Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjemmelaget julegodt


sham
 Share

Recommended Posts

  • Svar 89
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ferdig: +Kjøttrull (skal kokes og presses på mandag), krydderblandingen er selvsagt statshemmelighet! +Berlinerkranser: 4hardkokte eggeplommer, 4 rå eggeplommer, 250g sukker, 750g mel, 5

Mine fløtekarameller!

Jeg lagde noen vanvittig gode snickers-kuler. Smeltet 1,5 dl lys sirup og 1 dl sukker. Så tok jeg i ett glass med peanøttsmør (300 gr). Det skal ikke koke. Blandet det godt. Så puttet jeg oppi 8 dl kn

Karamell *******! Dritten hadde festet seg til hverandre så var umulig å få opp fra glasset! Så da utgår det i gave :P Men nå har Troikaen fått på gele, så forhåpentligvis går dyppingen i morra bra. Lagde noe lignende som det @KristinR la ut, men uten kokos og lagde det i form så det blir firkanta biter istede for kuler :) Peanuttsmør, sukker, sirup og corn flakes (+ litt ekstra peanutter siden jeg er så glad i det) i bunn, så smeltet melkesjokolade på toppen med peanutter og Maldonsalt på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferdig:

tumblr_nfi1kuGCWk1sf1gsoo6_r1_1280.jpg

+Kjøttrull (skal kokes og presses på mandag), krydderblandingen er selvsagt statshemmelighet! :sorcerer:

WVaTG2Ll.jpg

+Berlinerkranser: 4hardkokte eggeplommer, 4 rå eggeplommer, 250g sukker, 750g mel, 500g mykt meierismør, + eggehvitte og perlesukker til pensling. 220C 10min

+Risboller men de gidder jeg ikke ta bilde av

UO48IYZl.jpg

+Syltetøykaker/jammie dodgers (750g mykt meierismør, 1kg mel, 320g melis, 4egg, 1glass bringebærsyltetøy = tre brett)

8JbArPVl.jpg

+Og til bikkjene fordi jeg var så dum å lage det et år og nå får forespørsel om det :rofl: ; Myke levergodbiter (kokt lever, mel, olje, vann), søtpotet-/urtekjeks (overkokt søtpotet, mel, olje, urter), laksekjeks (kokt laks, mel, olje, vann)

Gjenstår:

-Ikke en veldig norsk tradisjon, men: sinnsykt gode COOKIES! 3,54dl brunt sukker, 1,2dl sukker, 2egg, 2,4dl flytende kokosolje (litt varmere enn kroppstemp, varmere og du får omelett), 4ts vanilje (essens, frø, whateva), 5,8dl mel, 2ts maizena, 1ts natron, klype salt, 3,4dl sjokolade grovhakket (oreo-sjokolade og kvikklunsj er skikkelige gode her). Pisk først egg, sukker, vanilje, og olje. Rør inn resten, minus sjokoladen, men rør IKKE for mye, bare så vidt at det blir deigete (ellers får du luftig kake i stedet for cookie). Vend såvidt inn sjokoladen, putt en frysepose oppi et tomt pringlesrør, og klæsj deigen oppi der. Knyt igjen/sett på lokk og oppbevar i kjøleskap over natta. Skjæres i skiver som et brød og stekes i maks 10min på 200C. Aller best understekt.

-Fløtekarameller

-Eplesmuldrepai med fløtekaramellsaus

-Riskrem med bringebærcoulis

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

UO48IYZl.jpg

+Syltetøykaker/jammie dodgers (750g mykt meierismør, 1kg mel, 320g melis, 4egg, 1glass bringebærsyltetøy = tre brett)

Ååååå, sånne synes jeg er så gode!!! Men jeg kjøper dem ferdig på Europris :aww:. Også digger jeg at det syltetøyet er dritseigt og klissete - jeg tror det er DET som er det beste, egentlig :lol:

Jeg har laget karameller... første ladning ble for myk - jeg forsøkte å sette dem inn i steikovnen, men det ble nok for varmt for da skilte smøret seg ut, men etter å ha helt av alt smøret så har de jammen blitt spiselige (men de SER himla stygge ut).

Jeg har også laget en porsjon med karameller med After Eight i - dem er jeg litt spent på - det var bare noe jeg kom på at jeg kunne forsøke sånn helt ut av det blå litt tidligere i dag :).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

E9XTmrO.jpg

Lagde snickers-kulene til KristinR, de ble sinnsykt gode!

7f0sDSf.jpg
Lagd fløtekaramellsaus! (2dl sukker, 2dl sirup, 3-4dl kremfløte, 2ss meierismør) Også fløtekarameller som står og (forhåpentligvis) stivner (2dl sukker, 2dl sirup, 2dl kremfløte, 2ss meierismør). Eneste forskjellen er at sausen er kokt kortere enn karamellene, og har mer fløte!

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lagde noen vanvittig gode snickers-kuler. Smeltet 1,5 dl lys sirup og 1 dl sukker. Så tok jeg i ett glass med peanøttsmør (300 gr). Det skal ikke koke. Blandet det godt. Så puttet jeg oppi 8 dl knust cornflakes og 1 dl kokos.

Dette ble som en klissete deig. jeg trillet kuler og satte kaldt. Da de var blitt kalde dyppet jeg de i sjokolade og strødde litt maldonsalt på toppen.

Helt vanvittig gode. Seige med en deilig blanding av søtt og salt.

Da har jeg endelig fått lagd noe julesnacks. Planen var å bruke gårsdagen til det, men da tilbrakte jeg jo hele dagen på leting etter en god venninnes hund, som til slutt kom til rette i 10-tiden i går kveld (12 timer etter at han ble borte).

Har prøvd meg på denne oppskriften, men endte opp med å kjevle den flatt ut på en stekeplate og helle over smelta sjokolade sånn at det ble "konfektbiter" i stedet (tidspress!). Ble kjempegode, men kanskje ikke så estetisk pene.

Har også laget sarah bernard, med ferdiglaget kransekakedeig. IKKE fornøyd med bunnene, men de smaker sikkert OK. Neste år blir det hjemmelaget bunn. Mulig det blir fløtekarameller og hvite sjokoladetrøfler i romjula. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde meg på hjemmelaget Ferrero Roche, og de ble utrolig gode! Jeg glemte et ledd i oppskriften så de endte opp med et helt forferdelig utseende, men smaken var utrolig god! Så skal lage dem på ny, denne gangen forsøke å forme dem bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Har igjen mandler, Bailey's, bløt nougat, marsipan og en hel haug med mørk sjokolade fra jul som burde brukes opp. Noen forslag? :flowers:

Konfekt til 17. Mai? Kan ikke noen gode oppskrifter, men det som kan lages til jul kan vel og være til 17. Mai?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...