Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva spiser dere på 1. juledag


Helianthus
 Share

Recommended Posts

1.juledag har vi en god frokost med masse godt pålegg, gode rundstykker og rester av pinnekjøtt. Til middag har vi som tradisjon å spise kveite.

Er vandt med kveite fra når jeg bodde i Trondheim, så har blitt noen år uten etter at vi flyttet til Bergen. De siste årene har jeg stått veldig på for å få kveite på første juledag. Syntes det er godt med fisk etter en tung julemiddag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 55
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Minst mulig Som regel blir det en julelunsj med godt brød og pålegg, ingen middag.

Vi har alltid hatt pinnekjøtt og ribbe på juledagene. Dvs at hvis vi har pinnekjøtt julaften, så har vi ribbe 1. juledag - eller omvendt. Men i år blir det ikke slik - det blir kjip julefrokost h

1 juledag er det lang og sen frokost hos naboen Som går over i fest og pokerlag. Og utpå kvelden forsvinner all restematen

NEEEI! Julefrokost er jo det beste med hele julen! Middagene er jo så feite og kjedelige. Vi skal ha and på julaften i år (og ribbe :icon_redface: ), og da trenger vi ikke noe annet enn en pinnekjøttmiddag i løpet av julen, så er alle fornøyde. Jeg synes julepålegget er best, og kan gjerne spise godt brød med edamerost og tunge (på hver sin brødskive, gjerne loff) , begge med god sennep!

Skjønner godt at du foretrekker det du er vant til da .. tradisjoner er koselige, og de finnes jo av en grunn (som at de som utøver dem faktisk liker maten :ahappy: )

Godt med julefrokost, men jeg er vant med at hvis vi har det så har vi begge deler. :sleep:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om vi hadde vært i vestfold og alt hadde vært som det skulle hadde det vært heiadundrendes fest fra rundt kl 10 til vel...2 juledag en gang :P det starter som en frokost, også blir det lunsj, middag og mye fyll :P

vi "unge" har som regel rømt en etasje opp og bare observert den værste fylla og spist mat og gamet.

ellers 0 tradisjoner :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom jeg har en familie her og en der 1300km fra hverandre, så kommer det litt ann på. I år blir det god frokost, tur med pinnebrød og sikkert koldtbord til kvelds før pakking og avreise neste dag.

Vanligvis så er 1. juledag lutefiskaften, resteribbe til de som ikke er meget begeistret for slik. Koldtbord til sen frokost, ut på tur/teste julegaver og middag til seinkveld. Akevitt og juleøl spredd hele dagen mens man prøver å ikke spise seg ihjel siden det blir farmors kalkun neste dag :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1.Juledag er det inn til Tante og resten av familien i Oslo. Der er det frokost/lunch i tolv-tiden med røkelaks, eggerøre, roastbeef, rekecocktail, spekemat, ost, kjeks, medisterkaker osv. Noe for alle :) Er også kaker etterhvert, og hvert år er jeg så mett når jeg kommer hjem at jeg ikke orker noen ting. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi pleier ha bestemor og kjæresten på besøk, og av og til en onkel. Vanligvis er vi på hytta i hele juletida, men pga oppussing er vi hjemme i år (og i fjor). Vi pleier å spise svinesteik, poteter, brun saus og kjøttkaker (og diverse tilbehør selvfølgelig). I år tror jeg det blir elgsteik istedet for svin.

Personlig liker jeg bedre lille julaften, for da har vi "julekvelds". Inviterer noe familie og spiser masse god mat. Brød med godt pålegg, karbonader og pølser. Min favoritt: spiralloff med fenalår! Og lefse lagd av besta med stekt fenalår :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. For å virkelig gi et bilde av vår 1. juledagstradisjon må jeg fortelle litt om førjulstiden og selve julaften også. I vår familie er desember en ganske "skrinn" mnd. Vi spiser ikke noe julepålegg eller noe særlig med julekaker før jul (kanskje litt julekaker en lørdag nå og da). Julaften har vi kjedelig frokost og lunsj, helt vanlig - for julen begynner egentlig ikke før den ringes inn på julaften ettermiddag. Da er det ribbe, medisterkaker, julepølser og alt tilbehør, riskrem til dessert.

1. juledag er det tradisjonelt frokost/brunsj/lunsj med rester fra julemiddagen og alt julepålegget som enda ikke er tatt frem. Det er ikke noen middag, vi spiser laang lunsj, og blir vi sultne senere på dagen er det bare å hente fram enda flere rester fra kjøleskapet. Mmm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma mener at 1. juledag er den helligste dagen i året.
Hjemme hadde vi julefrokost, var ute og lekte og spiste rester fra dagen før. Like pyntet til middag som på julaften.

Etter vi fikk Johanne har det blitt litt annerledes. Vi feirer jul med annenhver familie så vi inviterer den familien vi ikke var med på julaften hjem til oss på middag og nesten en julaften nr to. I år skal vi ha kalkun. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt så mange sykluser med tradisjoner, alt etter familieforhold og alder, at det er egentlig en veldig tradisjonsfattig dag som jeg forbinder mest med stress.

Da jeg var barn, var det en litt stresset julefrokost med kjernefamilien, før alle søsken på pappas side møttes på gården til mine besteforeldre, samt alle søskenbarn, selvfølgelig. Alle hadde med et fat hver med "noe" - gjerne snitter og kaker. Min familie på pappas side elsker sine snitter... Når vi kom derfra, var det å lage i stand ribbemiddag før det ble for sent, så vi fikk spist middag.

Andre juledag var det lang frokost og ørret til middag, og tredje juledag var en mett og spiste ingenting.

Da besteforeldrene mine falt bort, gikk en over til å leie et forsamlingslokale, og utsatte oppmøtetiden til 1700, slik at det egentlig ikke ble naturlig å spise middag den dagen - men heller spise disse evinnelige snittene og kakene. Ikke noe som helst julete over maten den dagen, nei.

Jeg må legge til at pappa har seks søsken, og jeg har 147 søskenbarn (cirka), så det er ikke gjennomførbart å lage middag til alle de, fant vi ut.

Etter hvert har jo søskenbarn blitt eldre, fått egne barn, har svigerfamilier, så det er stor utbytting for hvert år av de som er der, og hvem som har annen familie den dagen det året.

Da jeg hadde samboer, ble første juledag ofte tilbragt med svigerfamilie, også var vi med min familie på julaften eller andre juledag, for å få sett DEM og ikke alskens søskenbarn jeg egentlig ikke kjenner og deres barn som jeg aldri husker hva heter.

Men i år skal jeg feire hele jula hos meg selv, så får vi se hva slags tradisjoner jeg pønsker ut på egenhånd Jeg tror jeg skal ta fram igjen ribbemiddagtradisjonen, i hvert fall, også fisk på andredag.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. For å virkelig gi et bilde av vår 1. juledagstradisjon må jeg fortelle litt om førjulstiden og selve julaften også. I vår familie er desember en ganske "skrinn" mnd. Vi spiser ikke noe julepålegg eller noe særlig med julekaker før jul (kanskje litt julekaker en lørdag nå og da). Julaften har vi kjedelig frokost og lunsj, helt vanlig - for julen begynner egentlig ikke før den ringes inn på julaften ettermiddag. Da er det ribbe, medisterkaker, julepølser og alt tilbehør, riskrem til dessert.

1. juledag er det tradisjonelt frokost/brunsj/lunsj med rester fra julemiddagen og alt julepålegget som enda ikke er tatt frem. Det er ikke noen middag, vi spiser laang lunsj, og blir vi sultne senere på dagen er det bare å hente fram enda flere rester fra kjøleskapet. Mmm.

Nøyaktig sånn har jeg vært vant til hjemme :D Kan det være fordi min far kommer fra sørlandet? :D Akevit og øl er nok en tradisjon fra morssiden i Oslo, for bestemor i Arendal godtok ikke sånt før hun ble 90 år og litt "mildere". (Ikkeno fyll eller merkbar påvirkning, bare for kosens skyld, og syns skyld for de av oss som bare later som de drikker akevit.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må legge til at pappa har seks søsken, og jeg har 147 søskenbarn (cirka)

:shocked:

Det kan jeg tenke meg kunne blitt noen morsomme og folkefylte konfirmasjoner, bryllup og julefeiringer om alle skulle deltatt på alt alltid. Har ikke et eneste søskenbarn og bare én onkel, jeg, selv det syntes jeg blir for mye til tider :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så koselig med alle tradisjonene. Vi har ingen tradisjoner for annet enn julaften. 1.dag drar foreldrene mine på julelunsj til noen venner og broren min var alltid hos kjæresten sin familie (det var han alltid på julaften også). Så jeg pleide å jobbe alle de røde dagene for å tjene penger, for det er ikke så gøy å sitte alene.

Nå har jeg jo min egen familie, så nå kan jeg starte egne tradisjoner :) Som i grunnen ikke er så lett det heller fordi jeg fortsatt må jobbe en del røde dager uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. For å virkelig gi et bilde av vår 1. juledagstradisjon må jeg fortelle litt om førjulstiden og selve julaften også. I vår familie er desember en ganske "skrinn" mnd. Vi spiser ikke noe julepålegg eller noe særlig med julekaker før jul (kanskje litt julekaker en lørdag nå og da). Julaften har vi kjedelig frokost og lunsj, helt vanlig - for julen begynner egentlig ikke før den ringes inn på julaften ettermiddag. Da er det ribbe, medisterkaker, julepølser og alt tilbehør, riskrem til dessert.

Nøyaktig sånn har jeg vært vant til hjemme :D Kan det være fordi min far kommer fra sørlandet? :D Akevit og øl er nok en tradisjon fra morssiden i Oslo, for bestemor i Arendal godtok ikke sånt før hun ble 90 år og litt "mildere". (Ikkeno fyll eller merkbar påvirkning, bare for kosens skyld, og syns skyld for de av oss som bare later som de drikker akevit.)

Omtrent sånn pleier vi å ha det også. :) Men mine juletradisjoner kommer fra Nord- Norge da, så det har nok lite med sørlandet å gjøre for min del. Og så har vi stekt kveite på julaften, så middagsrestene tas ikke fram til frokost dagen etter. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omtrent sånn pleier vi å ha det også. :) Men mine juletradisjoner kommer fra Nord- Norge da, så det har nok lite med sørlandet å gjøre for min del. Og så har vi stekt kveite på julaften, så middagsrestene tas ikke fram til frokost dagen etter. :P

Hehe .. men kveite på julaften vil nok aldri skje her, altså. Kanskje torsk (det har jeg hørt om), og lutefisk i Gudbrandsdalen, men aldri kveite. Svigermor (Salten) pleier å ha stekt kveite på 2. dag, så det er kanskje en nord-norsk greie? :)

Det er litt rart at det ikke er lagt inn et par obligatoriske suppedager, bare for komme seg litt før nyttårsaften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...