Gå til innhold
Hundesonen.no

Ville du omplassert hunden om du havnet i luksusfellen?


Djervekvinnen
 Share

Recommended Posts

Typisk luksusfellen og skal ta hundene til deltakere. I går var det to unge som hadde to hunder og de ble satt som en unødvendig utgiftspost. De ville at de skulle omplassetes men de unge nektet. På slutten var de på oppsummeringen og alt så bra ut. De i luksusfellen syns det var en veldig rar prioritering å beholde hundene. Tydelig at disse ikke har dyr selv. Jeg hadde solgt det meste for å beholde hundene. Vi har selv hatt veldig dårlig råd dette året pga et hus vi ikke får solgt. Vet at hundene et en stor utgift. Men selger hellet bilen! Hva med dere andre? Hundene må gå ved dårlig økonomi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 105
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Men hvis du skal få orden på en helt rævva økonomi me masse gjeld og lite inntekt, så må man kutte ned utgiftene. Hvis hundene er avgjørende om ting går rundt eller ikke osv, så er det stor forskjell

Den dagen det går utover barnet mitt, helt klart. Men ikke fordi hun ikke får den nyeste, dyreste ipaden. Men den dagen vi ikke har råd til helt basale ting, så er det klart dyra ryker.

Helt ærlig? ja. Etter nå to år med økonomisk ******* (med noen få gode mnd innimellom) så har tanken streifet meg i de aller værste periodene, hvor jeg ikke har hatt penger til mat eller husleie. Ja,

Typisk luksusfellen og skal ta hundene til deltakere. I går var det to unge som hadde to hunder og de ble satt som en unødvendig utgiftspost. De ville at de skulle omplassetes men de unge nektet. På slutten var de på oppsummeringen og alt så bra ut. De i luksusfellen syns det var en veldig rar prioritering å beholde hundene. Tydelig at disse ikke har dyr selv. Jeg hadde solgt det meste for å beholde hundene. Vi har selv hatt veldig dårlig råd dette året pga et hus vi ikke får solgt. Vet at hundene et en stor utgift. Men selger hellet bilen! Hva med dere andre? Hundene må gå ved dårlig økonomi?

Men hvis du skal få orden på en helt rævva økonomi me masse gjeld og lite inntekt, så må man kutte ned utgiftene. Hvis hundene er avgjørende om ting går rundt eller ikke osv, så er det stor forskjell for mange i en slik situasjon, for de har det ikke "bare" litt trangt for en periode, men år..

Selvfølgelig er det kjipt å måtte omplassere hundene, men de hadde kanskje ikke råd til hund i utgangspunktet...

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typisk luksusfellen og skal ta hundene til deltakere. I går var det to unge som hadde to hunder og de ble satt som en unødvendig utgiftspost. De ville at de skulle omplassetes men de unge nektet. På slutten var de på oppsummeringen og alt så bra ut. De i luksusfellen syns det var en veldig rar prioritering å beholde hundene. Tydelig at disse ikke har dyr selv. Jeg hadde solgt det meste for å beholde hundene. Vi har selv hatt veldig dårlig råd dette året pga et hus vi ikke får solgt. Vet at hundene et en stor utgift. Men selger hellet bilen! Hva med dere andre? Hundene må gå ved dårlig økonomi?

Lage egen tråd? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

pakke-pakke-pakke-pakke-pakke-pakke-pakke-pakke-pakke-pakke-pakke-pakke-pakke-pakke-pakke-pakke-pakke-pakke-pakke-pakke-pakke-pakke-pakke-pakke-pakke-pakke-pakke-pakke-pakke-pakke-pakke-pakke-pakke-pakke-pakke-pakke-pakke-pakke-pakke-pakke-pakke-pakke-pakke-pakke-pakke-pakke-pakke-pakke-pakke-pakke-pakke-pakke...

Vi hakke tid! For vi må finne skjegget.... :lol:

Det paret på luksusfellen var jo helt ute og kjøre. Skjønner at programlederne kommenterte det der altså. De hadde jo et forbruk hver måned som var mer enn det dobbelte av det som kom inn, hun var gravid, og de hadde null oversikt. Og det var ikke snakk om miniatyrer som spiser for 2.50 om dagen heller..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis du skal få orden på en helt rævva økonomi me masse gjeld og lite inntekt, så må man kutte ned utgiftene. Hvis hundene er avgjørende om ting går rundt eller ikke osv, så er det stor forskjell for mange i en slik situasjon, for de har det ikke "bare" litt trangt for en periode, men år..

Selvfølgelig er det kjipt å måtte omplassere hundene, men de hadde kanskje ikke råd til hund i utgangspunktet...

Sent from my iPhone using Tapatalk

Ofte anbefaler de at man kvitter seg med hundene før noe annet, akkurat som om de ikke skjønner at de faktisk betyr mye for dem... Jeg hadde også kvittet meg med veldig mye fremfor hundene.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sola er her igjen :D Får forte seg ut før den forsvinner :)

Typisk luksusfellen og skal ta hundene til deltakere. I går var det to unge som hadde to hunder og de ble satt som en unødvendig utgiftspost. De ville at de skulle omplassetes men de unge nektet. På slutten var de på oppsummeringen og alt så bra ut. De i luksusfellen syns det var en veldig rar prioritering å beholde hundene. Tydelig at disse ikke har dyr selv. Jeg hadde solgt det meste for å beholde hundene. Vi har selv hatt veldig dårlig råd dette året pga et hus vi ikke får solgt. Vet at hundene et en stor utgift. Men selger hellet bilen! Hva med dere andre? Hundene må gå ved dårlig økonomi?

Hunden er det siste som går her. Jeg kan nedprioritere det meste av andre ting, mindre luksusmat, ikke bil, mindre leilighet, brukte klær istedet for nye, selge tv osv osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typisk luksusfellen og skal ta hundene til deltakere. I går var det to unge som hadde to hunder og de ble satt som en unødvendig utgiftspost. De ville at de skulle omplassetes men de unge nektet. På slutten var de på oppsummeringen og alt så bra ut. De i luksusfellen syns det var en veldig rar prioritering å beholde hundene. Tydelig at disse ikke har dyr selv. Jeg hadde solgt det meste for å beholde hundene. Vi har selv hatt veldig dårlig råd dette året pga et hus vi ikke får solgt. Vet at hundene et en stor utgift. Men selger hellet bilen! Hva med dere andre? Hundene må gå ved dårlig økonomi?

Jeg tror ikke jeg kunne omplassert Teo nei..... Han betyr mye for meg, både personlig og for at jeg skal komme meg mer ut på tur osv. Jeg elsker han og jeg hadde nok fått enorm skyldfølelse om jeg hadde omplassert han. Han skal IKKE bli en kasteball! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundene hadde vært det siste som måtte gå for å si det mildt. Har gjennom flere perioder vært nødt til å prioritere hardt i forhold til økonomi, men mat til hundene og en liten buffer for veterinærregninger har alltid vært høyeste prioritet. Hadde jeg hatt barn eller ansvar for et annet menneske på annet vis må jeg nok si at hundene hadde havnet på nr 2 etter disse (noe som er totalt motsatt av hva jeg hadde sagt for bare få år siden, yay, personlig vekst...), men ettersom det ikke er tilfellet er hundene det siste som hadde gått. Hus, bil, tv, dyre matvarer, strømforbruk. Det meste kan kuttes ned på bare det er en vilje til å finne løsninger.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg faktisk tenkt litt på. Mine hunder er ekstremt billige i drift, og jeg hadde nok heller bodd i telt enn å gi dem fra meg. Men jeg lever livet mitt med hunder som krydder, ikke som det viktigste fokuset, så dersom de hadde blitt mer en svøpe enn glede (sett bort i fra det emosjonelle, selvsagt), så hadde jeg kvitta meg med dem. Jeg vil si at økonomisk ruin definitivt faller innunder det.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke kommet på tale. Men er et helt urealistisk scenario og fordi a) jeg kommer aldri til å påta meg så mye gjeld at jeg ikke klarer å gjøre opp for meg og b) skulle jeg likevel klare å gjøre det så vet jeg at foreldrene mine hadde hjulpet meg. Å omplassere Casper hadde ikke vært et tema engang. Men utover husleien så er han definitivt min største utgiftspost, dyrt dyr i drift, iallefall nå i det siste hvor det har vært noen dyrlegebesøk og behandlinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første tanke er også at "nei, det kunne jeg ikke gjort". Selv en stor hund, kan få rimelig mat, så det trenger ikke å være en stor utgiftspost å ha hund. Men det øker livskvaliteten betraktelig.

MEN, disse folkene har det ikke bare "litt trangt" en måned eller to. De skal ha det slik i mange år. Hva om hundene blir syke? Hvordan skal de få råd til veterinærutgifter?

Jeg hadde også hatt lyst å beholde hunden. Men jeg frykter at da tenker jeg mer på meg selv, enn på hunden...

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

Jeg hadde strukket meg meget langt for å kunne beholde hundene mine, men det er jo klart at når luksusfellen er involvert har det hele gått veldig langt, og hunder er jo en utgiftspost, og jeg skjønner jo at de som prøver å hjelpe reagerer på at vedkommende ikke vil gjøre absolutt alt for å lette situasjonen.

Nå har jeg en hund som har vært veldig dyr i drift selv om han er bitteliten, på grunn av dårlig helse, så hvis jeg hadde vært luksusfellen-kandidat oppe i det hele, så hadde det ikke gått.

Man skal jo være i stand til å ta seg av hundene ikke bare når de er friske, men også når de trenger veterinærhjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, for det ville vært mye mer logisk at de ba meg kutte ut hesten som er mye dyrere :innocent:

Men fra spøk til alvor, så tror jeg jeg ville kuttet alt annet til beinet før jeg ville kvittet meg med hundene. De betyr mye mer for meg enn eget hus, bil eller andre materielle greier (men bilen måtte jeg nok hatt for å være i jobb uansett). Men så bor jeg sammen med en økonom med stålkontroll, så scenarioet er heldigvis ganske usannsynlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er det ingen som vil tenke tanken på å kvitte seg med hundene, men om dette er en vedvarende situasjon (flere år?), så kan hundeholdet by på store utfordringer. Hva om hunden blir syk eller får en skade, og man ikke har økonomi til å gi hunden den behandlingen den trenger? Da ender man kanskje opp med å måtte avlive en hund, som med riktig behandling, kunne levd et bra liv i mange flere år.

I så måte syns jeg det blir egoistisk å beholde hunden.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært i den situasjonen. Hvor jeg ikke hadde annet valg enn å snu på hver ei krone, og kanskje det mest fornuftige valget (på papiret) hadde vært å omplassere.

Men jeg har fortsatt hunden, tok noen andre vanskelige valg den perioden, og gjorde alt annet enn å kvitte meg med hunden. Hadde jeg kvittet meg med henne hadde det blitt for lite igjen av virkelig verdi i livet til at jeg hadde taklet dagene.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde omplassert. Står det så dårlig til med økonomien kan jeg ikke forsvare å ta meg råd til hund. Om han blir syk eller skadet og jeg har sagt opp forsikringen fordi den er for dyr, hadde alternativet blitt avlivning. Om han blir skadet eller syk og jeg har forsikring, blir det fortsatt en ganske stor utgift. Første prioritet for meg ville vært å få økonomien på rett kjøl igjen.

Hunden min er jo ikke akkurat dyr i drift, det er veterinærregningene som bekymrer meg. Og jeg har ikke lyst til å stå å telle småpenger for å se om jeg kan ta med hunden til dyrlegen eller ikke, om det skulle være behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg hadde gjort alt i min makt for å beholde dyra mine men så har ikke jeg heller dyr som er ufattlig dyre i drift. Tidligere kunne jeg finne på å handle alt for mye utstyr og dill til hundene men etter hvert som åra har gått har jeg faktisk innsett hvor unødvendig det er. Selv om jeg har råd til å handle til de og selv om jeg hadde det varelageret selv med all slags hundeting så var det sjeldent mine hunder fikk noe annet enn godbiter og tykke snacks. De har faktiskt alt de trenger. Mine trenger kun 1 god trekksele liksom. De trenger ikke mer enn 1 halsbånd hver og et leietau. De har hver sin gode kvalitetsseng og jeg har mer enn nok teppper til at det alltid er rene tepper i sengene deres. Ja poenget er at jeg har vokst opp og lært det at eg jeg ikke trenger å bruke unødvendig mye penger på ting som blir stuet bort og aldri brukt men hundene har det like bra. Det trengee nødvendigvis ikke være dyrt med hund.

Jeg bruker minimalt på hundene når det kommer til fór, snacks og utstyr men det går mye penger i kurs og kjøring til kurs, treninger ol. men det er mulig å kutte ut. På andre siden så har jeg venner med grander og bcer og med 2 grander og 2 bcer som fort spiser 80kg i mnd så blir faktisk hundene en stor utgiftspost både i mat og forsikring. Det er stor forskjell på å bruke 500kr i mnd på det nødvendige til hundene enn å bruke 2000kr i mnd så jeg ser at det i noen tilfeller kanskje er lurt å kvitte seg med hundene, men jeg tror også at de vet godt hvor mye dyrene betyr og derfor bruker de dette som et "pressmiddel" for å få de til å innse hvor alvorlig ting er akkurat som de bruker huset eller bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gjort alt jeg kan for å unngå det, men man kan bare klare seg så lenge før realiteten er et faktum og hunden må gå. Men håper og tror jeg aldri kommer dit :)

Enig.

Jeg klarer ikke å leve etter en slags rosenrød tanke om at jeg og hunden min skal leve langs elvebredden og spise av det naturen har å by på, for å sette det på spissen. Man må ha tak over hodet, man må ha strøm og vann, man må ha mat og man må ha det ellers grunnleggende som klær å gå i, helsebehandling etc. Og i et slikt regnestykke er det ikke plass til en hund, mener jeg.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Da kryper jeg inn her 🤣 ikke bare en men 2,5 🤣 Planen var og beholde forhund. Det har jeg gjort🤣  Men jeg har å beholdt deleie hund. Men jagu så ble det igjen en hannhund hjemme å 🤣 jeg skulle aldri ha hannhund igjen. Men Hektor ble unntaket 🤣 Hils på Hektor - 13 uker ❤️
    • Det kan jo hende det finnes oppdrettere på sheltie som har linjer med mindre lyd? 😊 Eller som er bevist på det og tar hensyn til det. Tenker også at mentalitet kanskje har litt og si. En trygg hund har kanskje høyere terskel for å bjeffe enn en litt usikker hund ( Kommer jo seff an på settingen da, men) 
    • Men det er mange hunder av rase med mye lyd i som bjeffer utrolig mye " for de er sånn" . Og ganske mange av de hundene er veldig stressa. Og er på " jobb" hele tiden. Jeg trodde ikke han her skulle bli så stille, hadde ikke mål om null bjeffing.  Bare at han skulle lære at tomte grensa, er den du kan passe på. Gården har egen vakthund, så den trenger ikke vi å passe på o.s.v. Så fikk jeg litt ekstra i gjenn, han kommer løpende til oss når han vil "si ifra" om ting ute..
    • Det går an å jobbe med. Det er noe det sies for alle raser med mye lyd. Men man kan ikke trene bort noe som hunden er genetisk disponert for og avlet for over generasjoner. En kombinasjon av heldig med individ og målrettet trening fra start kan nok kontrollere og begrense bjeffingen, men jeg ville aldri kjøpt en bjefferase med det som forutsetning. Generelt sett bør man ikke anskaffe raser med egenskaper man ikke kan/vil leve med og satse på å "trene de bort" eller "jobbe med", selv om det i noen tilfeller er mulig.
    • Er bjeffing det eneste du syns er negativt for sheltie? For det går det ann å jobbe med. Har veldig inntrykk av at bjeffing blir forsøkt ignoret. Jeg har en ganske reaktiv sheltiegutt på straks to år, som nå bjeffer når han blir redd eller når andre hunder bjeffer i passering.  Men jeg har fått mye kjeft fra andre for at jeg " belønner" bjeffing.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...