Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva vil du si om denne rasen?


ida
 Share

Recommended Posts

Polarrasene da?

Malamute

Samojed

Grønlandshund

Siberian husky

Malamute: "seige" av seg, tøffe og barske.

Samojed: Vakthund, forbinner de med dyp bjeffing når de ser noen som er dumme nok til å bevege seg i nærheten av dem..

Grønlandshund: ikke møtt :hmm:

Siberian Husky: utbryterkonger, smartinger, må jobbe for å finne riktig motivasjon til de, egenrådige. Har ett lite popularitetsproblem og hører litt for ofte om epilepsi på rasen (og enkelte blandinger av sibirske huskyer også). Lurer litt på når bever og muldvarp ble avlet inn i rasen også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 676
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Seriøst, labradorfolk. Get over it.

Det er så mange jakthunder som er så vakre og herlige, er det noen der ute som kjenner en singel jeger på sånn rundt min alder? (Nei, det var ikke ot, vi snakket om jakthunder!)

Har et veldig godt inntrykk av borzoi. Kameraten min hadde en fantastisk borzoi som het Baba, noe av det morsomste jeg har opplevd skjedde da vi gikk tur med den hunden. Sikkert ikke helt p.k men. Kom

Polarrasene: Rene drapsmaskiner når det kommer til andre hunder, da spesielt småhunder...

Hørt alt for mange eiere si at de har tatt livet av småhunder, eller kan finne på å gjøre det om de får sjansen.

Ufortjent eller ikke, hørt det såpass mange ganger at jeg ikke slipper bort hunden min til en fremmed Malamute hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Polarrasene da?

Malamute

Samojed

Grønlandshund

Siberian husky

Malamute.

Selvstendig ( tenker selv..), majestetiske og samtidig fjollete.

Mye jakt og samkjønnsaggresjon, ellers trivelige bikkjer.

Samojed.

Har jeg veldig lite erfaring med, men mitt inntrykk er at de er mindre av alt ( trekk, jaktlyst etc ) bortsett fra pels.

Grønlandshund:

Skarpere enn de andre polarrasene.

Siberian : min favoritt.

Trivelige, enkle og omgengelige hunder. Mye jakt.

Lite samkjønnsaggresjon og lite vokt.

Oppfatter de som litt "mykere" enn de andre rasene bortsett fra på jaktlyst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Polarrasene da?

Malamute

Samojed

Grønlandshund

Siberian husky

En venn av meg har to samojeder, de er begge fra samme kennel. Veldig trivelige, tvers igjennom snille hunder. Men de har mye jaktlyst, og kan ikke gå løse hvor som helst. Veldig glade i folk, nesten som retrievere. Virker enkle å trene, disse to er iallefall veldig lydige og kan mange triks, og trenes i bruks.

Den eldste er veldig hannhund aggressiv, og kan ikke være med fremmende hannhunder uten at det blir slosskamp. Den yngste er bare unghunden, og oppfører seg deretter.

De røyter noe sinnsykt. Og å bade dem er et prosjekt i seg selv, det tar et par timer å føne dem helt tørre. Lukter VELDIG hund av de synes jeg. De liker seg bedre ute i hundegården, enn i stua.

Men det virker som en tvers igjennom snill rase mot mennesker, enklere å ha med å gjøre enn mange andre polarraser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Polarrasene: Rene drapsmaskiner når det kommer til andre hunder, da spesielt småhunder...

Hørt alt for mange eiere si at de har tatt livet av småhunder, eller kan finne på å gjøre det om de får sjansen.

Ufortjent eller ikke, hørt det såpass mange ganger at jeg ikke slipper bort hunden min til en fremmed Malamute hvertfall.

Du skull møtt Ida :) Riktig nok blanding, alaskan husky. Men hun elsker små hunder :) Hun er vel den rake motsetning av drapsmaskin(med minfre du er fugl eller lemen/mus/rotte) :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Polarrasene: Rene drapsmaskiner når det kommer til andre hunder, da spesielt småhunder...

Hørt alt for mange eiere si at de har tatt livet av småhunder, eller kan finne på å gjøre det om de får sjansen.

Ufortjent eller ikke, hørt det såpass mange ganger at jeg ikke slipper bort hunden min til en fremmed Malamute hvertfall.

Mine malamuter går begge bra med småhunder :) Mayah har en veldig god venninne på 1,8 kg! Hun går løs med småhunder og hun.

Men jaktinstinktene skal man ta seriøst. Jeg slipper ikke muttene sammen med småhunder som freser rundt. Fart kan såklart trigge, selv om jeg ikke har opplevd noe utover lek.

IMGP0238_zpsc0daf4b1.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Hvis erfaringene skal baseres på et hundemøte og knapt nok det, så kan jeg med unntak av smålandsstøver si at jeg har truffet minst en hund av alle rasene som er nevnt i hele tråden som har egenskaper eller oppførsel som jeg finner lite tiltrekkende.

(Smålandsstøver fordi det er en rase jeg har til gode å treffe)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har mange fine barndomsminner som inkluderer Malamuter. :heart:

imagejpg1_zpsdfab75a0.jpg

Og det vil aldri endre seg og har altså ikke utelukkende negative opplevelser med disse, men av en eller annen grunn har jeg jo da hørt en del negativt ang. disse og andre små hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis erfaringene skal baseres på et hundemøte og knapt nok det, så kan jeg med unntak av smålandsstøver si at jeg har truffet minst en hund av alle rasene som er nevnt i hele tråden som har egenskaper eller oppførsel som jeg finner lite tiltrekkende.

(Smålandsstøver fordi det er en rase jeg har til gode å treffe)

*dødelig fornærmet* :aww:

Hva er folks inntrykk av Schipperke ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ombestemte meg, pelsen tiltaler meg ikke..

For ikke å snakke om stanken!

@Mud :dog_running:

Hva angår førstegangstreff så liker jeg de bikkjene som gir meg en ærlig reaksjon; spise meg, drepe meg - ja de som viser følelser. Redsel og nervøsitet teller ikke her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

For ikke å snakke om stanken!

Den ene jeg har møtt, stanket ikke så jeg merket det, så det kan jeg ikke uttale meg om. Men om superenkel empirisk forskning skal ligge til grunn som det har gjort i hele denne tråden (og som kanskje var hele poenget med den også) så vil jeg si at puli'er stinker lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ene jeg har møtt, stanket ikke så jeg merket det, så det kan jeg ikke uttale meg om. Men om superenkel empirisk forskning skal ligge til grunn som det har gjort i hele denne tråden (og som kanskje var hele poenget med den også) så vil jeg si at puli'er stinker lite.

Poenget med tråden var vel å få fram folks ærlige mening om ulike raser. Om folk har en mening etter å ha møtt ett eksemplar av en rase, så kan vi vel leve med det :P

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shiba og akita da, hva har folk å si om de?

Jeg har desverre dårlig inntrykk av begge rasene.

Shiba: "dårlig " hundespråk (veldig lite kroppsspråk og uttrykk i kommunikasjon med andre hunder), mye bjeffing, sta, sære og mye jakt.

Akita: "dårlig" hundespråk, mye issues med andre hunder, mye bjeffing, en del agressjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beardis: søte, sosiale, tilpasser seg eier. God helse. Trenbare. Godt genytt. Enkle hunder :)

Dalmatiner: en del med dårlig gemytt. Samkjønnsaggresjon- er mitt inntrykk. @slush sin Nico er unntaket :) Han er en søt stor koseklump :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

naaaw <3 Snilt sagt @
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er folks inntrykk av Schipperke ?

Herlige små hunder, ikke veldig hilseglade, holder god følge med min BC, litt lyd i dem :)

Jeg digger Schipperke :D

legger til:

Hvis/når jeg skal ha liten hund så står Schipperke veldig høyt på listen over raser jeg vil ha.

Endret av Kråka
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Polarrasene da?

Malamute

Samojed

Grønlandshund

Siberian husky

Litt inhabil kanskje? men jeg svarer allikevel.

Alaska Malamute

Stor og sterk. Ganske rolig. Stort sett veldig grei med mennesker, men har noe samkjønnsaggresjon. Mye hund på alle måter.

Har jaktinstinktet i behold.

Samojed

Hvit polarhund. Kanskje den med minst urhundadferd av polarrasene, men med lengst pels. Stort sett snille og greie bikkjer, men de er sta og ekte spisshunder på godt og vondt. En del lyd i form av lys bjeffing.

Grønlandshund

Mange fellestrekk med AM, synes de to rasene er de likeste av polarrasene. Rasen er ikke delt i show og trekklinjer som de andre. Flotte hunder. Har et dårlig rykte men alle jeg har møtt har vært veldig greie bikkjer mot folk. Kan lett brumle på andre hunder av samme kjønn. Ofte noe lettere bygd enn AM.

Siberian Husky

Er helt inhabil, men kan bekrefte både jaktinstinkter (som det ofte er mer av enn hos de andre polarrasene) og Houdini gener som helt klart tilstedeværende.

Aktiv hund, men tåler rolige dager. Greie men mye urhund. Mindre samkjønnsaggresjon enn AM og GRL.

Den minste av polarrasene, og den mest lettbygde

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shiba: "dårlig " hundespråk (veldig lite kroppsspråk og uttrykk i kommunikasjon med andre hunder), mye bjeffing, sta, sære og mye jakt.

Åh, interessant! Jeg har ingen problemer med å forstå at folk ikke liker shibaer altså, men at de jevnt over har dårlig språk har jeg har aldri hørt før. :) De er jo "fasiten" på hundespråk, sånt du leser om i bøker og ser på dokumentarer om ulver. Men klart, sammenligna med andre, mjukere raser som logrer masse og oppfører seg veldig som en domestisert hund som er opptatt av folk, så er de små signalene en shiba viser ikke like tydelige. :) (Ellers er jeg enig med deg i at bjeffing er noe dævelskap, og er ganske glad for shibaer er en av de stille spisshundene som lett kan læres å holde fred om en er uheldige og få ei kjeftesmelle).
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...