Gå til innhold
Hundesonen.no

Ville du omplassert hunden om du havnet i luksusfellen?


Djervekvinnen
 Share

Recommended Posts

Det er ikke første gang luksusfellen har kommet med omplasserings firma på døra, og ja dette er skikkelig ille tilfeller av dårlig økonomi, men jeg får utrolig mye medfølelse for dem alikevel. Får tårer i øynene når jeg ser hvor påvirket eierne blir. Det er jo tross alt et familie medlem, ikke en hobby. Og de er i et fæl situasjon fra før av, så skal hunden ryke itillegg. Jeg hadde gått i kjelleren. Nå er det litt ekstra å ha flere enn en hund, det må man ha råd til. Men i løpet av livet kan det skje ting, mister jobben, sitter med flere bilet/hus man ikke får solgt. Jeg har alltid vært fornuftig økonomisk , men pga et valg man har tatt så ble det vanskeligere enn man hadde sett for seg. Tanken på at man egentlig ikke har råd å ha hundene har streifet meg mange ganger., men nei jeg klarer meg ikke uten de ! Da ofrer jeg mye annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 105
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Men hvis du skal få orden på en helt rævva økonomi me masse gjeld og lite inntekt, så må man kutte ned utgiftene. Hvis hundene er avgjørende om ting går rundt eller ikke osv, så er det stor forskjell

Den dagen det går utover barnet mitt, helt klart. Men ikke fordi hun ikke får den nyeste, dyreste ipaden. Men den dagen vi ikke har råd til helt basale ting, så er det klart dyra ryker.

Helt ærlig? ja. Etter nå to år med økonomisk ******* (med noen få gode mnd innimellom) så har tanken streifet meg i de aller værste periodene, hvor jeg ikke har hatt penger til mat eller husleie. Ja,

Det er ikke første gang luksusfellen har kommet med omplasserings firma på døra, og ja dette er skikkelig ille tilfeller av dårlig økonomi, men jeg får utrolig mye medfølelse for dem alikevel.

En observasjon: den svenske utgaven av programmet er mye "hardere" på dette enn den norske.

Husker spesielt en episode på den norske hvor programlederene sa at "vi skal gjøre alt vi kan for at du får beholde hundene"

mens i den svenske er det ett stort fokus på å kvitte seg med alt de har anskaffet seg den siste tiden og skjære bort alt unødvendig. Noen ganger blir det helt latterlig, hvor de fallbyr varer på loppemarked for å få inn raske penger, heller enn å bruke noen dager ekstra og få den tredobbelte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En observasjon: den svenske utgaven av programmet er mye "hardere" på dette enn den norske.

Husker spesielt en episode på den norske hvor programlederene sa at "vi skal gjøre alt vi kan for at du får beholde hundene"

mens i den svenske er det ett stort fokus på å kvitte seg med alt de har anskaffet seg den siste tiden og skjære bort alt unødvendig. Noen ganger blir det helt latterlig, hvor de fallbyr varer på loppemarked for å få inn raske penger, heller enn å bruke noen dager ekstra og få den tredobbelte...

"Løsningen" i Sverige er jo nesten alltid å selge dyre ting svinbillig på loppemarked ja... "Woho, vi fikk inn 15 000 kroner for varer verdt 120 000!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofte anbefaler de at man kvitter seg med hundene før noe annet, akkurat som om de ikke skjønner at de faktisk betyr mye for dem... Jeg hadde også kvittet meg med veldig mye fremfor hundene.

Selvfølgelig betyr hundene mye, men de er også en stor utgiftspost.. Når man da har veldig lite å rutte med, så er det utrolig hva en tusenlapp eller to ekstra gjør..

Hva om hundene ødelegger seg og må til dyrlegen osv. Det er en stor økonomisk risiko når man allerede har det veldig hardpakka mtp avtalene med innkassoselskapene..

SOm jeg tidligere sa, dette er ikke det samme som har litt dårlig råd en mnd, men over flere år. Det betyr at det kommer ikke inn noe ekstra man kan bruke for å betale etterslepet om 2 mnd eller lignende. Man er allerede på stort etterslep..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig? ja. Etter nå to år med økonomisk ******* (med noen få gode mnd innimellom) så har tanken streifet meg i de aller værste periodene, hvor jeg ikke har hatt penger til mat eller husleie. Ja, man kan være lut fattig i Norge også, tro det eller ei. Og da koster hundemat plutselig ekstremt mye, bare en hundre lapp er mye penger.

Jeg har solgt alt jeg eier av verdi, det eneste av virkelig verdi (pengemessig) jeg eier nå er Ymse.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er hunden et nært familiemedlem, så det skulle virkelig ha vært total krise og ingen andre alternativer tilgjengelig før det hadde skjedd. Uansett er jeg så heldig at jeg har familie som jeg vet stiller opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bikkjene, nei... Hestene hadde nok hengt i en sytråd :P

Men så skal det vel litt til å sylte seg ned så totalt som "luksusfelle kandidatene" gjør.

Vi har hatt det ekstremt trangt en periode. AAP til gubben løp ut på tid, uten at han hadde fått seg ny jobb. Det resulterte at vi levde på mine få små kroner ganske lenge. Og det er ikke stort mer enn lånet var på i månden :P Men det gikk rundt på et vis. Jeg kan være uhyre gjerrig om det trengs. Uten at det går utover dyrene! Og hestene (da to) ble de også :) Faktisk nesten så det var litt moro å se hvor langt noen få kroner kunne strekke, for det er faktisk mulig å leve ganske billig, om man går inn for det. Det er vel der "luksusfellefolka" bommer ganske grovt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Da måtte det ha vært 100% kriiiise. Alså at man ikke har råd til noen ting. Jeg lever heller på nuddler, first price og euroshopper, enn å kvitte meg med bikkjene mine.

Man må ikke kjøpe nye ting til hundene annen hver uke, hunden MÅ ikke spise dyrt tørrfòr for å ha det bra, hunden MÅ ikke være forsikret, og hunden MÅ ikke til dyrlegen hvsi det ikke er nødvendig.

Man kan fint ha råd til å ha hund selvom man har en økonomisk krise, man må bare bortprioritere andre ting (feks nye klær, sko osv). Evnt kan man selge noe, eller evnt sette på bort hundene på fòr for en stund, kanskje hos noen i familien.

Men selge de? No way!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal ekstremt mye til for at jeg skulle omplassere hunden min i mangel på penger. Men så skal det også ekstremt mye til før jeg er i den situasjonen, så er vanskelig å si hvilke avgjørelser jeg ville tatt da. Men, i utgangspunktet er hunden noe av det aller siste som ville gått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Altså når hjemmet ditt er pantsatt til pipa og det er ca 3kr fra namsmannen står på døra med tvangssalg, så tror jeg prioriteringene er anderledes enn når man har det litt trangt. Jeg hadde ikke ønsket det, men det hadde sannsynligvis blitt en realitet at alle dyrene ble solgt eller omplassert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

"Løsningen" i Sverige er jo nesten alltid å selge dyre ting svinbillig på loppemarked ja... "Woho, vi fikk inn 15 000 kroner for varer verdt 120 000!"

Og hvis det er de 15.000 som er avgjørende for å få gjort unna så man kan få en avtale med resterende kreditorer?

Det er jo det som er greia her. Man er ikke på luksusfellen for å komme på TV. Selvforskyld økonomisk ruin, da må man ofre utgifter/verdier for å få gjort unna det som brenner og få ting til å gå rundt fremover.

Tråden spør om du kom i luksusfellen. Ikke om du heller vil bo i telt.

Luksusfellen er en grei realitysjekk på hvordan det kan gå. Koster det 1000,- kroner i måneden du ikke har så er jo valget enkelt, fortsette som før med hund eller gå med på avtalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det et totalt urealistisk scenario her, så det er lett for meg å si ja. Jeg tror det er svært vanskelig å klare å sette seg inn i situasjonen, for havner man der så mangler man innsikt i virkelighetens verden.

Paret i den nevnte episoden brukte over 20' i året på dyrene, noe som for dem faktisk tilsvarte en månedsinntekt. Det er ganske mye det, når man har gjeld til langt oppover ørene. Der var det helt på sin plass at økonomene tok det opp som et alternativ.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvis det er de 15.000 som er avgjørende for å få gjort unna så man kan få en avtale med resterende kreditorer?

Det er jo det som er greia her. Man er ikke på luksusfellen for å komme på TV. Selvforskyld økonomisk ruin, da må man ofre utgifter/verdier for å få gjort unna det som brenner og få ting til å gå rundt fremover.

Tråden spør om du kom i luksusfellen. Ikke om du heller vil bo i telt.

Luksusfellen er en grei realitysjekk på hvordan det kan gå. Koster det 1000,- kroner i måneden du ikke har så er jo valget enkelt, fortsette som før med hund eller gå med på avtalen.

Selvfølgelig, men da ville jeg heller ha prøvd å låne disse fra venner/familie/slekt og så solgt tingene i ettertid for litt mer, slik at man faktisk fikk noe for dem.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

 

Selvfølgelig, men da ville jeg heller ha prøvd å låne disse fra venner/familie/slekt og så solgt tingene i ettertid for litt mer, slik at man faktisk fikk noe for dem.

De fleste på luksusfellen har vel lånt såpass mye fra familien og venner at det er ikke lengre enn god løsning eller et alternativ.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville dog ikke omplassert, men solgt mine. Kunne nok ha fått endel for dem, særlig den yngste. Meeen det blir ikke å skje med det første. Skal vel klare meg :)

men det er også ett element oppi det hele. Har man renrasa hunder som er lette å omplassere til bra folk er det en ting, da kan man selge hunden. Har man derimot en ubestemmelig liten blandingssak får man mindre umiddelbar økonomisk gevinst ved ett eventuelt salg, samt at det kan være mye vanskeligere å skaffe skikkelige folk å omplassere til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

men det er også ett element oppi det hele. Har man renrasa hunder som er lette å omplassere til bra folk er det en ting, da kan man selge hunden. Har man derimot en ubestemmelig liten blandingssak får man mindre umiddelbar økonomisk gevinst ved ett eventuelt salg, samt at det kan være mye vanskeligere å skaffe skikkelige folk å omplassere til.

Det er jo bare verdien..

Hva med faste og ikke minst uforutsette utgifter?

Får du en avtale med kreditorer vil det være bortkasta å ha vært med på luksusfellen om du sku pådra deg uforutsette utgifter. Da ryker alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Tja, finnes det egentlig et rett tidspunkt? Jeg har fått valp både som student, i full jobb, og nå i 80% jobb kombinert med deltidsstudie. Det har gått fin-fint hver gang. Har vært heldig og fått lov til å ha med meg valp på jobb frem til den kunne være alene hjemme. Synes det høres ut som et fint tidspunkt for dere. De som sier at det ikke er rett tidspunkt fordi du er student. Hva begrunner de det med?
    • Da kryper jeg inn her 🤣 ikke bare en men 2,5 🤣 Planen var og beholde forhund. Det har jeg gjort🤣  Men jeg har å beholdt deleie hund. Men jagu så ble det igjen en hannhund hjemme å 🤣 jeg skulle aldri ha hannhund igjen. Men Hektor ble unntaket 🤣 Hils på Hektor - 13 uker ❤️
    • Det kan jo hende det finnes oppdrettere på sheltie som har linjer med mindre lyd? 😊 Eller som er bevist på det og tar hensyn til det. Tenker også at mentalitet kanskje har litt og si. En trygg hund har kanskje høyere terskel for å bjeffe enn en litt usikker hund ( Kommer jo seff an på settingen da, men) 
    • Men det er mange hunder av rase med mye lyd i som bjeffer utrolig mye " for de er sånn" . Og ganske mange av de hundene er veldig stressa. Og er på " jobb" hele tiden. Jeg trodde ikke han her skulle bli så stille, hadde ikke mål om null bjeffing.  Bare at han skulle lære at tomte grensa, er den du kan passe på. Gården har egen vakthund, så den trenger ikke vi å passe på o.s.v. Så fikk jeg litt ekstra i gjenn, han kommer løpende til oss når han vil "si ifra" om ting ute..
    • Det går an å jobbe med. Det er noe det sies for alle raser med mye lyd. Men man kan ikke trene bort noe som hunden er genetisk disponert for og avlet for over generasjoner. En kombinasjon av heldig med individ og målrettet trening fra start kan nok kontrollere og begrense bjeffingen, men jeg ville aldri kjøpt en bjefferase med det som forutsetning. Generelt sett bør man ikke anskaffe raser med egenskaper man ikke kan/vil leve med og satse på å "trene de bort" eller "jobbe med", selv om det i noen tilfeller er mulig.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...