Gå til innhold
Hundesonen.no

Mat på tur


JørgenK
 Share

Recommended Posts

Hei. Jeg er på jakt etter noe mat/godteri/energi av noe slag å gi den mediumstore blandingshunden min når vi er på langtur. Type 5-8timer. Det virker ikke som han har behov for det, men jeg ønsker å gi han noe likevell, også for kosen sin skyld.

Hva pleier dere å gi? Han får ikke matpakka mi;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine får ingenting utover en bit av matpakka mi de. Skal de jobbe hardt over flere dager (telttur med pulk f.eks.) får de vann underveis med litt kjøttblanding i. Mine har absolutt ikke behov for mer.

Hva er en liten bit av matpakka? Og hvordan vet man at hunden ikke behøver mer? og hvor lange turer er det da snakk om? Ser det er flere som sier at hunden ikke trenger mer, min trenger ikke mer den heller, i den forstand at den ikke maser etter mat, ser kvikk og fornøyd ut, holder bra osv, men alikevell så er det jo krevende å jobbe i feks 8 timer så jeg tenker at de har godt av en liten matbit uansett. Jeg kan jo også gå 8-9 timer i fjellet uten å spise, relativt uproblematisk, men den lille energiboosten og blodsukkerøkningen etter en snack gjør godt både på humør og konsentrasjon.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag var vi ute på tur i litt over tre timer, 12 km. Ingen lang tur, men veldig krevende fysisk (vi klatrer opp og ned fjellsider bl.a.). Begge gikk løse, og jeg brukte ganske mye godis (tørka, rødt kjøtt) for å belønne når Imouto kommer inn. Aiko får fordi hun er flink og aldri viker fra min side. Uansett hvor langt vi hadde gått i dag, så ville de ikke fått noen ekstra når de får så mye underveis. Er målsetninga derimot avstanden, at vi feks skal gå til den eller den toppen og de sitter fast i meg, så ville jeg typisk ikke gitt dem noe underveis, men gjerne gitt dem noe under en rast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er en liten bit av matpakka? Og hvordan vet man at hunden ikke behøver mer? og hvor lange turer er det da snakk om? Ser det er flere som sier at hunden ikke trenger mer, min trenger ikke mer den heller, i den forstand at den ikke maser etter mat, ser kvikk og fornøyd ut, holder bra osv, men alikevell så er det jo krevende å jobbe i feks 8 timer så jeg tenker at de har godt av en liten matbit uansett. Jeg kan jo også gå 8-9 timer i fjellet uten å spise, relativt uproblematisk, men den lille energiboosten og blodsukkerøkningen etter en snack gjør godt både på humør og konsentrasjon.

Jeg er enig. Skader ikke å gi de litt energi iløpet av dagen. Jeg pleier alltid ha med en energiboks som deles i vann. Hundene elsker det og jeg synes de fortjener det etter x antall timer i aktivite :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er en liten bit av matpakka? Og hvordan vet man at hunden ikke behøver mer? og hvor lange turer er det da snakk om? Ser det er flere som sier at hunden ikke trenger mer, min trenger ikke mer den heller, i den forstand at den ikke maser etter mat, ser kvikk og fornøyd ut, holder bra osv, men alikevell så er det jo krevende å jobbe i feks 8 timer så jeg tenker at de har godt av en liten matbit uansett. Jeg kan jo også gå 8-9 timer i fjellet uten å spise, relativt uproblematisk, men den lille energiboosten og blodsukkerøkningen etter en snack gjør godt både på humør og konsentrasjon.

Det med matpakka var litt spøk da. Jeg syns alltid det er hyggelig å dele en skive i to og gi de, men det er for kosens skyld ;)

Mine hunder behøver ikke ekstra måltider på vanlige skogturer på 5-6 timer. De har mer enn nok energi etter en god frokost med mye vann. Dere må også huske at jeg har en hunderase som er energisparer mer enn de fleste andre. De skal kunne gå lenge uten påfyll de, og har en litt annen forbrenning enn andre raser (og 5-6 timer i marka er ikke drøyt for en "vanlig" hund uten mat etter min mening). Som jeg skrev så får de ekstra under hardt arbeid som f.eks. lengre og tyngre turer med pulk, kløv osv. Da syns jeg de trenger litt ekstra påfyll, og det merker jeg på de også. Jeg forer også alltid etter aktivitetsmengden på ettermiddagen, i tillegg til massevis av vann i maten for å være sikker på at de får i seg nok væske.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med matpakka var litt spøk da. Jeg syns alltid det er hyggelig å dele en skive i to og gi de, men det er for kosens skyld ;)

Mine hunder behøver ikke ekstra måltider på vanlige skogturer på 5-6 timer. De har mer enn nok energi etter en god frokost med mye vann. Dere må også huske at jeg har en hunderase som er energisparer mer enn de fleste andre. De skal kunne gå lenge uten påfyll de, og har en litt annen forbrenning enn andre raser (og 5-6 timer i marka er ikke drøyt for en "vanlig" hund uten mat etter min mening). Som jeg skrev så får de ekstra under hardt arbeid som f.eks. lengre og tyngre turer med pulk, kløv osv. Da syns jeg de trenger litt ekstra påfyll, og det merker jeg på de også. Jeg forer også alltid etter aktivitetsmengden på ettermiddagen, i tillegg til massevis av vann i maten for å være sikker på at de får i seg nok væske.

Neida, jeg bare lurte på hva du mente for det var jo mye som ikke var pressisert. :) Langtur kan jo være så mangt, og en bit av matpakka kan jo være alt fra en liten skorpe til ei brødskive, bare kjekt å vite hva som menes, jeg har heller ikke med mat på en 5 timers tur, har knapt pause på en slik tur.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri tenkt på å ta med egen niste til hundene, her deler vi på det vi har :P

Dette gjør jeg også på kortere turer med ikke så stor belastning, har alltid litt for mange brødskiver med meg :)

På lengre turer med mer belastninger så har jeg med en "recovery" boks, enten fra HILLS eller Royal Canin og litt tørrfôr i lommen.

På tur liker jeg best den til Royal Canin siden den kommer i pose og ikke i tinn boks som han ha skarpe kanter, lettere å servere Royal Canin ute i skogen.

Etter kiorpraktor timene og fysioterapitreningene så får hun den fra HILLS, mest fordi det er den jeg er vant med å gi hundene på jobben etter trening.

PD_BT_C_d_ad_o_O_n_orig_200_en.jpg

convalescence-support-dogs-cats_large.pn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke gi noe annet enn hunden er vant til fra før, tenker jeg.

Våre får kjøtt på lengre turer, og evt blander jeg litt RC recovery eller Hills AD i vanninga rett etter innkomst fra løp/lengre treningstur. Det hender de får en dæsj tørrfôr også, men da er det greit at de har tilgang til vann også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...