet. Det var stusselig lite folk synes jeg. Har det noe med fullcerting å gjøre at folk ikke melder på? Vet ikke men det var uvanlig lite synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på utstilling i helgen i Ølen/Etne og det var betraktelig mindre hunder med i år enn tidligere år - totalt bare 733 hunder på disse to dagene.

Vi var i grunnen ferdige med rasene sånn i 12-tida. Men måtte vente til kl 14 før finalene kunne begynne siden det stod i programmet. Det var stusselig lite folk synes jeg. Har det noe med fullcerting å gjøre at folk ikke melder på? Vet ikke men det var uvanlig lite synes jeg.

Det var meningen jeg skulle, men gadd ikke å stille for den dommeren. Snakket med andre i dag som heller ikke gadd å komme på grunn av dommerne. Kanskje det var grunnen til det var lite folk? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på utstilling i helgen i Ølen/Etne og det var betraktelig mindre hunder med i år enn tidligere år - totalt bare 733 hunder på disse to dagene.

Vi var i grunnen ferdige med rasene sånn i 12-tida. Men måtte vente til kl 14 før finalene kunne begynne siden det stod i programmet. Det var stusselig lite folk synes jeg. Har det noe med fullcerting å gjøre at folk ikke melder på? Vet ikke men det var uvanlig lite synes jeg.

Ser det er lite påmeldte på Nordhordland Hundeklubb også nå. Ikke så ille lørdag (50-60 hunder i hver ring), men bare rundt 30-40 hunder i hver ring søndag.

Jeg har tidligere stilt på disse utstillingene, men står over i år fordi hunden mangler brukskrav og et storcert. :)

Ingen brukskrav, ingen cert. Så da prioriterer jeg heller å få trent mot brukskravet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg har tidligere stilt på disse utstillingene, men står over i år fordi hunden mangler brukskrav og et storcert. :)

Ingen brukskrav, ingen cert. Så da prioriterer jeg heller å få trent mot brukskravet.

Samme her, står over siden min hund bare mangler storcert :)

Blir mange på NKK Bergen da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Begynte bare å lure her.... "Alle" vet jo nå at en hund som er fullcertet ikke skal få flere cert (selv om det åpenbart fortsatt er vanskelig det der - og cert deles ut til hunder som allerede er fullcertet - min hund står også registrert i DogWeb med cert den ikke har fått) - men hvordan er det med res. certet? En hund som er fullcertet skal vel heller ikke ha res. cert - men blir dette fulgt opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro at den heller ikke kan motta res Cert da dette kan gjøres om til Cert.

Om det blir fulgt opp er en annen sak tror jeg

Nei, den burde jo ikke motta det, men jeg ser jo at det blir delt ut i hytt og pine til full-certa hunder :D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...