Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjemmelaget julegodt


sham
 Share

Recommended Posts

  • Svar 89
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ferdig: +Kjøttrull (skal kokes og presses på mandag), krydderblandingen er selvsagt statshemmelighet! +Berlinerkranser: 4hardkokte eggeplommer, 4 rå eggeplommer, 250g sukker, 750g mel, 5

Mine fløtekarameller!

Jeg lagde noen vanvittig gode snickers-kuler. Smeltet 1,5 dl lys sirup og 1 dl sukker. Så tok jeg i ett glass med peanøttsmør (300 gr). Det skal ikke koke. Blandet det godt. Så puttet jeg oppi 8 dl kn

Jeg fikk veldig lyst til å lage det som het negerboller da jeg var liten, men det er skrekkelig lite politisk korrekt, så nå vet jeg ikke hva de heter. Sjokolade, delfiafett og puffaris, men jeg sliter litt med det delfiafettet. Kan jeg smelte en blanding av melkesjokolade og kokesjokolade i stedet?

Se her :) Forøvrig er negerboller sånne for meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lager julebrus i kveld.
Koker opp 9 liter vann, tilsetter 130 gram fersk ingefær i tynne skiver, og 3 røde chili i biter, koker 10 minutter, tilsetter 1,5 kg bringebær og koker 10 minutter til.
Deretter løser jeg opp 1,3 kg candysukker/lys demerara-sukker. Siler av og kjøler ned (der er jeg nå).
Når det er kjølt ned tilsetter jeg halv pose Safale US-05 og lar det hele gjære en uke. Tapper på flaske og skal stå i to uker før bruk, i romtemperatur for å danne kullsyre. Ikke bruk vanlig gjær- da blir alkoholinnholdet for høyt for barnekropper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg laget en halv porsjon fløtekarameller og kokt i en halv time. De ble veldig gode, men spises best med skje :sleep:

Nytt forsøk i morgen med lengre koketid. Disse må sees som et prøveprosjekt og kommer nok til å forsvinne i løpet av et par dager :P

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere vet dere kan ta dråpetesten for å få riktig hardhet?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Jeg tar alltid dråpetesten, igjen og igjen og igjen, men de blir alltid enten for myke eller helt knekk... Jeg må tydeligvis øve mer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en uinnvidd stakkar som skal prøve seg på karamellkoking; hva er dråpetesten?

Og klarer man å lage uten å spise opp alle? :P Jeg ELSKER karamell, fudge osv...

Red: jeg skal også lage Sara Bernard i år. Min favorittjulekake, som ingen andre i familien liker. Perfekt å ta opp av fryseren og kan nytes 10 min etterpå. Lager med sjokoladekrem, hater smørkrem, og det er virkelig fantastisk godt! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en uinnvidd stakkar som skal prøve seg på karamellkoking; hva er dråpetesten?

Og klarer man å lage uten å spise opp alle? :P Jeg ELSKER karamell, fudge osv...

Red: jeg skal også lage Sara Bernard i år. Min favorittjulekake, som ingen andre i familien liker. Perfekt å ta opp av fryseren og kan nytes 10 min etterpå. Lager med sjokoladekrem, hater smørkrem, og det er virkelig fantastisk godt! :D

Aner ikke. Like greit å spise dem opp!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lang holdbarhet har ting egentlig? Når kan jeg begynne å lage det som skal oppi juleposene til folk (dvs at det ikke blir spist før tidligst 24) hjemmelagd marsipan, karameller og noe konfekt skal oppi posene.

Det holder nok en stund, men egentlig så vil jeg jo si jo ferskere jo bedre?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en uinnvidd stakkar som skal prøve seg på karamellkoking; hva er dråpetesten?

Og klarer man å lage uten å spise opp alle? :P Jeg ELSKER karamell, fudge osv...

Red: jeg skal også lage Sara Bernard i år. Min favorittjulekake, som ingen andre i familien liker. Perfekt å ta opp av fryseren og kan nytes 10 min etterpå. Lager med sjokoladekrem, hater smørkrem, og det er virkelig fantastisk godt! :D

Du skulle ha vært på trening i dag så hadde du fått karamell ;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://kokebok.trulte.net/anitastrofler.htm

Vi har lagd varianter av disse noen ganger, gitt bort i gave etc (ikke lest tråden, så vet ikke om jeg kommer med noe nytt).

Har lagd litt ulike varianter, eksempelvis med alkohol i (mørk rom, whiskey, cognac, kahlua etc), og med ulike former for pynt. Har vel brukt både sjokolade, kokos, hakkede nøtter (pistasj er digg).

I fjor ga vi bort en god del i fine gaveposer. Veldig vellykka! Og lette å lage allergivennlige, siden jeg har en bror og hans forlovede som ikke tåler smør :D

1467476_10153662818700341_70193476_n.jpg

Litt av fjorårets produksjon, dette er allergivarianten, margarinet vi bruker i de gjør det vanskeligere å få små fine kuler. Men det er smaken som teller :ahappy:

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://kokebok.trulte.net/anitastrofler.htm

Vi har lagd varianter av disse noen ganger, gitt bort i gave etc (ikke lest tråden, så vet ikke om jeg kommer med noe nytt).

Har lagd litt ulike varianter, eksempelvis med alkohol i (mørk rom, whiskey, cognac, kahlua etc), og med ulike former for pynt. Har vel brukt både sjokolade, kokos, hakkede nøtter (pistasj er digg).

I fjor ga vi bort en god del i fine gaveposer. Veldig vellykka! Og lette å lage allergivennlige, siden jeg har en bror og hans forlovede som ikke tåler smør :D

1467476_10153662818700341_70193476_n.jpg

Litt av fjorårets produksjon, dette er allergivarianten, margarinet vi bruker i de gjør det vanskeligere å få små fine kuler. Men det er smaken som teller :ahappy:

Oi det så godt ut!! :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lager julebrus i kveld.

Koker opp 9 liter vann, tilsetter 130 gram fersk ingefær i tynne skiver, og 3 røde chili i biter, koker 10 minutter, tilsetter 1,5 kg bringebær og koker 10 minutter til.

Deretter løser jeg opp 1,3 kg candysukker/lys demerara-sukker. Siler av og kjøler ned (der er jeg nå).

Når det er kjølt ned tilsetter jeg halv pose Safale US-05 og lar det hele gjære en uke. Tapper på flaske og skal stå i to uker før bruk, i romtemperatur for å danne kullsyre. Ikke bruk vanlig gjær- da blir alkoholinnholdet for høyt for barnekropper.

Det så skikkelig godt ut, tror jeg må prøve å lage det i år! Har lett etter en lignende oppskrift. Hvor sterk blir ingefærsmaken? Har lyst til å lage noe som smaker skikkelig ingefær, men er usikker på hvor mye jeg må bruke.

Men har dere prøvd å måle alkoholinnholdet (eller sukkerinnholdet før og etter gjæring)? Jeg bruker ofte US-05 til ølbrygging, og om det hadde vært øl, hadde jeg regnet med at den minst var oppe i rundt 5%. Og så kan man sikkert trekke fra en del fordi jeg er skikkelig dårlig i hoderegning, jeg aldri har brukt candysukker/lys demerara-sukker og derfor ikke aner hvor mye det gjærer ut, og at jeg pleier å tilsette litt ekstra sukker i flaskene for raskere karbonering.

Edit:

Beercalc mener at resultatet ville blitt rundt 5,8% med US-05. Men en slik styrke tipper jeg at dere hadde merket, så den må regne ut fra en annen type lys candysukker (dansk programvare). Hvilken type bruker du? Hadde vært veldig greit med noe som hele familien kunne drikke.

Endret av Vims
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det så skikkelig godt ut, tror jeg må prøve å lage det i år! Har lett etter en lignende oppskrift. Hvor sterk blir ingefærsmaken? Har lyst til å lage noe som smaker skikkelig ingefær, men er usikker på hvor mye jeg må bruke.

Men av ren nysgjerrighet - har dere noen gang målt alkoholinnholdet (eller sukkerinnholdet før og etter gjæring)? Jeg bruker ofte US-05 til ølbrygging, og om det hadde vært øl, hadde jeg regnet med at den minst var oppe i rundt 5%. Og så kan man sikkert trekke fra en del fordi jeg er skikkelig dårlig i hoderegning, jeg aldri har brukt candysukker/lys demerara-sukker og derfor ikke aner hvor mye det gjærer ut, og at jeg pleier å tilsette litt ekstra sukker i flaskene for raskere karbonering.

Edit:

Ølkalkulator- programvaren min mener at resultatet ville blitt rundt 4,33%. Men en slik styrke tipper jeg at dere hadde merket, så den må bruke en annen type kandissukker. Hvilken type bruker du? Hadde vært veldig greit med noe som hele familien kunne drikke.

Har ikke laget dettidligere, men fikk oppskriften av erfaren ølbrygger. han lager denne til barna sine. Ikke målt alkoholinnhold, så dette blir litt prøv og feile. I fjor brukte jeg vanlig gjær i juledrikk (annen oppskrift) og den kunne ungene ikke drikke...Så ble anbefalt å bruke halv pose (brukte litt mindre) av US-05. jegbrukte rett og slett demerara-sukker, lyst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke laget dettidligere, men fikk oppskriften av erfaren ølbrygger. han lager denne til barna sine. Ikke målt alkoholinnhold, så dette blir litt prøv og feile. I fjor brukte jeg vanlig gjær i juledrikk (annen oppskrift) og den kunne ungene ikke drikke...Så ble anbefalt å bruke halv pose (brukte litt mindre) av US-05. jegbrukte rett og slett demerara-sukker, lyst.

Ok, da får jeg bare prøve det samme. :) Mindre gjær gir sikkert lavere alkoholprosent også, ja. Jeg kan jo måle hva jeg får, og legge ut hvis jeg husker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da får jeg bare prøve det samme. :) Mindre gjær gir sikkert lavere alkoholprosent også, ja. Jeg kan jo måle hva jeg får, og legge ut hvis jeg husker det.

Blir det for mye alkohol i det, pakker jeg det på flasker og gir bort som julegave til voksne; "Bringebær-øl" :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...