Gå til innhold
Hundesonen.no

Nye utstillingsregler


xxx12345
 Share

Recommended Posts

Det er forsåvidt ikke noe jeg har lyst å brøle ut offentlig om på sonen. Men jo, trenger ikke å se så langt for å finne cert-jegere som alt er champion, som i mine øyne, ikke er såå gode. Klart den er god nok, den er jo champion?! Men er den god nok til å ta certet hver eneste gang når den faktisk ikke trenger det?

Du er klar over hvor selvmotsigende dette er, sant? Du mener at det finnes mange hunder som jevnt over gjør det bra som ikke er "så gode", samtidig som du syns certet skal gå videre til en mindre god hund?

Jeg kan ta min eldste tispe som et eksempel. Vi beholdt henne, og kjøpte inn halvsøsteren fra en annen kombinasjon, begge tispene ble satt ut på fôr til utstillingsinteresserte mennesker, jeg har ikke tall på HVOR mange ganger jeg sto som 2BTK og kjente lukten av certet, hvor mange ganger dommeren plukket den hunden forann min, som "alle" syns var såååå fin....

Det folk glemmer,er konstruksjonen. Min eldste tispe har en nyyydelig helhet, hun gjør det dritbra for dommere som ikke er så opptatt av at hunden skal ha en fungerende motorikk, de som kun ser bikkja stående og ikke kjenner til rasens bevegelser, setter henne opp først, ene og alene fordi hun i helhet er en bra hund, men langt ifra så bra som søsteren som taper seg på et dårlig hode. Hvem av de er den beste hunden da, den med best helhet og mest småfeil, eller den med en stor uvesentlig, men synlig feil?

De fleste vil si at min tispe burde vunnet, fordi de faller for helheten hennes, og ikke klarer å se forbi det dårlige stoppet til søsteren, det blir for markert feil, de glemmer å se DEN fantastisk flotte kroppen hennes, med de gode vinklene, gode under og overlinjer, god masse, samtidig "litt lett"... Det VI rundt ringen ser på som den beste hunden er ikke nødvendigvis det, og dommerene ser på mye forskjellig når de dømmer, derfor er det etter mitt syn helt på trynet å si at en hund som stilles for 10+ dommere, mottar like mange cert - ikke er så god, selvfølgelig er det en god hund når den stilles for 10 forskjellige dommere og hevder seg i topp hele tiden - det er 10 helt objektive og forskjellige meninger, fra 10 forskjellige personer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 414
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Kanskje man da kan innføre et fantom-cert, som går til hunden som med de gamle reglene skulle mottatt certet, men som nå ikke får det fordi den er fullcertet. Sløyfen kan kanskje være i gullfarge med

foto: Emelie Johansson

Det er da masse positive aspekter om litt av konkurranseelementet ved ustillingen blir borte. Det går an å snu på flisa her. Konkurransedelen er i min mening den størte fallgruven ved hele utstillings

Posted Images

Jeg syntes vel at det er essensen i problemet. Og når verdien av et championat faller enda mer blir det jo ikke akkurat bedre.

Reglene burde heller strammes inn slik at championatet fikk tilbake sin "ære"

Det har da aldri vært noen større "ære" å få et championat, annet enn for uerfarne folk som ikke veit at det handler like mye om dommeren og hvor mye man stiller ut, som hunden sjøl.

Nei, men i dag gjør det ikke noe om folk ikke vet, for står de først så får de certet uansett :P.

Riktig, og det er jo det viktigste, ikke at folk veit hva de begir seg ut på når de melder på hund til utstilling. :sheldon:

Du er klar over hvor selvmotsigende dette er, sant? Du mener at det finnes mange hunder som jevnt over gjør det bra som ikke er "så gode", samtidig som du syns certet skal gå videre til en mindre god hund?

Jeg kan ta min eldste tispe som et eksempel. Vi beholdt henne, og kjøpte inn halvsøsteren fra en annen kombinasjon, begge tispene ble satt ut på fôr til utstillingsinteresserte mennesker, jeg har ikke tall på HVOR mange ganger jeg sto som 2BTK og kjente lukten av certet, hvor mange ganger dommeren plukket den hunden forann min, som "alle" syns var såååå fin....

Det folk glemmer,er konstruksjonen. Min eldste tispe har en nyyydelig helhet, hun gjør det dritbra for dommere som ikke er så opptatt av at hunden skal ha en fungerende motorikk, de som kun ser bikkja stående og ikke kjenner til rasens bevegelser, setter henne opp først, ene og alene fordi hun i helhet er en bra hund, men langt ifra så bra som søsteren som taper seg på et dårlig hode. Hvem av de er den beste hunden da, den med best helhet og mest småfeil, eller den med en stor uvesentlig, men synlig feil?

De fleste vil si at min tispe burde vunnet, fordi de faller for helheten hennes, og ikke klarer å se forbi det dårlige stoppet til søsteren, det blir for markert feil, de glemmer å se DEN fantastisk flotte kroppen hennes, med de gode vinklene, gode under og overlinjer, god masse, samtidig "litt lett"... Det VI rundt ringen ser på som den beste hunden er ikke nødvendigvis det, og dommerene ser på mye forskjellig når de dømmer, derfor er det etter mitt syn helt på trynet å si at en hund som stilles for 10+ dommere, mottar like mange cert - ikke er så god, selvfølgelig er det en god hund når den stilles for 10 forskjellige dommere og hevder seg i topp hele tiden - det er 10 helt objektive og forskjellige meninger, fra 10 forskjellige personer.

Men tispa som stadig står som nr 2 fortjener vel ikke å bli champion da, siden hun stadig står som nr 2?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men tispa som stadig står som nr 2 fortjener vel ikke å bli champion da, siden hun stadig står som nr 2?

Det er jo begge bra hunder når de gang på gang hevder seg i toppen, å bli 2BTK er ingen dårlig plassering. Men å få cert uten å feks plassere seg i beste tispeklasse smaker kanskje ikke så godt? Jeg ville ikke syns det var noe kult om min hund fikk certet som 8BTK - bare fordi alle andre forann var fullcertet..

Bare litt sånn moro fakta: Begge tispene er nå 7 år gamle, og hevder seg fremdeles i toppen når de dras ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er klar over hvor selvmotsigende dette er, sant? Du mener at det finnes mange hunder som jevnt over gjør det bra som ikke er "så gode", samtidig som du syns certet skal gå videre til en mindre god hund?

Jeg tror ikke du skjønner hva jeg mener.

Har du en gruppe hunder der 4 har fått CK, hvorfor er da nr 1 med 10 cert bedre enn hund nr 2 med 2 cert? Begge har fårr CK. CK betyr certkvalitet/champion kvalitet. Dommeren har gitt denne hunden CK fordi han mener den er bra nok til å få cert og championat. I min ene rase, er det gjerne sånn at den som er best grooma får certet, selvom den mangler tenner eller har for tunge ører f.eks. Hvis certet skal være så allmektig, så burde det kun deles ut 2 CK da, et til BIR og et til BIM, for de andre er jo ikke verdige et cert selvom de får CK ?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke du skjønner hva jeg mener.

Har du en gruppe hunder der 4 har fått CK, hvorfor er da nr 1 med 10 cert bedre enn hund nr 2 med 2 cert? Begge har fårr CK. CK betyr certkvalitet/champion kvalitet. Dommeren har gitt denne hunden CK fordi han mener den er bra nok til å få cert og championat. I min ene rase, er det gjerne sånn at den som er best grooma får certet, selvom den mangler tenner eller har for tunge ører f.eks. Hvis certet skal være så allmektig, så burde det kun deles ut 2 CK da, et til BIR og et til BIM, for de andre er jo ikke verdige et cert selvom de får CK ?

Ja, dommeren har gitt dem begge CK, men, dommeren mener allikevel at hunden han plasserer først er bedre enn den h*n plasserer som nr 2. Det er jo hunden som blir BIR eller BIM som er den beste hunden sett fra dommerens tolkning av standarden. Ergo ER den hunden der og da bedre enn nr. 2

Om det er slik i din rase at det er hundene som er best grooma som blir BIR/BIM selv om de har tannmangel osv, så ville jeg levert inn klage til NKK. Nå vet jeg ikke om tannmangler er ihht standarden på din rase, men om det ikke er det, så dømmer jo dommeren feil og dette burde NKK få kjennskap til.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dommeren har gitt dem begge CK, men, dommeren mener allikevel at hunden han plasserer først er bedre enn den h*n plasserer som nr 2. Det er jo hunden som blir BIR eller BIM som er den beste hunden sett fra dommerens tolkning av standarden. Ergo ER den hunden der og da bedre enn nr. 2

Men det har da ingenting å si at hund 1 er bedre enn hund 2? Begge hundene har fått CK, ergo er BEGGE hundene av championkvalitet - som er det som er kriteriet for utdeling av CERT.

Det kan være 100 hunder foran den med CK som får CERT, og hunden vil fremdeles være av championkvalitet, og være verdig sitt CERT.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det har da ingenting å si at hund 1 er bedre enn hund 2? Begge hundene har fått CK, ergo er BEGGE hundene av championkvalitet - som er det som er kriteriet for utdeling av CERT.

Det kan være 100 hunder foran den med CK som får CERT, og hunden vil fremdeles være av championkvalitet, og være verdig sitt CERT.

Det var jo det som ble spurt etter: hvorfor hund nr1 var bedre enn hund nr2. Har du en gruppe hunder der 4 har fått CK, hvorfor er da nr 1 med 10 cert bedre enn hund nr 2 med 2 cert?

Og det har da vel noe å si at hund nr1 er bedre enn hund nr2, ellers hadde det jo ikke vært noen som vant liksom ...

Verdig sitt cert ja, det er nå så, men den vil allikevel ikke være bedre enn den som ble nr1. Hadde den vært det, hadde den jo blitt nr1 ...

Slik det har vært så har den beste hunden fått certet, eventuelt nest best om den beste er champion. Nå vil det ikke lenger være slik, at den beste hunden får certet, dersom denne er fullcertet da selvsagt. For blir ikke bikkja di BIR eller BIM så er den faktisk ikke den beste av sin rase den dagen, enten den får cert eller ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik det har vært så har den beste hunden fått certet, eventuelt nest best om den beste er champion. Nå vil det ikke lenger være slik, at den beste hunden får certet, dersom denne er fullcertet da selvsagt. For blir ikke bikkja di BIR eller BIM så er den faktisk ikke den beste av sin rase den dagen, enten den får cert eller ei.

Eller den femtebeste, om de 4 første er champion. Men da er den jo ikke verdig et championat, skal man tro tråden her, siden den ble slått av 4 andre hunder..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo det som ble spurt etter: hvorfor hund nr1 var bedre enn hund nr2. Har du en gruppe hunder der 4 har fått CK, hvorfor er da nr 1 med 10 cert bedre enn hund nr 2 med 2 cert?

Og det har da vel noe å si at hund nr1 er bedre enn hund nr2, ellers hadde det jo ikke vært noen som vant liksom ...

Verdig sitt cert ja, det er nå så, men den vil allikevel ikke være bedre enn den som ble nr1. Hadde den vært det, hadde den jo blitt nr1 ...

Slik det har vært så har den beste hunden fått certet, eventuelt nest best om den beste er champion. Nå vil det ikke lenger være slik, at den beste hunden får certet, dersom denne er fullcertet da selvsagt. For blir ikke bikkja di BIR eller BIM så er den faktisk ikke den beste av sin rase den dagen, enten den får cert eller ei.

Det er ikke sånn at den beste hunden får certet nå heller. Så jeg skjønner ikke hvofor man diskuterer det i det hele tatt, og i alle fall ikke hvorfor det brukes som argument mot endringen.

Vi snakker om hvilke hunder som er av championkvalitet, ikke hvilken hund som blir BIR/BIM. Hvilken hund som er best den dagen er en helt annen diskusjon.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sånn at den beste hunden får certet nå heller. Så jeg skjønner ikke hvofor man diskuterer det i det hele tatt, og i alle fall ikke hvorfor det brukes som argument mot endringen.

Vi snakker om hvilke hunder som er av championkvalitet, ikke hvilken hund som blir BIR/BIM. Hvilken hund som er best den dagen er en helt annen diskusjon.

Så lenge hunden som blir nr1 ikke er champion, så er det den beste hunden pr i dag, som får certet. Den beste i følge følge dommeren vel og merke (ikke alltid i eieres øyne).

Red Merle spurte nå om hva som gjorde hund nr1 bedre enn hund nr2 da, hvorfor den fortjente certet mer enn den andre. I mine øyne er det ganske opplagt, siden dommeren mener hund nr1 er bedre enn nr2, 3, 4, 5 osv selv om h*n ha gitt alle CK. Men, nå bare gjentar jeg meg selv.

Eller den femtebeste, om de 4 første er champion. Men da er den jo ikke verdig et championat, skal man tro tråden her, siden den ble slått av 4 andre hunder..

Verdig og verdig, den har jo fått CK og er jo i følge dommeren av champion kvalitet. Det blir jo lettere å få tittelen, så den vil jo synke enda mer i sin "verdi". Kjekt for meg som har en hannhund som nok vil få CK men neppe bli BIR/BIM om han møter andre.

Hva er egentlig forskjellen på å få cert bak en champion og en som er fullcertet?

Det går kanskje på eierens "selvfølelse", at det er ok at hunden man har blir slått av en champion, men at det er litt "mindreverdig" å bli slått av en som ikke har tittelen men "bare" riktig antall cert, kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verdig og verdig, den har jo fått CK og er jo i følge dommeren av champion kvalitet. Det blir jo lettere å få tittelen, så den vil jo synke enda mer i sin "verdi". Kjekt for meg som har en hannhund som nok vil få CK men neppe bli BIR/BIM om han møter andre.

Som Elisabeth00 og flere andre har påpekt her, så er ikke cert det samme som at den hunden er best den dagen, det er det bare BIR-hunden som er - BIM-hunden er jo hakket dårligere enn BIR-hunden også, ikke sant. CK betyr championkvalitet, ergo bør det ikke være noen stor krise at en hund som har fortjent en CK får certet, samme hvor langt bak BIR/BIM-hunden den er.

- Og om dere syns det deles ut CK over en lav sko, og haugevis av hunder blir champions uten å ha fortjent det, så sier jeg det igjen, da er veien å gå en dommerkonferanse, der dere utdanner dommerne. Det er de som tydeligvis ikke gjør jobben sin, om det er så mange ufortjente champions der ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er da ikke slik at dommeren MÅ gi ut certet!

Jeg har opplevd at dommeren holdt tilbake certet på Loke fordi han mente han trengte mer utvikling. Ingen fikk cert den dagen.

Den ene voksne Pulien som stilte på Leto likt som Nico fikk hverken cert eller BIR fordi dommeren mente den bevegde seg dårlig bak. Helt grei avgjørelse, bikkja hadde fått intimklippen dagen før og det gjør noe med bevegelsene. Den holder helt klart champion-kvalitet til vanlig, men akkurat den dagen var den ikke på topp og certet og BIR på rasen ble ikke delt ut.

Jeg har stilt lite, men selv jeg har fått med meg at dommeren ikke må gi ut cert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Men det er da ikke slik at dommeren MÅ gi ut certet!

Jeg har opplevd at dommeren holdt tilbake certet på Loke fordi han mente han trengte mer utvikling. Ingen fikk cert den dagen.

Den ene voksne Pulien som stilte på Leto likt som Nico fikk hverken cert eller BIR fordi dommeren mente den bevegde seg dårlig bak. Helt grei avgjørelse, bikkja hadde fått intimklippen dagen før og det gjør noe med bevegelsene. Den holder helt klart champion-kvalitet til vanlig, men akkurat den dagen var den ikke på topp og certet og BIR på rasen ble ikke delt ut.

Jeg har stilt lite, men selv jeg har fått med meg at dommeren ikke må gi ut cert...

Joda, det er det - dersom dommeren har delt ut CK så MÅ han dele ut certet, og reserve cert.

Dersom han ikke finner noen gode nok så skal han ikke dele ut CK. Men CK utløser Cert til første hund som ikke er champion eller fullcertet (fra torsdagen av).

Cacib derimot kan dommeren velge å holde tilbake :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

http://nsbk.org/files/1214/2132/6256/NSBK_o-a_utst_24jan.pdf

Leto var den første som fikk smake den sure siden av fullcert reglene.

Pleier alltid å være en del folk der, og nå ser jeg to terver påmeldt idag og ingen i morgen.

Totalt ca 350 voksne hunder + valper.... Det er LITE til Letohallutstilling å være ja (bruker vel å være rundt 1000 deltakende hunder der?). MEN det kan også være et resultat av at det ikke var gruppe 3 og gruppe 10-hunder med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det er det - dersom dommeren har delt ut CK så MÅ han dele ut certet, og reserve cert.

Dersom han ikke finner noen gode nok så skal han ikke dele ut CK. Men CK utløser Cert til første hund som ikke er champion eller fullcertet (fra torsdagen av).

Cacib derimot kan dommeren velge å holde tilbake :)

...med mindre det er en norsk rase og den har fått CK :P *pirke*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Totalt ca 350 voksne hunder + valper.... Det er LITE til Letohallutstilling å være ja (bruker vel å være rundt 1000 deltakende hunder der?). MEN det kan også være et resultat av at det ikke var gruppe 3 og gruppe 10-hunder med?

Selv med gr 3 og 10 hadde det ikke blitt over 500 påmeldte, så det er fremdeles lite. NSBK hadde spesial i dag, og jeg vet at flere av de få som var påmeldt ikke kommer i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv med gr 3 og 10 hadde det ikke blitt over 500 påmeldte, så det er fremdeles lite. NSBK hadde spesial i dag, og jeg vet at flere av de få som var påmeldt ikke kommer i morgen.

Nei, de to gruppene hadde neppe utgjort veldig mange flere hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er to dobbeltutstillinger to helger etter hverandre, så stjeler de utstillere av hverandre, ikke alle kan stille overalt.

Jeg legger også merke til at forrige helgs arrangører har vært mye mer på i sin markedsføring, på Facebook, for å lokke folk og å minne dem på å melde på. Helgas utstilling har jeg sett mindre til, og det har nok også litt å si. Det holder ikke med en annonse på nett og en i Hundesport, en må jage og forføre utstillerne - det ser en på de som arrangerer rene valpeshow også. Den ene arrangøren gjør ingenting og må avlyse pga få påmeldte, den andre er aktiv på Facebook og får hundre påmeldte.

Utstillinga som er i påska har jo vært markedsført lenge allerede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som vet hvilke påmeldingstall det var forrige helg eller neste helg?

Jeg antar det etterhvert vil bli press på klubbene for å få inn gode dommere - evt gavmilde dommere...

Langesund må ha hatt dobelt så mange i år sammenliknet med i fjor ihvertfall.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...