Gå til innhold
Hundesonen.no

Nye utstillingsregler


xxx12345
 Share

Recommended Posts

OK. Jeg var på RS (dvs NKKs årsmøte) hvor dette ble bestemt og det fremlagte forslaget ble så debattert at det ble utarbeidet et forslag på stedet som vi stemte over.

Der står det - og jeg siterer: " Det åpnes for ett system for definisjon av fullcerting for raser" (i uthevet skrift).

På samme skriv står det riktignok også et punkt som sier "I tillegg innføring av generell regler for fullcert."

Det var klubber der som talte mye IMOT fullcerting, og jeg er hellig overbevist om at det var ingen der som gjettet at NKK skulle bare bestemme at det skulle innføres generelt en regel for "fullcert".

Jeg er mener også, som Belgerpia sier, at man må skille på hva NKK (som organsisasjon) har bestemt via årsmøte/hovedstyret, etc. kontra hva NKKs administrasjon har bestemt. Men dette MÅ da være NKKs administrasjon som har funnet "fornuftig"? For vi, som raseklubb, har i alle fall aldri blitt forespurt om fullcerting noensinne.

Susanne

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 414
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Kanskje man da kan innføre et fantom-cert, som går til hunden som med de gamle reglene skulle mottatt certet, men som nå ikke får det fordi den er fullcertet. Sløyfen kan kanskje være i gullfarge med

foto: Emelie Johansson

Det er da masse positive aspekter om litt av konkurranseelementet ved ustillingen blir borte. Det går an å snu på flisa her. Konkurransedelen er i min mening den størte fallgruven ved hele utstillings

Posted Images

NKK har tydeligvis driti på draget. Flere schäfere som søkte om championat i slutten av 2014, og fikk det innvilget i starten av 2015, har fått det trukket tilbake (etter å ha betalt for diplom osv), fordi NKK mener at de må ha et cert i 2015 for å få championat etter de nye reglene.

Det betyr jo at det var bortkastet å full-certe en hund i 2014, fordi man uansett måtte fått et cert til i 2015. Hadde jeg visst dette på forhånd hadde jeg gitt lang marsj i å i det hele tatt melde på f. eks dogs4all, for hadde min hund fått cert måtte han uansett ha fått et til i 2015...

Flott at NKK innfører regler som de ikke en gang skjønner selv!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

<script language="JavaScript" type="text/javascript"></script>

NKK har tydeligvis driti på draget. Flere schäfere som søkte om championat i slutten av 2014, og fikk det innvilget i starten av 2015, har fått det trukket tilbake (etter å ha betalt for diplom osv), fordi NKK mener at de må ha et cert i 2015 for å få championat etter de nye reglene.

Det betyr jo at det var bortkastet å full-certe en hund i 2014, fordi man uansett måtte fått et cert til i 2015. Hadde jeg visst dette på forhånd hadde jeg gitt lang marsj i å i det hele tatt melde på f. eks dogs4all, for hadde min hund fått cert måtte han uansett ha fått et til i 2015...

Flott at NKK innfører regler som de ikke en gang skjønner selv!

Hæ? Har hunden 3 cert hvor et er storcert og et etter at hunden fylte to så er den jo champ - det er jo ikke noen endring på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NKK har tydeligvis driti på draget. Flere schäfere som søkte om championat i slutten av 2014, og fikk det innvilget i starten av 2015, har fått det trukket tilbake (etter å ha betalt for diplom osv), fordi NKK mener at de må ha et cert i 2015 for å få championat etter de nye reglene.

Det betyr jo at det var bortkastet å full-certe en hund i 2014, fordi man uansett måtte fått et cert til i 2015. Hadde jeg visst dette på forhånd hadde jeg gitt lang marsj i å i det hele tatt melde på f. eks dogs4all, for hadde min hund fått cert måtte han uansett ha fått et til i 2015...

Flott at NKK innfører regler som de ikke en gang skjønner selv!

Gudene vet hva som har gått galt, men NKK har i alle fall delt ut championat og så trukket dem tilbake...

Hvilke hunder gjelder dette? Send gjerne PM (kan jo finne ut mye via DogWeb om slikt)... Kan det være at de ikke har brukspremieringer som kreves for championat?

Det høres uansett unektelig veldig rart ut at NKK har trukket tilbake championat, for de nye reglene har uansett ikke noen betydning for hunder som har oppnådd sine cert i løpet av 2014. Det er jo ikke slik at en hund må være premiert i 2015 for å få championatet dersom den var klar for championat allerede i 2014 liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

<script language="JavaScript" type="text/javascript"></script>

Hvilke hunder gjelder dette? Send gjerne PM (kan jo finne ut mye via DogWeb om slikt)... Kan det være at de ikke har brukspremieringer som kreves for championat?

Det høres uansett unektelig veldig rart ut at NKK har trukket tilbake championat, for de nye reglene har uansett ikke noen betydning for hunder som har oppnådd sine cert i løpet av 2014. Det er jo ikke slik at en hund må være premiert i 2015 for å få championatet dersom den var klar for championat allerede i 2014 liksom.

Det viser seg at både eiere og NKK har gjort en feil, noe jeg fant ut da jeg satt på dogweb selv. :P Hundene er alle bruksmerittert og har mer enn tre små-cert fra før 2015, men ikke stor-cert. De søkte da om championat på bakgrunn av de nye reglene, og NKK innvilget disse, og nå har de akkurat blitt trukket tilbake igjen. Jeg fikk høre at hundene var full-certet i 2014, men det var de jo selvfølgelig ikke siden de bare hadde små-cert. Eierne trodde vel at det plutselig holdt med små-cert og ikke noe stor-cert, men det er jo gjeldende fra 2015 og følgelig må man ha et lite cert i 2015 for å komme under det regelverket.

At NKK likevel innvilger championater over en lav sko for å så trekke de tilbake er jo litt spesielt, de må jo kunne sitt eget regelverk.

Dessverre hadde det blitt feiloppfattet, slik at oppfatning i schäferhundklubben nå er at hunder som i 2014 var full-certet (to små og et stort cert) må ha enda et cert i 2015 for å være full-certet. Jeg vil jo anta at en hund som i 2014 var full-certet (men mangler bruksmeritter) fremdeles er full-certet i 2015?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

<script language="JavaScript" type="text/javascript"></script>

Det viser seg at både eiere og NKK har gjort en feil, noe jeg fant ut da jeg satt på dogweb selv. :P Hundene er alle bruksmerittert og har mer enn tre små-cert fra før 2015, men ikke stor-cert. De søkte da om championat på bakgrunn av de nye reglene, og NKK innvilget disse, og nå har de akkurat blitt trukket tilbake igjen. Jeg fikk høre at hundene var full-certet i 2014, men det var de jo selvfølgelig ikke siden de bare hadde små-cert. Eierne trodde vel at det plutselig holdt med små-cert og ikke noe stor-cert, men det er jo gjeldende fra 2015 og følgelig må man ha et lite cert i 2015 for å komme under det regelverket.

At NKK likevel innvilger championater over en lav sko for å så trekke de tilbake er jo litt spesielt, de må jo kunne sitt eget regelverk.

Dessverre hadde det blitt feiloppfattet, slik at oppfatning i schäferhundklubben nå er at hunder som i 2014 var full-certet (to små og et stort cert) må ha enda et cert i 2015 for å være full-certet. Jeg vil jo anta at en hund som i 2014 var full-certet (men mangler bruksmeritter) fremdeles er full-certet i 2015?

Ja, det ante meg vel at det var noe i den retningen ja :). En hund som er fullcertet er fullcertet uavhengig av når den ble det ja :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det ante meg vel at det var noe i den retningen ja :). En hund som er fullcertet er fullcertet uavhengig av når den ble det ja :).

Godt å høre... i går ble det nemlig snakk om at hunder som ble full-certet i 2014 plutselig måtte ha et nytt cert i 2015. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre... i går ble det nemlig snakk om at hunder som ble full-certet i 2014 plutselig måtte ha et nytt cert i 2015. :)

Dersom de ikke blir 2 år før i år, SÅ vil jo den regelen gjelde da, at de må ha et cert til etter fylte to år i år liksom, men regelen har jo ikke tilbakevirkende kraft :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom de ikke blir 2 år før i år, SÅ vil jo den regelen gjelde da, at de må ha et cert til etter fylte to år i år liksom, men regelen har jo ikke tilbakevirkende kraft :).

NKK har nå bekreftet per mail til en venninne av meg at hennes hund, som ble full-certet i 2014 (et stort og to små cert), må ha et nytt cert i 2015 for å kvalifisere for championat etter de nye reglene. WTF? Betaler da NKK for utstillinger til man får dette certet da, siden hunden etter de gamle reglene er full-certet? Det var jo i så fall helt bortkastet for henne å få hunden full-certet i 2014...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NKK har nå bekreftet per mail til en venninne av meg at hennes hund, som ble full-certet i 2014 (et stort og to små cert), må ha et nytt cert i 2015 for å kvalifisere for championat etter de nye reglene. WTF? Betaler da NKK for utstillinger til man får dette certet da, siden hunden etter de gamle reglene er full-certet? Det var jo i så fall helt bortkastet for henne å få hunden full-certet i 2014...

Men var hunden over 2 år da når siste cert ble tatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada... Den var det. Vet ikke om NKKs saksbehandler tar feil eller hva, men det blir jo helt tullete at en hund som var full-certet i 2014 plutselig ikke er det i 2015.

Det kan ikke stemme... champion i 2014 er fortsatt champion så lenge den innhar alle brukskrav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er godt de vet ha de driver med :aww:.

Med de to siste årenes RS og vedtak som er gjort der, så syns jeg vel ikke det er så altfor altfor merkelig om også NKK-ansatte trenger bittelitt tid på å omstille seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med de to siste årenes RS og vedtak som er gjort der, så syns jeg vel ikke det er så altfor altfor merkelig om også NKK-ansatte trenger bittelitt tid på å omstille seg :)

Men i følge "alle" som har uttalte seg så positivt om denne ordningen, så er det da såååå enkelt? :whistle:

Hadde man ikke bare innført dette i hiu og hast i løpet av 1,5 mnd, men kanskje brukt et lite år på å finne ut av hvordan og sånt, så hadde det sikkert gått fint med gjennomføringen også :aww:.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men i følge "alle" som har uttalte seg så positivt om denne ordningen, så er det da såååå enkelt? :whistle:

Hadde man ikke bare innført dette i hiu og hast i løpet av 1,5 mnd, men kanskje brukt et lite år på å finne ut av hvordan og sånt, så hadde det sikkert gått fint med gjennomføringen også :aww:.

Men om det ble vedtatt på RS, så må vel bare NKK føye seg etter det?

På mine raser er det "sååå enkelt", vil jeg tro. Vi har ikke brukskrav på hverken belger eller puddel, og telle til tre burde de fleste voksne folk klare :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om det ble vedtatt på RS, så må vel bare NKK føye seg etter det?

På mine raser er det "sååå enkelt", vil jeg tro. Vi har ikke brukskrav på hverken belger eller puddel, og telle til tre burde de fleste voksne folk klare :P

Jada, de må jo det, men jeg skjønner ikke at ingen ikke skjønte at dette kanskje var et vedtak man burde bruke LITT mer tid på å utrede og sette seg inn i?

Med tanke på alle spørsmål som har dukket opp i kjølvannet av dette, så har det åpenbart ikke vært "sååå enkelt" ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, de må jo det, men jeg skjønner ikke at ingen ikke skjønte at dette kanskje var et vedtak man burde bruke LITT mer tid på å utrede og sette seg inn i?

Med tanke på alle spørsmål som har dukket opp i kjølvannet av dette, så har det åpenbart ikke vært "sååå enkelt" ?

:lol: Jeg syns jo ikke at RS-vedtakene som er gjort de siste årene tyder på at det er folk som har forståelse for utstilling som har fremmet og/eller stemt frem forslagene, jeg da :P Men regler er regler, så vi får jo bare forholde oss til det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:lol: Jeg syns jo ikke at RS-vedtakene som er gjort de siste årene tyder på at det er folk som har forståelse for utstilling som har fremmet og/eller stemt frem forslagene, jeg da :P Men regler er regler, så vi får jo bare forholde oss til det :)

Nei, det er jeg helt enig i. De bærer vel preg av det motsatte kanskje. Men ikke for det - om jeg hadde vært på et RS-møte og fått framlagt noe som hadde med jakt å gjøre, så hadde jeg sikkert også bare sagt ja og ha og ikke brydd meg videre om konsekvensene liksom :lol:. Det er jo derfor det er litt skummelt at noen rasemiljøer er så tungt inne og kan bestemme over alle andre, mindre rasemiljøer som har helt andre bruksområder/interesser.

Ja, man må jo forholde seg til de reglene som settes - men jeg forbeholder meg retten til å synes de er idiotiske og gnåle over dem :aww:.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje man da kan innføre et fantom-cert, som går til hunden som med de gamle reglene skulle mottatt certet, men som nå ikke får det fordi den er fullcertet. Sløyfen kan kanskje være i gullfarge med paljetter, så får man med seg stas hjem likevel :D Mot fantom-cert smerter!

God idé! Jeg kan på en måte forstå de som ønsker noe å konkurrere for med unge hunder etter de er fullcertet. Konkurranse delen av utstilling er også gøy!

Hva er egentlig forskjellen på å få cert bak en champion og en som er fullcertet?

Signeres. Jeg ser ikke forskjellen på det, så de som syns det er kjipt å få certet langt bak i rekken bak fullcertede hunder, hva hadde de syntes om å få certet langt bak i rekken bak champions?

Jeg skulle så gjerne hatt det engelske systemet, jeg - for å bil en champion må du faktisk vinne over de andre i rasen din! Der må du bli beste hann eller tispe for å få cert - dvs være BEDRE enn de andre du konkurrerer mot. Først DA er man en "champion" i mine øyne.

Jeg er egentlig veldig fan av det engelske systemet jeg også. Men det gamle systemet lignet ikke på det engelske heller. Da tror jeg faktisk det hadde vært stort å bli champion som oftest :) Men det ligger nok mye i det at dommerne må bli godt utdannet også, og ikke dele ut cert(eller nå CK) over en lav sko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...