Gå til innhold
Hundesonen.no

Sverige, hva lønner det seg å kjøpe


Debbie
 Share

Recommended Posts

Dopapir, tørkepapir, vaskepulver/tøymykner, vaskeprodukter, posesaus, caprisonne osv. Mye sånt smått er billigere, vi kjøpte en megapakke med dopapir til en hundrelapp sist vi var i Sverige, har mye igjen enda og det er to mnd siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svinekjøtt, kylling (ikke storfekjøtt, det er som regel skikkelig seigt), hårfarge, brus, apotekprodukter (ormekur, flåtthalsbånd, smertestillende, allergitabletter), dusjsåpe, energidrikker, glutenfrie varer, billig kjøtt/pølse/ost til godbiter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som skrevet i en tidligere tråd, kjøtt fra Sverige slipper ikke inn i mitt hus. Vi handler som regel litt vin og øl på polet, dusjsåpe, shampo, hårfarge, brus og litt smågodt. Og så er vi som regel innom sportsbutikken på det nye senteret i Charlottenberg, og det går som regel litt penger der. Har også hendt at jeg har handlet litt halloumi og fetaost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe kjøtt? 

Vet jo at kylling er billig, men der vel vannet?

Vannet, dårlig kvalitet og masse importert fra helt elendige kår i Øst-Europa osv. I tillegg til at jeg er bevisst på å støtte norsk landbruk så mye som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også droppet å kjøpe kjøtt når vi er i sverige. Kyllingene er kjempe store men fulle av vann. Og biffene samboer har kjøpt har vært senete og ikke så gode, så de ble Leo-mat.

Kjøper brus, godteri, og ting vi trenger eller synes ser morsomt ut men som vi ikke får i norge, f.eks svinedyr frokost blanding med marsmelhows fra Amerika :P vi er egentlig ikke noen gode harry-handlere og ser lite på prisene :P

Edit: flåttmiddel og ormekur kjøper vi også der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. Håper vi svinger innom et apotek. Fått beskjed av mine kristne venner at: tobakk og alkohol ikke blir godtatt så der røyk handlelappen fra ho mor :P

Ormekur og flåttmiddel :-) Jeg kjøpte også canikur i sverige på apoteket samt et kosttilskudd...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøper vaskemiddel,tøymykner, godis når jeg føler for det, er vi inne på Rusta kjøper vi alltid den store grå hundeputa dems (har vel 5 av dem nå, men bikkjene digger dem og de går jo i sund etterhvert så må fylle på :P ) Vi pleier egentlig ikke handle så mye, hender vi kjøper et spesielt merke av svinefilet (Svenskt) men ellers ikke noe kjøtt, bacon i ny og ne da. Og øl til C.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og rå grisehaler kjøper jeg i fersk disken i tillegg til Monicat sin liste.

Hvor kjøper du det? Finner ikke det på Svinesund jeg :hmm:

Svinekjøtt, kylling (ikke storfekjøtt, det er som regel skikkelig seigt), hårfarge, brus, apotekprodukter (ormekur, flåtthalsbånd, smertestillende, allergitabletter), dusjsåpe, energidrikker, glutenfrie varer, billig kjøtt/pølse/ost til godbiter...

Hva slags merket kjøper du da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og rå grisehaler kjøper jeg i fersk disken i tillegg til Monicat sin liste.

Gir du dem rå? Må jeg prøve neste gang

Vi kjøper kylling fra Guldfågelen eller hva den heter, spareribs, karbonadedeig, bacon og roastbiff. Samt fleskfile/indrefilet. Og koteletter om vi finner. Veldig fornøyd med det. Vi har 50 min over til Sverige så handler en del der.

Kjøper toalettpapir og tørkerull, vaskepulver og tøymykner også. Ikke alltid jeg gidder stoppe andre steder en nærmeste matbutikk, men Rusta er alltid fint. Samme med dollarstore på Charlottenberg, der har de billige hundeleker og godis. Samt dusjsåpe og tannkrem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du er smart og leser på pakkene av de ferske kyllingene så er mesteparten uvannet. Jeg pleier å hamstre der of fryse hjemme. Super kylling altså, veldig fin men sparer ikke massivt :-P

Ellers kjøper vi alltid kalv i Sverige, og ofte hel biff og deler opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarte ikke finne kylling som ikke var vannet og saltet sist vi var i sverige. Men så lenge jeg har det i gryteretter ol, og ikke som ren stekt kyllingfillet, så syns jeg ikke det gjør så mye med smaken og sånt.

Ikke helt aktuelt for deg da, men barnemat er billig. Bleier er dyyyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående kyllingkjøtt, så finner man enkelte typer som ikke er tilsatt hverken vann eller salt (bare en butikk jeg ikke fant det, så der handler vi ikke lengre ) Det kjøper alltid jeg, og det er veldig stor forskjell på det og det som er tilsatt vann Det koster litt mer, men er verdt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vannet, dårlig kvalitet og masse importert fra helt elendige kår i Øst-Europa osv. I tillegg til at jeg er bevisst på å støtte norsk landbruk så mye som mulig.

Støtte norsk landbruk er jeg med på, men det er mye bra mat i Sverige og. Kommer utelukkende ut på hvilken butikk man handler på. Nå er det såpass lenge siden jeg var på grensehandel at jeg ikke husker hvilke merker som var der, men i dagligdagsbutikkene her i ekte-sverige så finnes det haugevis med lokalodlade produkter. Vi har f.eks en utmerket kjøttprodusent i Uppland: http://www.upplandsbondens.se/ i tillegg til flere andre produkter med pølser som stammer fra Uppland. Samme gjelder kylling.

Pga EU finnes mye rart kjøtt og, det er ofte irsk kjøttdeig som er billigst - noe de faktisk harsellerer med selv i reklamene (iallefall ICA). Denne uken har de tilbud på svensk kjøttdeig til 90kr for 1,5 kilo (norske kroner) og dette formidles i en halloweenhistorie om familien som går glipp av svensk kjøtt til en superbillig pris, grøss og gru. "Det var inte från Irland? NEJ det var från SVERIGE...". Fantastisk. COOP-butikkene har bare økologisk frukt og grønt. ICA forhandler MYE lokalprodukter, særlig i Uppland.

Så det er ikke bare elendighet i Sverige, men det blir jo ofte billigshit på grensehandel. Vet man hva man skal se etter så kan man sikkert finne gode kjøp også der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper alltid brus (både 1,5 l og bokser), pasta, hvetemel (og andre bakeartikler), läkerol, melk, tyggis, godis og kjøtt (ikke storfe, det er seigt som fy). Til hunden kjøper jeg margbein, flåtthalsbånd og markkur.

Ofte er toalettpapir, vaskeartikler osv billigere enn i Norge. Grønnsaker er stort sett ikke det. Melkeprodukter (ihvertfall melk) er mye billigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtte norsk landbruk er jeg med på, men det er mye bra mat i Sverige og. Kommer utelukkende ut på hvilken butikk man handler på. Nå er det såpass lenge siden jeg var på grensehandel at jeg ikke husker hvilke merker som var der, men i dagligdagsbutikkene her i ekte-sverige så finnes det haugevis med lokalodlade produkter. Vi har f.eks en utmerket kjøttprodusent i Uppland: http://www.upplandsbondens.se/ i tillegg til flere andre produkter med pølser som stammer fra Uppland. Samme gjelder kylling.

Pga EU finnes mye rart kjøtt og, det er ofte irsk kjøttdeig som er billigst - noe de faktisk harsellerer med selv i reklamene (iallefall ICA). Denne uken har de tilbud på svensk kjøttdeig til 90kr for 1,5 kilo (norske kroner) og dette formidles i en halloweenhistorie om familien som går glipp av svensk kjøtt til en superbillig pris, grøss og gru. "Det var inte från Irland? NEJ det var från SVERIGE...". Fantastisk. COOP-butikkene har bare økologisk frukt og grønt. ICA forhandler MYE lokalprodukter, særlig i Uppland.

Så det er ikke bare elendighet i Sverige, men det blir jo ofte billigshit på grensehandel. Vet man hva man skal se etter så kan man sikkert finne gode kjøp også der :)

Neinei, og jeg har ikke noe problem med Svensk kjøtt per se (tror ikke svenskene driver så fryktelig annerledes enn oss). Men som du selv påpeker, det på grensa er ofte dårlig kvalitet, og billigmerker som er importert. Foreslår at de som handler kjøtt på grensa leser litt på pakninger og tenker litt på antibiotika og sånt når de handler...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...